mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin

Viesti Kirjoittaja KajS »

Noin on kuten hluukkonen asian ilmaisee. Uskokaa mk3mondeokuskit hluukkosta ja lukekaa "Mondo MK3 Käyttislintan ihmettelyjä".

viewtopic.php?f=10&t=39905

Se on hyvä suomalainen vastine Talkfordin Fordwikille.

Tämä kommentti oli ns. positiivinen, kannustava eikä veetyllillä ryyditetty. Mukavaa, kun on ihmisiä, jotka ei panttaa tietoa.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin

Viesti Kirjoittaja emax »

hluukkonen kirjoitti:
Ei taida Mk3 olla useampaa termaria ja termostaattia ei voi asentaa väärin päin. Normaali kaupunkiajossa mulla on koko ajan lämmöt +100astetta jos seisoo pitkään paikalla niin lämmöt putoo alle sadan ja flekti sammuu. Itse kävin kanssa releitä koputtelemassa ja tosiaan paljon herkemmin nyt pudottaa flektin pienemälle nopeudelle joka on aina päällä kun ilmastointikin on päällä eli katsokaan ne releet ja vaikka vaihtakaa.
*katsoo hetken :| ja lähtee myös koputtelemaan releitä*
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
vikavalo
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Huhti 2014 17:35

Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin

Viesti Kirjoittaja vikavalo »

Hyvä, jos releiden / sulakkeiden putsauksesta oli joillekin apua :mrgreen:

Omalla kohdalla puhaltimen oikealta vaikuttava toiminta taisi liittyä sulakkeiden/releiden puhdistamispäivänä vallinneeseen viileään ilmanalaan. Sen jälkeen on flekti pörrännyt taas käytännössä jatkuvasti, jos ulkoilman lämpötila on noin +8 astetta tai enemmän. Kylmenmmillä keleillä flekti ei pyöri jatkuvasti.

Viikonlopun helteiden aikana huomasin, että sisätilan puhaltimista tulee varsin viileää ilmaa, vaikka ilmastointi ei ollut päällä (manuaalinen).Manuaalisen ilmastointinappulanappulan valo toimii kyllä päälle / pois laitettaessa. Laitoin lämpömittarin sisätilan puhaltimen säleikköön ja sieltä tuleva ilma oli niinkin kylmää kuin +5 asteista. Lämpötilaruuvi oli vännettynä kylmimmälle ja ulkona oli lämmin keli.

Ilmastointi on siis jumittanut päälle, eikä reagoi kabiinin kytkimeen. Flektin jatkuva pyöriminen selittysisi sillä, että ilmastointi on jumittanut pysyvästi päälle. Ilmeisesti kuitenkin ulkoilman ollessa tarpeeksi viileää ei flekti pyöri jatkuvasti vaikka ilmastointi olisikin päällä tai siltä ainakin omalla kohdalla vaikuttaa. Voi olla, että olen myös tulkinnut väärin flektin puoli/täysinopeuden. Viikonloppuna vaikka ulkoilma oli 28 asteista eivät lämmöt nousseet ~60km maantieajon jälkeen pysäköintiruudussa yli 104-asteen vaikka odottelin tovin. Täällähän on puhuttu, että täysi nopeus iskisi päälle 105-asteen kohdalla.

Olisiko ideoita, mistä tuo ilmastoinnin päälle hirttäminen voisi johtua?

Kokeilin näpytellä A/C nappulaa edestakas tuloksetta.
Puhaltimen jättäminen 0-nopeudelle ei myöskään tunnu auttavan. Senhän pitäisi estää ilmastoinnin käynnistyminen.

MK3 Mondeo 2002 2.0L Bensa
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin

Viesti Kirjoittaja KajS »

Kyllä sun flekti toimii oikein tai sitten mulla on sama vika...Juuri aamulla katsoin että ulkolämpötila +8 C ja flekti pyörii ajosta tullessa täysillä. Olen ymmärtänyt, että flekti pyörii täysillä 98-104 C lämpötiloissa. Lisäksi ECU yhteistyössä VSS:n kanssa kytkee sen flektin juuri täysille ajonopeuden laskiessa/auton pysähtyessä. 0 - +8 C lämpötiloissa flekti huutaa 20+ km ajorupeaman jälkeen täysillä ja putoaa sitten jonkun minuutin (tarkka aika??) pyörittyään hitaammalle. Pakkasella ei flekti välttämättä innostu lainkaan toimintaan.

Siihen jatkuvaan ilmastointiin vastaa viisaammat ilmastointiin perehtyneet hemmot (Overdrivella ilmastointihemppana toimi makke, joka oli työkseen asentanut linja-autoihin ilmastointeja). Äkkiä sanoisin, että se magneettiventtiili on hirttänyt kiinni. hluukkonen varmaan pelastaa sut, hän on viimeksi uusinut puolet ilmastoinnista...
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Nii, pyöriikö kompura koko ajan? Kompuran ulkokehä pyörii kokoajan mutta se sisäosa vain silloin kun kuuluu se naksahdus eli kun magneetti vetäsee kiinni.

Eikä mulla puolta ilmastointia vaihdettu, vain kenno ja kuivain... 8)
vikavalo
Viestit: 5
Liittynyt: 20 Huhti 2014 17:35

Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin

Viesti Kirjoittaja vikavalo »

Kompura pyörii (kehän sisäosa) koko ajan huolimatta siitä missä asennossa A/C kytkin on (manuaali-ilmastointi).

Huomasin kuitenkin, että jos sisäilmapuhaltimen laittaa kokonaan pois päältä, kompura lakkaa pyörimästä. Silloinhan ilmastoinnin kuuluukin kytkeytyä pois, joten hyvä, että edes näin päin toimii eikä kompura ole hirttänyt kiinni.

Vika liittynee siis A/C kytkimeen.
Vastaa Viestiin