Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Pellit, puskurit, maalaus, ruostevauriot, verhoilu, penkit jne.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Elikkäs nyt on sierrassa oikeelta takarenkaan läheltä kori mädäntynyt sen verta paljon että insinöörin mielestä pitää alkaa hitsailemaan. Täältä ajattelin kysyä vinkkejä esim ryöminkö auton alle vai käännänkö auton kyljelleen vai miten kannattaa tehdä. Eli se kohta on siis justiin takatukivarren yläpuolella eli täytyy koko taka akselisto varmaan purkaa. Jos jollain olis jotain hyviä vinkkejä tällaselle idiootille joka ei ole ikinä autoa hitsannut niin kertokaa toki. Siihen oon kyllä varautunut että aikaa ja hermot menee. :D
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Tosta ympyröidystä kohdasta on mädäntynyt. http://papagenu.kuvat.fi/kuvat/sierra/sierran+pohja.jpg
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Elikkä se perinteinen mätäpaikka,no empä oo itekkää hitsaillu,mut sen tiedän että pitää olla paikka missä tehdä, jonkinmoista hitsitaitoa,pätevä hitsikone ja kun putsaa paikan hyvin niin voipi onnistuakkin?
Jotai kotteroita on tullu kolvailtua mutta ei leimalle,olen pyrkiny massaamaan just sen vuoksi ettei tarvis hitsata,aika näyttää koska täytyy??
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Perä mahdollisimman ylös.
Puhdistaa hyvin tuon alueen massasta jotta näkee kuinka isolta alueelta joutuu peltiä uusimaan.
Pelti hitsataan päittäin, ei niin, että se menee vanhan pellin päälle.

Suojaus sitten omalla tavalla myös sisäpuolelta.

Niin ja vähän huono tuota on hitsata jos akselisto on tiellä.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mulla noita paikkoja hitsattiin pajalla siten, että takapenkin alta avattiin rälläkällä pohjapeltiä siitä pulttireijän ympäriltä, että pääsee sitä palkkia hitsaa päältä ilman sen apurungon vai mikä se nyt on irrotusta. Lopuksi lattiapelti käännettiin takas paikoilleen ja jeesusteippiä päälle, jemmaanhan ne jää jokatapauksessa.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo, korjauspalat lähes poikkeuksetta aina päittäin, tulee yhdenmukaisempi, toki vie enemmän aikaa ja vaati kärvillisyyttä/kanttia hitsarilta :D Kannattaa leikata ensin se p*ska pelti pois, ja muotoilla pahvista mallit, joiden mukaan rälläköi korjauspalat. Alunperin tuo on jotain 1,5mm peltiä, mutta korjauspalana kannattaa käyttää esim. 2mm tai vaikka jopa 3mm kuten itse.

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... lica12.htm

Viime syksynä oli itsellä vähän samankaltainen homma. Irrotin myös bensatankin. Kannattaa muuten leikata reilusti palkkia auki, niin mahtuu hitsamaan siten, että kolvi on palkin sisäpuolella, niin ei tarvitse ryömiä niin paljoa :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itse tein/teen:
Päät vastakkain, 1mm rako saumaan...
Juuripelti saumaan sisäpuolelle hepeillä jos pystyy hitsaamaan vain yhdeltä puolelta.
Riittävällä virralla siten niin että kaikki 3 peltiä tarttuu kiinni.
Juuripelti(10mm levyinen suokale) auttaa tähtäämään reunat vastakkain ja ei mene läpi niin helposti eli voi reilummalla virralla hitsata.
Sauma on täydellinen jos hitsauksen jälkeen sitä ei juurikaan tarvitse hio ennen maalausta.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

duckworth kirjoitti:Joo, korjauspalat lähes poikkeuksetta aina päittäin, tulee yhdenmukaisempi, toki vie enemmän aikaa ja vaati kärvillisyyttä/kanttia hitsarilta :D Kannattaa leikata ensin se p*ska pelti pois, ja muotoilla pahvista mallit, joiden mukaan rälläköi korjauspalat. Alunperin tuo on jotain 1,5mm peltiä, mutta korjauspalana kannattaa käyttää esim. 2mm tai vaikka jopa 3mm kuten itse.

http://personal.inet.fi/koti/borehammer ... lica12.htm

Viime syksynä oli itsellä vähän samankaltainen homma. Irrotin myös bensatankin. Kannattaa muuten leikata reilusti palkkia auki, niin mahtuu hitsamaan siten, että kolvi on palkin sisäpuolella, niin ei tarvitse ryömiä niin paljoa :)
Tuohan onkin malliesimerkki kaikille :lol: 5cm x 5cm palasista rävitään kiinni :lol:
duckworth
Viestit: 3742
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja duckworth »

U.G.I kirjoitti: Tuohan onkin malliesimerkki kaikille :lol: 5cm x 5cm palasista rävitään kiinni :lol:
Niin jos osasit lukea niin tässä puhuttiin runkopalkista, joka hitsattu 3mm loodusta sen kokoisista paloista, että muoto vielä säilyy, kuten kuvassa näkyy. Ja koska et osannut lukea, niin tarkoitit varmaan tuota pyöräkotelon paikkaa, johonka tietysti löytyy monia tapoja, itse halusin säilyttää alkup. muodon ja tosiaan tein sen pienistä paloista, niin ei tule niin julmat railot. Vai mikä sulla on taas hätänä? Kerrotko sen vaikka...?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

duckworth kirjoitti: Niin jos osasit lukea niin tässä puhuttiin runkopalkista, joka hitsattu 3mm loodusta sen kokoisista paloista, että muoto vielä säilyy, kuten kuvassa näkyy. Ja koska et osannut lukea, niin tarkoitit varmaan tuota pyöräkotelon paikkaa, johonka tietysti löytyy monia tapoja, itse halusin säilyttää alkup. muodon ja tosiaan tein sen pienistä paloista, niin ei tule niin julmat railot. Vai mikä sulla on taas hätänä? Kerrotko sen vaikka...?
:lol:
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sierran ''runkopalkin'' hitsaaminen

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Pojat pojat. Fiksumpi se on hitsata palasista nii saa sivut väännettyä muotoonsa.
Vastaa Viestiin