1.0 ecoboost ja vetokoukku

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
GCmax
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Maalis 2014 14:18

1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja GCmax »

Tilasin uuden 125 hv Grand C-Maxin ilman vetokoukkua koska Thulen koukun ja sähkösarjan saa muualta alle kolmeen sataan. Lueskelin nyt kuitenkin ulkomaalaisilta foorumeilta että autoissa, joihin on tehdasasennuksena tilattu koukku, on myös asennettu sähköinen vesipumppu joka jäähdyttää ilmeisesti turboa moottorin sammutuksen jälkeen. Onkohan Grand C-maxissa tällaista pumppua vai ei, jos auto on tilattu ilman koukkua? Jos ei niin jälkiasennus koukun asentaminen vaikuttanee takuuseen. Luulisi että pumppu olisi start stop toiminnon kannaltakin hyvä jos moottori sammuu heti pysähdyttäessä kovan kuormituksen jälkeen. No, saahan tuon pumpun varmaan merkkiliikkeessä lisättyä mutta saattaa maksaa jotain. Ajonhallinnan takiahan autolle on joka tapauksessa kerrottava että sillä on koukku perseessä?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tuntuu, että se pumppu liittyy enemmän tuohon start&stop -järjestelmään kuin vetokoukkuun. Ei ainakaan mitään järkeä ole vesipumppu - vetokoukku kombinaatiossa. Käsittääkseni myös jälkiasennettu tarvikekoukku ei vaikuta takuuseen millään lailla, erityisesti jos se on oikein asennettu ja käytetty siihen tarkoitettuja osia & tarvikkeita.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
GCmax
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Maalis 2014 14:18

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja GCmax »

Näinhän sitä voisi loogisesti ajatella. Löysin tällaisen selityksen vuodelta 2012 koskien Focusta 1.0 ecoboost moottorilla:

"Kun 1,0 EcoBoost-moottorilla varustettuun Focukseen asennetaan jälkiasenteinen vetokoukku, niin autoon on asennettava samalla myös sähköinen jäähdytysnestepumppu. Sähköinen jäähdytysnestepumppu aktivoidaan, jos jäähdytysnesteen lämpötila ylittää kriittisen arvon.

Näin voi tapahtua erityisesti silloin, kun auto pysäköidään välittömästi moottorin voimakkaan ja pitkäaikaisen kuormituksen jälkeen esim. pitkäaikainen moottoritieajo raskaalla perävaunulla ja auto pysäköidään huoltoasemalle. Voimansiirron ohjausmoduli aktivoi sähköisen jäähdytysnestepumpun estääkseen moottorin ylikuumenemisen, eli sähköinen jäähdytysnestepumppu saattaa jäädä toimimaan joksikin aikaa moottorin sammutuksen jälkeen.

Autoissa, joissa on tehdasasennettu vetokoukku on aina myös sähköinen jäähdytysnestepumppu vakiona."

Lähde: http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/uusi ... umeneminen

Nyt lähinnä kiinnostaisi olisiko uusissa autoissa tuo pumppu jo valmiina vetokoukusta riippumatta. -13 ja -14 mallien omistajat, onko teillä sähköinen lisävesipumppu? Tai onko koukun asentaminen edellyttänyt pumpun asentamista?
GCmax
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Maalis 2014 14:18

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja GCmax »

Tähän vielä päivitystä: Soitin Ford huoltoon ja kysyin asiaa. Virallinen ohje on että pumppu asennetaan koukun asennuksen yhteydessä, mutta heilläkään ei ole kuulemma kaikkiin autoihin asennettu eikä ole aiheuttanut mitään ongelmia kevyttä perävaunua vedettäessä. Asuntovaunun vetoon suositellaan asennettavaksi. Eikä kuulemma vaikuta auton takuuseen. Epäilen vaan miten suhtaudutaan siinä vaiheessa jos ongelmia tulee ja koukku on asennettu muualla kuin merkkiliikkeessä ilman lisävesipumppua...
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja jyha »

Vetääkö joku oikeesti litrasella moottorilla asuntovaunua? :shock:
Mondeo 130 tdci -02
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

mösjöö kirjoitti:Tuntuu, että se pumppu liittyy enemmän tuohon start&stop -järjestelmään kuin vetokoukkuun. Ei ainakaan mitään järkeä ole vesipumppu - vetokoukku kombinaatiossa. Käsittääkseni myös jälkiasennettu tarvikekoukku ei vaikuta takuuseen millään lailla, erityisesti jos se on oikein asennettu ja käytetty siihen tarkoitettuja osia & tarvikkeita.
Niinpä niin - jälleen kerran: tuntuu, että ja käsittääkseni myös- jutut eivät riitä.

Oikein asennus ei onnistu kuin harvoissa ja valituissa tapauksissa. Koukku on saatava integroitua sähköjärjestelmään auton tietokoneen hyväksymänä. Ja se edellyttää oikeita sähköisiä ja oheisia ( pumppu! ) kytkentöjä. Ilman muistista löytyvää faktaa ollaan myös ilman takuuta!
Koukun tulee olla mekaanisesti oikealla tavalla kiinnitetty ja tämä asettaa myös koukulle rakennevaatimuksia.

Markkinoilta löytyy autoja - uusia farmarimallisiakin, joiden perävaunumassaksi on merkitty 0 kg. ( ! )
Torque Vectoring Control
Avatar
KajS
Viestit: 970
Liittynyt: 08 Syys 2005 15:10
Paikkakunta: Suomen Louisiana

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja KajS »

JohnFinn kirjoitti:.....
Oikein asennus ei onnistu kuin harvoissa ja valituissa tapauksissa. Koukku on saatava integroitua sähköjärjestelmään auton tietokoneen hyväksymänä. Ja se edellyttää oikeita sähköisiä ja oheisia ( pumppu! ) kytkentöjä. Ilman muistista löytyvää faktaa ollaan myös ilman takuuta!
Koukun tulee olla mekaanisesti oikealla tavalla kiinnitetty ja tämä asettaa myös koukulle rakennevaatimuksia.

Markkinoilta löytyy autoja - uusia farmarimallisiakin, joiden perävaunumassaksi on merkitty 0 kg. ( ! )
Taas faktaa. Ja täältä maalta Off-Topicia: Mulla '89 Dodge Ramvanin (B250, 318+A500) rekisteriotteessa oli seuraavat perävaunupainot: jarruton 750 kg jarrullinen 0 kg.
"Hot funk, cool punk, even if it's old junk
It's still rock and roll to me"

Autot:
Ford Mondeo Turnier '05 110cid/110hp
Dodge Ram Van B250 '86 225cid/???hp

Support Tommy Castro The Living Rhythm and Blues Legend!

Ich bin ein Speedhunter
Tessu
Viestit: 1751
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Tessu »

On se vaikeeta elämä näin EU.n ekoaikana,ei voi sitä tai tätä heh,sitten ne vielä väittää mainoksissa että säästää?
Mutta kun ei säästä mitään autot ei lämpene siihen tarvii webastot ja sitten kun niitä starttaillaan käyntiin tämän tästä niin jopas kuluukin startit ja akut loppuun,onkohan nää päättäjät nyt ihan ajatellu jaijen loppuunasti??
Kyllä ne kohta kieltää vanhoilla autoilla ajon kokonaan saadaan sekin nähdä,kun vaan lukee erilaisia julkasuja niin ei se aika kaukana ole.
Hienosti se nykymaailma ottaa rahat meiltä pois tavalla jos toisellakin,joo aiheeseen senverran että JOS? jossain lukee että jotain kun asennetaan niin pitää jotain muutakin asentaa lisäksi niin siinä se sitten on,muu ei auta kun laitattaa,eipä taida takuut olla voimassa jollei oikein teetä? tahallaanko ne tämänkin meille tekee?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

jyha kirjoitti:Vetääkö joku oikeesti litrasella moottorilla asuntovaunua? :shock:
Vetäähän joku 110hp Mondeollakin asuntovaunua, tehoa ja vääntöä vähemmän tuossa 1.8 kuin siinä litrasessa ecoboostissa. Mutta kertoo hyvin kuinka kovilla kone on kun oma vesipumppu ei riitä...
jyha
Viestit: 200
Liittynyt: 25 Elo 2013 00:36
Paikkakunta: sammatti

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja jyha »

Litranen on aika paljon korkeampiviritteinen kuin 1,8. Litranen ei taatusti kestä yhtä kauaa kovaa kuormitusta kuin matalaviritteisempi isompi moottori.
Mondeo 130 tdci -02
bluri
Viestit: 306
Liittynyt: 08 Huhti 2012 11:10
Paikkakunta: Espoo

Re: 1.0 ecoboost ja vetokoukku

Viesti Kirjoittaja bluri »

hluukkonen kirjoitti: Vetäähän joku 110hp Mondeollakin asuntovaunua, tehoa ja vääntöä vähemmän tuossa 1.8 kuin siinä litrasessa ecoboostissa. Mutta kertoo hyvin kuinka kovilla kone on kun oma vesipumppu ei riitä...
Mielestäni tämä kuvaa vain viisautta. Kyllähän moottorin oma vesipumppu varmaan riittäisi, JOS ihmiset osaisivat turboautojaan hieman jälkikäyttää.
Eiköhän tämä lisävesipumppu ole vain valmistajan suojelua oman perseen osalta.. Motarilta täysiä huoltsikan pihaan ja kone sammuksiin, kiitos ja näkemiin.
Vastaa Viestiin