Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Poppikoneet ja niihin liittyvä keskustelu
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Niin, ostin kaverilta subbarin, tommosen Peerlessin 12" xls-sarjalaisen, jolla on kova maine ainakin kotihifin harrastajien keskuudessa. itse lopetin kotihifin harrastuksen tossa syksyllä, kun piti foordiin ostaa tuning -palikkaa. Eli silloin myin laitteistoni melkein kokonaan pois.

Mutta mitenhän tuo mahtanee toimia autossa tuo elementti. Teen sille kotelon varapyörän tilaan, jolloin kotelosta tulee noin 45 -litran vetoinen.

Ihan ensimmäisenä mietin, että tehdäkkö kotelosta suljettu vai refleksi? Mitä olette mieltä?

Kotelon kokoa voi vielä säätää takatilan lattiaa korottamalla, jos haluaa enemmän tilavuutta koteloon. Toisaalta ajattelin kuitenkin korottaa lattiaa, niin saisi pleksin taakse päätevahvistimen, joka onkin jo hankittuna. (niin kuin kaikki muukin hifi, yht: soitin, 2-tie erillissetti, 3" fullranget hifitalolta, asennetaan eteen. 2*75w vahvari etukajareille. ja sitten 2kw pääte subille, takakaiuttimet on vakiot ja niitä ohjataan soittimen omalla vahvarilla)

Itse miettisin, että suljettu kotelo olisi a) helpompi suunnitella, ei tarvitse käytännössä lainkaan suunnittelua. b) helpompi tehdä, lasikuidun olen jo laminoinut varapyörän paikalle.

Toisaalta refleksi kotelossa saisi suuremman herkkyyden, ja toistoa voisi käytännössä ohjailla kotelon suunnittelulla hyvinkin paljon.

Mutta, kun ajatellaan kokonaisuutta, niin suljetun kotelon pienempi herkkyys ei vaikuta, kerta on vahvistintehoa runsaasti. Ja mulla ei ole subsonic suodinta, joten suljettu olisi ehkä parempi.
Molempien kotelotyyppien äänenlaatu on kyllä varmaankin riittävän hyvä.

Ja kotelosta tehdään ehdottoman jäykkä, eli sinne lisätään vielä tuennat molempiin suuntiin, eli ristituenta, jostain sopivasta materiaalista, esim. 18-22mm reitetystä vanerista.

Semmoista vielä, noiden koteloiden lisäksi, että onko kukaan käyttänyt tommosta subia autossa, ja miten se on soinut? Ja kotelosta vielä, onko porukka tenhyt koteloita tonne renkaan paikkaan?

Niin, ja onkohan tämä mun vahvari mistään kotoisin, ostin sen kun halvalla sain.
Tai ei se nyt niin "sikahalpa" ollut, mutta kuitenkin.
Masiinan luvataan tuottavan 2kw 2ohmiin monona ja 4ohmiin 1kv monona.
Merkki on legacy ja malli on LA2970.

Tässäpä vähän kuvaa hifeistä.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Ja huono kuva vararenkaan paikasta, kotelon pohja on paksuin, siinä on noin 5m3 mattoa ja kolmisen litraa hartsia, seinämävahvuus on noin 1cm, reunoilla on ehkä 6-8mm kerros ja tuossa ylälaidassa, mihin kotelon etulevy tulee on kerrosvahvuus ehkä kolme milliä, koska eihän sen tehtävänä ole kuin tiivistää kotelon reunat etulevyyn. Sahaan tuohon aluksi 22mm mdf levystä palan, jonka laitan liimalla ja läpipulteilla kiinni, tällöin se ei vuoda ja ei lähde lentoon, jos sattuu joku onnettomuus, kolarin sattuessa 20kg painava subbarikotelo on oikea kranaatti, kun se tulee takapenkeistä läpi...

Tuet puuttuu vielä tuosta, mutta kyllä nekin laitetaan. Ja kotelon reunat näyttää erittäin kuhmuraisilta, oikeasti ne ei ole niin kupruiset kun tuosta näkyy. Ruiskutan vielä kotelon reunoille alustamassaa, sitten kun tuet on paikoillaan.

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tästä jatketaan hifien asennuksiin, mietin laitanko projekti-osioon oman Mondeoni, sitä kun viritetään, johki 200heposeen (2.5 v6), ja kesällä mä maalaan sen st200 mallin värillä. Helmat ja takapuskuri tulee st200 mallista, ja etupuskuriin hankitaan alaosa completokselta (en nyt juuri muista mallia), etupäästä ei tule mitään niin racing mallia, eli etupuskin on aikalailla st200sen näköinen. En tiedä vielä, jos tulee liian "lepsun" näköinen, teen siihen hiilikuitulevystä semmoisen terävän koko keulan levyisen splitterin.

Voisin kyllä pistää projektiosioihin omasta autostani, jos se toisi vielä vähän tarmoa lisää, on ittumainen värkätä pakkasella, kun juuri nyt ei mahdu auto mihinkään talliin. Joutuu käyttämään paikallaan, että saa lämpöä, eli poltan bensaa turhaan, kun värkkään auton sisätiloja... (koneeseenkin tulee muuten st200-osia, kaikki paitsi nokat!), mutta noista lisää projektiosiossa, taidan laittaa sinne stooria. Meinasin kirjoittaa että: vähän stooria, mut sitten olisin valehdellut, kun olen aika maaninen kirjoittaja... :lol:
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Nyt on vähän taas hifiprojekti edennyt.
Ikävä vaan tehdä ulkona 10 asteen pakkasessa hommia.

Leikkasin hdf-levystä sopivan kokoisen palan värapyörän paikalle.
Sitten ruuvasin kunnolliset tuet siihen, ettei etulevy pääse tärisemään.

Nyt se on tämän näköinen. Sopivasti tulee just 48l-subbari ja tuet, tuosta kotelosta. Eli hyvän kokoinen suljetuksi!

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tuet on tarkoitettu estämään etulevyn "heiluminen" kartion mukana.
Myös levyn kiinnitys on jo turvallisuussyistä tehtävä hyvin. Itse teen aina vähän "överisti", eli todella varman päälle... :mrgreen:

Tässä muutama tuki:
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Nuo on 2*3" ja ruuveja meni ehkä parikymmentä... :mrgreen:
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Vielä pitäisi miettiä vahvistimen ja kondensaattorin paikat.
Pitäisiköhän uhrata yksi sivupaneeli, josta kuidulla muokkaisi sopivan.

Onko vinkkejä kelläään???
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Muutama uteliaan kysymys:

- Oletko laminoinut tuon kotelon pohjan kiinni tuohon varapyöräpoteroon, vai saako sen irti?
( Välikommentti: 48 litraa taitaa olla tuolle Peerlessille liian kookas? )
- Minkälainen soitin?
- Onko noissa komponenttikuvissa tuo pieni sininen ("Kinter") joku vahvistin?
- Miten toteutat kaiuttimien väliset jaot?
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

JohnFinn kirjoitti:Muutama uteliaan kysymys:

- Oletko laminoinut tuon kotelon pohjan kiinni tuohon varapyöräpoteroon, vai saako sen irti?
( Välikommentti: 48 litraa taitaa olla tuolle Peerlessille liian kookas? )
- Minkälainen soitin?
- Onko noissa komponenttikuvissa tuo pieni sininen ("Kinter") joku vahvistin?
- Miten toteutat kaiuttimien väliset jaot?
Laminaattia ei saa irti. Ajattelin, että se on tykevampi, jos se on kiinni pellissä.
Sinne täytyy vain ruiskuttaa alustamassaa, kuten sitä ruiskutetaan kotelon kanteenkin, siis sinne sisäpuolelle. Sitten laitan kotelosta jotain 60-70% tayteen villaa tms. tavaraa.

48 litrasta vähennetään elementin ja noiden tuentojen viemä tila, jäljellle jää noin 40litraa.
Soitin on jvc:n cd/mp3 soitin, kahdet rca -lähdöt.
Juu, nyt on väliaikaisena ratkaisuna tuommonen pikku vahvari, se on d-luokan 2*75w vahvistin, joka ohjaa erillissarjoja, niiden jaot toteutetaan mukana tulevilla suotimilla.

Kunhan rahoitun ostan etupäälle 4-kanavaisen vahvistimen, ja erillisen aktiivisen suotimen/dsp:n.

Soitin ohjaa noita tangbandin 3" fullrangeja, näihin teen itse passiivisen ylipääston noin 100-120hz paikkeille. Näin voi säätää fullrangejen ja erillissarjojen voimakkuuksia tuosta vahvarin gainistä ja soittimen faderista.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

juurikinniin kirjoitti: Laminaattia ei saa irti. Ajattelin, että se on tykevampi, jos se on kiinni pellissä.
Sinne täytyy vain ruiskuttaa alustamassaa, kuten sitä ruiskutetaan kotelon kanteenkin, siis sinne sisäpuolelle. Sitten laitan kotelosta jotain 60-70% tayteen villaa tms. tavaraa.

48 litrasta vähennetään elementin ja noiden tuentojen viemä tila, jäljellle jää noin 40litraa.
Soitin on jvc:n cd/mp3 soitin, kahdet rca -lähdöt.
Juu, nyt on väliaikaisena ratkaisuna tuommonen pikku vahvari, se on d-luokan 2*75w vahvistin, joka ohjaa erillissarjoja, niiden jaot toteutetaan mukana tulevilla suotimilla.

Kunhan rahoitun ostan etupäälle 4-kanavaisen vahvistimen, ja erillisen aktiivisen suotimen/dsp:n.

Soitin ohjaa noita tangbandin 3" fullrangeja, näihin teen itse passiivisen ylipääston noin 100-120hz paikkeille. Näin voi säätää fullrangejen ja erillissarjojen voimakkuuksia tuosta vahvarin gainistä ja soittimen faderista.
Katsastajalla saattaa olla sanottavansa tuollaiseen kiinnilaminointiin. Niin mihinkä sinne sitä alustamassaa ruiskutat? Ja kanteen, miksi??
Tuo villa tms. kasvattaa akustisesti kotelon muutenkin liian suurta kokoa entisestään.
Epäilenpä tuon pikkuvahvarin muskeleita ja äänenlaatuakin tarkoittamassasi käytössä. Mutta sen kun kokeilet. Tangbandit ja etupää vaativat jotain muuta kuin noita suunnitelemiasi ratkaisujasi, mm. Tangbandien ylipäästön pitäisi olla huomattavasti ylempänä.
Gainit ja faderit eivät taida "riittää" tekemään tasapainoista hifiääntä. :mrgreen:
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Nämä ovat etupäässä vain väliaikaisia ratkaisuja?
eilkäs dsp ja kunnon vahvistin on tulossa.
Mitä pitäisit sopivana jakona noille fullrangeille, 200hz?
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Ai niin, kastastukseenhan voi laittaa vaikka peräkontin täyteen tavaraa, jos alkaa pelottaa tuo kotelo.
Sitä massaa laitan resonanssien ehkäisemiseksi.
Kotelon täyttö esmes villalla parantaa ääntä. Tarvittaessa koteloa voi hyvinkin penentämään.
Minun täytyy vain laskea tarkka kotelotilavuus ja vähentää ilmatilaa esim. jämerillä tuilla.

Uskon tuon vahvistimen tehon riittävän siihen, mitä aluksi tarvin.
Uskon myös soittimen tehon riittävän fullrangeille, näin aluksi!
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

...jaa, että jos alkaa pelottaa :roll:
Parempi resonanssien ehkäisy on itsessään tukeva rakenne, mm. tuohon isoon kanteen väh. 25 mm:n ainevahvuus + mainitsemasi tuet. Laminoinnin paksuutta on syytä lisätä. Ei sillä alustamassalla saa aikaan muuta kuin töhrimistä. Sen villan tms. äänenparannusvaikutus perustuu akustisen tilavuuden suurentavaan vaikutukseen silloin kun kotelo on alimittainen; ei se tuohon isoon lootaan mitään äänenparannusta tee.

Minkä takia näin hirveän paljon erilaisia ja eri paikoissa olevia kaiuttimia ( 2-tie-erillissarja, fullranget, takakaiuttimet ) subbasson lisäksi? Et tule saamaan näitä soimaan millään konstilla tasapainoisesti. Ja tuon Legacyn 2-kanavaisuus on huono ominaisuus juuri tuon Peerlessin XL:n kanssa, jonka impedanssi on jo muutenkin keskimäärin n. 3 ohmia. Tuo kolme ohmia puoliintuu vahvistimen sillatussa toiminnassa ja merkitsee vahvistimen kuormittumista ( impedanssin laskun takia ) ja suurempaa virrantarvetta, vaimennuskertoimen tippumista alle puoleen ja siten basson kontrollin lopahtamista (-> tulee "lerppu" basso ).
Yksinkertaisin ja taatusti toimivin ratkaisu olisi: eteen 2-tie-erillissarja ja bassot tuosta subwooferista. Näille sitten soittimen ulkopuolinen vahvistin/ vahvistimet; tuo sininen pikkurasia ei riitä etupäälle - siihen merkatut tehot ovat todellista vedätystä. Pois nuo fullranget ja takakaiuttimet sotkemasta. Jos välttämättä haluat nuo Tangbandit - midbassojen kanssa -mukaan, niin sitten pitää heivata muut etukaiuttimet pois ja keventää tuota subbassopäätä.
Asiat onnistuvat yksinkertaisilla, mutta oikeilla ratkaisuilla.
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Kyllä tuo vahvistin kestää alemmatkin kuormitukset, kunhan virrantuotto taataan.

Meinaatko, että olisi parempi laittaa eteen vain erillissarja?

Mulla ei nimittäin ole tietokoneessa kaiuttimia, niin voisin tuosta Kinteristä ja tangbandeista tehdä tietokoneen kajarit. Katsoin, niin jos tekee 4-5litran kotelot, niin nuo voisi toistaa jopa yllättävänkin alhaalle.

Itse asiassa, nyt kun mietin, niin se olisikin varsin hyvä rakaisu!

Eli ostan paremman vaffin etupäälle.

Mitä sanot, noiden erillissarjojen sijoittelusta, midbassot alukeräisille paikoille oviin ja diskantit vähän ylemmäs. Vaikkapa ovien etuyläkulmaan upotettuna tai kojelaudan nurkkiin sillä pinta-asennus -setillä.

Etupäälle riittänee joku 2*50w vahvistin.

Mietityttää tuo etukaiutinten asennus ja ovien resonanssit. Onko niihin neuvoja?
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Minulle riittänee joku 0.5faradin kondensaattori, koska subin rms teho on jotain javaa 500w.
Vahvistin selviää tuosta helposti jos vain virtaa riittää.

Mittaanpas tarkan tilavuuden ja sääden sen siihen 40 Litraan sitten. Lueskelin noita hifi-foorumeiden kotelosuosituksia, niin ylivoimaisesti suosituin oli n. 40l suljettu.

Taidan hutkailtuani tehdä 40 litran suljetun, todellisuudessa kotelosta tulee joku litra pienempi, koska en ole ottanut huomioon elementin vaatimaa tilaa, joka lienee 4-5 litran paikkeilla.

Mutta nyt käyn ottamassa exactit mitat kotelosta.

Ps. kotelon rakenne on erittäin erittäin jäykkä. Kotelon kanteenhan tulee vielä yksi levy, jolloin etulevyn paksuus on 30mm. etulevyssä on vielä lisäksi 2*3" ruuvattuna kanteen kiinni, kunnolla.

Teen samanlaisia tukia, myös kotelon sisälle. Taidan pistää kuvan tänne kohta, mitä meinasin nnoilla tuennoilla.

Niimpä väitänkin, että senttinen kuitu on aivan tarpeeksi paksua.
Kunhan se on kunnolla ristikkotuettu.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kyllä se Legacy varmaan kestää alempiakin kuormituksia, mutta sen vahvistimen ominaisuudet eivät sillattuna riitä tuolle Peerlessin bassolle, se vaan on tosi. Pienemmälläkin teholla pärjäät, jos vahvistin on vaan muuten ominaisuuksiltaan parempi. Tai sitten muutat basson vaikkapa sellaiseksi, että hankit tuolle vahvistimelle sopivan/sopivat elementit.

Olen edelleen sitä mieltä, että pelkkä erillissarja on yksinkertaisin ja paras ratkaisu. Midbassot alkuperäisille paikoilleen ja sovitus-/asennusrenkaat niille vesivanerista ( >10 mm ). Samalla kannattaa ovien sisäpuolet vaimentaa; sopivia vaimennusmateriaaleja ovat mm. Vibroplast, Dynamat, Focus, jne. Tavaraa saa vaikka Motonetistä. Ovien välipellin ( vasten verhoilua/ovipahvia tulevan ) reijät kannattaa tukkia liimaamalla alumiinipeltiä/ohutta vesivaneria vaikka em. vaimennusmatolla tukkeiksi. Kaikki tangot/vaijerit/kaapelit ovessa kannattaa tukea vaikkapa nippusiteillä ja väliin jotain vaimentavaa ja pehmeää umpisolumuovia,ja/tai liimata vaimennusmaton palasilla kiinni sopivista paikoista.

Diskantit kojetaulun kulmiin tai muita hyviä ( jopa parempia ) paikkoja ovat ns. peilikolmio ja A-pilarin sisäverhousmuovien alapäät. Diskantin kotelon voi tehdä monellakin tapaa, mm vanerirenkaista kerrostamalla ja liimaamalla, jotain pilleripurkia/muoviputkea runkona käyttäen vaikkapa lasikuitukitistä, sorvaamalla alumiinista, muovaamalla ABS-muovilevystä, ...

Se 2 x 50W on siinä ja siinä jos subbassoa pitää tulla paljon. Hanki saman tien vahvistin josta irtoaa 4 ohmin RMS-kuormituksella 2 x 75 - 100 W.

Laajakaistat sopivat todella hyvin tietokoneen kaiuttimiksi, mutta mistä tuolle siniselle rasialle saat sopivan virtalähteen (?).

Kyllä 10 mm:n kuituvahvuus riittää, jos se on kauttaaltaan sitä paksuutta - ja käytät tukia. Tuon
elementin ottama tilavuus lienee siinä 2 litran tietämissä - ei noin suuri kuin arvelit.

Kondensaattorista sen verran, että sen tarvittavan kapasitanssin määrää vahvistimen teho ei subwooferin tehonkesto. Ei subwooferissa ole mitään tehoa, teho tulee vahvistimelta. 100 000 mikrofaradia riittää 100 W:lle, eli faradin kapasitanssi riittää 1000 W:lle ( 1 kW:lle ).
Viimeksi muokannut JohnFinn, 23 Helmi 2013 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Laskeskelin tuossa, että elementin kanssa kotelon tilavuus olisi 60l.
Siitä ylimmät tuennat pois, niin jää 54 litraa. Elikäs 14litraa pitäisi saada pois.
Olisikohan helpoin tehdä 4 tuentaa, ja jokainen veisi tilavuudeltaan 3.5Litraa. Ei

Vaan helpoin on tehdä 4*4" palkista kaksi pitkittäistä tuentaa, jolloin kotelotilavuus vähenisi 13litralla.
Elikäs 2 litraa pitäisi vielä saada pois. Se lienee menee sillä, että ruiskuttaa koteloon 2litraa noise killeriä, eikös.

Ja tulee varmasti tukeva. toisaalta, jos tukisi nuo 4*4" palkit toisiinsa kahdella 2*2 palkilla, vähenisi sillä tilavuus sopivaksi. Sitten sinne ne noisekillerit vähentämään resonannseja.

Vielä pitäisi suunnitella vahvareille ja konkalle paikat.
Johdot tulee 35 neliömillisinä, paitsi maajohto joka on puoli metriä pitkä ja 50mm^2

Jos käyttäisi etupäähän myös legacyn päätettä, niin olisivat samaa "sarjaa".
Sitten vaan hankin joskus dsp:n, jotta voin hiukan viivästyttää vasenta kanavaa. Mutta se ei ole nyt listassa tärkeimmällä sijalla.

Legacyllä ei näytä olevan, kuin näitä ISOJA päätteitä. Sellaista en erkkasarjaan tarvitse.

Katotaas joku muu.

Ostin sit etupäälle nelikanavaisen vahvistimen, merkkiä Ads, tyyppiä alh 800.4

Jos ostais sit joskus toisen samanlaisen erillissarjan, niin mukavasti pyörisi tuolla.

Taidan tässä kevään aikana ostaa toisen samanlaisen erillissarjan, tai vaikkapa midbassot tms.

Vinkkejä tarvitaan vielä. Eli ei muuta ku kritiikkiä tulemaan vain. :)
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Näin sanotaan mun erillissarjoista hifitalon sivuilla:

ST-165 oli Autosound-lehden paritestissä (numero 2/2011) yhdessä 85 euron hintaisen Audio Design-sarjan kanssa. Sarjojen todettiin olevan aivan eriluonteiset: "Sinustec taas on selkeästi hifikaiutin". Sinustecin osalta erityisesti keskialueen toisto sai kiitosta: "varsin luonnollinen, miellyttävä ja selkeästi (Audio Designia) kirkkaampi". Diskantti: "Sinustec on hillitympi".

Testissä kehuttiin myös taajuusbalanssia: "Sinustec taas on hyvin tasapainoinen. Oikeastaan hintaluokka huomioiden se on käsittämättömän hyvä. Vastaavaa ei ihan usein kuule edes kertaluokkia kalliimmissa seteissä. Ehkä bassoa kaipaisi vähän lisää, mutta se basso, mitä sarja toistaa, tuleekin sitten oikein kivasti."

Nyt olisi vahvistinta laittaa tuplat tämmöiset, toiset vaikkapa takaoviin.
Tai sitten etuovet laittaa kunnolla, eli tuplat midbassot, ja diskantit voisi upottaa vierekkäin vaikka a-pilarin alaosaan.

Mitäs sanotte:

No nyt tuli tilattua toinen tommoinen erkkasarja.
Jos tekisi fiksusti lasikuidusta tms eteen kotelot.
Kun noista sanotaan, että basso on vähän hentoinen, niin kyllähän se soi jämerämmin, kun bassareita on neljä.

Diskanttien sijoitus vain mietityttää...
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Kaapelimitoitukset ok. Pienennä koteloa mielummin vaikka styroksilla. Tuo Noiskiller on siihen ihan väärää ja liian kallista tavaraa.

Ihan turhaa laittaa tuplia 2-tiesarjoja. Äänen hallinta ja selvät ja ilmavat erottelut hukkuvat liian moniin ja hallitsemattomiin kaiuttinsijoitteluihin/kaiuttimiin.

Yksinkertaisesti ja varmasti toimiva homma on: 2-tie-erillissarja eteen ja subwoofer tavaratilaan. 2-tiesarja omilla passiivijakosuotimilla. Subwoofer toistamaan alle 60 Hz:n (50 kannattaa kokeilla, jos jakojyrkkyys on vaikkapa 12 dB/oktaavi) taajuuksia.

Sitten vasta aktiivijakoihin ja ääniviiveisiin kun siihen on todelliset perusteet, esimerkiksi kilpailut tai vain yksin ajelu ja kuuntelu.
Torque Vectoring Control
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Laitan toisen erkkasarjan taakse.
Tässä kuva, miten pienennän koteloa. Tuohon tulee vielä levyt päälle ja sitten se pinnoitetaan kuidulla kauttaaltaan.

Sitten on 40Litraa tilavuus.

Miten niin ei riitä ominaisuudet sillattuna?

Pitääkö kytkeä se sitten vain toiseen kanavaan ja laittaa rca-johdot sillälailla, että ennen vahvistinta rca-johdot kytketään monoksi ja ohjataan vain toiseen kanavaan. Sitten irtoaisi rms tehoa 500w 4ohmiin ja kestää hyvin 2 ohmin kuormaa.

Ei viittisi alkaa ostamaan uutta vahvaria subille.

Kaiuttimille tulee 4*75w rms vahvistin, elikäs ads 800.4.

Molemmissa vahvistimissa on sekä yli, että alipäästöt.

Sitä en hiffaa, miksei tuo vahvari toimi sillattuna tuolle subille.
Kerran subin vastus on se 4 ohm, ja vahvistimessa riittää varmasti potku, eli se ei pääse mitenkään leikkautumaan. Toki jos käyttää monotettuna vain toista kanavaa, niin silloinkin tehoa tulee 500w ja kestää hyvinkin 2ohmin kuorman.

Ai niin, se kuva. Nyt näyttää vähän pöljältä, mutta nuo tuet on kyllä kunnolla kiinni kotelossa, soran päälle vain levyt ja ruuveilla kiinni, sitten pinnoitan kuidulla koko kotelon sisäosan. Toisaalta voisi valaa hartsia tuohon hiekan päälle muutaman litran kun hartsia valaisi ja sitten laittaisi kuitumattoa päälle.

Mutta se kuva:

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Silikonilla on tiivistetty nuo tuet tuon kotelon pohjaan.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Tulee aikuisten oikeasti JÄREÄ!
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Miten olisi eteen tuplat midbassot ja vain yhdet diskantit.
Oviin nuo bassarit. Koska tuota erillissarjaa muuten on kehuttu, paitsi bassoa moititaan ohueksi, niin noinhan sitä voisi parantaa, eikö?

Eli yks diskantti ja 2 bassaria per ovi.
Nuo mahtuu oviin ihan hyvin, tulisi etupäähän tehoa 150w.

Vaikkakin muistaakseni erkkasarjojen herkkyys oli 91db /2.83v, eli kahdella bassarilla noin 94db.

Tosiaan tuohon peilikolmioon voisi upottaa ja suunnata siitä diskantin.

2 bassaria per ovi olisi siitä hyvä, että eikös silloin irtoaisi samalla soittimen annolla 6db enemmän äänenpainetta.

Ja tarkoitus olisi, että ääni pysyy kasassa kovaakin soitettaessa. Siksi ostin etupäälle tommosen vähän tavallista isomman vahvarin. sillattuna olisi 2*220w 4ohmiin rms teho. Mutta teho kyllä riittää ilman siltaustakin.

Jotenkin tuntuisi se kahden bassarin kytkentä mukavalta. Jos ei tule diskanttia tarpeeksi, niin ainahan voi soittimesta lisätä diskanttia. Eikös.

Joo, jako jostain 60hz paikkeilta voisi olla ihan hyvä.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Niin, mikä tarkalleen ottaen on ongelmana tuota vahvaria käytettäessä tuolle subille???
Mä en hiffaa, jos kerran virtaa riittää, niin mikä on probleema?
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Mietin vielä noita tuplia erillissarjoja, eli laitanko toisen setin taakse ja sinne suoraan soittimelta teho.
Vai laitanko eteen kahdet bassarit, koska tuota sarjaa on muuten kehuttu ääneltään, mutta bassoa on moitittu ohueksi. Eli jos oviin laittaisi hyvin lähekkäin bassarit ja peilikolmioon diskantit.

Molempiin bassareihin olisi yksi vahvistinkanava ja molemmissa olisi passiivisuodin. Ainut vain, että toisen sarjan diskanttia ei sijoitettaisi mihinkään.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Nyt on tullut postiss 'ADS' 800.4, jolle tulee 2* sinustec 165 sarjat.

Mulla on kyllä 18" 18soundin iso Järeä elementti, se vaan tarvisi 200litran kotelon.

Joten nyt mennään sillain että ADS ohjaa erkkoja, molemmat eteen, ja legacy ohjaa bassoa.
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Pari kuvaa vahvarista:

Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

juurikinniin kirjoitti:Niin, mikä tarkalleen ottaen on ongelmana tuota vahvaria käytettäessä tuolle subille???
Mä en hiffaa, jos kerran virtaa riittää, niin mikä on probleema?
Saisinko joltakin joka tietää, vastauksen tähän.
Kun on sanottu vain, että tuo ei toimi peerlessin kanssa, jonkun muun kanssa kyllä toimisi.
Eihän Peerlessin nimellisvastus ole kuin 4 ohmia, eli aivan normaali.

Luulen, että noita Peerlessin elementtejä on ajettu huonommillakin päätteillä. !!!
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

kotelosta vielä.
Tuosta leikataan ylimääräiset uretaanit pois ja laitan vielä 2m^2 kuitua tuohon.
Sitten se kyllä on niin jäykkä kuin vaan suinkin voi olla.
Tommonen se on nyt:

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
juurikinniin
Viestit: 56
Liittynyt: 04 Elo 2012 15:20

Re: Peerless XLS 12" -Autossa? Mondeo Mk1, stw.

Viesti Kirjoittaja juurikinniin »

Laskin kotelon nykyisen koon.
Sain tulokseksi 43.5 litraa.

Tuosta kun vähennetään elementin vaatima tila, niin tilavuudeksi tulee tasan 40 litraa, joka on suljettuna hyvä tilavuus tuolle peerlessin subille. Tuo on kuulemma hyvä-ääninen, mutta tarvittaessa löytyy iskuakin!
Vastaa Viestiin