Sierran etupään korjausta

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

JyriN kirjoitti:Kokeile sen satulan liukujen toiminta (ne pienet haitarit satulan reunoissa). Voitele ne liut haitareitten sisältä varmuuden vuoksi, kuten ducky neuvoi. Voiteluun käytä jarruvaseliinia tai, jos sitä ei ole, niin kuparirasva käy hätätilanteessa.
Hmm.. Tässä 2.0 DOHC koneessa on ilmeisesti tuo oikean puoleinen satulatyyppi? Tuossa kuvassa ei ainakaan ole vasemmanpuoleisen kuvan tavoin haitarikumeja, mutta muuten samalla periaatteella toimii..? Eli noihin tappeihin kuparitahnaa (muuta ei juuri nyt ole).
KUVA: https://www.dropbox.com/s/nxzeik30t85ad ... 213834.jpg
JyriN kirjoitti:Pidä huoli pääsylinterin nestepinnasta ja lisää jarrunestettä sopivasti. Jos nestepinta vajoaa liiaksi, menee pääsylkyn sisään ilmaa ja joudut ilmaamaan kaikki jarrut oikein huolella.
Tyhmä kysymys, mutta onko pääsylinteri siellä missä se jarrunestesäiliö on konetilassa? Eli sen säiliön nestepintaa pitää tarkkailla vai jotain muuta?
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

ric_91 kirjoitti:Hmm.. Tässä 2.0 DOHC koneessa on ilmeisesti tuo oikean puoleinen satulatyyppi? Tuossa kuvassa ei ainakaan ole vasemmanpuoleisen kuvan tavoin haitarikumeja, mutta muuten samalla periaatteella toimii..? Eli noihin tappeihin kuparitahnaa (muuta ei juuri nyt ole).
KUVA: https://www.dropbox.com/s/nxzeik30t85ad ... 213834.jpg
Joo, periaate on sama, mutta liuku pääsee kulkemaan ikään kuin satulan korvakkeiden läpi. Kyllä tuossakin pitäisi se haitari olla välissä mutta lisäksi siinä on se kumitutti takapuolella missä on tulppa päässä (ja tulpan alla 6-kolo, mistä tappi lähtee irti). Sama "Teves" tyypin satula on käytössä myös ainakin mk1 Focuksessa. Ota osat käteen, niin toimintaperiaate selviää hetkessä - noi korjausoppaiden kuvat on aina vähän niin ja näin.
ric_91 kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta onko pääsylinteri siellä missä se jarrunestesäiliö on konetilassa? Eli sen säiliön nestepintaa pitää tarkkailla vai jotain muuta?
Juuri näin. Pääsylinteri on siinä konehuoneessa nestesäiliön alla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ei ainakaan mulla oo Teves- tyypin satuloissa mitään haitaria, vain ne kumitulpat..

Ja mun mielestä se jarrukumirasva on ainoa oikea, kaikki muu on tollasessa jatkuvaan liikkuvassa osassa vähän tilapäistä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kiitoksia vastauksista. Lähden etsimään sitä jarrukumirasvaa (oliskohan motonetissä tarjolla) nuo tiivistesarjat mitä ehdotettiin niin kannattaisiko vaihtaa samalla? Ilmeisesti tarkoitettiin satulan päässä olevia tiivisteitä joten ne olisi nopea vaihtaa samlla (?). Kannattaako tiivisteitä etsiä foordilta vai motonetistä?
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Nuo tiivisteet voi ostaa ihan tarvikkeena, mutta Jyri taisi puhua männäntiivisteistä, jotka kannattaa vaihtaa jos homma ei korjaannu rasvauksella. Kun männäntiivarit kunnossa, pitäisi männän painua sisään ihan papukaijapihdeillä/nipexeillä.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tuo jarrukumirasva löytyy myös nimellä Jarruvaseliini. Jarrukumirasva on hieman vanhempaa koulukuntaa :D.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kyllähän se oikea tuote löytyi motonetin valikoimasta:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602211
Samalla haen DOT-4 jarrunestettä

Ps. Ohjekirjan mukaan puolet hydraulijärjestelmästä (etupää) on ilmattava, jos sen osia on ollut irrotettuna. Eli riittääkö vain avatun satulan ilmaus vai joudunko ilmaamaan myös toisenkin etujarrun?

Ja jos joku voisi vielä antaa selvitystä siitä mitä tiivisteitä joutuisi ostamaan niin tietäisi varautua. Motonetistä löytyi: "Jarrusatulan tiiviste ATE halk. 54mm Ford 1.6-2.3D (ei ABS/4x4/cosworth), 4,90 euroa" Ei ilmeisesti ole oikea osa? Muita tiivisteitä ei oikein löytynyt jarruille (tietysti jarrusatulan mäntä löytyy, tuleeko siinä tiivisteet mukana?)

Tässä vielä linkki Sierran osaluetteloon: http://kauppa.motonet.fi/motonet/render ... &year=1992
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Foordson »

ric_91 kirjoitti:Kyllähän se oikea tuote löytyi motonetin valikoimasta:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602211
Samalla haen DOT-4 jarrunestettä

Ps. Ohjekirjan mukaan puolet hydraulijärjestelmästä (etupää) on ilmattava, jos sen osia on ollut irrotettuna. Eli riittääkö vain avatun satulan ilmaus vai joudunko ilmaamaan myös toisenkin etujarrun?

Ja jos joku voisi vielä antaa selvitystä siitä mitä tiivisteitä joutuisi ostamaan niin tietäisi varautua. Motonetistä löytyi: "Jarrusatulan tiiviste ATE halk. 54mm Ford 1.6-2.3D (ei ABS/4x4/cosworth), 4,90 euroa" Ei ilmeisesti ole oikea osa? Muita tiivisteitä ei oikein löytynyt jarruille (tietysti jarrusatulan mäntä löytyy, tuleeko siinä tiivisteet mukana?)

Tässä vielä linkki Sierran osaluetteloon: http://kauppa.motonet.fi/motonet/render ... &year=1992
Itse ilmaisin molemmat, jos puristat jarruletkut kasaan. Voithan tietenkin ilmata vain toisen ja koittaa minkälainen tuntuma on polkimessa.
54mm on männän halkaisija ja sellaiset löytyy luettelonkin mukaan 1.6 - 2.3D.
Muissa sierroissa on isommat satulat ja siksi ne ei käy.

Mikäs sirra tämä on ?
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja tursas »

ric_91 kirjoitti:Kyllähän se oikea tuote löytyi motonetin valikoimasta:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602211
Samalla haen DOT-4 jarrunestettä

Ps. Ohjekirjan mukaan puolet hydraulijärjestelmästä (etupää) on ilmattava, jos sen osia on ollut irrotettuna. Eli riittääkö vain avatun satulan ilmaus vai joudunko ilmaamaan myös toisenkin etujarrun?

Ja jos joku voisi vielä antaa selvitystä siitä mitä tiivisteitä joutuisi ostamaan niin tietäisi varautua. Motonetistä löytyi: "Jarrusatulan tiiviste ATE halk. 54mm Ford 1.6-2.3D (ei ABS/4x4/cosworth), 4,90 euroa" Ei ilmeisesti ole oikea osa? Muita tiivisteitä ei oikein löytynyt jarruille (tietysti jarrusatulan mäntä löytyy, tuleeko siinä tiivisteet mukana?)

Tässä vielä linkki Sierran osaluetteloon: http://kauppa.motonet.fi/motonet/render ... &year=1992
Tuota, jos se kokonainen toimiva jarrusatula kaikkineen maksaa 60 €, niin en alkaisi nykertämään niiden osien kanssa, kun en osaa.. :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 4062
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

mösjöö kirjoitti:Tuo jarrukumirasva löytyy myös nimellä Jarruvaseliini. Jarrukumirasva on hieman vanhempaa koulukuntaa :D.
Jaa.. :D Mulla ainakin itsellä on kaksi tuubia, jarruvaseliini sellaista kellertävää rasvaa, kun taas jarrukumirasva sinertävää vähän juoksevampaa rasvaa, kaksi eri asiaa siis... Näin mulle on ainakin tiskeillä valehdeltu kun tuota ostin... :D
tursas kirjoitti: Tuota, jos se kokonainen toimiva jarrusatula kaikkineen maksaa 60 €, niin en alkaisi nykertämään niiden osien kanssa, kun en osaa.. :roll:
Yli satasen saa kyllä täällä päin pulittaa kunnostetusta satulasta, ja silti pitää antaa vanha vaihdossa :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4111
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eikös kysyjä muutenkin asioinu sielä Motonetissa olikos se Tampereella:
Jarrusatula Sierra 87- vasen 23-9363 1,6-2,3D 2.87->93 vasen (ei ABS/4x4/Cosw) [1987 - 1993] 62.50 € Pantti 20.00
Saldoissa ei kyllä näy enää, kun Turussa ja Vantaalla. Se niiden postimaksu on 8 € ja vanhan kiikuttaa sitten sinne paikalliseen.
Oli miten oli jarruletku kannattaa vaihtaa samalla, kun se pakka on levällään ja tarkistaa palojen ja levyjen kunto molemmin puolin.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kyllä, tampereella.
Tässä nyt rahatilanne sellainen, ettei viitsisi vaihtaa muutakuin ajamista estävät osat. Eli jonkun tiivistesarjan voin ostaa/ vaihtaa, mutta satula, letkut, palat ja levy pitäisi olla kunnossa (tarkistan kuitenkin). Tänään käyn tuon satulan kimppuun ja katson jos saisi nyt ajokuntoon vain tuolla rasvauksella.. :)
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

duckworth kirjoitti: Jaa.. :D Mulla ainakin itsellä on kaksi tuubia, jarruvaseliini sellaista kellertävää rasvaa, kun taas jarrukumirasva sinertävää vähän juoksevampaa rasvaa, kaksi eri asiaa siis... Näin mulle on ainakin tiskeillä valehdeltu kun tuota ostin... :D
Jaa. Mä oon ratkassu asian käyttämällä Würthin kirkasta jarruvaseliiniksi nimettyä kamaa. Mainostaa, että sopii käytettävän kumiosien ja kaikkien jarruosien kanssa. Eikä siinä kai muuta ideaa ole paitsi sen jarrunesteen- ja lämmönkestävyys. - Kavereiden kesken muuten pidurimääre.

-

Ja muuten. Ruotsalainen rautakauppa Biltema myy varsin kelpoja satuloita hyvään hintaan ja ilman runkopanttia. Vähän hurjalta se saattaa kuulostaa, mutta suosittelen ainakin katsomaan. Nykyiseen Mondeoon ja vanhaan Saabiin niitä haettiin ja reilu 60€/kpl ollu.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Noniin.
Sain tänään jarruremontin tehtyä. Palat ja letkut oli ainakin päivätty 2010 vuodelle, joten niitä ei tarvinnut uusia. Satula oli pirun tiukassa joten sai hieman tapella, että sen sai levystä irti. Jarrusatulan mäntähän siellä oli jumissa (päässyt ruostumaan), joten joku olisi varmasti vaihtanut koko satulan, mutta päätin nyt selvitä vain varovaisella viilauksella ja runsaalla jarrukumirasvan käytöllä. Puolen metrin putki pihdellä saatiin mäntä aina polkimen painalluksen jälkeen takaisin sisään ja tätä toistettiin kunnes ei enää jumittanut. Sitten voitelin myös liukutapit ja karhensin palat (ja vähän levyäkin).

Koeajo ja toteaminen, että toimii täydellisesti! Ainut homma on että hieman viettää jarruttaessa (todella kovassa jarrutuksessa) korjatun jarrun puolelle, joten pitää varmaan huoltaa toinenkin jarru (hioa).

Ja joku kysyi auton mallia: Ford Sierra 2.0i DOHC -92

Kiitos kaikille avun annosta, tuli todella tarpeeseen. Auto on nyt ajokunnossa ja toivottavasti ei tule suurempia vikoja ennen kevättä/kesää ja seuraavaa katsastusta.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Noin sitä pitää! :D Toiselle puolelle vielä sama homma, niin ei pitäisi ihan äkkiä vian uusia. Muisithan vaihtaa sen ulomman tiivisteen samalla - se on luultavasti vuotanut ja päästänyt kosteuden ruostuttamaan männän. Reilu jarurasvan sively tuonne ehkäiseen ongelmia myös.

Suosittelen myös, että uusit ainakin palat, kun ne on niin helppo ja halpa vaihtaa. Syynä on se, että se mäntä painuu sisemmäs ja pysyy pidempään kunnossa.

Noissa v6:n Teves satuloissa ei myöskään ole haitaritiivistettä, vaan ihan rengastiiviste tai vastaavan oloinen niissä liuissa näkui olevan. Ihme rakenne - tuo ei pysy vanhemmiten kunnossa kuin hirveällä munkilla.

Muista myös "ilmata" ne jarrut poistaaksesi kaikkein likaisimman nesteen satulasta - mielellään koko neste vaihtoon samalla.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1847
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Pääasia rasvoissa on kuiteskin se että pitää normaalit öljyt kaukana jarruosista ja käyttää niitä jarrurasvoja mitä pitääkin,myöskään kuparipastaa ei saa päästää jarrutappeihin,mäntiin,sylintereihin ainoastaan mekaanisiin osiin se käy.
ja toinen on puhtaus ja esivalmistelut eli ilmaruuvit ja putket katsoo ennen kun mitään tekee että ne saa aukastua,jollei niin suosiolla hommaa heti uusia osia ja laittaa taas uusiin oikeat rasvat oikeisiin paikkoihin!
Vastaa Viestiin