Focus 1.6 -99

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

Onko kenelläkään tietoa mihin voisi hukkua jännitettä. Latausjännite 14.4 ja obd testeri näyttää 13.6? ongelmana siis lämpöjen nousu maantienopeuksissa. Obd näyttää että 126 astetta ni silloin auton oma lämpömittari nytkähtää normaalin ja punaisen väliin ja 130 ois niinkuin punasen raja. epäilen hiukan tuota että liekkö näyttää oikein. lämpöanturi vaihdettu, termari vaihdettu, ilmattu onnistuneesti. Että oisko vika jossain ecun maadoituksessa???
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

gulakki kirjoitti:ilmattu onnistuneesti
oletko ihan varma tuosta?

humppaako lämpömittari normilämmön ja täysien välillä? Sitten palautuu normaalilämpöön, ihan muutamissa sekunneissa?

Lukaseppa tuo juttu
viewtopic.php?f=6&t=39139&hilit=focus+l ... %C3%B6tila
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

luettu on nää keskustelut ja ilmattu ohjeiden mukaan ja useaan kertaan, letkut kuumiksi. Paikallaan kun käyttelee ni toimii jäähdytys järjestelmä oikein ja mittarikin pysyy normilämmöissä, paitsi se että obd: kautta lämmöt näyttää 109-115. flekti näyttäs lähtevän 115asteessa päälle, mut oon lueskellu täältä foorumeilta et joillakin lähtee flekti jossain 100 asteen tietämillä.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

onko termari oikeinpäin ja ilmaushelmi ylöspäin ja termarin tiiviste uusittu?

Termarikotelo/letkulähtö ehjä?

Termarikotelon/letkulähdön tiiviste uusittu/ei vuoda?

toimiiko molemmat potkurit flektissä (jos ilmastointi)

jos en ihan väärin muista niin mulla flektit lähtee about sadassa asteessa käymään...
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

Saattaapi olla et kuskinpuolen ropelli ei pyöri, pitänee tutkia. Tuntus vähän hullulle et siitä johtus humppaaminen. Ja termari on jousi kuumalle päin, eli lohkoon päin(päinvastoin kuin fordin kuvissa, on kuulemma kuvissa virhe sanoivat liikkeessä). Termari kotelo ulkoapäin kuiva, ei vuotoa.
Termari ja tiivisteet uudet.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

muistaakseni siinä oli joku logiikka, et eka lähti hantin puolen potkuri pyörimään ja sitten toinen tulee mukaan, kait :?: .. Molempien pitäisi kummiskin pyöriä kun ilmastointi päällä. Mulla oli joku aika sitten juurikin kuskinpuoleinen pimeänä. Mister Autosta sai uuden kotiin tuotuna 170 eurolla, vaihto onnistuu itse tekemällä 10 minuutissa. Fordilla maksoi muistaakseni 350e, fixuksella noin 240e

Yleismittarilla saat mitattua vanhan toimivuuden.

Jäähdyttimen kuskinpuoleisesta reunasta liitin auki,
mittarista ohmien mittaus päälle,
piuhat potkurien piuhojen napoihin (katso minkäväriset 2 piuhaa menee mihinkin potkuriin ja mittari kiinni siis niihin),
pyöritä kädellä potkuria,
jos mittarilukema rupeaa vilisemään hulluna niin potkuri on ehjä,
jos ei, se on rikki.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tuopa nyt on jännä, että maantienopeudessa rupeisi liikaa lämpeämään. Tuossa kun termostaatti aukeaa josain 90 asteen nurkilla niin ajoviiman jo pitäisi jäähdyttää tarpeeksi, eikä flekti välttämättä edes puhalla - etenekään kun ulkona on kylmä.

Oletko varma, että vesi liikkuu? Vesipumppuhan voisi olla kuolemassa ja lämpöjen nousu johtua matalasta tuottotehosta. Vesipumpun voisikin tarkastaa, jos se sieltä juorureiästä tiputtelee.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

Kappas termarikotelosta vissiin vähän falskailee, mutta mikä siin ois et se vaikuttaa, veteleekö se ilmoja sieltä vai mikä? Ja kuskinpuolen flektiltä oli sulake kyrvähtäny.. Noh uus kehiin ja savuthan se päästi pihalle. Taitaa olla aika vaihella vesipumppukin. Alkaa masentaa olla fordin omistaja, pirun hyvä vaan ajaa.
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

Oisko jollain mahdollisuus katsoa obd:n kautta mitä teillä näyttää lämpöarvoja. Itsellä torque ohjelma ja elm327 sovitin.
Avatar
Eeska91
Moderaattori
Viestit: 657
Liittynyt: 05 Tammi 2011 02:09
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja Eeska91 »

Kannattaa kattoa että tukeeko ELM motukka J-sarjan ECU protokollaa. Ja ei ainakaa tietääkseni näytä vuotoa nestejärjestelmässä.
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

minä ymmärrä mistää protokollista... kai se toimii ku kaikki antureiden tiedot näyttää.
S-P-H
Viestit: 623
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

gulakki kirjoitti:Alkaa masentaa olla fordin omistaja, pirun hyvä vaan ajaa.
<offtopic>
En ole Ford-fanaatikko, mutta ärsyttää tuon tyyppiset kommentit. Ärsyttää siksi, että saman hintaluokan ja ikäisistä vanhoista autoista tuskin moni nousee toistaan paremmaksi.
Vikoja riittää, moni osa on lopputaipaleella ja vaatii uusimista. Monilla on utopisia odotuksia lähes 300tkm ajetuista autoista.
</>
ex Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja Foordson »

SimoHirvonen kirjoitti: <offtopic>
En ole Ford-fanaatikko, mutta ärsyttää tuon tyyppiset kommentit. Ärsyttää siksi, että saman hintaluokan ja ikäisistä vanhoista autoista tuskin moni nousee toistaan paremmaksi.
Vikoja riittää, moni osa on lopputaipaleella ja vaatii uusimista. Monilla on utopisia odotuksia lähes 300tkm ajetuista autoista.
</>
En voisi olla enempää samaa mieltä.
Yleensä jätän sanomatta kun joku ottaa kumminkin nokkiinsa.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

mä olen sitä mieltä, että viimeistään siinä vaiheessa kun autolla on ikää sen 10-15 vuotta, jokainen auto alkaa olemaan enempi tai vähempi yksilö. Eli siinä vaiheessa toiset pelaa vielä ku unelma ja toiset on koko ajan rikki, oli se merkki mikä tahansa.

Ei se ole minkään automerkin vika, etteivät ne välttämättä kestä Suomessa ongelmitta kymmeniä vuosia 8)
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

Aivan totta.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

gulakki kirjoitti:Kappas termarikotelosta vissiin vähän falskailee
gulakki kirjoitti:kuskinpuolen flektiltä oli sulake kyrvähtäny.. Noh uus kehiin ja savuthan se päästi pihalle
no alkaahan sieltä vikoja löytymään :D

Vesipumpun jos meinaat vaihtaa, tiivistää termarikotelon ja flektin kuntoon, niin tietty kannattaa laittaa ne kondikseen samalla kertaa ja sit ei muuta ku ilmailemaan 8)

Kyl se siitä, elä menetä hermojas Nimim. Kokemusta on :wink:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

>>>Kappas termarikotelosta vissiin vähän falskailee, mutta mikä siin ois et se vaikuttaa, veteleekö se ilmoja sieltä vai mikä?

Sopivassa tilanteessa käy niin että "menosuuntaan" lievä falskaaminen aiheuttaa ilman "imua" järjestelmään. Kun nesteen kierto lakkaa, niin kyseinen kohta alkaa tihkua nestettä ulospäin. Tämä ilmiö on yleistä linja-autojen ohjaustehostin putkistossa, jolloin ohjaustehostin alkaa kurnuttaa kun järjestelmään imeytyy ilmaa ja ohjaustehostinpurkki alkaa marjapuuromaisesti (jos punaista automaattiöljyä) "keittää yli" kun öljyyn imeytynyt ilma aiheuttaa öljyn "laajenemista".

>>> Ja kuskinpuolen flektiltä oli sulake kyrvähtäny.. Noh uus kehiin ja savuthan se päästi pihalle.

Voit kokeilla ottaa kyseisen flektin töpselin irti (jos mahdollista) ja jos ei enään sulake pala, niin vika on aika varmasti flektissä (kärähtänyt sähköisesti tai esim. laakeri kiinni, polttaen aina sulakkeen). Jos edelleen sulake palaa, niin vika saattaa olla esim. plussa johto hankautunut runkoa vasten (siis pitkä runkojohto kohti sulakekoteloa) jolloin tulee suora oikosulku.

>>>Taitaa olla aika vaihella vesipumppukin.

Mistä päättelin tämän seikan? Vuotaako se hieman ulkoisesti?

>>> Alkaa masentaa olla fordin omistaja, pirun hyvä vaan ajaa.

Heh, sinulla on sentään vielä pientä vikaa. Minulla on myös mennyt välillä hermot kun yrittää kaikkensa korjata omaa autoa ja ei vain ammattitaito riitä ongelman ratkaisemiseen. En silti pidä yleisesti fordia mitenkään huonona merkkinä muihin merkkeihin verrattuna. Monesti ford merkkinä on kuitenkin ollut myydyimpien autojen kärkipäässä (muistaakseni 2-4 sijoitukset vuosittain useista kymmenistä merkeistä), joten eiköhän se jotain kerro myös laadusta.

Jos ei kestä sitä seikkaa että autot hajoavat ja niitä pitää (itse) korjata, niin kannattaa myydä pois ja siirtyä joukkoliikenteen käyttäjäksi. ;)

viewtopic.php?f=6&t=38489
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

nii vaa rupes lämmöt pysymään kurissa.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Ja vika korjaan tui koska? (ilmeisesti sen flektin vaihto auttoi).
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja chinatown »

gulakki kirjoitti:Oisko jollain mahdollisuus katsoa obd:n kautta mitä teillä näyttää lämpöarvoja. Itsellä torque ohjelma ja elm327 sovitin.
Jos tarvii vielä apua tämän asian suhteen niin voin katsoa omasta, tosin 2.0 mutta kuitenniin. Sama lukija ja ohjelma löytyy.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
chinatown
Viestit: 102
Liittynyt: 06 Heinä 2012 00:54

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja chinatown »

SimoHirvonen kirjoitti: <offtopic>
En ole Ford-fanaatikko, mutta ärsyttää tuon tyyppiset kommentit. Ärsyttää siksi, että saman hintaluokan ja ikäisistä vanhoista autoista tuskin moni nousee toistaan paremmaksi.
Vikoja riittää, moni osa on lopputaipaleella ja vaatii uusimista. Monilla on utopisia odotuksia lähes 300tkm ajetuista autoista.
</>

Totta turiset, mutta silti alan pikku hiljaa uskoa että Ford kuskit pääsee sinne taivaaseen kun ne kokee maanpäällisen helvetin. Jotain perää siinä on.
-Ingman saa maidon maistumaan ja FORD muovinkin ruostumaan-
gulakki
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Maalis 2013 17:38

Re: Focus 1.6 -99

Viesti Kirjoittaja gulakki »

Vesipumppu oli syyllinen. Flektillä ei oo osaa eikä arpaa tuohon jos matkanopeuksissa alkaa lämmöt heittelemään. Tein samalla sit jakopäänkin siinä ku oli kiristimestä hävinny muovit laakerin päältä. Termostaatista porasin sen helmen siitä ylälaidasta pois, nyt noin 3mm reikä siinä. Nyt ei ollu mitään ongelmia ilmaamisen kanssa.
Vastaa Viestiin