 Ilkeä vika kun taloyhtiössä ei ole tolppapaikkoja, ja aina viitsisi roikkaa pudottaa parvekkeelta..
 Ilkeä vika kun taloyhtiössä ei ole tolppapaikkoja, ja aina viitsisi roikkaa pudottaa parvekkeelta..  
 Ilkeä vika kun taloyhtiössä ei ole tolppapaikkoja, ja aina viitsisi roikkaa pudottaa parvekkeelta..
 Ilkeä vika kun taloyhtiössä ei ole tolppapaikkoja, ja aina viitsisi roikkaa pudottaa parvekkeelta..  
 Dieseleistä en tiedä mitään,tuntuis siltä, että suuttimien tarkastus tuleeko niistä mitään ja antaako pumppu soppaa.
 Dieseleistä en tiedä mitään,tuntuis siltä, että suuttimien tarkastus tuleeko niistä mitään ja antaako pumppu soppaa.
Kyllä minäkin veikkaan sitä lämpötilatunnistinta. Minulla oli vastaava Mondeo ja kyllä siinä hehkun merkkivalo paloi kylmemmillä ilmoilla enemmän kuin hetken (mikähän olisi aikamääränä tuo hetki?). Lähti kohtuullisesti käyntiin ilman lämmitystä tuonne -25 lämpötilaan asti, siitä kylmempään mennessä oli jo vähän vaikeaa. Ihan tuo sylinteri kerrallaan käyntiin lähtö viittaa huonoon hehkutukseen. Kunnossa olevalla hehkutuksella tärähtää kerralla kaikilla pytyillä käyntiin.vilif85 kirjoitti:Ok. Voiskos oireilla noin? Kun lämpimällä kuitenkin lähtee nätisti. Muita veikkauksia?
E: Kyllä siinä kuitenkin hehkuvalo palaa hetken ja sammuu sitten. Yleensä n. 3 kertaa tulee hehkutettua ennen starttia. Hehkut toissatalvena kyllä vaihdettu eikä muuttunu miksikään. Voisi tietysti mitata hehkukiskolta jännitteet.
 Nyt on yleismittarilla mittailtu. Siis kiskolle tulee 11.8V, eli ei ihan täysi akkujännite. Yhtä hehkua käytin irti. Sen resistanssi oli n. 1000 K ohm. Sitten tein sellaisen testin että laitoin sen irtohehkun kiskoon kiinni ja maadoitin apukaapelilla hehkun rungosta eri pisteisiin, jopa akun - napaan. Ja hehkutuksen ajan pidin hehkun kärkeä sormien välissä, niin se ei edes lämmennyt. Eli hehkutuksessa vikaa. Jihuu..
  Nyt on yleismittarilla mittailtu. Siis kiskolle tulee 11.8V, eli ei ihan täysi akkujännite. Yhtä hehkua käytin irti. Sen resistanssi oli n. 1000 K ohm. Sitten tein sellaisen testin että laitoin sen irtohehkun kiskoon kiinni ja maadoitin apukaapelilla hehkun rungosta eri pisteisiin, jopa akun - napaan. Ja hehkutuksen ajan pidin hehkun kärkeä sormien välissä, niin se ei edes lämmennyt. Eli hehkutuksessa vikaa. Jihuu..   Niin ja yleismittarin mukaan löytyi yhteys koneen ja akun miinuksen välillä, eli koneen maakaapeli kunnossa. Ja mun mielestä tuo hehkun valo palaa nyt pidempään kuin kesällä, eli lämpöanturi ilmeisesti kunnossa. Eli nyt kai pitää alkaa etsiä huonoa kontaktia hehkujen virran tulopuolelta. Jos vaikka hehkureleeltä mittaisi jännitteen ja sieltä tulpille päin katselisi liitokset läpi, vai onko siellä liitoksia? No ainakin johdon resistanssin saisi mitattua releen ja hehkujen välillä. Paljonkohan sen suunilleen tulisi olla? Tämän jutun voisi kai siirtää jo tuonne autosähkö- puolelle..
  Niin ja yleismittarin mukaan löytyi yhteys koneen ja akun miinuksen välillä, eli koneen maakaapeli kunnossa. Ja mun mielestä tuo hehkun valo palaa nyt pidempään kuin kesällä, eli lämpöanturi ilmeisesti kunnossa. Eli nyt kai pitää alkaa etsiä huonoa kontaktia hehkujen virran tulopuolelta. Jos vaikka hehkureleeltä mittaisi jännitteen ja sieltä tulpille päin katselisi liitokset läpi, vai onko siellä liitoksia? No ainakin johdon resistanssin saisi mitattua releen ja hehkujen välillä. Paljonkohan sen suunilleen tulisi olla? Tämän jutun voisi kai siirtää jo tuonne autosähkö- puolelle..  

 tai sökähtänyt rele..
 tai sökähtänyt rele..  
 mutta marmorilta sai 33 ja risat. Laitoin tilaukseen kun pari päivää menee jos ruotsista löytyy. Jos saksasta pitää tilata niin menee viikko. Katsotaan sitten oliko vika siinä.
  mutta marmorilta sai 33 ja risat. Laitoin tilaukseen kun pari päivää menee jos ruotsista löytyy. Jos saksasta pitää tilata niin menee viikko. Katsotaan sitten oliko vika siinä. Jos joku tarvii uutta relettä niin täältä löytyis.
 Jos joku tarvii uutta relettä niin täältä löytyis.   Seuraavan testin ajattelin tehdä laittamalla akulta hehkuille hyppylangan, jossa on lamppu välissä. Eli jos lamppu syttyy, vika on virrantulo-puolella. Jos ei syty, niin vika maadoituspuolella?
   Seuraavan testin ajattelin tehdä laittamalla akulta hehkuille hyppylangan, jossa on lamppu välissä. Eli jos lamppu syttyy, vika on virrantulo-puolella. Jos ei syty, niin vika maadoituspuolella? Vaihtaa en antanu ku kotona oli täys kierros vara-hehkuja. Mutta tuo jännite-häviö pitäis vielä poistaa.. Jos tämä tästä..
  Vaihtaa en antanu ku kotona oli täys kierros vara-hehkuja. Mutta tuo jännite-häviö pitäis vielä poistaa.. Jos tämä tästä..  
 
  
 Eli oli se rele ilmeisesti kuitenkin viallinen. Nuo nykyiset hehkut siinä oli alunperinkin kun auto meille tuli, eikä kylmänä käyntiin mitenkään. Sitten vaihdoin siihen ne tarvike-hehkut, eikä muuttunut miksikään. Releen vaihdon jälkeen ei toiminut kun oli ##skat hehkut. Nyt kun on uusi rele ja toimivat hehkut, niin lähti käyntiin. Niin ja se neljäs hehku oli muuten n. 50 ohm. Hauskinta tietysti on kun siellä merkkiliikkeessä ne mittas hehkut ja sanoi että yks pimeä (niinkuin olikin) ja muut ok, vaikka ne vaihteli välillä 50 ohm- n. 800 KILO ohm..
 Eli oli se rele ilmeisesti kuitenkin viallinen. Nuo nykyiset hehkut siinä oli alunperinkin kun auto meille tuli, eikä kylmänä käyntiin mitenkään. Sitten vaihdoin siihen ne tarvike-hehkut, eikä muuttunut miksikään. Releen vaihdon jälkeen ei toiminut kun oli ##skat hehkut. Nyt kun on uusi rele ja toimivat hehkut, niin lähti käyntiin. Niin ja se neljäs hehku oli muuten n. 50 ohm. Hauskinta tietysti on kun siellä merkkiliikkeessä ne mittas hehkut ja sanoi että yks pimeä (niinkuin olikin) ja muut ok, vaikka ne vaihteli välillä 50 ohm- n. 800 KILO ohm..  

Oliskohan tuossa käynyt niin, että noi 10V hehkut ovat kärähtäneet lievän ylijännitteen takia?vilif85 kirjoitti:..... Nyt olis paikallaan noi Boschin hehkut, 1,2 ohm/ hehku.......
E: Tuota noin.. Huomasin että nuo hehkut missä VÄHÄN vaihteli resistanssi, oli merkintä 10V. (Jotkut Fixuksen tarvikkeet) Ja nuo tällä hetkellä kiinni olevat Boschit 11V. Eli eikö sinne kiskolle kuulukaan tulla täysi akkujännite? Vai mitä tuo tarkoittaa?
 Niin voihan se periaatteessa olla että ne kymmenvolttiset on kärähtäny. Mutta kun se ei alunperin hehkuttanut edes noilla mitkä nyt kiinni. Eli virransaannissa on ollut jotain. Mutta jos ne olikin kunnossa siihen asti kun vaihdoin sen releen? Sitten kun sai virtaa niin paloi? Mistä sen ja tietää.. Mutta pääasia että nyt toimii..
  Niin voihan se periaatteessa olla että ne kymmenvolttiset on kärähtäny. Mutta kun se ei alunperin hehkuttanut edes noilla mitkä nyt kiinni. Eli virransaannissa on ollut jotain. Mutta jos ne olikin kunnossa siihen asti kun vaihdoin sen releen? Sitten kun sai virtaa niin paloi? Mistä sen ja tietää.. Mutta pääasia että nyt toimii..   Mutta kiitos vinkistä, voisi tietysti tuollaisen mittauksen tehdä joskus ihan vain mielenkiinnon vuoksi..  8)
 Mutta kiitos vinkistä, voisi tietysti tuollaisen mittauksen tehdä joskus ihan vain mielenkiinnon vuoksi..  8)Ihan täysi akku antaa noin 12.8V laturi ladatessaan sen ~14.4 V.PiuhaPoikki kirjoitti: Oliskohan tuossa käynyt niin, että noi 10V hehkut ovat kärähtäneet lievän ylijännitteen takia?
Tuo, "täysi akkujännite" on aika häilyvä käsite.
Ihan täysi akku auton käydessä antaa noin 13-14,5V mutta hiukan vajaa akku pakkasessa seistessä on jo alle 12V.
Sitten hehkutuksen aikana kun sitä kuormitetaan hehkujen noin 40A virralla, jännite alkaakin olla siellä 10-11V nurkilla.
Startatessa notkahtaa vielä alemmas.
Hehkujen ottama virta aiheuttaa vielä pikkuisen jännitehäviöitä johdoissa, liittimissä ja releessä.
Volttimittari kiinni hehkun liittimen ja moottorin rungon välille samalla kun joku kääntää avaimesta hehkut päälle.
Siitä selviää osatotuus.
 ) parissa kuukaudessa, vaihdoin tilalle eurooppalaiset tarvikkeet...
  ) parissa kuukaudessa, vaihdoin tilalle eurooppalaiset tarvikkeet...Aivan. Kuten edellä kirjoitin: "Auton käydessä...". Olisi pitänyt jatkaa: "...akun navoista voidaan mitata....". Ettei tulkittaisi minun väittävän sen jännitteen olevan peräisin akusta vaikka se onkin mitattavissa akun navoista.JMSC kirjoitti:Ihan täysi akku antaa noin 12.8V laturi ladatessaan sen ~14.4 V.
 
 