1,8 kansipahvin uusiminen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sulo200
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2013 15:43

1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja sulo200 »

Terve
Auto on mondeo 2001 1,8 Paisuntasäiliössä alkoi porisemaan ja alkoi kansiremppa.Millä ootte lukinnu kampiakselin ,kun kampiakselin päässä olevaa pulttia avataan.
Ei löytyny vauhtipyörän kohdalta mitään paikkaa mistä olis päässy lukitsemaan sen?
Nyt on pultti irti ,mutta kasatessa pitäisi saada lukittua.
Ja kampiakseli liikahti avatessa pulttia ,niin nyt on jakokin sekaisin.
Meneekö jako paikalleen jos 1.sylinterin mäntä on ykk:ssa ja nokkaakselin päässä on se 5mm lattarauta.
Vai löytyykö muita ajotus merkkejä?
Minkähän kokoinen tappi on joka laitetaan laturin alapuolelta ajotus merkiksi?
Neuvoista kiitollinen
seppo1
Viestit: 266
Liittynyt: 25 Elo 2013 16:30

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

sulo200 kirjoitti:Terve
Auto on mondeo 2001 1,8 Paisuntasäiliössä alkoi porisemaan ja alkoi kansiremppa.Millä ootte lukinnu kampiakselin ,kun kampiakselin päässä olevaa pulttia avataan.
Ei löytyny vauhtipyörän kohdalta mitään paikkaa mistä olis päässy lukitsemaan sen?
Nyt on pultti irti ,mutta kasatessa pitäisi saada lukittua.
Ja kampiakseli liikahti avatessa pulttia ,niin nyt on jakokin sekaisin.
Meneekö jako paikalleen jos 1.sylinterin mäntä on ykk:ssa ja nokkaakselin päässä on se 5mm lattarauta.
Vai löytyykö muita ajotus merkkejä?
Minkähän kokoinen tappi on joka laitetaan laturin alapuolelta ajotus merkiksi?
Neuvoista kiitollinen
Pistäpä tuonne tarkennettuun haku-ikkunaan *ajoitus*, niin saat paljon ohjeita,(ja jonkinverran muutakin) joista voit valita omaan autoosi sopivat.
anon
Viestit: 677
Liittynyt: 21 Marras 2006 22:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja anon »

Löysin tuolta netin ihmeellisestä maailmasta ohjeita.

http://autorepair.about.com/cs/generalinfo/l/bl876f.htm
Mondeo -09 2.5T
:ford:
sulo200
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2013 15:43

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja sulo200 »

Kiitos vaan ,mutta ei noista vielä ollu apuja .Olisko joku tehnyt vastaavaan ketju koneeseen kansi remppaa ?
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

No eipä ole täälläkään omaa kokemusta tuosta koneesta :oops: . Mutta tuolla Sealey`n ohjeissa http://www.ccw-tools.com/uploads/images ... 152.V2.pdf on noita työkaluja - taulukon mukaan 1.8 Duratecciin sopii VS4734 eli kolmas ylhäältä. Jollain tuon tapaisella saa hihnapyörää pideltyä. Eihän tuokaan ole lukitustyökalu, mutta eihän sen tarvitsekaan, koska tarkistat TDC:n joka tapauksessa kiristyksen jälkeen, eikös?
Toinen vaihtoehto olisi ottaa startti irti ja lukita vauhtipyörä sopivalla työkalulla tai virityksellä.
sulo200 kirjoitti:Meneekö jako paikalleen jos 1.sylinterin mäntä on ykk:ssa ja nokkaakselin päässä on se 5mm lattarauta.
Menee.
sulo200 kirjoitti:Vai löytyykö muita ajotus merkkejä?
Ei tietääkseni.
sulo200 kirjoitti:Minkähän kokoinen tappi on joka laitetaan laturin alapuolelta ajotus merkiksi?
Se on se lyhyempi tappi, nyt ei ole sen pituutta tässä käsillä...

PS. Aiotko vaihtaa ketjun samalla vai eikö sitä saa yläkautta kannesta irti , vaikka nokkapyörän irrottamalla?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
sulo200
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2013 15:43

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja sulo200 »

Joo kiitoksia .Tuli vähän varmuutta omiin ajatuksiin.Tota startin poistoa täytyy kokeilla .Se varmaan onnistuu.
Sylinterin kantta ei saa pois ilman jakoketjun kannen poistamista.
sulo200
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2013 15:43

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja sulo200 »

Nyt on kansipahvi vaihdettu kone nipussa,mutta käyntiin ei lähde kuin kaasu pohjassa ja silloinkin käy ravistaen.
Ajotus merkit on niin kuin pitääkin ,mutta ihan kuin sytytys olisi myöhäsellä .Pakoputkessa paukkuu ja katin jälkeinen osa pakoputkesta hehkuu punasena.
Eikös koneen pitäisi itse hakea sytytys kohdalleen vai saako sen jotenkin huijattua kohdilleen.?
Ajotus on tarkistettu moneen kertaan ja se on kohdallaan.
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja jppn »

mistäämitääntiedä mutta...
Tulpanjohdot on varmaankin oikeassa järjestyksessä (puolalla) ? esim tuolla http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=177605 lopussa on järjestystä zeteciin.
Puristukset varmaankin tulisi omasta mitattua seuraavaksi. (jotta venttilit ei ole ottaneet kontaktia mäntiin kasatessa)

Sytytyksen ajoitus ei vaadi säätöä.
Escorteilla vuodesta 1992...
sulo200
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2013 15:43

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja sulo200 »

Tulpan johdot on oiken tarkistettu pariin kertaan.Puristukset on mitattu kasaamisen jälkeen ja kaikissa on tasaiset lukemat.
Korjaus kirja löytyy ,mutta siinä ei ole aiheesta mitään.
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

sulo200 kirjoitti:Ajotus on tarkistettu moneen kertaan ja se on kohdallaan.
Hihnapyöräkin on oikeassa asennossa - pultti menee reiästä kotelossa olevaan reikään, kun kampiakseli on kohdallaan? Triggerilevyhän on siinä hihnapyörässä kiinni.
Viimeksi muokannut yritäedes, 30 Tammi 2014 16:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Vaikuttaa siltä, että ajoitus on nyt vialla. Toi zetecin kaksoiskipinäpuola on vaikea saada väärin toimimaan ja kuvaamasi käy ryskyttäen ja katti hehkuu punasena viittais, että sytytys on pahasti jäljessä. Näissä kun ei ole kärjellistä tai muuten millään lailla mekaanista sytytystä niin mahdollisuudeksi jää parin hampaan heitto jaossa tai sitten kampiakselin asentoanturin toimimattomuus. Eli kampiakselilta saatava impulssi on perussuure, jonka mukaan sytytys ja suihkutus tapahtuu, joka tarkoittaa, että se ei käytännössä voi olla ikinä keskenään epäsynkrossa. Veikkaan silti, että jako on parilla hampaalla sekaisin, tuohon kampiakselin asentoanturiin kun ei tarvitse koskea ollenkaan kansirempassakaan, johtosarjakin menee lohkon vierestä muistaakseni.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
sulo200
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2013 15:43

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja sulo200 »

Täytyy ajotusta katella vielä uudestaan. Mikähän ohmi luku kampiakselintunnistimessa vois olla ,niin vois tarkastaa sen.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Napojen 1 ja 2 väliltä, liitin irtikytkettynä tyypillisesti 400Ω

Nokka-akselin asentoanturilla sama juttu ja arvo tyypillisesti 500Ω
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
sulo200
Viestit: 11
Liittynyt: 27 Joulu 2013 15:43

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja sulo200 »

Kiitoksia.montako volttia pktäis johtoon tulla?
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja emax »

yritäedes kirjoitti: Hihnapyöräkin on oikeassa asennossa - pultti menee reiästä kotelossa olevaan reikään, kun kampiakseli on kohdallaan? Triggerilevyhän on siinä hihnapyörässä kiinni.
Tämänkö jo tarkistit? Ennemmin ei kannata muita vikoja kattella.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

sulo200 kirjoitti:Kiitoksia.montako volttia pktäis johtoon tulla?
Todennäköisesti 5V, voi vaihdella, ei välttämättä ole vakio. Mutta sillä ei ole merkitystä, sillä anturi yleensä toimii yhdessä lenkissä, josta tulevaa jännitettä tai impulssia anturi muuttaa ohjainlaitteelle. Eli aina ei voi tietää kuuluuko tulla jännitettä vai mitä. Ohjeen mukaan mitataan sen anturin vastus navoilta. Jos edelleen epäillään, että anturi ei toimi oikein huolimatta, että on mittaamalla todettu toimivaksi mitataan seuraavaksi johtosarja. Tässä tarvitaan hieman edistyneempää yleismittaria, joka antaa äänimerkin kun piuhat on yhdessä.

Johtosarja mitataan anturin liittimeltä ohjainlaitteen moninapaliittimeen.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: 1,8 kansipahvin uusiminen

Viesti Kirjoittaja Aksu »

sulo200 kirjoitti:Kiitos vaan ,mutta ei noista vielä ollu apuja .Olisko joku tehnyt vastaavaan ketju koneeseen kansi remppaa ?
Musta kantiseen on tullut tehtyä ja silloin jäi joku alipainen letku imusarjan takaa laittamatta niin kävi huonosti ja lähti heikosti käymään. Piti vinkuvaa ääntä niin oli helppo lähteä etsimään vikaa silloin.

Jakopään tein juuri omaan focukseen niin hinha menee tosi helpolla väärin yhdellä hampaalla jos ei nokat ole tosiaan tuolla 5mm latalla ajoitettu (oli 3mm vain itsellä) ja imunokka yhden hampaan meni ensin myöhäisellä. Ei kierrä kunnolla yli 6000rmp:n ja ääni muuttuu koneessa muutenkin (imu "murina" puuttuu)
gti golo palloilija
Vastaa Viestiin