Modeon -02, erot 110hp ja 125hp mallilla?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
unnie
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2005 15:01

Modeon -02, erot 110hp ja 125hp mallilla?

Viesti Kirjoittaja unnie »

Omistan Mondeo -02 1.8 110hp mallin, eli 81kw. Onko kyseistä mallia helppo kutitella vastaamaan tehoissaan tuota 125 heppaista mallia.. Itse olen kuullut huhua että koneissa on vain lastussa eroa?

Toinen asia sitten koskeekin, että onko (81kw/110hp) malliin saatavana lastua ja paljonkos se toisi heppoja/vääntöä?
Ainoastaan olen löytänyt Englantilaisesta firmasta tämän, mutta tämäkin on tarkoitettu tuolle 125(?) mallille http://www.superchips.co.uk/curves/Mond ... 2001on.pdf
Mondeo -02, 1.8
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Onkos ylläolevalla faktaa kommenttinsa tueksi?

Ja mistäkö viriävät? Noh kyseisistä koneista en tiedä mutta kannattaako massavalmistajan tehdä kovinmontaa osaa koneeseensa jos lastulla saadaan teholuokkia jaoteltua eri maiden erilaisille vakuutuskäytänöille jne.

Esim Volvo 2.4 vaparissaan käyttää tätä. 140hp ja 170hp koneet ovat 1:1 sama kampes mekaanisesti, vain lastun ohjelmassa on eroa.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

kyllä lastusta on vaparissakin hyötyä. enemmän uudessa turbossa kylläkin mutta kuiteskin :D aika monia E30 penareita esim 325i malleja on lastutettu muiden viritysten kanssa
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Kiitokset vaivannäöstä.

Voles aikoinaan erosi tosiaan tuon venttiilimäärän kohdalla mutta uusissa ja uudennihkeissä 2.4 bensavapareissa niin 140hp kuin 170hp on 20v. Sama tilanne 2.4D ja D5 kohdalla (ei koske tätä uusinta D5 versiota), sama kone tarkalleen, vain lastussa ero.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
unnie
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Heinä 2005 15:01

Viesti Kirjoittaja unnie »

lapazu kirjoitti:Noniin, nyt tulee sitä kaivattua faktaa: ( Jos vaivautuisi käyttämään hakua, niin olen kirjoittanut tästä ennenkin)

- 110 hp imupuolen nosto 7.4 mm
- 125 hp imupuolen nosto 8.5 mm

Kannet vaikuttaisivat olevan samat 1.8-2.0 koneissa, nokat (ja ilmeisesti venttiilit 2.0:ssa) eroavat toisistaan. Alakerta on sitten 1.8 (110&125) sama, mutta 2.0 on eroa porauksessa.

Imusarjasta ja läppäkotelosta en nyt valitettavasti löydä mitään, mutta tuota voisi tietysti kaivella ulkomaisilta foorumeilta. Ne siis voivat olla samat tai sitten ei.

Boksi on sama kaikissa ( Sama Finis -koodi )

Tästä voisi vetää hätäisen johtopäätöksen että sama virilastu voisi toimia molemmissa 1.8:ssa?
Jooh, kiitoksia vastauksista. Tämä selvensi asiaa huomattavasti. Tosin olen todella tietämätön näistä osista, joten kysyisin vielä, että mahtaako tämän "imupuolen nosto" olla mahdollinen? Eli lastu + se niin pitäisi teholukemat olla hieman lähempänä tuota 125hv mallia?
Mondeo -02, 1.8
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

lapazu kirjoitti: Mistä nämä vapareiden lastuviritykset oikein sikiävät?
Sitä tälläkin pitää ihmetellä. Toimii ainoastaan, kuten sanottu, muiden viritysten yhteydessä.
Tai dieseleissä. Bensakoneissa ylimääräisen sopan syöttö ei vaikuta kuin kulutukseen jollei sinne saada sitä ilmaa kanssa.
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

Simprider kirjoitti:Kiitokset vaivannäöstä.

Voles aikoinaan erosi tosiaan tuon venttiilimäärän kohdalla mutta uusissa ja uudennihkeissä 2.4 bensavapareissa niin 140hp kuin 170hp on 20v. Sama tilanne 2.4D ja D5 kohdalla (ei koske tätä uusinta D5 versiota), sama kone tarkalleen, vain lastussa ero.
Voi olla dieselissä muttei bensakoneessa. Täytyy rajoittaa sitä ilman määrää kanssa muutoin menee laihalle. Vai mitenkähän tehon pudotus olisi tehty? Siirtämällä sytytys myöhäisemmälle jolloin hyötysuhde menee huonommaksi ja kulutus kasvaa? Tuskin.
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Simprider »

WSE kirjoitti: Voi olla dieselissä muttei bensakoneessa. Täytyy rajoittaa sitä ilman määrää kanssa muutoin menee laihalle. Vai mitenkähän tehon pudotus olisi tehty? Siirtämällä sytytys myöhäisemmälle jolloin hyötysuhde menee huonommaksi ja kulutus kasvaa? Tuskin.
No esimerkiksi ohjaamalla imupuolen venttiilien ajoitusta jolla laihalle meneminen vältetään.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Vastaa Viestiin