Transitin virittäminen . . .

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
transitmies

Transitin virittäminen . . .

Viesti Kirjoittaja transitmies »

Niin kyseessä olisi vm.83 transitti 2.0ohc. ja ja tekisi mieli vähän piristää sitä ihan piruilu mielessä.

Mitenkäs kyseisen padan turbottaminen tapahtuisi edullisesti ?

Entäpä saako moisen ees turbottaa laillisesti vai meneekö jotkin rajat yli?

Eipä siittä mitään 200 hvt tarttis saada vaikka alle 150hv piisais.

vai alanko vaan heivaamaan 2.0 efi keulalle ja peltisatsi jatkoksi ? kun sellanen löytyis tallista.... ehdotuksia...

iso kiitos!
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

niisähän on ollu 3l kutosia, oliko ihan firman toimesta :?:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

oli ihan "firman" toimesta. Kutonen keulalle, sen perään tomaatti niin alkaa tapahtumaan.. tai no roverin V8 on paljon kivemman kuulonen :P
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Niin paitsi mikä vuosimalli on kyseessä?
8/83-12/85 valmistetuissa tehokkain motti oli 100hv 3litranen essex :)
1/86-7/91 valmistetuissa on sitte tota 150hv 2.9 EFi kutvosta.
8/91--> on vastaavaa kutosta mutta teho 145 heppaa.

vanhemmista ei mulla oo mitään paperilla ,mutta tuskin niissä sen tehokkaampaa konetta on ollut kun toi 100hv essex.
Noi supervanit on sitte tietty vielä, mutta koskas niitä on valmistettu?
Ja käykö ne suomessa vertailu autoks kun ei kai niitä oo tänne tuotu?
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
transitmies

Viesti Kirjoittaja transitmies »

No olikos siinä jotain prosentti määrää minkä saa siitä 100hvsta ylittää ?

Jos vaikka sen stokka sarjalla turbottais pitää se käyttää teho mittauksessa ?

Onkos ruiskukone muutoskatsastettava?
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mallisarjan tehokkaimmasta 20% ja tilavuutta saa lisätä mallisarjan suurimmasta 25%

Esim tuo ensimmäinen jossa 100hv niin raja on 120hv ja jos tilavuus on 3000cc niin tilavuudessa raja tulee vastaan 3750cc

Alusta (jarrut, jouset yms) pitää sitten vastata sitä mallisarjan tehokkainta

Jos konepakettia (turbot, kaasarit/ruikut kannet yms) on saannut tehtaalta niin riittää tietääkseni kyseisen koneen tekniset tiedot esim maahantuojalta, mutta jos kokonaisuuteen on muutettu jotain (esim kaasarin tilalle ruisku, lisätty tai muutettu turbo yms muutoksia) niin pitää sitten vissiin olla teholappu dynosta. En itsekkään ole ihan päässyt näistä jyvälle mutta viisaammat varmaan kertoo lisää
p3
Viestit: 545
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:16
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

turbo,välijäähdytin,ruisku,moniventtiilisempikansi kaikki rinnastetaan moottorinvaihtoon. jos ei mallisarjassa ole ollu niin menee niiden tehojen mittauksiin ja periaatteessa luvanhakuun.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

luvanhakuun eli periaatteessa muutoskatsastus jos vaan prosentit antaa periksi, jos ei niin sitten luvanhakua
WSE
Viestit: 371
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:52
Paikkakunta: Lohja (/Rovaniemi)

Viesti Kirjoittaja WSE »

20% saa teho nousta mallisarjan suurimpaan (suomessa tyyppihyväksyttyyn) verrattuna. 2 litran OHC koneeseen ei ole mitään järkeä alkaa turboa asentelemaan jos tavoitteena on niinkin maltillinen kuin 150hv. Pakosarja ja putki uusiksi (kunnolla), 1,6 kansi johon kanavat kuntoon (puristus tulee samalla), 2 litraisen vakio nokan voi pitää noilla tehotavoitteilla vielä, tuplakaasuttimilla bensaa niin siinä se 150hv jos työ ja säädöt tehdään niinkuin pitää.
Transit supervanissahan oli kunnon kone, 5 litran V8 mutta mikään noista ei käy vertailumalliksi suomessa. Supervania oli useammastakin malliversiosta, 60 luvun lopulta alkaen 80 luvulle, aluksi kone oli nokalla mutta pian siirtyi tavaratilaan painopisteen vuoksi. Radallahan noilla ajettiin. Joitakin lienee katuliikenteeseenkin hyväksyttyinä englannissa / saksassa...
Saattaisi olla mielenkiintoinen yllättäjä valoista lähdettäessä...
Prkl tommonen pitäisi saada, ja näyttää vähän realismia näille all show not go wannabe tuning hemmoille... (vaikka hyvä se vanha tanekin on siihen)
tanari
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:45
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

onkohan supervanin akselisto tuennoista kuvia jossain? etuakselisto kiinnostaa varsinkin.
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Re: Transitin virittäminen . . .

Viesti Kirjoittaja transitman »

transitmies kirjoitti:Niin kyseessä olisi vm.83 transitti 2.0ohc. ja ja tekisi mieli vähän piristää sitä ihan piruilu mielessä.

Mitenkäs kyseisen padan turbottaminen tapahtuisi edullisesti ?

Entäpä saako moisen ees turbottaa laillisesti vai meneekö jotkin rajat yli?

Eipä siittä mitään 200 hvt tarttis saada vaikka alle 150hv piisais.

vai alanko vaan heivaamaan 2.0 efi keulalle ja peltisatsi jatkoksi ? kun sellanen löytyis tallista.... ehdotuksia...

iso kiitos!
Hei täälhän on joku matkija liikkeellä :lol: :lol:
Mul on kanssa -83 2.0 ohc Transitti olen itse jo laittanu peltisatsin, vapaavirtaussuotimen, 2.0 efi koneen ja kent camsin FR34 virinokan. Noille muutoksillehan ei tarvi mitään muutoskatsastaa tmv.

Itse olen meinannut myös turbottaa tuon vekottimen, meinasin tehdä sen näinkin laittomasti, että kone muuten lähes vakioksi, turbo kiinni, tehon mittaukseen pienillä paineilla joilla saadaan se laillinen n.90hp :oops: jos ei mistään saa lappuja ja tietenkin alustan osia jotka kuuluu siihen 3.0 koneeseen. Ja tietenkin sitten kun papereissa lukee että turbo saa olla niin rakennetaan kunnon kone ja pistetään hieman enempi tehoja, tietysti katsastukseen ahdot minimiin.

Mut onko ihan oikeasti jollain jotain papereita jolla saisi vertailumalliksi tuon 3.0 essexin ja tietoa mitä pitää alustassa muuttaa???

Ja transitmies, jos et oo huomannu ni mun Transitin löytää tuolta clubin autot osiosta :wink:
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Re: Transitin virittäminen . . .

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

transitman kirjoitti: Itse olen meinannut myös turbottaa tuon vekottimen, meinasin tehdä sen näinkin laittomasti, että kone muuten lähes vakioksi, turbo kiinni, tehon mittaukseen pienillä paineilla joilla saadaan se laillinen n.90hp :oops:
90 paperit TURBOLLA :shock: , kun vakionakin 2.0 OHC:stä lähtee 100hp??!!?

ei kannata pitää katsastusmiehiäkään IHAN idiootteina. :wink: :?
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:lol: ..nyt kun asiasta mainitsit.. :lol: :lol:
ei sieltä mitään junia t...
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Re: Transitin virittäminen . . .

Viesti Kirjoittaja transitman »

Bootsi kirjoitti: 90 paperit TURBOLLA :shock: , kun vakionakin 2.0 OHC:stä lähtee 100hp??!!?

ei kannata pitää katsastusmiehiäkään IHAN idiootteina. :wink: :?
Niin 100hp EHKÄ SIERRASSA, Transitissa vakiona 2.0 ohc:llä on 75hp et siihen ku laskee 20% tehon lisäyksen ni kuinka vitun idiootina täytyy ihmisiä pitää. Eihän tuo 15hp suuri tehonlisäys turbolla ole mut jos vaan sais jotenkin turbon kans sen tolleen sommiteltuun :?:
Suunnittelu asteella tässä vielä ollaan ja vaihtoehtoja vain mietitty :wink:

Kai mä kettu oisin kirjottanu tuohon laillinen 120hp jos ransiitissa se 100hp olis. P E R K E L E
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

:oops: niin no..onhan tuossakin pointti tietenkin..hehhehhee..(väkinäistä naureskelua ja silleen)
mutta ainakaan tänään ei sada yhtään niin paljon kun eilen.. :mrgreen:
ei sieltä mitään junia t...
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Cool down. 8)

Pistä transuun turbo, penkitä 95hp. ja aja konttorille. :roll:
tanari
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:45
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

eikö se 3.0 essex ole edelleen isoin moottori mitä on saanut,samalla myös tehokkain? :?:
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

tanari kirjoitti:eikö se 3.0 essex ole edelleen isoin moottori mitä on saanut,samalla myös tehokkain? :?:
Kyllähän se puheiden perusteella tuntuisi olevan, mut jos sen mukaan mennään niin eikö pidä olla jonkun näköset paperit jossa selvitetty mitä eroja noissa 2.0 ja 3.0 välillä on, ja vaikka ne paperitkin sais niin seuraava ongelma on osien löytäminen, osaa olla aika vaikeeta löytää joitakin osia tuohon autoon saatikka ton vielä harvinaisemman 3.0 jarruja yms.
No tietysti jostain englannista/saksasta mut mut...

Sekin on jännä juttu et autodata ei tunne tuota 3.0 konetta transittiin
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

voihan siihen sovittaa jotkut muutkin jarrut?
ei niitten puolesta pitäis kai pahempia olla..
koneesta en sitten taas tiedä miten löytyy..
ei sieltä mitään junia t...
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Eikai sitä konetta tarvi löytää jos vaan saa alustan vastaamaan sitä 3 litusta. Sillonhan sitä saa käyttää vertailu-autona ja toteuttaa tuon 2.0 ohc +puhallin

Ja tuurilla saattaa olla ihan samat alustan osat siinä 3-litrasessa kuin pienemmissä

Tuntisikohan fordilla tuon 3.0 mallin, luulisi ainakin, tai ainakin luulisi että pystyvät selvittämään
Tai sitten ei :D
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Kyllähän tosta 3 litrasesta essexistäkin helpolla saa potkua irti. Toi transitin malli kun on 1 kurkkusella kesseli kaasarilla. Esim. Tossa caprin vastaavassa on 2kurkkusella jo 138hummaa.Siitä ei enää kauheesti tarvii piristää ja katsastaa on helpompi. Ja kyllähän noissa vääntöä on.
Ainoo vaan, että noi ei mun kokemuksien mukaan oo mitää kovin kestäviä.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
transitman
Viestit: 153
Liittynyt: 06 Helmi 2005 17:36
Paikkakunta: Kouvola/Savisto

Viesti Kirjoittaja transitman »

Nii en mä aineskaan meinannukkaan sitä 3.0 tuohon hommata, niitä jarruja ym. meinasin osien löytymisen vaikeudella :wink:
ja niistä jarruista niin hyvähän se olis jos ne samat olis, mut se vertailu paperi onkelmana onkin.
Paikalliselta Ford liikkeeltä on turha kuvitella mennä edes kyselee ku edes sierran kaasarin osista ym. ei löydy räjäytyskuvia tai mitään, ku on niin vanha auto :lol:

Ja senkään takia ei mitään kutoskonetta ku taistellaan Transitin pahimpia vihollisia Chevy vaneja vastaan, ni ei mitään niihin viittaavaa :twisted:
(kasithan niis on mut kuiteskin)
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

transitman kirjoitti:.
Paikalliselta Ford liikkeeltä on turha kuvitella mennä edes kyselee ku edes sierran kaasarin osista ym. ei löydy räjäytyskuvia tai mitään, ku on niin vanha auto :lol:
Kyllä se sierra jo alkaakin olemaan aika vanha katiska. Uusin sierra on jotain 12-13vuotta vanha tai jotain...
tanari
Viestit: 57
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:45
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja tanari »

mitä jos transittiin virittäis eteen cossun navat, tolpat ja akseliston.. ja löis 2.9efin ahdettuna.. taakse sitten jotku cossun levyt ja satulat, tai vaikka isommatkin. :roll: sais pulttijaostakin samalla 4pulttisen löytyis vanteita.

etuakselisto 10% moottori 12% jos ottaa diisselitransitin aihioks niin vaihdelaatikosta ei mene % muuta kuin kytkinkopasta eli~3% ja takajarruista 2%

27% :roll:
SpeedDevil
Viestit: 268
Liittynyt: 14 Touko 2005 01:24
Paikkakunta: Frankfurt

Viesti Kirjoittaja SpeedDevil »

ei olis kyl ees varmaan paha toteuttaa. kallishan siito tulee, kannattaa osia katsella varaosahausta
Vastaa Viestiin