mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 20:00
mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Sain vaihdettua joku päivä sitten termostaatin bensa mondeoon.Nyt riittää mukavasti lämpöä tupaan.Diginäytön mukaan lämmöt 100-105,ennen vaihtoo 85-90.Ongelma vaan on se,että puhallin tuntuu humisevan lähes jatkuvasti ajossakin.Käyntiinlähtö lämpötila sillä n.100 astetta.Ensiapuna nykäsin puhaltimen releen pois.Tuntuu sen ainakin ajossa pyörittäminen turhalta,eri juttu sitten helteellä ruuhkassa.Löytysköhän tuohon pikkasen kuumempana käyvää puhaltimen anturia vai pittääkö rakentaa manuaali käyttö puhaltimelle?
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
En itse näe mitään järkeä alkaa muttaamaan toimivaa ratkaisua,laita rele takas ja anna pöhistä sitä varten se sinne on laitettu.Veikkaisin et ecu ohjaa flektin toimintaa et ei anturin vaihto auta ja tais olla kaks toiminen se flekti eli pyörii hitaammin esim.100c ja sit alkaa pyöriin kovempaa esim105c.
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Tuli mieleen, että jos nyt sattui olemaan "lämmin" (enemmän kuin +5) päivä ja ilmastointi käytössä niin tällöinhän se flekti pyörii. Aina. Onkos keulilla yksi vai kaksi flektiä? Jokatapauksessa se on ainakin kaksinopeuksinen se flekti. Jos ECU pyytää flektiä pyörimään hitaalla nopeudella, esim. ilmastoinnin (jos 1 flekti) kanssa tai sitten lämmöt ovat määrätyllä raja-alueella ja flekti kuitenkin pyörii kovaa = täysillä = äänekkäästi voi vika olla flektin etuvastuksessa. Toisinaan nämä flektit/flektipaketit vain kuolevat. Yleensä kyllä täysin kokonaan. Mutta jos tuntuu, että kaksi nopeutta flektistä löytyy en itse sille tekisi mitään.
Jos flekti taasen pyörii kokoajan täysillä (ilmastointi pois päältä) on jossain vikaa. Yleisimmin joku lämpötila-anturi on pökäleenä tai huono kontakti.
Jos flekti taasen pyörii kokoajan täysillä (ilmastointi pois päältä) on jossain vikaa. Yleisimmin joku lämpötila-anturi on pökäleenä tai huono kontakti.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 20:00
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Kyllä pyörii flekti vaikka ei ilmastointi oliskaan päällä ja yks propelli sieltä vaan löytyy.Ei oo mulla olo aikana ollu kun yks nopeus,joutokäynnillä sammuttaa liki koneen kun napsahtaa käyntiin.Ei viittis turhaan tätä pyörittää,vaatii virtaa reilusta.Sulake se oli jonka irrotin,40 amppeerinen
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Joo, mutta näköjään tietokone katkoo sen käyttäytymistä, eli on välillä päällä ja välillä pois - niinkuin sen kuuluukin. Lämpöjen kanssa sillä ei ole järkyttävää merkitystä, muutakuin kaupunkiajossa ja paljon valoissa seisoessa se flektin löytyminen on hyvinkin suotavaa. Myös kesällä ilmastointia käytettäessä flektin pyörimen on edellytys kylmälle sisäilmalle, vielä merkittävämmin hitaassa ajossa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
uusi termostatti tekee mullakin tuota ja mitä sitten? Nyt on reilu 6kk mennyt ja hyvin toimii ja lämmöt pyörii 95-105 asteen välillä...
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 20:00
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Niin,en minäkään aio uniani tämän takia menettää.Mutta harvassa nähneessäni peltilehmässä flekti huutaa tieajossa,ajoviimahan tämän tehtävän hoitaa.Voishan tuota merkkihuollosta kysästä,osaavatko sannoo missä lämmöissa flektin pitäs lähtä puhisemaan.Ilmastointia käytettäessä sen tosiaan kuuluukin pyöriä,se oli kyllä tiedossa.
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Voisiko olla niinkin pieni vika, ettei sun syylari jäähdytä tarpeeksi? Tukossa joko vesikanavia tai ulkopuolen rivat.
Mondeo 130 tdci -02
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Usko fordmondeo05 hluukkosta. Sun autos toimii niinkuin pitää. ECU tai GEM ohjaa flektiä. Siinä on kaksi nopeutta: se äänekäs ja sitten se hiljaisempi. Noin se tekee mullakin, vaihdoin termostaatin n. 5 kk sitten (siis samanlaiseen '05 mondeoon 110 cid/110 hv). Tosin mullakin se rupesi toimimaan noin niinkuin suunnitellusti vasta termostaatin vaihdon jälkeen. Nyt, kun ilmat on viilenneet, se flekti vaihtaa nopeammalta hitaammalle, kun vähän aikaa tyhjäkäyttää.hluukkonen kirjoitti:uusi termostatti tekee mullakin tuota ja mitä sitten? Nyt on reilu 6kk mennyt ja hyvin toimii ja lämmöt pyörii 95-105 asteen välillä...
Tuo flekti-huutaa-täysillä on sellainen security measure; ei kieroudu kansi yms. kun tullaan maantieltä ja kone on kuuma. Tuon Duratecin pitää käydä 98-104 asteisena, jotta kaikki toimii oikein. Vasta pakkaslukemilla se flekti ei enää puutu viilennykseen. Mutta silloin sadan asteen lämpötilatkin saavutetaan vasta pidemmän ajomatkan aikana.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 20:00
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Minulta kuulostaa puuttuvan tämä hitaampi flektin nopeus.Voisko sen aiheuttaa sökö etuvastus?Joku murikka näyttää syylärin alakulmassa olevan.
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Sammuuko sulla flekti suoraan siitä huutaa-täysillä-modesta? Autossani kestää yllättävän kauan se huutaa-täysillä-mode esim. maantieltä tultaessa. Noin +12 C lämpötilassa saa käyttää parikin minuuttia, ennenkuin se hitaampi nopeus löytyy.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
-
- Viestit: 17
- Liittynyt: 28 Joulu 2009 20:00
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Kyllä se sammuu siitä huutaa-modesta.Siinä laittamassani termostaatissa oli muuten sähköliittimen paikka,vanhassa ei.Jostain kuulin että vm.05 pitäs olla sähköö termarissa.Pitänee sitä liitintä alkaa kaivella,jos se sieltä johtoviidakosta löytys.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Ei ollut minullakaan liitintä vanhassa ja uudessa on, -05 on jokin välivuosi malli jossa tuota sähköä ei ole...
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Eikös se liitin oo sitä varten et "aukasee" termarin ku polokasee kaasun pohjaan ettei lämmöt nouse liian nopeasti.
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Ei siellä ole mitään liitintä. Näissä 1,8l/110 cid/110 hv '05 taunuksissa on yksinkertaisemmat sähköt. Hämäs se muakin niinkuin hluukkosta se liitin uudessa termarissa. Vanhassa ei ollut.fordmondeo05 kirjoitti:Kyllä se sammuu siitä huutaa-modesta.Siinä laittamassani termostaatissa oli muuten sähköliittimen paikka,vanhassa ei.Jostain kuulin että vm.05 pitäs olla sähköö termarissa.Pitänee sitä liitintä alkaa kaivella,jos se sieltä johtoviidakosta löytys.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Juu, jos olis ne sähköt kans. Periaattessa sen sähköliittimen pitäisi avata termostaatti, kun lämmöt on yli 87 C ja kaasupoljin lattiassa. Mutta kun nämä '05:set on jotain Säästömalleja (Mun mondeo oli Stockmann-kaupassa mallimerkinnällä Mondeo S; S=säästö), niin ei aukea termostaatti sähköllä, mutta flektii huutaa..._Pale_ kirjoitti:Eikös se liitin oo sitä varten et "aukasee" termarin ku polokasee kaasun pohjaan ettei lämmöt nouse liian nopeasti.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Itsellä 2002 mk3 bensamondeo tuntuu pitävän säiden lämmettyä flektiä kokoajan päällä. Lämmöt normaalit 100-104, maanteillä toisinaan hetkellisesti hieman vähemmän, en ole kovin kattavasti seurannut. Maanteillä kaasupoljinta pohjaan painaessa putoaa lämmöt samantien useamman asteen (sähköplugi termarissa näyttäisi siis toimivan), jonka jälkeen alkaa taas nousemaan satasen pintaan. Vanha termari vaihdettu talvella Gatesin valmistamaan ja sillä korjaantui alhaiset lämmöt kylmissä keleissä.
Flekti tuntuisi starttaavan samantien käynnistyksen yhteydessä vaikka lämmöt eivät ole silloin satasen pinnassa. Ilmastointi manuaalinen, eikä päällä. Sitä auto on tosin tehnyt viileämmilläkin keleillä, että käynnistyksen yhteydessä flekti pyörii n. 20sek puolinopeudella, jonka jälkeen sammuu. Nyt kuitenkin kun ulkoilman lämpötila on +15 näyttäisi flekti pörräävän kokoajan.
Ilmeisesti muillakin näyttäisi olevan ominaisuutena flektin jatkuvalta tuntuva puhaltaminen, joten asiasta ei tarvine huolestua. Hankala sitä on kuitenkin ajossa tietää, pörrääkö flekti vai ei.
Flekti tuntuisi starttaavan samantien käynnistyksen yhteydessä vaikka lämmöt eivät ole silloin satasen pinnassa. Ilmastointi manuaalinen, eikä päällä. Sitä auto on tosin tehnyt viileämmilläkin keleillä, että käynnistyksen yhteydessä flekti pyörii n. 20sek puolinopeudella, jonka jälkeen sammuu. Nyt kuitenkin kun ulkoilman lämpötila on +15 näyttäisi flekti pörräävän kokoajan.
Ilmeisesti muillakin näyttäisi olevan ominaisuutena flektin jatkuvalta tuntuva puhaltaminen, joten asiasta ei tarvine huolestua. Hankala sitä on kuitenkin ajossa tietää, pörrääkö flekti vai ei.
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Ilmastointi päällä flekti huutaa kokoajan. Ei vika vaan ominaisuus. Ei jäähdytä konetta enempää, koska syylärissä kiertää vesi vasta kun termostaatti aukee. Se jäähdyttää ilmastoinnin kennoa.
Mk3:sen 1.8 koneissa harvemmin on sähköohjattu termari, ei väliä vuosimallilla.
Mk3:sen 1.8 koneissa harvemmin on sähköohjattu termari, ei väliä vuosimallilla.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Lisäyksenä aiempaan viestiin, että flekti lähtee päälle heti startin jälkeen vaikka ilmaistointi ei ole päällä.
Starttasin tänään test mode päällä lämpöjen ollessa luokkaa 60c ja sisätilapuhallin ja ilmastointi pois päältä niin flekti lähti *naps* pyörimään n. 5 sek startista. Annoin käydä tyhjäkäyntiä niin flekti sammuu parin minuutin välein muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen käynnistyy uudelleen. Koneen lämmöt kokoajan alle 90 C tätä testatessa.
Ymmärrän kyllä, että imastoinnin ollessa päällä flektin kuuluukin pyöriä sekä silloin kun kone on jo saavuttanut optimikäyntilämpötilan ~100-104C, mutta tässä ei ollut kyse kummastakaan tapauksesta.
2002 2.0L bensamondeo.
Starttasin tänään test mode päällä lämpöjen ollessa luokkaa 60c ja sisätilapuhallin ja ilmastointi pois päältä niin flekti lähti *naps* pyörimään n. 5 sek startista. Annoin käydä tyhjäkäyntiä niin flekti sammuu parin minuutin välein muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen käynnistyy uudelleen. Koneen lämmöt kokoajan alle 90 C tätä testatessa.
Ymmärrän kyllä, että imastoinnin ollessa päällä flektin kuuluukin pyöriä sekä silloin kun kone on jo saavuttanut optimikäyntilämpötilan ~100-104C, mutta tässä ei ollut kyse kummastakaan tapauksesta.
2002 2.0L bensamondeo.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Joku anturi rikki ja hätänä pyörittää sitten flektiä varmuudeksi koko ajan?vikavalo kirjoitti:Lisäyksenä aiempaan viestiin, että flekti lähtee päälle heti startin jälkeen vaikka ilmaistointi ei ole päällä.
Starttasin tänään test mode päällä lämpöjen ollessa luokkaa 60c ja sisätilapuhallin ja ilmastointi pois päältä niin flekti lähti *naps* pyörimään n. 5 sek startista. Annoin käydä tyhjäkäyntiä niin flekti sammuu parin minuutin välein muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen käynnistyy uudelleen. Koneen lämmöt kokoajan alle 90 C tätä testatessa.
Ymmärrän kyllä, että imastoinnin ollessa päällä flektin kuuluukin pyöriä sekä silloin kun kone on jo saavuttanut optimikäyntilämpötilan ~100-104C, mutta tässä ei ollut kyse kummastakaan tapauksesta.
2002 2.0L bensamondeo.
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Kopputtelin flektin releitä ja putsasin konetilan sulakerasiaa. En tiedä oliko sen seurausta, että flekti toimi eilen täysin normaalisti. Jotain kosketushäikkää ilmeisesti.vikavalo kirjoitti:Lisäyksenä aiempaan viestiin, että flekti lähtee päälle heti startin jälkeen vaikka ilmaistointi ei ole päällä.
Starttasin tänään test mode päällä lämpöjen ollessa luokkaa 60c ja sisätilapuhallin ja ilmastointi pois päältä niin flekti lähti *naps* pyörimään n. 5 sek startista. Annoin käydä tyhjäkäyntiä niin flekti sammuu parin minuutin välein muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen käynnistyy uudelleen. Koneen lämmöt kokoajan alle 90 C tätä testatessa.
Ymmärrän kyllä, että imastoinnin ollessa päällä flektin kuuluukin pyöriä sekä silloin kun kone on jo saavuttanut optimikäyntilämpötilan ~100-104C, mutta tässä ei ollut kyse kummastakaan tapauksesta.
2002 2.0L bensamondeo.
Osaisiko kukaan sanoa, onko mk3-mondeossa flektille jokin erillinen lämpötila-anturi? Sitähän pohdittiin tässä threadin alussa,jonka perusteella olisi yksi lämpötila-anturi (sama, joka antaa asialliset lukemat test-modeen eli toiminee), jonka ohjaamana ECU käyskyttää flektiä. Olenko ymmärtänyt oikein?
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Tuolle flektille on yksi lämpötila-anturi, se kaksinopeuksinen toiminta tehdään aivolaatikolla ja releillä, Haynesin 4619-kirjassa on hyvä kytkentäkaavio, josta jopa merkonomi ilman korkeampaa teknillistä ymmärrystä oli käsittävinään, että noin se menee.vikavalo kirjoitti:....
Kopputtelin flektin releitä ja putsasin konetilan sulakerasiaa. En tiedä oliko sen seurausta, että flekti toimi eilen täysin normaalisti. Jotain kosketushäikkää ilmeisesti.
Osaisiko kukaan sanoa, onko mk3-mondeossa flektille jokin erillinen lämpötila-anturi? Sitähän pohdittiin tässä threadin alussa,jonka perusteella olisi yksi lämpötila-anturi (sama, joka antaa asialliset lukemat test-modeen eli toiminee), jonka ohjaamana ECU käyskyttää flektiä. Olenko ymmärtänyt oikein?
Tuolla on se kuva: http://www.talkford.com/topic/203548-ra ... t-working/
Edit: Tuo "Kopputtelin flektin releitä ja putsasin konetilan sulakerasiaa" on tosi hyvä tehdä. Avasin omastani eka kertaa yhdeksään vuoteen tuon sulakerasian. Siellähän oli sitä maantiepölymosoa varsinkin rasian etureunassa, jossa High Speed Engine Cooling Fan Relay sijaitsee. Nypin yksitellen releitä ja sulakkeita ulos ja suihkutin PRF 7-78:a ja puhdistin. Lopputulos hyvä, sillä nyt flekti vaihtaa ajosta tultaessa nopeammin nopealta pyörimisnopeudelta hitaammalle. Päätelmä: se nopean pyörimisen rele jumitti päälle.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
It's still rock and roll to me"
Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp
Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!
Ich bin ein Speedhunter
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
*menee koputtelemaan releitä!*KajS kirjoitti: Tuolle flektille on yksi lämpötila-anturi, se kaksinopeuksinen toiminta tehdään aivolaatikolla ja releillä, Haynesin 4619-kirjassa on hyvä kytkentäkaavio, josta jopa merkonomi ilman korkeampaa teknillistä ymmärrystä oli käsittävinään, että noin se menee.
Tuolla on se kuva: http://www.talkford.com/topic/203548-ra ... t-working/
Edit: Tuo "Kopputtelin flektin releitä ja putsasin konetilan sulakerasiaa" on tosi hyvä tehdä. Avasin omastani eka kertaa yhdeksään vuoteen tuon sulakerasian. Siellähän oli sitä maantiepölymosoa varsinkin rasian etureunassa, jossa High Speed Engine Cooling Fan Relay sijaitsee. Nypin yksitellen releitä ja sulakkeita ulos ja suihkutin PRF 7-78:a ja puhdistin. Lopputulos hyvä, sillä nyt flekti vaihtaa ajosta tultaessa nopeammin nopealta pyörimisnopeudelta hitaammalle. Päätelmä: se nopean pyörimisen rele jumitti päälle.

- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Termostaattejakin taitaa olla useammalle asteelle. Onko varma että autossasi (moottorissa) on varmasti oikea termostaatti eikä joku korkeamman asteen talvitermostaatti joka on tarkoitettu johonkin toiseen fordin moottoriin? Ja onko mahdollista että termostaatti on asennettu vahingossa väärinpäin ja ei toimi oikein (aukeaa hieman liian myöhään)? Onko varmasti ilmakuplat poistuneet kannesta (ohut ilmausletku varmasti auki) eikä kansi lämpeä hieman enemmän kuin pitäisi, jossa aika varmasti myös lämpöanturi myös sijaitsee jolloin flektinkin käsketään pyöriä turhan aikaisin? Pieni mahdollisuus on myös että oikea termari on asennettu oikein, kuplia ei ole ja sattuu vain olemaan rikki?
Kun flekti pyörii jatkuvasti niin laturikin joutuu lataamaan jatkuvasti. En osaa sanoa kuinka paljon komponentit kuluvat nopeammin jos ne joutuvat tekemään enemmän töitä kuin normaalisti: Laturi (diodit kuumenevat, hajovat nopeammin?) ja flektin laakeri (sähkömoottori) kuluu?
Jos flektin pärähtäminen käyntiin voi olla välillä "pienestä kiinni", niin lämmön haihduttaminen moottorista olisi hyvä varmistaa. Onko jäähdytin puhdas ulkoisesti (näkyy valoa säleikön läpi?) Kiertääkö sen sisällä varmasti kunnolla jäähdytysneste eikä ole myös osittain sisäisesti tukossa? Moottorin ja vaihdelaatikon peseminen perusteellisesti voi myös auttaa kesällä hieman jos on kovin hiekkainen/mutainen, jolloin lämpö haihtuu paremmin.
Ja vielä tuli mieleeni että onko paisuntasäiliön korkki varmasti kunnolla tiivis? Ajon jälkeen aukaistaessa hieman suhahtaa (ylipaine) mitä ei suositella käden palovammariskin takia? Joskus heikko tiiveys voi nostaa myös lämpöjä.
Kun flekti pyörii jatkuvasti niin laturikin joutuu lataamaan jatkuvasti. En osaa sanoa kuinka paljon komponentit kuluvat nopeammin jos ne joutuvat tekemään enemmän töitä kuin normaalisti: Laturi (diodit kuumenevat, hajovat nopeammin?) ja flektin laakeri (sähkömoottori) kuluu?
Jos flektin pärähtäminen käyntiin voi olla välillä "pienestä kiinni", niin lämmön haihduttaminen moottorista olisi hyvä varmistaa. Onko jäähdytin puhdas ulkoisesti (näkyy valoa säleikön läpi?) Kiertääkö sen sisällä varmasti kunnolla jäähdytysneste eikä ole myös osittain sisäisesti tukossa? Moottorin ja vaihdelaatikon peseminen perusteellisesti voi myös auttaa kesällä hieman jos on kovin hiekkainen/mutainen, jolloin lämpö haihtuu paremmin.
Ja vielä tuli mieleeni että onko paisuntasäiliön korkki varmasti kunnolla tiivis? Ajon jälkeen aukaistaessa hieman suhahtaa (ylipaine) mitä ei suositella käden palovammariskin takia? Joskus heikko tiiveys voi nostaa myös lämpöjä.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: mk3 momdeo,termostaatti ja puhallin
Ei taida Mk3 olla useampaa termaria ja termostaattia ei voi asentaa väärin päin. Normaali kaupunkiajossa mulla on koko ajan lämmöt +100astetta jos seisoo pitkään paikalla niin lämmöt putoo alle sadan ja flekti sammuu. Itse kävin kanssa releitä koputtelemassa ja tosiaan paljon herkemmin nyt pudottaa flektin pienemälle nopeudelle joka on aina päällä kun ilmastointikin on päällä eli katsokaan ne releet ja vaikka vaihtakaa.ReiluReiska kirjoitti:Termostaattejakin taitaa olla useammalle asteelle. Onko varma että autossasi (moottorissa) on varmasti oikea termostaatti eikä joku korkeamman asteen talvitermostaatti joka on tarkoitettu johonkin toiseen fordin moottoriin? Ja onko mahdollista että termostaatti on asennettu vahingossa väärinpäin ja ei toimi oikein (aukeaa hieman liian myöhään)? Onko varmasti ilmakuplat poistuneet kannesta (ohut ilmausletku varmasti auki) eikä kansi lämpeä hieman enemmän kuin pitäisi, jossa aika varmasti myös lämpöanturi myös sijaitsee jolloin flektinkin käsketään pyöriä turhan aikaisin? Pieni mahdollisuus on myös että oikea termari on asennettu oikein, kuplia ei ole ja sattuu vain olemaan rikki?
Kun flekti pyörii jatkuvasti niin laturikin joutuu lataamaan jatkuvasti. En osaa sanoa kuinka paljon komponentit kuluvat nopeammin jos ne joutuvat tekemään enemmän töitä kuin normaalisti: Laturi (diodit kuumenevat, hajovat nopeammin?) ja flektin laakeri (sähkömoottori) kuluu?
Jos flektin pärähtäminen käyntiin voi olla välillä "pienestä kiinni", niin lämmön haihduttaminen moottorista olisi hyvä varmistaa. Onko jäähdytin puhdas ulkoisesti (näkyy valoa säleikön läpi?) Kiertääkö sen sisällä varmasti kunnolla jäähdytysneste eikä ole myös osittain sisäisesti tukossa? Moottorin ja vaihdelaatikon peseminen perusteellisesti voi myös auttaa kesällä hieman jos on kovin hiekkainen/mutainen, jolloin lämpö haihtuu paremmin.
Ja vielä tuli mieleeni että onko paisuntasäiliön korkki varmasti kunnolla tiivis? Ajon jälkeen aukaistaessa hieman suhahtaa (ylipaine) mitä ei suositella käden palovammariskin takia? Joskus heikko tiiveys voi nostaa myös lämpöjä.