Efi ohc:n rajoittimeen ja nostajiin liittyen

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 4066
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Efi ohc:n rajoittimeen ja nostajiin liittyen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kysytäänpä taas tällaisia perusjuttuja. Kun aikanaan teetin kannen niin koneistaja sanoi ettei rajoitinta kannata nostaa korkealle, koska nostaja voi pompata pois paikaltaan.. Kannesta tiedän sen mitä koneistaja kertoi, pakoventtiileissä on lash capsit, imuventtilejä on lyhennetty ja lautasia koneistettu. Paikallaan on Burton Bf 134-nokka, kovapalakeniut ja uudehkot vakiojouset. Kansi on se 1.6 taunuksen. Puhutta oli että riski on jo 6500rpm, joten mhin on vakio EFi ohc:n rajoitin asetettu? Kyseessä siis vakioboksi (Fordin EEC-IV/L-jetti) ja Motocraftin harmaa jakaja. Mikä tollasen sitten käytännössä saa aikaan että nostaja pomppaa pois/voi pompata kierroksilla???

Tähän asti oon vaihtanu kiltisti jo 5000rpm kohdalla, mutta lisätieto ei olisi pahitteeksi. Mulle saa esittää täydentäviä kysymyksiä, jotta saadaan asia kaltaiseni "maallikollekin" selväksi. Kiitos jo etukäteen, joka viitsii vakavasti vaivautua.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Efi ohc:n rajoittimeen ja nostajiin liittyen

Viesti Kirjoittaja emax »

Saattaa kyllä riippua nokastakin, mutta mulla oli kentcamssin 286 asteinen (iirc) nokka ilman rajoitinta eikä kertaakaa lentäny. Venttiileissä ei ollu välipaloja.
Vakioboxin rajoittaja on kaasariversion motograftissa 6500. Epäilen että olis ruiskussakin sama.

E: Muistui mieleen että ainakin tuolloin sai hd jousia niihin keinuihin, ja sellaiset mulla olikin. En tiä kuinka nykyään saa enkä jaksa kooklettaa :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4066
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Efi ohc:n rajoittimeen ja nostajiin liittyen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, eli HD-jousilla voisi varmistaa venttiilikoneistoa? Mutta voiko nuo jatkopalat olla juuri se riskitekijä vai nimenomaan jouset?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
country sedan
Viestit: 692
Liittynyt: 07 Helmi 2005 08:52
Paikkakunta: Kausala

Re: Efi ohc:n rajoittimeen ja nostajiin liittyen

Viesti Kirjoittaja country sedan »

Efin rajoitin on 6k hujakoilla, vähän alle tai yli riippuen boxista. Jostain on jääny mieleen 5850-6050rpm...
Noilla kierroksilla pysyy kiikut paikallaan, jos on edes suurinpiirtein asiat, eli kulmat ja jousipaineet, kunnossa.
Lash capit ei ainakaan tähän asti ole olleet ongelma.
duckworth
Viestit: 4066
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Efi ohc:n rajoittimeen ja nostajiin liittyen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tämä selvä. Kulmat pitäisi olla ok (6000km ajettu ilman kulumisen merkkejä keinuissa) ja jouset oli koneistajan mukaan uuden näköiset, taisi muistsakseni mitata ne. Kiitokset neuvoista ja informaatiosta!
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin