

Sitten autojen toimitusaikatauluista: Fordilla on ollut muihin eurooppalaisiin nähden hyvä vuosi; markkinaosuuksia ollaan kasvatettu ja se tuntuu myös toimitusten venymisinä - samoilla kapasiteeteillä kun tehdään näitä tilattujakin autoja.
Tänään kolahti sähköpostiini mm seuraavan tekstin sisältänyt viesti:vorkki kirjoitti:...tilaamani Focus piti myyjältä saamani ennakkoinfon mukaan valmistua tehtaalla tänään. Onko perjantai 13. päivä tässä kohtaa hyvä vai huono asia, jää nähtäväksi... toivottavasti parempi kuin normimaanantai.
Tämähän siis jo näytti kohtuullisen mukavalta. Kunnes automyyjä soitti ja kertoi olevan hieman kerrottavaa valmistetusta autostani... Auto on siis tehty, mutta ei ihan niillä varusteilla, joilla tilaus viimein tehtiin... Auto on valmistunut nillä spekseillä, joilla tilaus alussa laitettiin sisään. Sen jälkeen tehtiin vielä pariin otteeseen tarpeellisia muutoksia joilla autosta lopulta saatiin mieleinen. Tilaussopimuskin uusittiin viimeisimmän speksauksen mukaiseksi. Sitten aikanaan tilaus jo lukittuikin ja jäätiin odottamaan.Hyvä "vorkki",
Uusi autonne on nyt valmistettu. Valmistajan arvio autonne saapumisajankohdasta Turkuun on 11.1.2014.
Mikäli teille on herännyt lisäkysymyksiä autokauppaanne liittyen, olettehan yhteydessä.
Oheisesta linkistä voitte ennakkoon tutustua uuteen Fordiinne ja sen ominaisuuksiin.
http://www.ford.fi/HuoltojaVaraosat/Omi ... pikaoppaat
vorkki kirjoitti: Ainakin vaihtoehtoina lienee ottaa auto vastaan sellaisena kuin se tulee ja odottaa pientä kompensaatiota? Toisena vaihtoehtona tilata auto uudelleen ja aloittaa uusi kuukausien odotus. Mitä muita vaihtoehtoja voisi tulla kyseeseen?
Tähän kömpelyyteen liittyen, että kuinkahan paljon nuo isompien vanteiden mukanaan tuomat rajoittimet kääntösädettä oikeasti pienentävät? Kokemusta normaalista parkkipaikkapyörittelystä on ilman näitä ja näiden kanssa, enkä mielestäni huomannut olennaista eroa tuossa kääntyvyydessä. Vähän kömpelöhän tuo mk3 on mk2-korimalliin verrattuna isomman kääntösäteen vuoksi jo muutenkin, mutta oman kokemuksen perusteella en olisi tuosta asiasta kovinkaan huolissani.vorkki kirjoitti:...Väärät vanteet ja renkaat ovat helposti korvattavissa, mutta toivottua isompien vanteiden mukanaan tuoma isompi kääntösäde ja siten tietty kömpelyys ei...
Tuskin tuo kynnyskysymys on vaikka kääntösäde päivittäisellä ajoreitillä tärkeä onkin. Duunin pihassa on 180 asteen käännös jossa betonia pitää väistellä. Normifocus kääntyy siinä kyllä, kuten kaikki muutkin ajamani autot tähän asti kun ottaa ajolinjat tarkasti. Paitsi poikkeuksen muodostaa nykyinen Fiat 500 isommalla 1,4 koneella. Ainoa auto jota siinä on joutunut vekslaamaan joka kerta kun etupyörät ei tarpeeksi käänny...Fordsonson kirjoitti:Tähän kömpelyyteen liittyen, että kuinkahan paljon nuo isompien vanteiden mukanaan tuomat rajoittimet kääntösädettä oikeasti pienentävät?
Kattos vaan, vähän niinkuin jouduit samaan veneeseen. Minullakin tuli noita muutamia lapsuksia tilauksessa. Itse en lähtenyt Pioneerin jälkiasennuksilla kikkailemaan Audio 3:n päivitystä lähemmäs Audio 7:aa, kun mietin, ettei lähdetä repimään ovipaneeleita auki ja jälkiasentelemaan kaiuttimia - > saattaa jäädä rämisemään tms. Myöskään tummennuksia en sitten jälkikäteen ottanut, vaan kompensaatio hoidettiin muulla tavalla. Olen noihin ratkaisuihin tyytyväinen: Audio 3 on hyvin BT-ominaisuuksineen vastannut minun tarpeitani ja muiden autojen tummennuksia katsellessa ovat ne alkaneet tuntua hieman teinix-meiningiltä.vorkki kirjoitti:Kaupan peruminen toki vaihtoehtona, mutta se ei houkuttaisi nyt, kun autokuume hieman on herännyt
Tänään kun selvisi lopullisesti mitä varusteissa on pielessä, alkoi selvitä vaihtoehdotkin. Väärät vanteet ja renkaat ovat helposti korvattavissa, mutta toivottua isompien vanteiden mukanaan tuoma isompi kääntösäde ja siten tietty kömpelyys ei. Audio 7:n tilalle tullut Audio 3, jonka päivittämismahdollisuutta Pioneerin jälkiasennusvarusteilla selvitetään niin että taso olisi vähintään Audio 7:n luokkaa. Näitä vaihtoehtoja nyt tietysti tarjottiin edellä mainittujen lisäksi.
Vaihtoehtoja siis pelkistetysti, numerot ei millään tavalla tärkeysjärjestyksessä:
1. perua kauppa
2. ottaa tulossa oleva auto vastaan puutteineen
3. korjattavissa olevat varustepuutteet korjataan mahdollisuuksien mukaan ja ne puutteet mitä jää, hyväksytään
4. tehdä uusi tehdastilaus ja odotella taas sen 10-12 viikkoa lisää
5. katsoa olisiko "nopeaan toimitukseen" mitään muuta sopivaa ja houkuttelevaa autoa tarjolla
6. ?
Ykkönen ei kovasti houkuta koska kaupan ehdot oli aivan mainiot. Pitäisi autonvaihtojutut aloittaa taas alusta ja etsiä vanhalle koslalle sopiva hyvitys jostain. Kakkonen on mahdollista mutta todennäköisesti puutteet jäisi harmittamaan takaraivossa ja autoon ei koskaan olisi täysin tyytyväinen. Kolmonen voisi olla hyvä kunhan toteuttamismahdollisuuksista kuulee tarkemmin. Nelonen täysin mahdollinen ja olisi taas tilaisuus vielä kerran päivittää tilauksen sisältö, haittapuolena pitkä odotus uudelleen mutta vanhalla ajo olisi halpaa sen aikaa. Vitonen mahdollinen mutta sopivasti varusteltuja lompakolle sopivia heikosti tarjolla. Perus-Focuksen tilalle olisi kyllä sopivia ST-yksilöitä tarjolla mutta hinnankorotus tilattuun olisi tietysti lompakolle liian iso pala niin prosentteina kuin euroinakin vaikka muuten houkuttaakin tehon tuplaus, ja tässä tapauksessa kankea kääntyvyys olisi sama kuin nyt tulossa olevan kanssa. Mitäs vielä?
Audio 3 toki on tuttu kokonaisuus ja siihen nähden hieman parannusta olisin kaivannut. Katsotaan nyt mitä esittävät. Viimeistään tänään piti tulla vaihtoehdot meiliin mutta hiljaista on vielä ollut.Maracaia kirjoitti:Kattos vaan, vähän niinkuin jouduit samaan veneeseen. Minullakin tuli noita muutamia lapsuksia tilauksessa. Itse en lähtenyt Pioneerin jälkiasennuksilla kikkailemaan Audio 3:n päivitystä lähemmäs Audio 7:aa, kun mietin, ettei lähdetä repimään ovipaneeleita auki ja jälkiasentelemaan kaiuttimia - > saattaa jäädä rämisemään tms. Myöskään tummennuksia en sitten jälkikäteen ottanut, vaan kompensaatio hoidettiin muulla tavalla. Olen noihin ratkaisuihin tyytyväinen: Audio 3 on hyvin BT-ominaisuuksineen vastannut minun tarpeitani ja muiden autojen tummennuksia katsellessa ovat ne alkaneet tuntua hieman teinix-meiningiltä.
Sinulla toki on vielä se etu, että auto taitaa vielä olla Saksan päässä, eikä Suomeen tulossa. Ovatko ne puutteet nuo renkaat/vanteet ja Audio 3? En oikein ymmärtänyt tuota lausetta "Väärät vanteet ja renkaat ovat helposti korvattavissa, mutta toivottua isompien vanteiden mukanaan tuoma isompi kääntösäde ja siten tietty kömpelyys ei." Eikös nuo nyt voi vaihtaa ns. "heittämällä"? Silloin eroksi jäisi vain tuo radio...
Auto siis on tehtaalta valmistunut viime viikolla 18" pyörillä joten kääntyvyyskin sitten sen mukainen. Katsotaan mitä ehdottelevat, kunhan nyt jotain ehdottelevat.JohnFinn kirjoitti:Auto on todella kankeampi rajoitetulla kääntyvyydellä. Kyllä kait rajoittimet poistetaan ( siis niitä ei laiteta ) jo tehtaalla, kun auto tulee pienemmillä pyörillä? Ja voi ne poistaa Fordin huollossakin.
Kahden ja puolen kuukauden tankkauksista laskettu keskikulutus sekalaisessa ajossa on 7,8 l/100 km. Ajotietokone näyttää 0,5 l/100 km vähemmän. Kulutus on siis lähinnä Fordin kaupunkikulutukselle lupaamaa tasoa. Tehtaan lupaamaa tasoa en odottanutkaan, mutta oletin, että kulutus olisi alle 7 l/100 km. Täytyy nyt vielä seurata kulutusta pitemmällä jaksolla ja katsoa, mihin se alkaa asettua. Eipä tuo siltikään kohtuutonta ole...vorkki kirjoitti:Täällä on monella 182hv Ecoboost. Miten on käytännön kulutuksen kansa ko. tekniikalla? Mietin tässä asiaa siltä kannalta että jos päädyn väärillä varusteilla tulossa olevan kohdalla uuteen tehdastilaukseen niin päivittäisinkö samalla 1.0 125hv Ecoboostin 182 heppaiseen..... ST:hen valitettavasti ei riitä resurssit, muutenhan se olisi valintana helppo kun niitä saisi kohtuullisen nopeaan toimitukseen jo maassa olevia.
Kiitos, toivotaan että auto joskus saapuu ja vastaa odotuksia. Focus sinänsä alkaa olla jo tuttu ja myös 125hv EcoBoost on tuttu, koska pihalla yksi sellainen jo seisoo. Vaimo sillä yleensä ajelee eikä anna minulle kuin tyhjän tankin tullen. Sen takia alunperin päädyin tilaamaan oman... tosin ei vaimo sitä vielä tiedä...ekimatic kirjoitti:Onnittelut Vorkki erittäin hyvästä ja järkevästä valinnasta! Vaikka litrainen ecoboost vetää ja kulkee ihan mukavasti, erityisesti täydellä kuormalla ero on huikea, 182hv:n versiolla täydellä kuormallakin meno maistuu! Ja väittäisin kulutuksen olevan hyvin maltillista, valehdelkoon ajotieturi sitten sen puoli litraa vaikka.
Itse ajelen päivittäin työmatkaa yhteensä n. 60km ja osa siitä on kaupunkiajoa. Kertaakaan ei keskikulutus ajotietokoneen mukaan ole ollut yli 7 litran, ei edes talvella. Uskoisin todellisen maantiekulutuksen olevan 6-7litran väliin (ja sekalaisen 7-8litran) ja nuo lukemat ovat auton tehon huomioon ottaen mielestäni todella alhaiset. Täytyy tosiaan varmaan minunkin laskea nuo kulutukset vielä tankkausten mukaan, niin ei tartte täällä väitellä. Mutta toisaalta taas, mukavahan se on kesäkelissä saada ajotieturin näyttöön 6litran keskikulutuslukemia maantieajossa...Alhaiset kulutuslukemat johtunevat suhteellisen pitkistä vaihteenvälityksistä, johon auttaa taas hyvä vääntö...mikään yliloikkari kuutonen ei kuitenkaan ole. Toivottavasti saat auton pian ja pääset kertomaan ensimmäisiä kokemuksiasi! Enpä usko, että tulet pettymään!
Raastavia odotuksia vaan!
Vuosi menty samanlaisella - viikko vielä kun siirtyy ajasta ikuisuuteen - ajotietsikka kyllä näyttää vitosella alkavia, mutta keskikulutus kaikki ajot tankkauksista laskettuna...vorkki kirjoitti: Sen mitä olen päässyt kokeilemaan litraisella farkulla 16" pyörin työmatka-ajoani, ajotietokoneeseen saan 5:lla alkavan keskikulutuksen, vaimolla alkaa 6:lla vaikka ei juurikaan kaupunkiajoa ole, taajamaa kehätien ohella kylläkin.