
Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Elikkäs nyt on sierrassa oikeelta takarenkaan läheltä kori mädäntynyt sen verta paljon että insinöörin mielestä pitää alkaa hitsailemaan. Täältä ajattelin kysyä vinkkejä esim ryöminkö auton alle vai käännänkö auton kyljelleen vai miten kannattaa tehdä. Eli se kohta on siis justiin takatukivarren yläpuolella eli täytyy koko taka akselisto varmaan purkaa. Jos jollain olis jotain hyviä vinkkejä tällaselle idiootille joka ei ole ikinä autoa hitsannut niin kertokaa toki. Siihen oon kyllä varautunut että aikaa ja hermot menee. 

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Tosta ympyröidystä kohdasta on mädäntynyt. http://papagenu.kuvat.fi/kuvat/sierra/sierran+pohja.jpg
Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Elikkä se perinteinen mätäpaikka,no empä oo itekkää hitsaillu,mut sen tiedän että pitää olla paikka missä tehdä, jonkinmoista hitsitaitoa,pätevä hitsikone ja kun putsaa paikan hyvin niin voipi onnistuakkin?
Jotai kotteroita on tullu kolvailtua mutta ei leimalle,olen pyrkiny massaamaan just sen vuoksi ettei tarvis hitsata,aika näyttää koska täytyy??
Jotai kotteroita on tullu kolvailtua mutta ei leimalle,olen pyrkiny massaamaan just sen vuoksi ettei tarvis hitsata,aika näyttää koska täytyy??
Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Perä mahdollisimman ylös.
Puhdistaa hyvin tuon alueen massasta jotta näkee kuinka isolta alueelta joutuu peltiä uusimaan.
Pelti hitsataan päittäin, ei niin, että se menee vanhan pellin päälle.
Suojaus sitten omalla tavalla myös sisäpuolelta.
Niin ja vähän huono tuota on hitsata jos akselisto on tiellä.
Puhdistaa hyvin tuon alueen massasta jotta näkee kuinka isolta alueelta joutuu peltiä uusimaan.
Pelti hitsataan päittäin, ei niin, että se menee vanhan pellin päälle.
Suojaus sitten omalla tavalla myös sisäpuolelta.
Niin ja vähän huono tuota on hitsata jos akselisto on tiellä.
Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Mulla noita paikkoja hitsattiin pajalla siten, että takapenkin alta avattiin rälläkällä pohjapeltiä siitä pulttireijän ympäriltä, että pääsee sitä palkkia hitsaa päältä ilman sen apurungon vai mikä se nyt on irrotusta. Lopuksi lattiapelti käännettiin takas paikoilleen ja jeesusteippiä päälle, jemmaanhan ne jää jokatapauksessa.. 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Joo, korjauspalat lähes poikkeuksetta aina päittäin, tulee yhdenmukaisempi, toki vie enemmän aikaa ja vaati kärvillisyyttä/kanttia hitsarilta
Kannattaa leikata ensin se p*ska pelti pois, ja muotoilla pahvista mallit, joiden mukaan rälläköi korjauspalat. Alunperin tuo on jotain 1,5mm peltiä, mutta korjauspalana kannattaa käyttää esim. 2mm tai vaikka jopa 3mm kuten itse.
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... lica12.htm
Viime syksynä oli itsellä vähän samankaltainen homma. Irrotin myös bensatankin. Kannattaa muuten leikata reilusti palkkia auki, niin mahtuu hitsamaan siten, että kolvi on palkin sisäpuolella, niin ei tarvitse ryömiä niin paljoa

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... lica12.htm
Viime syksynä oli itsellä vähän samankaltainen homma. Irrotin myös bensatankin. Kannattaa muuten leikata reilusti palkkia auki, niin mahtuu hitsamaan siten, että kolvi on palkin sisäpuolella, niin ei tarvitse ryömiä niin paljoa

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Itse tein/teen:
Päät vastakkain, 1mm rako saumaan...
Juuripelti saumaan sisäpuolelle hepeillä jos pystyy hitsaamaan vain yhdeltä puolelta.
Riittävällä virralla siten niin että kaikki 3 peltiä tarttuu kiinni.
Juuripelti(10mm levyinen suokale) auttaa tähtäämään reunat vastakkain ja ei mene läpi niin helposti eli voi reilummalla virralla hitsata.
Sauma on täydellinen jos hitsauksen jälkeen sitä ei juurikaan tarvitse hio ennen maalausta.
Päät vastakkain, 1mm rako saumaan...
Juuripelti saumaan sisäpuolelle hepeillä jos pystyy hitsaamaan vain yhdeltä puolelta.
Riittävällä virralla siten niin että kaikki 3 peltiä tarttuu kiinni.
Juuripelti(10mm levyinen suokale) auttaa tähtäämään reunat vastakkain ja ei mene läpi niin helposti eli voi reilummalla virralla hitsata.
Sauma on täydellinen jos hitsauksen jälkeen sitä ei juurikaan tarvitse hio ennen maalausta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Tuohan onkin malliesimerkki kaikilleduckworth kirjoitti:Joo, korjauspalat lähes poikkeuksetta aina päittäin, tulee yhdenmukaisempi, toki vie enemmän aikaa ja vaati kärvillisyyttä/kanttia hitsariltaKannattaa leikata ensin se p*ska pelti pois, ja muotoilla pahvista mallit, joiden mukaan rälläköi korjauspalat. Alunperin tuo on jotain 1,5mm peltiä, mutta korjauspalana kannattaa käyttää esim. 2mm tai vaikka jopa 3mm kuten itse.
http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... lica12.htm
Viime syksynä oli itsellä vähän samankaltainen homma. Irrotin myös bensatankin. Kannattaa muuten leikata reilusti palkkia auki, niin mahtuu hitsamaan siten, että kolvi on palkin sisäpuolella, niin ei tarvitse ryömiä niin paljoa


Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Niin jos osasit lukea niin tässä puhuttiin runkopalkista, joka hitsattu 3mm loodusta sen kokoisista paloista, että muoto vielä säilyy, kuten kuvassa näkyy. Ja koska et osannut lukea, niin tarkoitit varmaan tuota pyöräkotelon paikkaa, johonka tietysti löytyy monia tapoja, itse halusin säilyttää alkup. muodon ja tosiaan tein sen pienistä paloista, niin ei tule niin julmat railot. Vai mikä sulla on taas hätänä? Kerrotko sen vaikka...?U.G.I kirjoitti: Tuohan onkin malliesimerkki kaikille5cm x 5cm palasista rävitään kiinni
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
duckworth kirjoitti: Niin jos osasit lukea niin tässä puhuttiin runkopalkista, joka hitsattu 3mm loodusta sen kokoisista paloista, että muoto vielä säilyy, kuten kuvassa näkyy. Ja koska et osannut lukea, niin tarkoitit varmaan tuota pyöräkotelon paikkaa, johonka tietysti löytyy monia tapoja, itse halusin säilyttää alkup. muodon ja tosiaan tein sen pienistä paloista, niin ei tule niin julmat railot. Vai mikä sulla on taas hätänä? Kerrotko sen vaikka...?

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen
Pojat pojat. Fiksumpi se on hitsata palasista nii saa sivut väännettyä muotoonsa.