Focus käsijarru
Re: Focus käsijarru
Käkkäri alkaa ottamaan kun kaksin käsin nostaa kahvasta ja sittenkin vain malliksi hipoo.
Eli vaijerin vaihto,jarrut muuten pelittää myös takana
Miksi ABS jarrullisessa joutuu irroittamaan sähköjohtojen liittimen (tai kilvestä anturi joka pultilla kiinni) ???
Meinaan anturihan jää jarrukilpeen kun ottaa neljä pulttia pois eli irroittaa pyöränakselin/jarrurumpu paketin ?
Edit.Korjausoppaassa maininta
"Joissakin malleissa seisontajarruvaijerin takapää on mahdollista irroittaa pelkästään jarrukilven takakautta työskennellen"
....muuten irroita jarrurumpu napoineen..
Mahtaako tässä mk1 moinen onnistua ettei tarviis purkaa ?
Edit-mikä hylsä se napamutteriin taaksen oli ?? 28mm ?
Eli vaijerin vaihto,jarrut muuten pelittää myös takana
Miksi ABS jarrullisessa joutuu irroittamaan sähköjohtojen liittimen (tai kilvestä anturi joka pultilla kiinni) ???
Meinaan anturihan jää jarrukilpeen kun ottaa neljä pulttia pois eli irroittaa pyöränakselin/jarrurumpu paketin ?
Edit.Korjausoppaassa maininta
"Joissakin malleissa seisontajarruvaijerin takapää on mahdollista irroittaa pelkästään jarrukilven takakautta työskennellen"
....muuten irroita jarrurumpu napoineen..
Mahtaako tässä mk1 moinen onnistua ettei tarviis purkaa ?
Edit-mikä hylsä se napamutteriin taaksen oli ?? 28mm ?
Re: Focus käsijarru
Koska ABS-anturi ei ole kiinni jarrukilvessä, vaan juuri tuossa mainitsemassasi paketissa.sami71 kirjoitti:Miksi ABS jarrullisessa joutuu irroittamaan sähköjohtojen liittimen (tai kilvestä anturi joka pultilla kiinni) ???
Meinaan anturihan jää jarrukilpeen kun ottaa neljä pulttia pois eli irroittaa pyöränakselin/jarrurumpu paketin ?
Se on 32 mm, mutte eihän sun tarvitse sitä avata, jos irrotat takakautta koko asetelman, kuten edellä sanoit.sami71 kirjoitti:mikä hylsä se napamutteriin taaksen oli ?? 28mm ?
Katso nyt kuitenkin ensin, mitä siellä rummun sisällä on, ennenkuis ostat vaijereita. Mulla oli ainakin se jarrukenkään nivelletty käyttövipu jumissa. Sen kun herkisteli ja rasvasi, alkoi pelittää.sami71 kirjoitti:Eli vaijerin vaihto
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus käsijarru
Kiitokset nopeasta vastauksesta
jos sitä kautta puran ja napamutterin aukasen
Joo pitää ekaks aukasta ja kattoa mitä näkyy
missä mallissa vaijerin vaihtuu purkamatta jos joku tietää
jos sitä kautta puran ja napamutterin aukasen
Joo pitää ekaks aukasta ja kattoa mitä näkyy
missä mallissa vaijerin vaihtuu purkamatta jos joku tietää
Re: Focus käsijarru
Ihan kuinka vaan - jos laakeria ei tarvitse vaihtaa, on napamutterin paikoilleen jättämisestä mielestäni se etu, että laakeri/akseli- pakettia ei tarvitse avata.sami71 kirjoitti:jos sitä kautta puran ja napamutterin aukasen
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus käsijarru
Oikeessa olit,olis ollut vaijeri "turha" ostos tässä tapauksessa.Katso nyt kuitenkin ensin, mitä siellä rummun sisällä on, ennenkuis ostat vaijereita. Mulla oli ainakin se jarrukenkään nivelletty käyttövipu jumissa. Sen kun herkisteli ja rasvasi, alkoi pelittää.
Vaijerit ja käsijarru vipu liikkuu hyvin mutta kengät vähän kaukana.
Ja pintaakaan ei ole hirveesti jäljellä.
Nyt kun on auki niin nakkaan uudet monot ja automaatti säädön herkistelyä .
Re: Focus käsijarru
Samalla vilkase tuonne sylintereiden kumien alle että ei ole jarrunestettä siellä. Jos on vuotanut niin samalla kannattaa uusia sylinteritkin niin ei mene uudet kengät pilalle.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
Re: Focus käsijarru
Jos kaikki osat rummun sisällä alkaa olla vaihtokunnossa, kannattaa etsiä laadukasta korjaussarjaa, jossa on kaikki osat mukana: Kengät, asennussarja, autom.säädöt, pyöränsylinterit. Niitä voi välillä löytää hyvinkin edullisesti, esim. TRW:n. Sylkyn halkaisija täytyy tietää.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: Focus käsijarru
Morjesta. Kuinka säädetään käsijarrua kuskin puolelta, kyseessä 2.0 l vm-98 farkku focus ja levyjarrut joka kulmassa? Katsastuksessa hylkäsivät käsijarrusta kun ei pitänyt kuin 0.3 ja apparin puoli piti sentään 1.7.
Ford Focus 2.0l 16v vm.98
Re: Focus käsijarru
Et voi säätää. Takasatulassa on automaattisäätö satulan sisällä. Se voi hypätä pois asennostaan,
mutta en sen tarkemmin tiedä voiko sitä itse laittaa takaisin oikein. Sen sijaan se käsijarruvipu
satulassa voi olla jumissa/ruosteessa. Itte koin sen satulan purkamisen ja putsaamisen tympeeks hommaks. Hae suosiolla uusi kunnostetttu satula motonetistä. Kokeiltu on ja minullakaan ei menny viime katsastus läpi samasta syystä.
mutta en sen tarkemmin tiedä voiko sitä itse laittaa takaisin oikein. Sen sijaan se käsijarruvipu
satulassa voi olla jumissa/ruosteessa. Itte koin sen satulan purkamisen ja putsaamisen tympeeks hommaks. Hae suosiolla uusi kunnostetttu satula motonetistä. Kokeiltu on ja minullakaan ei menny viime katsastus läpi samasta syystä.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46
Re: Focus käsijarru
jatketaas täällä
eli nyt olis käsijarrun (rumpu) säätöä mk1 focukses kerran jo sain toimimaan kuskinpuolen silleen että ku veti kahvasta reippaammin ni meni lukkoon mutta neljännellä testivedolla heitti kokonaan toimimasta, bräkliinillä pesin ympäristön ja lopuksi rasvailin liikkuvat osat ja ei muuten jumita
mutta mikä tossa nyt meni pieleen että lopetti toimintansa melkee heti
kengät on molemminpuolin tänä kesänä vaihettu ja rummussa ei ollut mitään uraa kenkien kohalla eli ei ollu kulunut juuri yhtään
huomenna jatkuu.....
eli nyt olis käsijarrun (rumpu) säätöä mk1 focukses kerran jo sain toimimaan kuskinpuolen silleen että ku veti kahvasta reippaammin ni meni lukkoon mutta neljännellä testivedolla heitti kokonaan toimimasta, bräkliinillä pesin ympäristön ja lopuksi rasvailin liikkuvat osat ja ei muuten jumita
mutta mikä tossa nyt meni pieleen että lopetti toimintansa melkee heti
kengät on molemminpuolin tänä kesänä vaihettu ja rummussa ei ollut mitään uraa kenkien kohalla eli ei ollu kulunut juuri yhtään
huomenna jatkuu.....
-
- Viestit: 51
- Liittynyt: 03 Touko 2013 16:46
Re: Focus käsijarru
Ja focushan sai leiman ku vähä sääteli kässäriä
Re: Focus käsijarru
Onko fokkereissa sitä automaattisäätösysteemiä? Veikkaan että oisko se vaan pompannu pois. Rummut sillai että hiihtää vähän ja sitte vaa keppiä repimää. Polkase jarrua ennen kuin alat keppiä vemppaa nii säätö hakeutuu suurinpiirtein oikein