Mondeo -01 syö öljyä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Mondeo84

Mondeo -01 syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Mondeo84 »

Terve olis kumma vika -01 Mondeossa. Moottori on 1.8 Duratec. Öljyä menee noin litra / 200km. Olen omistanut auton noin 8kk mutta auto rupesi syömään öljyä muutama kuukausi oston jälkeen. Auton myi minulle erittäin luotettava kaveri, joka ajoi 200km päiväs työmatkoja ja auto ei silloin ole syönyt öljyä. Korjaus tuli ajankohtaiseksi kun ei mennyt päästöistä läpi (päästö arvot päin prinkkalaa sekä putkesta tulee sinistä savua....) Moottorin vikavalo oli katsastuksessa myöskin päällä ja se on palanut useamman kuukauden EGR venttiilin takia (jumissa pakokaasujen öljypitoisuuksien takia?).

Olen käyttänyt vain Fordin omia öljyjä koneessa koska olen lukenut että Fordin motti on kranttu siitä mitä öljyä sinne panee.

Eilen Koetin hieman tutkia vikaa, Jäähdytin nesteet on ok, punasta kuin juuri olisi vaihdettu, mutta tulpat kaikki oli karstoittuneet. Puristus paineet huiteli tasaseen 18,5 - 19 baria. näillä tuli (toivottavasti) eliminoitua että männät/putket eikä kansi ole sökönä, mutta voiko venttiilivarrenkumit laueta kaikista sylintereistä yhtä aikaa kun kaikki tulpat on karstassa. Autoon on "toissaomistaja" joutunut vaihtamaan kannen, syytä en tiedä...

Tietty jos edellinen omistaja on ollut nuuka ja ei ollu viittiny vaihtaa tulppia kalliin kansiremontin jälkeen, vois se selittää tulppien kunnon. Joka tapauksessa kone käy hyvin, ehkä laiskahko kuormalla, mutta pientä tyhjäkäynnin seilausta lukuunottamatta paikallaan ei huomaa mitään vikaa

Entäs voiko huohottimen letkun kautta mennä noin paljoa öljyä moottoriin missään vaiheessa? Tai kun vikavalo palaa ja moottori menee "häiriötilaan", vaikuttaisko se jonkun takia öljyn kulutukseen?

Tänään menen tekemään ohivuoto testin jos satun löytämään oikean laisen letkun / liittimen niin ehkä tiedän lisää.

PS: Ai niin, Auton alle ei jää öljy läikkää, ja kuivalta näyttää alta katsoen ;)

Lisäys: Sinistä savua näkee vain ajottain kuskin paikalta, sekin pieni tuprahdus, yleensä kääntyessä, mutta mistäs sitä sinne näkee kun suoraan ajaa. Katsastus mies sai sen paikallaan päästään sitä savuu kun piti kierroksia hetken korkealla, sitä tuli enemmän kuin sen imuri jaksoi imeä :S
corttiina san petso

Re: Mondeo -01 syö öljyä

Viesti Kirjoittaja corttiina san petso »

Epälisin että öljyrenkaat jumissa,eivät laana sylinteriä, ja toki voipi ohjurin kumit olla sökänä,onko vuotoja alla?
Mondeo84

Viesti Kirjoittaja Mondeo84 »

Joo aikani googlattua löysin vastaavanlaisen tapauksen jossa todettiin korjaamolla että renkaat on juntturassa koska ajettu "Häiriötilassa" pitkään. Rikas seos ilmeisesti pessyt renkaat ja ne on päässy jumittuun :/

Ja ulospäin ei näy öljyy missää paitsi sinisenä savuna ajoittaen. Kiitoksia avusta!
Antti123

Viesti Kirjoittaja Antti123 »

Hei,

minulla on samantyyppinen ongelma -04 1.8 bensa Mondeossa.

Meni päästöjen osalta läpi, mutta herjaa koko ajan pakokaasujen paluuarvoista. Syö myös öljyä, 0,5 - 1l 1000 kilometrille.

Siis nähtävästi sama "ominaisuus" kuin ko. tapauksessa.

Mutta mitä korjaaminen vaatii, mitä kustantaa ja missä muuten itse hoidit asian. Kaikki asiantuntijat, ford -huoltoa myöten, eivät oikein tunnu tarttuvan asiaan. Väittävät vaan että vuotaa sylintereistä.

Mutta kun moottori on aivan kuiva ja jäähdytinneste pysyy hyvänä....

Kaikeista lisätiedosta olisi apua, kiitos etukäteen.
yritäedes

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Antti123 kirjoitti:Väittävät vaan että vuotaa sylintereistä.

Mutta kun moottori on aivan kuiva ja jäähdytinneste pysyy hyvänä....
Tässä ovat varmaankin tarkoittaneet sitä, että öljy kulkeutuu männän ohi palotilaan ja poistuu enemmän tai vähemmän palaneena pakokaasujen mukana moottorista.
Syynä on yleensä joko sylinterin/männänrenkaiden kuluminen tai männänrenkaiden pikeentyminen ja juuttuminen uriinsa. Veikkaan jälkimmäistä, jos autolla ei ole ajettu yli 300 000 ja sitä on huollettu.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Vastaa Viestiin