PiuhaPoikki kirjoitti:
Oliskohan tuossa käynyt niin, että noi 10V hehkut ovat kärähtäneet lievän ylijännitteen takia?
Tuo, "täysi akkujännite" on aika häilyvä käsite.
Ihan täysi akku auton käydessä antaa noin 13-14,5V mutta hiukan vajaa akku pakkasessa seistessä on jo alle 12V.
Sitten hehkutuksen aikana kun sitä kuormitetaan hehkujen noin 40A virralla, jännite alkaakin olla siellä 10-11V nurkilla.
Startatessa notkahtaa vielä alemmas.
Hehkujen ottama virta aiheuttaa vielä pikkuisen jännitehäviöitä johdoissa, liittimissä ja releessä.
Volttimittari kiinni hehkun liittimen ja moottorin rungon välille samalla kun joku kääntää avaimesta hehkut päälle.
Siitä selviää osatotuus.
Ihan täysi akku antaa noin 12.8V laturi ladatessaan sen ~14.4 V.
Yleensä hehkuja kuitenkin käytetään enne kuin auto käynnistetään (ilmeisesti jotkut kehittyneemmät järjestelmät tuikkivat tarvittaessa hehkua myös auton käydessä).
Kyllä jos jännite putoaa hehkutettaessa ~10V voidaan mielestäni todeta akun olevan ns. kypsä vaihtoon.
Kävin juuri oman akun testauttamassa ja ~3 sekunnin "oikosulku" kuormituksella virta 560A jännite putosi kuormituksessa ~11V josta palasi lepojännitteseen 12,5V.
Kuulostaa erikoiselta että olisi tosiaan 10V hehkut jotka sitten olisivat "palaneet" reilulla 12V.
Sori OT. mutta,
kaikkea pa*kaa myydään nykyään varaosaliikkeissä, törmäsin viimeksi boschin pyyhkijänsulkiin (kalliit) paketin takana pienellä made in China.
Ostin sitten Valeot olivat halvemmat ja Ranskalaiset (tiedä sitten ovatko kiinalaisia paremmat).
Osramin kiinalaiset H7 ajovalot sulivat (siis ihan oikeasti olivat sulaneet muodottomiksi

) parissa kuukaudessa, vaihdoin tilalle eurooppalaiset tarvikkeet...