Focus käsijarru

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Sellanen ongelma on nyt focuksessa ettei käsijarru tunnu ottavan oikein yhtään kiinni. Tuossa kokeilin sitä sitten vauhdissa vetästä niin ei kummemmin vauhti hiljentynyt ja kuulu omituista nakutusta. Mikähän mahtasi vikana olla ja onnistuuko mitään tekemään kun taito ja tekotilat on todella rajoittuneet? Voiko siellä sitte rummut olla niin lopussa ettei yllä ottamaan tjsp.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

yksi yleinen syy käsijarrun ottamattomuuteen focuksessa taitaa olla käsijarruvaijerin loppupään rispaantuminen/jumitus.. monesti kuulema vikaa "korjaillaan" kiristelemällä vaijeria, mutta se vain siirtää ongelmaa eikä poista sitä. Itellä kerran leimalla pomppas kun piti vaan toinen pyörä ja sekin huonosti. Vaihdettiin uutta vaijeria ja säädettiin ja rasvailtiin niin hyvin rokkaa, eikä maksanut kovinkaan paljon... Omassani takajarrurummut mahtaa olla alkuperäiset (?) viime huollossa tarkistivat (240tkm) ja kulutuspintaa oli hyvin eli rummut ei tunnu näissä hirveesti kuluvan...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Riippuu varmaan kanssa mistä roikkuu, itse olen noilla kilometreillä niitä joutunut vaihtamaan, kun on olleet ylikuluneet jo...
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
wip3
Viestit: 23
Liittynyt: 01 Elo 2010 17:38

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja wip3 »

Jees. 160k ajettu tuolla minun autolla että tuskin rummut sitte kuluneet. Pitää kattella jos sitä vaijeria yrittäs vaihdella. Se unohtu sanoa että on kanssa ihan älyttömän jäykkä se jarru ja siinä missä muissa autoissa voi pikkurillillä vetää niin tässä joutuu kovalla voimalla vetämään. Vaijeria kahvan juuresta olenkin säätänyt mutta ei ole autaanut ollenkaan. Ja mistäs se nakutus voisi johtua?
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja samiharju »

no se jäykkyys johtuu juuri siitä että vaijeria on menty kiristämään; löysää ensin siihen tiukkuuteen jossa oli ennen vaijerin kiristystä...

KÄSIJARRUN TEHOTTOMUUTTA EI KOSKAAN KORJATA ENSISIJAISESTI VAIJERIA KIRISTÄMÄLLÄ, vaikka se siihen hetkellisesti voisi vähän auttaakkin, se ei koskaan korjaa vikaa!

Ensiksi avataan ne takajarrut; rumpu irti ja säädetään takajarrun perussäätö kohdalleen siitä "automaattisäädöstä", joka on jumittunut vuosien saatossa. Kyseisen automaattisäätimen saa lähes aina liikkumaan liottamalla siihen ruosteenirrottajaa, pahassa tapauksessa vaaditaan kuumaksi lämmittäminen ennenkuin elpyy. Jos säädin on kulunut siten etteivät sen hammastukset pidä, eivät uudetkaan maksa Fordilla kun noin 60eur / pari.

Tässä vaiheessa kannattaa perehtyä järjellä takajarrun toimintaan. Käsijarru ja käyttöjarru säätyvät samasta automaattisäätimestä. Kun perussäätö on oikein (automaattisäädin toimii tai on manuaalisesti säädetty oikeaan kohtaan) pitäisi kaiken olla ok. Oikein toimiessaan säädin kiristää löysät pois aina kun käyttöjarrua käytetään.

TARKISTA erityisesti käsijarrun käyttövivun asento rummun sisällä: jos se vaijeri on kiristetty liian tiukalle ja/tai vaijerit ovat jumissa, TAI kyseinen vipu on juuttunut nivelestään, ei käsijarru voi toimia; vivun pitää olla takimmaisessa mahdollisessa asennossa! Jos se on jo valmiiksi puolivälissä tai laakeripukkia vasten, millä ihmeellä käsijarru voi toimia kun liikerata loppuu kesken?

Vaijeria kiristellään kohdalleen vasta sitten kun kaikki muu on varmasti ok.

MUISTA kasausvaiheessa laittaa kuparitahnaa sellaisiin kohtiin, jossa rauta on rautaa vasten; automaattikitistimen ja jarrukengän väliin, jarrukengän ja jarrukilven väliin. Tällä saadaan jarrusta vinkuminen poistettua.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja samiharju »

niin siitä äänestä, se käsijarrun vipu siellä rummun sisällä on nyt vaijeria kiristämällä vedetty jarrurumpua / pyörännapaa vasten ja pitää nyt meteliä osuessaan kiinni...
Jones_99

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja Jones_99 »

minulla Focus 1.6 -99 97tkm käsijarru ottaa kiinni erittäin hyvin mutta valitettavasti vain toisesssa pyörässä ja kuskin puoleinen ei ollenkaan. Uskaltaisiko kukaan suositella asiantuntevaa korjauspaikkaa Hki / Espoo / Uusimaa alueella?
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Mulla on Ford Focus -01 ja käsijarrua on yritetty korjata tai tarkistettu jo 4 kertaa samalla korjaamolla. Ulvilan autohuollossa.

Ensin jarrut tarkistettiin ja kaiken piti olla ok. Sitten noin 4 kk päästä katsastus ja käsijarru ei toiminut riittävän tehokkaasti, tai toimi epäsäännöllisesti. Ei mennyt katsastuksesta läpi.

Vein takaisin korjattavaksi, jonka seurauksena jarrut "säädettiin" ja sakset vaihdettiin. Meni katsastuksesta nippa nappa läpi. Vein takaisin liikkeeseen ja säätivät jarruja yhä lisää. Saksissa vika ei kuitenkaan ollut, jarru ei vieläkään palautunut kunnolla. Vein takaisin liikkeeseen ja säätivät lisää.

Tämän jälkeen jarru vielä kitisi ja käsijarru alkoi ottamaan ylempää kuin ennen oikea puoli alkoi kuumentua kuin saunan kiuas, jonka jälkeen vein takaisin liikkeeseen ja rasvasivat oikean puolen jarruletkun (jonka sisällä jarruvaijeri kulkee).

Sitten mentiin muutama kuukausi eteenpäin ilman ongelmia, kunnes vasemmalla puolella oli sama juttu, alkoi kuumenemaan ja kitisi. Vein taas liikkeeseen ja pyysin vaihtamaan kummatkin jarruvaijerit ja tarvittaessa kaiken muunkin tarpeellisen että auto saataisiin kuntoon ja antamaan takuun seuraavaan katsastukseen asti. Lasku oli 236 euroa töistä ja noin 115 euroa osista ja nyt kun ajoin korjaamolta 10 km niin kummatkin takavanteet kuumenevat.

Autoon on vaihdettu siis sakset, jarrukengät, pyörän sylinterit, jarruvaijerit, kaikki kummaltakin puolelta. Lisäksi osaluettelossa lukee joku mystinen Ford Focus I (tuotekoodi 910-902548, Ford Focus I). Mikä enää voi olla vikana? Nyt käsijarru ottaa alempaa kuin ennen. Kun peruuttelen tai ajan lähden liikkeelle niin vingahtelee välillä.

Maksoin jo noin 500 euroa käsijarruista töineen, eikä vieläkään toimi. Mitä teen?

ps. Vien takuuseen korjattavaksi tottakai, mutta mikä vika voi enää olla?
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Jos kerran kaikki on uutta, niin ei tuu mieleen muutakuin liian tiukalle säädetyt käsijarruvaijerit tai tukkeutuneet jarruletkut (paine pääsee sylinterille mutta ei pois). Ite koittasin löysyttää käsijarrunvaijereita ja ajaa, vieläkö kuumuu.. Nouseeko käsijarrukahva montako naksausta?
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tuipveus kirjoitti:Nyt käsijarru ottaa alempaa kuin ennen.
Voi olla että vaijeri on laitettu nyt liian kireälle etupäästään. Kyllä uusilla osilla pitäisi toimia
ja palauttaa.
tuipveus kirjoitti:910-902548, Ford Focus I
on muuten ne vaijerit.

EDIT: Hups, vastaus jo tulikin. Hämäläinen on hidas...

Ja näemmä 10/2001 (facelift?) alkaen pitää jarruvaijerin alkuosa olla 0,5-2,0 cm pidempi kuin
ennen sitä. Jos tuo osa jää lyhyeksi (säätöruuvi siellä kahvan pussin sisällä ihan jenkojen päässä),voi se tosiaan jäädä liian kireälle.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Kiitokset vastauksista,

kertokaa nyt vielä asiasta ymmärtämättömälle että onko vaijerit ja letkut sama asia osien tilaamisen kannalta. Siis kun ostan vaijerit, niin kai siinä tulee vaijeri & letku mukana ? Muutenhan noita joudutaan varmaan taas rasvailemaan (letkujen sisältä) kun aiemmin jo ahdisti kumpaakin takajarrua.

Käsijarrukahva nousee kyllä aika monta naksausta, mutta nyt viimeisimmän huollon jälkeen se oli tiukka ja kun pari kertaa vetäsin ylös, niin ikäänkuin löystyi taas hieman. Tämä sama kävi aiemmillakin kerroilla. Aivan kummallista. Aivan kuin vaijeri venyisi kun vedän sitä kovasti ja jäisi venyneeseen asentoon. Voiko johtua vaan siitä että vaijeri jumittaa ja ei edelleenkään palaudu kunnolla?

Korjaajat sanoivat että manuaalisäätö ei toimi ja säätivät jotenkin manuaalisesti kai ne sakset. Eikö automaattisäätö olisi kuitenkin parempi? Alunperin jarrut olivat kuluneet toispuoleisesti, en tiedä sitten oliko manuaalisäädön vai automaattisäädön takia.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Letku ja vaijeri on eri asia, mutta vaijeriin kyllä kuuluu se suojakuori minkä sisällä se kulkee. Vaijerilla käytetään vain käsijarrua, ja letkulla käyttöjarrua (jarruneste).
Mä kyllä vaihtaisin korjaamoa tuossa vaiheessa, kun ei jukoliuta jarruja osata korjata. Ja jos viidellä huntilla vielä annetaan toimimattomien automaattisäätöjen olla paikoillaan? Tuossa kikkaillaan jo asiakkaan hengellä, saattaisi kiinnostaa kuluttaja-asiamiestäkin, etenkin, jos auto pistettäisiin nyt jossain oikeassa korjaamossa kuntoon, ja loppulasku jäisi pienemmäksi kuin tuonne nykyselle pajalle tällä hetkellä kulutettu summa. Mikä on todennäköistä.
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

tuipveus kirjoitti:Vein takaisin korjattavaksi, jonka seurauksena jarrut "säädettiin" ja sakset vaihdettiin.
tuipveus kirjoitti:Meni katsastuksesta nippa nappa läpi. Vein takaisin liikkeeseen ja säätivät jarruja yhä lisää.
tuipveus kirjoitti:Vein takaisin liikkeeseen ja säätivät lisää.
tuipveus kirjoitti:Korjaajat sanoivat että manuaalisäätö ei toimi ja säätivät jotenkin manuaalisesti kai ne sakset
?????????
Täysin samaa mieltä GeeTee:n kanssa. Käsijarrun täytyy tuolla rahamäärällä tulla kuntoon. Piste.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Nyt ne sääti sitä taas kaksi päivää löytämättä mitään vikaa. Ei siis löytynyt mitään syytä siihen, että miten sain sen vasta vaihdetuilla osilla lukkoon (palautusmekanismi ei toiminut syystä tai toisesta). Sanoivat koeajaneensa kahtena eri päivänä ja kuulemma hyvin pelaa.

Ajoin itse korjaamolta noin 10 km lenkin, jonka jälkeen takavanteet kuumenivat. Ei ehkä ihan niin paljon kuin ennen, mutta kuumenivat kuitenkin, oikealta puolelta vähän enemmän kuin vasemmalta.

Käsijarrussa on ehkä joku 15 astetta ihan löysää kun sitä alkaa vetämään. Useita kertoja pysähdyin ja vedin käsijarrua reippaasti ja päästin vapaaksi. Vaikutti että käsijarrun jäykkyys pysyy toistokerroista huolimatta samana. Tämän jälkeen jätin auton vapaalle ja kokeilin työntää sitä ja hyvin se liukui. Kokeilin myös painaa jalkajarrun reippaasti pohjaan, kun jostain luin että se säätää automaattisäätöä. En tiedä sitten sen tarkemmin. Käsittääkseni nyt tuo käsijarru on juuri siinä automaattisäädöllä.

No 10 kilsan lenkin jälkeen palautin auton nyt taas huoltoon. Tuolla 500 eurolla, jonka tähän käsijarruun olen käyttänyt olisin päässyt esimerkiksi etelään lomalle.

Toki korjaamo menee vaihtoon, mutta tämän käsijarrun saavat kyllä korjata loppuun takuuna.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Vähäinen lämpeneminen kuuluu asiaan, koska jarrut kumminkin kuumenee aina jonkin verran, kun jarrutellaan. Jos vanteet normaalin ajon jälkeen on niin kuumat, että voisi munan paistaa, ei kättä kärsi ja savua nousee niin sillon on jotain vikaa. Jotain 60-80°C vannetta pitäisin vielä aivan normaalina, ehkä vieläkin lämpimämpää.

No nyt luin, että oli toiminut välillä jonkun matkaa. Koita tunkata kulma ylös ja pyörittää rengasta, ei sais paljoa jarrut laahata.
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Ok.. no jospa Focuksessa tommonen lämpeneminen sitten on normaalia, en tiedä. Ajelin samanlaisen lenkin vertailun vuoksi toisella autollani, Mazda Demiolla, mutta ei sen takavanteet lämmenneet kyllä yhtään vaikka ajoin vähän käsijarrua vastaan ja jarruttelin jalkajarrullakin reippaasti.

Hyvinkin voi olla että oli vain jotain 60 astetta, vanteen päältä kokeiltuna.
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Nnoh, rengas ilmaan ja pyörittelemään, siinä kait se on se paras tapa koettaa laahaako jarru ja miten paljon. Pitäis käsivoimin pyöräyttämällä mennä ehkä kierroksen verran omin voimin, noin suurinpiirtein. Jos enemmän niin sen parempi.
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Nyt sitä taas säädettiin ja vasen puoli oli testiajon jälkeen kylmä, oikea käden lämpöinen. Testasin jarruja vähän reippaammin, niin edestä vanteet lämpenivät.

Sen jälkeen kokeiltiin jarruja uudelleen, sekä käsijarrua että takapyörien osalta jalkajarrua ja eihän se kovin hyvin mennyt:

Otin videon :D
http://www.raatikainen.org/extra/sekala ... rsetta.mp4

Tulee lomamatka tähän väliin ja tarvitsen autoa kahdeksi viikoksi. Säätö jatkuu sen jälkeen, takuuna tottakai.

ps. Minusta tuo toinen korjaaja videossa lukee luvut ihan väärin ja toinen sanoo lopulta että "päin persettä". Jos oikein ymmärsin niin testasivat käsijarrua tuossa videolla kuitenkin kokoajan
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Sehän laahaa se oikeenpuoleinen, tossa videossakin näkee noista mittareista, että oikeanpuoleinen ei laske nollaan ollenkaan..
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Eihän tuo vieläkään hyvä ole, vaikka katsastusmiehelle kelpaakin...

Jos kerran kaikki palikat on rumpuja lukuunottamatta uutta ja jarruvaijerin takapalat (se mikä menee jarrukilven läpi ja jarrukenkään kiinni) uusia ja keskenään yhtäpitkiä :), niin rummun sisältä se syy pitäisi löytyä. Jarrukenkien asennussarja on myös varmasti uusi (ne jouset) ja oikeilla paikoillaan...
Se jatkuva säätäminen ja säätäminen tässä ihmetyttää, ei siellä ole juuri mitään säädettävää; paitsi jos automaattisäätäjät on ihan sohlot (vai onko nekin siis uudet?) ja niitä yritetään saada jäämään tiettyyn asentoon.
Ja kun tuo Focuksen jarrurumpukaan ei irtoa ihan itsestään, niin siinä jo asentajallakin alkaa parta päristä kun ottaa seitsemättä kertaa niitä pultteja irti..

Hyvää lomaa joka tapauksessa!
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
decator
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Huhti 2005 10:33

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja decator »

Kertokaapa viisaat mistä tuota jarruvaijeria saa farkku focuksessa säädettyä. etsin säätöä vaikka mistä, enkä tunnu löytäneeni. Joku tampio on aiemmin mennyt juurikin säätämään vaijerin liian tiukalle. Nyt jos meinaa että käsijarru mitenkään toimii. On säädettävä palat mahd lähelle rumpua ennen kuin laittaa rummun paikalleen. Kun tuo vaijeri on liian tiukalla, ei tuo palojen automaatti säätö tunnu toimivan ollenkaan.

Entä mitkä ovat ihan viralliset momentit taka ja etupyörien napamuttereiden kireyteen.
Kun ekan kerran aikoja sitten vaihdoin ekat takapyörän laakerit. Olin varmaankin laittanut liian tiukalle mutterit, kun laakerit kesti vain noin 1 vuoden.
Focus 1.8 TCI Ghia Stw -00
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

decator kirjoitti:mistä tuota jarruvaijeria saa farkku focuksessa säädettyä
Säätöruuvi on käsijarrukahvan juuressa. Kahvan suojapussi kammetaan irti ja siinähän se.
decator kirjoitti:momentit taka ja etupyörien napamuttereiden kireyteen
Napamutterien momentit: Edessä 320 Nm, takana 235 Nm.
(Tuskinpa vaan laitoit liian tiukalle :) )
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
tuipveus
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2012 18:58

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuipveus »

Mun Ford tuli kuntoon pian reissulta paluuni jälkeen. Myöhemmin näin sattumalta kaupungilla jarrujen korjanneen kaverin, joka kertoi poistaneensa toisten tekemiä hitsauksia :!: jarruista.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

yritäedes kirjoitti: mistä tuota jarruvaijeria saa farkku focuksessa säädettyä


Säätöruuvi on käsijarrukahvan juuressa. Kahvan suojapussi kammetaan irti ja siinähän se.
villiä puhetta asentajilta oon kuullut että tästä johtuu käsijarrun toimintaongelmat. Jarru säädetään kahvan luota niin tiukalle ettei vaijeri pääse tarpeeksi liikkumaan ja sitten se ajanmyötä jumiutuu yms yms. Näin ainakin mulle asentaja, joka korjasi mun käsijarruongelman sanoi...

Aikoinaan kun oman focuksen ostin, pomppas ekalla leimalla siitä, kun käsijarru piti huonosti ja epätasaisesti. Silloin kässärikahva nousi noin 4-5 naksausta. Vaihdettiin vaijereita uusiin ja säädettiin silleen että kahva liikkuu jotain kymmenisen naksausta eli liikerataa on ihan reippaasti, sen jälkeen ei ole viiteen vuoteen ollut käsijarrussa ongelmia...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus käsijarru

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Näinhän sen pitäis mennäkki, että eka säädetään kengät mahdollisimman lähelle rumpua ja sitten vasta vaijeria tarpeen mukaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Vastaa Viestiin