Mutta mitenhän tuo mahtanee toimia autossa tuo elementti. Teen sille kotelon varapyörän tilaan, jolloin kotelosta tulee noin 45 -litran vetoinen.
Ihan ensimmäisenä mietin, että tehdäkkö kotelosta suljettu vai refleksi? Mitä olette mieltä?
Kotelon kokoa voi vielä säätää takatilan lattiaa korottamalla, jos haluaa enemmän tilavuutta koteloon. Toisaalta ajattelin kuitenkin korottaa lattiaa, niin saisi pleksin taakse päätevahvistimen, joka onkin jo hankittuna. (niin kuin kaikki muukin hifi, yht: soitin, 2-tie erillissetti, 3" fullranget hifitalolta, asennetaan eteen. 2*75w vahvari etukajareille. ja sitten 2kw pääte subille, takakaiuttimet on vakiot ja niitä ohjataan soittimen omalla vahvarilla)
Itse miettisin, että suljettu kotelo olisi a) helpompi suunnitella, ei tarvitse käytännössä lainkaan suunnittelua. b) helpompi tehdä, lasikuidun olen jo laminoinut varapyörän paikalle.
Toisaalta refleksi kotelossa saisi suuremman herkkyyden, ja toistoa voisi käytännössä ohjailla kotelon suunnittelulla hyvinkin paljon.
Mutta, kun ajatellaan kokonaisuutta, niin suljetun kotelon pienempi herkkyys ei vaikuta, kerta on vahvistintehoa runsaasti. Ja mulla ei ole subsonic suodinta, joten suljettu olisi ehkä parempi.
Molempien kotelotyyppien äänenlaatu on kyllä varmaankin riittävän hyvä.
Ja kotelosta tehdään ehdottoman jäykkä, eli sinne lisätään vielä tuennat molempiin suuntiin, eli ristituenta, jostain sopivasta materiaalista, esim. 18-22mm reitetystä vanerista.
Semmoista vielä, noiden koteloiden lisäksi, että onko kukaan käyttänyt tommosta subia autossa, ja miten se on soinut? Ja kotelosta vielä, onko porukka tenhyt koteloita tonne renkaan paikkaan?
Niin, ja onkohan tämä mun vahvari mistään kotoisin, ostin sen kun halvalla sain.
Tai ei se nyt niin "sikahalpa" ollut, mutta kuitenkin.
Masiinan luvataan tuottavan 2kw 2ohmiin monona ja 4ohmiin 1kv monona.
Merkki on legacy ja malli on LA2970.
Tässäpä vähän kuvaa hifeistä.

Uploaded with ImageShack.us
Ja huono kuva vararenkaan paikasta, kotelon pohja on paksuin, siinä on noin 5m3 mattoa ja kolmisen litraa hartsia, seinämävahvuus on noin 1cm, reunoilla on ehkä 6-8mm kerros ja tuossa ylälaidassa, mihin kotelon etulevy tulee on kerrosvahvuus ehkä kolme milliä, koska eihän sen tehtävänä ole kuin tiivistää kotelon reunat etulevyyn. Sahaan tuohon aluksi 22mm mdf levystä palan, jonka laitan liimalla ja läpipulteilla kiinni, tällöin se ei vuoda ja ei lähde lentoon, jos sattuu joku onnettomuus, kolarin sattuessa 20kg painava subbarikotelo on oikea kranaatti, kun se tulee takapenkeistä läpi...
Tuet puuttuu vielä tuosta, mutta kyllä nekin laitetaan. Ja kotelon reunat näyttää erittäin kuhmuraisilta, oikeasti ne ei ole niin kupruiset kun tuosta näkyy. Ruiskutan vielä kotelon reunoille alustamassaa, sitten kun tuet on paikoillaan.

Uploaded with ImageShack.us
Tästä jatketaan hifien asennuksiin, mietin laitanko projekti-osioon oman Mondeoni, sitä kun viritetään, johki 200heposeen (2.5 v6), ja kesällä mä maalaan sen st200 mallin värillä. Helmat ja takapuskuri tulee st200 mallista, ja etupuskuriin hankitaan alaosa completokselta (en nyt juuri muista mallia), etupäästä ei tule mitään niin racing mallia, eli etupuskin on aikalailla st200sen näköinen. En tiedä vielä, jos tulee liian "lepsun" näköinen, teen siihen hiilikuitulevystä semmoisen terävän koko keulan levyisen splitterin.
Voisin kyllä pistää projektiosioihin omasta autostani, jos se toisi vielä vähän tarmoa lisää, on ittumainen värkätä pakkasella, kun juuri nyt ei mahdu auto mihinkään talliin. Joutuu käyttämään paikallaan, että saa lämpöä, eli poltan bensaa turhaan, kun värkkään auton sisätiloja... (koneeseenkin tulee muuten st200-osia, kaikki paitsi nokat!), mutta noista lisää projektiosiossa, taidan laittaa sinne stooria. Meinasin kirjoittaa että: vähän stooria, mut sitten olisin valehdellut, kun olen aika maaninen kirjoittaja...