Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Olivat huollossa vain laittaneet lisää öljyä, ottamatta vanhoja pois.
Mitä mahtaa tehdä koneelle? Melkein 1000 km olen jo ajellut ennen kun katsoin tikkua.
Nyt öljyä on 3 cm yli maximin ja pikimusta näyttää olevan.
Huollon teki isompi ketju.
Mondeo farmari 2008 1.8
Mitä mahtaa tehdä koneelle? Melkein 1000 km olen jo ajellut ennen kun katsoin tikkua.
Nyt öljyä on 3 cm yli maximin ja pikimusta näyttää olevan.
Huollon teki isompi ketju.
Mondeo farmari 2008 1.8
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Takaisin huoltoon!Taulu kirjoitti:Olivat huollossa vain laittaneet lisää öljyä, ottamatta vanhoja pois.
Mitä mahtaa tehdä koneelle? Melkein 1000 km olen jo ajellut ennen kun katsoin tikkua.
Nyt öljyä on 3 cm yli maximin ja pikimusta näyttää olevan.
Huollon teki isompi ketju.
Mondeo farmari 2008 1.8
Kone lämpiää enemmän, öljyä menee sinne mihin ei ole tarkoitus. Onko öljyvuotoja huohottimen letkuista ym?
Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80
Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
-
- Viestit: 1969
- Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
En ajais itse metriäkään, vaan auto hinurilla ko. huollon tehneen liikkeen pihaan, niiden kustannuksella.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Ehkä kuitenkin yhteydenotto korjaamolle ennenkun alkaa niiden laskuun hinuria tilailemaan.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Uusia autoja, liian monimutkaisia.
Tarkistaisin myös ensin, että onko öljynsuodatin juuri vaihettu ja sitten tarkastaisin vielä kerran, että tikun lukemisen tulkinta on oikea ja auto vaaterissa. Tuhannen kilsan jälkeen se moottoriöljy ei enää ole mitään rypsiöljyä.
Niin hölmöä huoltoa ei ole, jotka lisäävät öljyt ottamatta vanhoja veke. Aiemminhan täällä oli se vahinkotapaus, kun ei oltu tehty yhtään mitään, soittoa vaan huotoon...
Tarkistaisin myös ensin, että onko öljynsuodatin juuri vaihettu ja sitten tarkastaisin vielä kerran, että tikun lukemisen tulkinta on oikea ja auto vaaterissa. Tuhannen kilsan jälkeen se moottoriöljy ei enää ole mitään rypsiöljyä.
Niin hölmöä huoltoa ei ole, jotka lisäävät öljyt ottamatta vanhoja veke. Aiemminhan täällä oli se vahinkotapaus, kun ei oltu tehty yhtään mitään, soittoa vaan huotoon...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Tai sitten se on naftaa se ylimääräinen - liuottanut samalla kaikki liat koneesta. Ei kannata kyllä juuri ajella ennen toimenpiteitä...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
no kyllä ne on ottanut pois meinaan että jo siä ois tupla määrä eli noin 11litraa niin se tulee jo mittatikun putkesta yli
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia
Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Joissain autoissa on niin epäselvä öljytikku, ettei siitä mitään selkoa ota.
Suht hyvä esimerkki on sierra.
Toinen oli jokin toyota, toinen puoli tikusta oli alamerkissä ja toinen ylämerkissä.
Onko tuossa ko. autossa tuo raja edes selvä?
Suht hyvä esimerkki on sierra.
Toinen oli jokin toyota, toinen puoli tikusta oli alamerkissä ja toinen ylämerkissä.
Onko tuossa ko. autossa tuo raja edes selvä?
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
1000km lienee liikaa valitukseen?
Vaihdat itse tai vaihdatat öljyt nyrkkipajalla ja tarkistat tikusta ennen kun lähdet kotio.
Parhaan tikkulukeman saa auton seistyä yön yli.
Vaihdat itse tai vaihdatat öljyt nyrkkipajalla ja tarkistat tikusta ennen kun lähdet kotio.
Parhaan tikkulukeman saa auton seistyä yön yli.
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Näissä uusissa missä se öljy on tavanomaisesti melko litkua niin muista nostaa tikku pystyssä ja olla kaatamatta vaakatasoon ennen lukemista, muuten se näyttää että on täynnä öljyä vaikka olis minimin rajoilla... Nimimerkillä Focus 2005 ja 2013. Kannattaa myös tarkistaa onko ohjeiden mukaan konetyypissä pidettävä pidempi aika kylmänä ennen mittatikun lukemista, esimerkiksi ecoboosteissa valuu ylimääränen öljy tikkua myöten takaisin hiljakseen joten vielä tunnin päästäkin voi näyttää ihan väärin kun öljyä valuu mittatikkuun vähänkin autoa täräyttäessä...
ps. kun laitoin sytytystulppien rei'istä mk2 Focusiin vähän liuottavaa hiilivetyä tässä kerran oman huollon yhteydessä niin männänrenkaista päätyi startin jälkeen sellanen määrä tummaa öljyn sekaan että tikkuun tarttui ensin jotain mönjää joka huuhtotui vasta hetken käyttämisen jälkeen öljyn seasta suodattimeen kaikki ylimääräinen mikä ei sinne liuennut pienemmiksi...kyllähän sitä kaikenmoista pikimustaa voi irrota koneesta eri tilanteissa, öljyn tehtävä ei ole pysyä puhtaana vaan siirtää epäpuhtaudet pois vääristä paikoista ja voidella konetta..
ps. kun laitoin sytytystulppien rei'istä mk2 Focusiin vähän liuottavaa hiilivetyä tässä kerran oman huollon yhteydessä niin männänrenkaista päätyi startin jälkeen sellanen määrä tummaa öljyn sekaan että tikkuun tarttui ensin jotain mönjää joka huuhtotui vasta hetken käyttämisen jälkeen öljyn seasta suodattimeen kaikki ylimääräinen mikä ei sinne liuennut pienemmiksi...kyllähän sitä kaikenmoista pikimustaa voi irrota koneesta eri tilanteissa, öljyn tehtävä ei ole pysyä puhtaana vaan siirtää epäpuhtaudet pois vääristä paikoista ja voidella konetta..
Focus ST "Mandariini"
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
"Anyone who keeps learning stays young. The greatest thing in life is to keep your mind young." -- Henry Ford
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Mainoita ohjeita.
Mutta kuvittelen, että olen lukenut tikkua oikein. Joo olen käynyt tarkistamassa muutamaan otteeseen. Olen öljyä tarkestellut ennekin. Eikä ongelmia ole ollut. Koskaan ei tarvinnut edes lisätä öljyä, kun ei tunnut syövän sitä yhtään. Öljyt on kyllä vaihdettu vai 20´000km välein niinkun huoltoväli antaa ohjeet. Moni on kyllä kehottanut vaihtamaan 10´000 välein. Mutta moni on ollut myös sitä mieltä, että kyllä nykyajan öljyt tuon kestää. Eli laiskuuttani en ole vaihdattanut.
Mutta eniten kiinnostaisi tietää mitä tuollainen voi koneelle tehdä? Ja vaikuttako se kun on diesel eikä bensa kone? Siis olisko se hajonnut heti? Vai onko siellä nyt öljyä jossain väärässä paikassa ja aiheuttaa pikkuhiljaa hajoamitsa? Tuota olen yrittänyt selvittää monest lähteestä. Se tulee selväksi, että huono juttu. Mutta mitä siellä tapahtuu?
Jossakin luki että kampiakselit hakkaa öljy pintaa ja laakerit hajoavat pikkuhiljaa. Toisessa paikkaa puhuttiin että ventiilit tukkeutuu. Ja yksi väittää ettei ongelmia, ylimääräinen palaa pois itsestään. Mutta kaikki tieto on keskustelu foorumeilta ja siihen pitää suhtautua aina hivenen epäillen. Varsinkin, kun samasta aiheesta ollaan puolesta ja vastaan.
Kyllähän tuossa oli ihme heittelyä dieselin kulutusmittarissa, heti huollon jälkeen. Mutta kuvittelin sen johtuvan lisälämmittimestä. Kun oli sen kanssa ongelmia. Ja pariin otteeseen käynnistäessä joutui aika pitkään pyörittämän. Vaikka pakkasta oli vain 10 astetta ja tuota onglmaa on ollut vain vanhalla öljyllä ja yli 20 asteen pakkasella. Mutta jotenkin sitä luottaa huoltoihin jotka ovat isoja, puitteet hienot ja mainokset pyörii telvisiossa. Ettei tule epäiltyä huollon mokia. Toisaalta olisi sitä voinut jotain epäillä huollon kiinnostukseta, kun pyysin säätämään sumuvaloja niin kuitissä luki vain "säätö rikki" Eli mitää ei oltu tehty. Eikö auto korjaamon pitäis korjata? Eikä vain kirjoittaa laskuun että rikki.
Mutta kuvittelen, että olen lukenut tikkua oikein. Joo olen käynyt tarkistamassa muutamaan otteeseen. Olen öljyä tarkestellut ennekin. Eikä ongelmia ole ollut. Koskaan ei tarvinnut edes lisätä öljyä, kun ei tunnut syövän sitä yhtään. Öljyt on kyllä vaihdettu vai 20´000km välein niinkun huoltoväli antaa ohjeet. Moni on kyllä kehottanut vaihtamaan 10´000 välein. Mutta moni on ollut myös sitä mieltä, että kyllä nykyajan öljyt tuon kestää. Eli laiskuuttani en ole vaihdattanut.
Mutta eniten kiinnostaisi tietää mitä tuollainen voi koneelle tehdä? Ja vaikuttako se kun on diesel eikä bensa kone? Siis olisko se hajonnut heti? Vai onko siellä nyt öljyä jossain väärässä paikassa ja aiheuttaa pikkuhiljaa hajoamitsa? Tuota olen yrittänyt selvittää monest lähteestä. Se tulee selväksi, että huono juttu. Mutta mitä siellä tapahtuu?
Jossakin luki että kampiakselit hakkaa öljy pintaa ja laakerit hajoavat pikkuhiljaa. Toisessa paikkaa puhuttiin että ventiilit tukkeutuu. Ja yksi väittää ettei ongelmia, ylimääräinen palaa pois itsestään. Mutta kaikki tieto on keskustelu foorumeilta ja siihen pitää suhtautua aina hivenen epäillen. Varsinkin, kun samasta aiheesta ollaan puolesta ja vastaan.
Kyllähän tuossa oli ihme heittelyä dieselin kulutusmittarissa, heti huollon jälkeen. Mutta kuvittelin sen johtuvan lisälämmittimestä. Kun oli sen kanssa ongelmia. Ja pariin otteeseen käynnistäessä joutui aika pitkään pyörittämän. Vaikka pakkasta oli vain 10 astetta ja tuota onglmaa on ollut vain vanhalla öljyllä ja yli 20 asteen pakkasella. Mutta jotenkin sitä luottaa huoltoihin jotka ovat isoja, puitteet hienot ja mainokset pyörii telvisiossa. Ettei tule epäiltyä huollon mokia. Toisaalta olisi sitä voinut jotain epäillä huollon kiinnostukseta, kun pyysin säätämään sumuvaloja niin kuitissä luki vain "säätö rikki" Eli mitää ei oltu tehty. Eikö auto korjaamon pitäis korjata? Eikä vain kirjoittaa laskuun että rikki.
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Jos säätö on rikki, niin onhan sille yritetty jotain tehdä. Vai mitä sun mielestä tuossa tapauksessa olisi pitänyt tehdä ?Taulu kirjoitti:Mainoita ohjeita.
Mutta kuvittelen, että olen lukenut tikkua oikein. Joo olen käynyt tarkistamassa muutamaan otteeseen. Olen öljyä tarkestellut ennekin. Eikä ongelmia ole ollut. Koskaan ei tarvinnut edes lisätä öljyä, kun ei tunnut syövän sitä yhtään. Öljyt on kyllä vaihdettu vai 20´000km välein niinkun huoltoväli antaa ohjeet. Moni on kyllä kehottanut vaihtamaan 10´000 välein. Mutta moni on ollut myös sitä mieltä, että kyllä nykyajan öljyt tuon kestää. Eli laiskuuttani en ole vaihdattanut.
Mutta eniten kiinnostaisi tietää mitä tuollainen voi koneelle tehdä? Ja vaikuttako se kun on diesel eikä bensa kone? Siis olisko se hajonnut heti? Vai onko siellä nyt öljyä jossain väärässä paikassa ja aiheuttaa pikkuhiljaa hajoamitsa? Tuota olen yrittänyt selvittää monest lähteestä. Se tulee selväksi, että huono juttu. Mutta mitä siellä tapahtuu?
Jossakin luki että kampiakselit hakkaa öljy pintaa ja laakerit hajoavat pikkuhiljaa. Toisessa paikkaa puhuttiin että ventiilit tukkeutuu. Ja yksi väittää ettei ongelmia, ylimääräinen palaa pois itsestään. Mutta kaikki tieto on keskustelu foorumeilta ja siihen pitää suhtautua aina hivenen epäillen. Varsinkin, kun samasta aiheesta ollaan puolesta ja vastaan.
Kyllähän tuossa oli ihme heittelyä dieselin kulutusmittarissa, heti huollon jälkeen. Mutta kuvittelin sen johtuvan lisälämmittimestä. Kun oli sen kanssa ongelmia. Ja pariin otteeseen käynnistäessä joutui aika pitkään pyörittämän. Vaikka pakkasta oli vain 10 astetta ja tuota onglmaa on ollut vain vanhalla öljyllä ja yli 20 asteen pakkasella. Mutta jotenkin sitä luottaa huoltoihin jotka ovat isoja, puitteet hienot ja mainokset pyörii telvisiossa. Ettei tule epäiltyä huollon mokia. Toisaalta olisi sitä voinut jotain epäillä huollon kiinnostukseta, kun pyysin säätämään sumuvaloja niin kuitissä luki vain "säätö rikki" Eli mitää ei oltu tehty. Eikö auto korjaamon pitäis korjata? Eikä vain kirjoittaa laskuun että rikki.
Korjata tuota säätöä jollain patentilla ?
Vai olisiko pitänyt laittaa uusi sumari hyllystä. Nythän tiedät, että säätö on hajalla ja saat itse päättää mitä sille pitää tehdä.

Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Höpönlöpö. Autoalan neuvottelukunta (AUNE) on kaikessa viisaudessaan tehnyt ehdot moottoriajoneuvojen korjaukseen. Vaikkakin ehtoja soveltavatkin "jäsenliikkeiden ja jäsenjärjestöjen auto- ja erikoiskorjaamot sekä automaalaamot" on se tosiasiallisesti ainoa olemassa oleva ehto, ohjesäännöstö korjaustoimiin. Tähän myös kuluttajavirasto aina ohjaa, vaikka siis korjauksen tai huollon tehnyt liike ei jäsen olekaan. Eli käytännössä ehdot on yleispäteviä.Fiestalla kirjoitti:1000km lienee liikaa valitukseen?
Jokatapauksessa huollon tai korjauksen takuu on 15.000 km/6kk kumpi ennen saavutetaan. Ellei muuta sovita. Harvemmin muuta sovitaan, jotkut liikkeet antaa jopa kahden vuoden takuita töilleen.
Löytyvät tuolta:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/yr ... jausehdot/
Fiestalla kirjoitti:Parhaan tikkulukeman saa auton seistyä yön yli.
Muutama minuutti riittää, ei sieltä yläkerrasta desitolkulla öljyä enää pohjalle valu.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Mitenkä tässä tapauksessa tulisi toimia, jos liike ei myönnä virhettä, vaan laittaa tapahtuneen asiakkaan piikkiin?
Yön yli ajattelin, että paksumpi öljy erottuu helpommin tikusta, eikä niin herkästi valu.
Yön yli ajattelin, että paksumpi öljy erottuu helpommin tikusta, eikä niin herkästi valu.
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Niin, että meinaavat, että käyttäjä on itse lisännyt öljyä yli ylämerkin? Ehtojen mukaan korjaamon tulee se näyttää todeksi, että asiakas on näin tehnyt. Ehkä helpolla pääsis ku ajais auton puljuun ja sanois, et imaskaapa ylimääräset pois.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Jos et ole huomannut mitään erikoista ongelmaa, niin ei mitään hätää. Jos on liikaa öljyä niin suurin osa on varmaan öljypohjassa ja siitä yli. Jos öljyä on liikaa se tietenkin aiheuttaa sen, että kampiakseli vatkaa syvemmällä öljyssä ja siten on pientä tehon menetystä ja lämpö lisääntyy. Tämä ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmaa kun ajetaan normaali nopeuksilla ja normaali kierroksilla. Itselläni on peräti kaksi kertaa käynyt moinen öljymoka ja ongelmat esiintyivät vasta kovilla kierroksilla. Ensimmäisen ylitäytön jälkeen kovilla kierroksilla öljysumu hakkasi päin mäntiä ja koneesta kuului todella huolestuuttavaa "pärinää". Tien laitaan ja hetki ihmettelyä. Öljytikusta huomasin että ylärajaa ei ollut näkyvissä. Jatkoin matkaa normaaliajolla ja myöhemmin pudotin liika öljyn pois - ei mitään vaurioita. Toinen tapaus sattui ralliautolla jolloin muutama kilometri pätkää alkoi "pärinä", jolloin vauhtia oli hiljennettävä-myös lämmöt oli tapissa. Varma moottoririkko ! Maaliiin ja seuraavaan huoltoon ja todettiin että öljyä on liikaa. EI kerrota kellekään - mutta auton keulaa ilmaan - hultomies auton alle ja öljyroppu auki. Siihen parkkipaikalle valutettiin pari litraa öljyä ja matka jatkui maaliin saakka. JOS ei ole ongelmia, ei niitä tarvitse hakea.
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
Kiitos. Tämä viesti selvitti asiaa.eepee kirjoitti:Jos et ole huomannut mitään erikoista ongelmaa, niin ei mitään hätää. Jos on liikaa öljyä niin suurin osa on varmaan öljypohjassa ja siitä yli. Jos öljyä on liikaa se tietenkin aiheuttaa sen, että kampiakseli vatkaa syvemmällä öljyssä ja siten on pientä tehon menetystä ja lämpö lisääntyy. Tämä ei kuitenkaan aiheuta mitään ongelmaa kun ajetaan normaali nopeuksilla ja normaali kierroksilla. Itselläni on peräti kaksi kertaa käynyt moinen öljymoka ja ongelmat esiintyivät vasta kovilla kierroksilla. Ensimmäisen ylitäytön jälkeen kovilla kierroksilla öljysumu hakkasi päin mäntiä ja koneesta kuului todella huolestuuttavaa "pärinää". Tien laitaan ja hetki ihmettelyä. Öljytikusta huomasin että ylärajaa ei ollut näkyvissä. Jatkoin matkaa normaaliajolla ja myöhemmin pudotin liika öljyn pois - ei mitään vaurioita. Toinen tapaus sattui ralliautolla jolloin muutama kilometri pätkää alkoi "pärinä", jolloin vauhtia oli hiljennettävä-myös lämmöt oli tapissa. Varma moottoririkko ! Maaliiin ja seuraavaan huoltoon ja todettiin että öljyä on liikaa. EI kerrota kellekään - mutta auton keulaa ilmaan - hultomies auton alle ja öljyroppu auki. Siihen parkkipaikalle valutettiin pari litraa öljyä ja matka jatkui maaliin saakka. JOS ei ole ongelmia, ei niitä tarvitse hakea.
Käytin autoa eilen uudestaan samassa huollossa. He saivat tikkulukeman joka oli alle maksimin. Nolona kotiin.
Mutta matkalla tulin toisiin aatoksiin ja kotiin päästyäni tarkistin uusiksi. Taas oli yli maksimin. Käytin autoa ilalla vielä kaverilla, joka totesi öljy tason olevan yli maksimin. Että en ihan vaan kuvittele asiaa.
No, tänään käytin auton fordin pikahuollossa. Siellä mittalukema oli myös se 3cm yli maksimin.(Kumma kun se oli huollon tehneessä liikkeesä alle?) Mutta pikahuollosta sain selityksen. Että tuo 3cm ei ole montaa desiä ylimääräistä. Ja dieselissä tuolla määrällä ei ole niin suurta merkistytä.
Sanoi myös, että dieselissä öljy muuttuu aika nopeasti mustaksi. Ettei syytä huoleen senkään vuoksi.
Kiitos konalan autokeskuksen pikahuolto. Ei edes maksanut mitään vaikka höpistiin joku vartti.
Nyt pystyy lähtemään reissunpäälle ilman, että tarvii murehti kokoajan.
Re: Mondeossa liikaa öljyä huollon toimesta.
isäukon Sierrassa pelleili samaantahtiin millon oli yli millon ali,löin pellin kiinni ja sit menikin ohjurinkumit korpuksi,niiden vaihdon jälkeen ei paljoa ole tarvinnu öljyjä katsoa.
että hauskaa se oli tuokin homma
että hauskaa se oli tuokin homma