ei lähe käyntiin
ei lähe käyntiin
Missä vika? Auto Ford Orion 1,6i CLX vm.-90, vika alkaa pieninä nykäyksinä ajon aikana, kierrosluku tipahtelee ja auto alkaa sammuilemaan, jonka jälkeen ei lähde käyntii startilla, pyörii kyllä, kipinä katoaa täysin. Vetämällä lähtee käyntii, kaikki mahdollinen tehty, sytytysyksikkö uusi, puola uusi, pyörintänopeudentunnistin uusi, startti uusi, laturin säätätjä uusi, johdot tarkistettu. Tarvittais asiantuntijan apua nopeesti, pinna alkaa kohta menemään.
Se tölli jota niiden mukana tulee, on tarkoitus laittaa siihen boksin metallipintaiseen pohjaan lämmönjohtimeksi. Samalla tavalla kun prossun ja siilin väliinkin laitetaan, mutta tuossa autokohteessa se määrä ei ole niin kriittinen.TeRoK kirjoitti:Eikös noihin sytkäyksikoihin kuulunu laittaa liittimeen sitä kontakti rasvaa. Ootko laittanu? Eikös se oireillu just lämmetessään.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
sitä laitetaan sille isolle lämpenevälle sivulle ja sen tarkoituksena on johtaa lämpö pois modulista, jonka varmaan jo tiesitkinTeRoK kirjoitti:Eikös noihin sytkäyksikoihin kuulunu laittaa liittimeen sitä kontakti rasvaa. Ootko laittanu? Eikös se oireillu just lämmetessään.

ja se tahna kannattaa sinne laittaa ettei se moduli kärvähä
ei
En tiedä onko tästä paljoa apua mutta yhdessä cossussa oli samainen ongelma. Ei lähtenyt käyntiin startilla mutta hinaamalla heti ja jotain selittämättömiä käyntihäiriöitä.
Vian aiheutti moottorin pyörimisen tunnistin anturi. Aivan oikeaa nimeä tunnistimelle en muista mutta kumminkin. Liekö orionissa/escortissa saman tapainen.
Omassa orionissa(86)aikoinaan bensapumpun-rele temppuili (kylmäjuotos) aiheuttaen myös samantapaisia oireita varsinkin kylmällä ilmalla. Rele sijaitsi muistaakseni koelaudan alla kuljettajan jalkatilan yläpuolella?
Vian aiheutti moottorin pyörimisen tunnistin anturi. Aivan oikeaa nimeä tunnistimelle en muista mutta kumminkin. Liekö orionissa/escortissa saman tapainen.
Omassa orionissa(86)aikoinaan bensapumpun-rele temppuili (kylmäjuotos) aiheuttaen myös samantapaisia oireita varsinkin kylmällä ilmalla. Rele sijaitsi muistaakseni koelaudan alla kuljettajan jalkatilan yläpuolella?
Re: ei
Voisiko kutsua nimellä kampiakselin asentoanturi.Hoppa kirjoitti:En tiedä onko tästä paljoa apua mutta yhdessä cossussa oli samainen ongelma. Ei lähtenyt käyntiin startilla mutta hinaamalla heti ja jotain selittämättömiä käyntihäiriöitä.
Vian aiheutti moottorin pyörimisen tunnistin anturi. Aivan oikeaa nimeä tunnistimelle en muista mutta kumminkin. Liekö orionissa/escortissa saman tapainen.
Omassa orionissa(86)aikoinaan bensapumpun-rele temppuili (kylmäjuotos) aiheuttaen myös samantapaisia oireita varsinkin kylmällä ilmalla. Rele sijaitsi muistaakseni koelaudan alla kuljettajan jalkatilan yläpuolella?
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Nykii ja ei lähtenyt käyntiin
-95 1.6i 16 V Zetec Eskossa samankaltainen vika, uusin sulukepohjan ja hävis kaikki valo- ja puhallinviat samalla. Auto toimi noin 2 kk ja nyt hajos sytytyspuola.
Piti käydä Ford-liikkeestä tilaamassa tämä kaasuläpän asentotunnistin, ei löytynyt varaosaliikkeestä kyseistä osaa, saa nähä onko vika siinä? Auto lähtee nyt kyllä käyntiin ja on ajettu pikkulenkkejä, muttei uskalla lähteä kauemmas, kun varsinaista vikaa ei ole löytynyt...ihan tyhjää autokorjaamolla vaihtoivat sytytysyksikön, puolan ja pyörintänopeudentunnistimen, koetin vanhoja ja auto lähti samanlain käyntiin siis vika ei ollut ainakaan näissä.
APUVA.....mistä löytyy tähän Ford Orion 1,6 CLX vm.90/91 TPS eli kaasuläpän asentotunnistin? Ford -liikkeestä on kysytty ei enään myydä, onko kellään kokemusta käykö muiden automerkkien vastaavat tunnistimet. Joku oli kuulema vaihtanut Escorttiin Toytan? Kiitollisuudella odotan vastauksia, jos joku tietäisi.
Ootko sen testannut jo?
Siihen kun on olemassa ihan pettämätön testi menetelmä.
Kannattaa kokeilla ennenkuin vaihtaa.
Tuolta löytyy:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... ps+testaus
Ja tuolta ulkomaan kielellä, mutta tarkemmin opastettuna.
http://www.granada-and-scorpio-online.c ... hlight=TPS
Tosin epäilen kyllä, että TPS vois aiheuttaa käynnistymis ongelmia.
Siihen kun on olemassa ihan pettämätön testi menetelmä.
Kannattaa kokeilla ennenkuin vaihtaa.
Tuolta löytyy:
http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... ps+testaus
Ja tuolta ulkomaan kielellä, mutta tarkemmin opastettuna.
http://www.granada-and-scorpio-online.c ... hlight=TPS
Tosin epäilen kyllä, että TPS vois aiheuttaa käynnistymis ongelmia.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Joo tuskinpa tuo TPS:ssä on. Ei se niin voi hajota ettei ääriasennot toimi eli lätkä pohjassa lähtee ainakin joka kerta jos TPS vialla.
Kumma etteivät korjamoilla testaa sytytystä; kipinänhän näkee maailman helpommalla tavalla kun laittaa strobon anturin vuoroin eri tulpanjohtoihin ja starttaa. Samoin ykkösen piuhasta näkee vielä ajoituksen. Jos nämä on ok on sytytyksen ohjaus kunnossa. Puola voi toki olla silti vialla eli ei anna tarpeeksi jännitettä että tulppa jaksaa kipinöidä kunnolla paineenalaisena mutta onhan korjaamoilla useimmiten mittalaitteet tai testitulpat tms; en vaan kertakaikkiaan ymmärrä miksi osia huvikseen vaihdetaan.
Pitäs olla semmonen periaate että jos ei homma tuu kuntoon ei maksa mitään.
Kumma etteivät korjamoilla testaa sytytystä; kipinänhän näkee maailman helpommalla tavalla kun laittaa strobon anturin vuoroin eri tulpanjohtoihin ja starttaa. Samoin ykkösen piuhasta näkee vielä ajoituksen. Jos nämä on ok on sytytyksen ohjaus kunnossa. Puola voi toki olla silti vialla eli ei anna tarpeeksi jännitettä että tulppa jaksaa kipinöidä kunnolla paineenalaisena mutta onhan korjaamoilla useimmiten mittalaitteet tai testitulpat tms; en vaan kertakaikkiaan ymmärrä miksi osia huvikseen vaihdetaan.
Pitäs olla semmonen periaate että jos ei homma tuu kuntoon ei maksa mitään.
Hyvin harvalla korjaamolla enää nykyään on oikeita korjausmiehiä tai naisia näin tasa-arvon nimissä.. Kyllä suurimmaksi osaksi osan vaihtajia taitavat olla... Kerran soittelin foordin huoltomiehelle ja kyselin neuvoo tohon dohc:n lämpöongelmaan ja ei oikeen osannu antaa neuvoksi mitään.. No kysyin sitte että jos tuon auton sinne korjattavaksi niin mitäs sitten teette..? Tuumas vaan et vaihetaan uutta osaa niin kauan et se rupee pelaa..
Mahtavaa..
No onhan toiki tietty yx tapa ratkoo ongelmia.. 



Vaihdoin lauantaina uuden bensapumpun ja releen sekä alkuperäisen uuden lambdan, auto lähti heti käyntiin ja kävi niin tasaisesti ja hiljaa lähti samalla tyhjäkäynnin huopaaminen pois, luulin että vika oli siinä, kun sitten illalla kävin koeajaamassa alkoi sama nykiminen autolla ajaessa. Pakko oli pitää muutaman päivän paussi, kun olen etsinyt vikaa 2 kk. Auto kävi korjaamolla, mutta ei ne löytäneet vikaa vaan tyhjää ostivat osia mitkä eivät olleet edes rikki meni 600 € sinnekkin aivan tyhjää. Nyt aamulla menin jatkamaan vian etsintää ja käytin sulakepohjan auki ja suurennuslasin kanssa piirilevyn kylmäjuotokset oli ainakin 10 kohtaan auki, auto lähti taas käyntiin, ei olla vielä käyty ajamassa oliko vika siinä. Kasaan auton ja vastaan oliko vika siinä.
Käytiin ajamassa n.100 km auto pelasi ihan hyvin ei nykinyt ja mahtavasti kiihtyy, pitää vissiin koputtaa puuta! Meillä on tää Orioni vielä niin komea kun se on maalattu ja laitettu kaikki mahdolliset, monet katsovat sitä pitkään kun se on niin komea ja se on meidän kakkosauto, vaimon käytössä. Palataan jos ei vielä pelaa!