Sierran etupään korjausta

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Kävi sellainen hauska juttu, että soittivat huollosta ettei aurausta pystytä mittaamaan/ säätämään koska ohjauksessa liikaa väljää.

Pistivät samalla oheisen huoltotarjouksen:
Aksnivel Sierra (2kpl) - 17.99€/kpl
Rtpää ul v/o Sierra - 17,20€/kpl
Pyöränl.srj. Sierra P-1 TT - 73,41€
Pyöränl.srj. Sierra P-100 - 73,10€
Kulmat - 65,01€
-------------
Työt (6h) 425,97€
Varaosat 281,89€
Pientarvikelisä 4,00€
-------------------
= 711,86€

Mitäs mieltä olette mistä tuota kannattaisi alkaa korjailemaan, ja onko miten iso urakka edessä? Raidetangon päät nyt ainakin taitaa olla helpohkot vaihdettavat, mutta entä muut? Tuleekohan hommasta mitään jos vaihtaa vain osan ehdotetuista varaosista vai kannattaako samalla vaihtaa muutkin? Keväällä katsastus, jolloin huolto olisi ajankohtaisempi, nyt tarkoitus vain saada pyörät talven ajaksi sellaiseen kulmaan ettei mene hyvät renkaat pilalle..

Entä mitä mahtaa tarkoittaa nuo "aksnivel" sekä kaksi erillistä pyörän laakerisarjaa?
Viimeksi muokannut ric_91, 21 Marras 2012 01:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Aksiaali nivel on se sisempi raidetangon pää. Ja et saa kulmia mitenkään kuntoon jos on väljää jossain. Kyllä noiden pitäis sen verran helppoja olla vaihtaa että ite en todellakaan 700e maksais hommasta.
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

ric_91 kirjoitti:kaksi erillistä pyörän laakerisarjaa
Koska toisella puolen autoa on napamutterissa vasenkätinen kierre. Nuo ovat SKF:n laatulaakereita koodin perusteella ja siksi noin kalliita. Täytyyhän nekin vaihtaa, jos ovat finaalissa. Voithan kysyä, ovatko laakerit todella niin väljät, ettei kulmia saada kuntoon. Muuten voisi tuon laakeriremontin jättää myöhemmäksi, jolloin työmäärä vähenee ja lasku olisi korkeintaan puolet tuosta. Laakeriremppaan voit pyytää muualta kilpailevan tarjouksen.
Periaatteessa kaikki kannattaa silti vaihtaa kerralla, jos vain lompsa sen sietää. 6 tuntia on mielestäni aika yläkanttiin noihin töihin.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Jos itte tekisin, niin korjaisin vaan sen osan mikä on rikki - todennäköisesti on usammassa osassa sanomista, mutta ei kai sitä vaihdeta auton arvon edestä osia ihan vaan siitä riemusta. :lol:

Laakereissa tuhrautuu kyllä helposti aikaa: se napamutteri on pirun kireällä ja jos se ei lähde normivarrella, niin aikaa palaa helposti kaksin verroin ihmettelyyn. Laakereissa ei kannata säästää, siksi laatuosa on paikallaan.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

väljät pois ja kulmat kuntoon,kyllä ne joku kattoo ihan mitallakin sinnepäin aina ei tarvi koneita siihenkään.
Jos alkaa kaikki olla vä'ljää niin eipä jää muuta vaihtoehtoa kun uusia kaikki,ja kuluu ne renkaat sittenkin jos on väljää jossain ja nopeastikkin pilalle.
Eli ei ole kompromissia tai poppakonstia.
mutterit aukee kun hommaa/tekee semmosen hylsyn mihin saa kangen reijästä läpi,kaikki on sillä tähänmennessä auennu!
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tossa kuudessa tunnissa on kyllä pari tuntia ihan sitä valohoitoakin. Jos ajatellaan, että korjaamolla tehtäis, niin se napamutteri ei ole ongelma, laakerin vaihto ei ole ongelma.

Ton mekaanisen osuuden tuossa väittäisin itse tekeväni korjaamolla 2-3 tuntiin ja 30min kulmille, joka onkin kiinteästi hinnoiteltu. Pyöränlaakerit vain hieman ihmetyttävät. Niillä kun ei periaatteessa ole mitään tekemistä ohjauskulmien tai ohjausvaihteen kanssa laisinkaan. Niitten täytyy olla tosi sohlot, että vaikuttaa. Siis niin sohlot, että kyllä ajossakin huomaa. Koskas on katsastettu viimeks ja sanoko siellä inssi mitään laakereista?

Epäilen, että jos on kokeiltu välyyksi "halaamalla" rengasta on päätetty, että se täysin väljä raidetanko oireilee myös laakerina. Ja tällöin diagnoosi "rt ulkopää väljä, ehkä laakerikin". Tosi hämärää, että molemmat laakerit olisivat nyt porsineet samaan aikaan.

Tossa on mielestäni jo niin kovaa kusetusta ilmassa kun pitää keksimällä keksiä hommia ja pistää tunteja vähän ylimääräistä. Ja vaikka jokin tumpelo saisikin tuohon kuusi tuntia menemään, niin ei se sitä tarkoita, että asiakkaalta voidaan tollasia määriä pyytää. Kuuteen tuntiin teet ton kotipihallas paskalla tunkilla. Suosittelen pyytämään toista tarjousta toisesta paikkaa.

Meet seuraavaan firmaan ja pyydät tarjouksen V ja O rt. ulko- ja sisäpäät + kulmat. Tämän jälkeen voit mainit laakereista, josko nekin katsoisivat siinä. Jos ovat väljiä heidän mielestään niin sitten toki keskustelette uudestaan siitä hommasta. Mut muuten ton autoaasin osahinnoittelu oli ihan kohdallaan. Toki, eihän sen laakerin aina tarvii olla SKF/FAG/INA -tavaraa...
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Kannattanee kysellä varmaan muualtakin, tuntitaksa on ainakin kova ja pari ylimääräistä tuntia laiteltu. Harmi kun en osaa sanoa kun muutamia korjaamoita pk-seudulta jotka hinnoittelevat sopivasti :?
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Terve taas.
Eli olisi varmaan pitänyt ensimmäisessä viestissä mainita, että autolla on töytäisty vasen eturengas edellä rotvalliin, jonka seurauksena olisin halunnut säätää mahdollisesti muuttuneet aurauskulmat.

En tiedä kuvittelenko vain (tuskimpa), mutta ratti on kyllä pikkasen vinossa oikealle. Ja ehkä voisin väittää että vasen rengas on hieman ulospäin olevassa kulmassa (haritusta), katsoin renkaita vaihtaessa raidetankoa eikä se näyttänyt silmin nähden vääntyneeltä.

Tuosta "väljyydestä" sen verran, että ajossa ei huomaa mitään muuttunutta ja auto on katsastettu viime keväänä. Nyt kun pitää rattia "uudessa kulmassa" niin auto kulkee suoraan kovassakin vauhdissa eikä jarrutuksessakaan puolla kummallekaan sivulle... Eli ajotuntuma on säilynyt ennallaan.

Olen nyt toistaiseksi jättänyt auton parkkiin, koska en viitsi pilata hyviä renkaita koska aurauskulmat saattavat olla (hyvinkin mahdollisesti) persiillään. Jos nyt pääsisin johonkin sisätilaan remppaamaan autoa, niin mitä suosittelette että katsoisin ensimmäisenä (lähinnä sitä haen että mistä tulisi tunnustella, että mahdolliset vauriot /väljyydet /vääntymät tulisivat esille). Varmaan kannattaa yrittää itse säätää aurausta edes parempaan suuntaan raidetangon päätä säätämällä..
m4ketech
Viestit: 242
Liittynyt: 03 Marras 2011 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja m4ketech »

Jos ajotuntuma normaalia eikä kuoppiin ym. ajaessa lähde loikkimaan joka suuntaan eikä edes tunnu olevan hirveästi löysää rattia käännellessä niin eipä tuossa paljoa ole vaihtoehtoja.

Voihan nuo säätää itsekkin, mutta jos renkaat on suorassa ja ratti vinossa niin ratti irti ja suoraksi ja takasin kiinni oikeassa kohassa? Raidetankojen sisäpäässä saattaa olla jotain vauriota?
Nykynen: Focus STW MK2 2006. Exät: 3X Mk1 mondeo, 3X Mk2 mondeo, 2X Transit, Sierra -83, MK6 esco stw.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Foordson »

M4ketech kirjoitti:Jos ajotuntuma normaalia eikä kuoppiin ym. ajaessa lähde loikkimaan joka suuntaan eikä edes tunnu olevan hirveästi löysää rattia käännellessä niin eipä tuossa paljoa ole vaihtoehtoja.

Voihan nuo säätää itsekkin, mutta jos renkaat on suorassa ja ratti vinossa niin ratti irti ja suoraksi ja takasin kiinni oikeassa kohassa? Raidetankojen sisäpäässä saattaa olla jotain vauriota?
Jos ratti on ollut suorassa ennen kuin on ajettu rotvalliin, niin jokin paikka on vääntynyt tai kulmat muuttuneet. Ei sitä korjata laittamalla rattia suoraan, eikä sierrassa ole edes booria ratissa/rattiakselissa.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Tai voihan olla niinkin, että töytäisyn johdosta ohjausvaihteen tangon asema on muuttunut rattiakseliin nähden. Hammastanko-ohjausvaihteessa ei pitäis olla kovinkaan helposti mahdollista, mutta vähän vanhemmassa esim. kierukkakuulavaihteessa se on ihan mahdollinen. Suuntauksella se on mahdollista. Ja noihin kotikonsteihin en nyt ota sen enempää kantaa, mutta kyllä vaan se helpottaa ja nostaa työn laatua kun työssä on mukana tietokone ja tarkat mittalaitteet.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tiedä sitten kotikonsteista, mutta ajat auton suoralle asfaltille, ratti suoraan ja meet kattoo edestä semmosen 20 metrin päästä tms. onkos ne pyörät suorassa. Kiintopisteitä voi kattoa sitten peltien ja puskurin etäisyyksistä renkaisiin. Sitten toinen pyörä ihan suoraan ja kattoo missä toinen pyörä on. Ratin asennolla ei ole merkitystä kuhan pyörät on suorassa. Jos näyttää, että jompikumpi pyörä on killissä, niin kierros vaan raidetangon ulompaa päätä suuntaansa.
Nyt vaan ei nähä miten paljon niissä on heittoa ja kai ne voi jollain TI-mitalla mitata, ohjeet oli täällä jossain, jos ei silmiin usko.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

No jos on kolautettu reunaan niin jotainhan siellä on vääntyny sitte!
Ensimmäisenä tarkistasin vanteen kierouden koska sehän koko iskun vastaan ottaa,siitä sitten vaan eteenpäin etupäässä tarkistuksia että onko mikä taipunu.
Voipi olla iskaritolppa,akselinapa ym riippuu mite pahasti on menny reunaan?
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Varsin kovaa saa mennä asioita päin, että peltivanteen reunan lisäksi saat mitään alustan/ohjauksen osia vääntymään. Oma veikkaukseni onkin, ettei sen jälkeen paljoa kirjoiteltaisi.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

kyllä mutta kun ei tiedä miten on ajettu ja mihin,muutaman millinkin poikkeama/välys jossain saa kyllä ajon tuntumaan oudolta, semmostakin on tavattu.
Eipä tarvi olla kuin toinen kulma auraava ja toinen harittava ( eli ohjaus geometria on pielessä)niin jopas onkin paha kääntymään
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Foordson »

mösjöö kirjoitti:Varsin kovaa saa mennä asioita päin, että peltivanteen reunan lisäksi saat mitään alustan/ohjauksen osia vääntymään. Oma veikkaukseni onkin, ettei sen jälkeen paljoa kirjoiteltaisi.
No ei kyllä tarvi kovin kovaa tälliä varsinkaan sierra. Kulmat muuttuu varsin helposti tai jokin paikka vain antaa periksi/vääntyy. Riippuen mihin kohtaan isku tulee.

Uudemmat autot on (toivottavastin) suunniteltu niin, että tukivarsi vääntyy ennen kiinnityspistettä. Helpompi vaihtaa tukivarsi/ohjausnivel kuin väännellä koria.
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Tessu kirjoitti:No jos on kolautettu reunaan niin jotainhan siellä on vääntyny sitte!
Ensimmäisenä tarkistasin vanteen kierouden koska sehän koko iskun vastaan ottaa,siitä sitten vaan eteenpäin etupäässä tarkistuksia että onko mikä taipunu.
Voipi olla iskaritolppa,akselinapa ym riippuu mite pahasti on menny reunaan?
Vanne on jo vaihdettu ^^
https://www.dropbox.com/s/4nzg2wuj8spng ... 014213.jpg

Prkl kun sattu tulemaan terävä rotvalli kohdalle. Siitä hieman sivuttain etukulma edellä rotvallin yli pompaten... Auto pitäs saada tässä käyttökuntoon, joten jos joku osaa sanoa, mistä kannattaa kokeilla väljyyksiä tai etsiä muita vaurioita. Mitään erikoisia korjaamovälineitä ei ole käytössä, joten jos muuta ehdotusta ei tule, niin säädän itse aurauksen kohdalleen ja jätän ratin hieman vinoon..
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Väljää kannattaa lähteä kokeilemaan nostamalla auto pukeille ja vääntämällä rengasta rattilukko päällä. Erikseen tunnustele välystä ylä- ja alareunoista sekä etu- takareunoista vääntämällä. Laakerivikaa voi havainnoida myös rengasta pyörittämällä ja pitämällä jousesta kiinni - tärinä jousessa viittaa laakerivaurioon.

Jos vääntelyssä tuntuu välystä, niin voi olla paikallaan pyytää kaveri auttamaan vikapaikan etsinnässä. Väljän näkee takapuolelta melko helposti, tai sen tuntee pitämällä nivelistä kiinni samalla kun toinen vääntää renkasta.

Auto ylhäällä näkee myös kaikkein selvimmät vääntymät alustassa. Esimerkiksi raidetanko vääntyy tälleissä helposti, mutta jos sinulla on kulmat harituksella, niin tuskin on vikaa raidetangossa (sen pitäisi venyä harituksen aikaansaamiseksi). Sen sijaan ohjausvarsi voi olla vääntynyt ja haritusta on tullut siitä.

Katso noi selvät vikapaikat ensiksi ja tutki, että onko muita vääntymiä osissa, kun auto on pukeilla. Renkaan kuvasta päätelleen tälli on ollut jo ihan kohtuullisen kova - luultavasti se on vaurioittanut laakeria niin, että se rikkoutuu aikaa myöten vaikka välystä ei nyt tuntuisikaan.

Minä vaihtaisin nyt vain selvästi vaurioituneet osat ja odottaisin muiden vikojen ilmaantumista. Jos laakerit menevät myöhemmin, niin saattaisin etsiä jostain purkuautosta kokonaan uuden olkatuen napoineen.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Noniin.
Yksi remontti takana ja muutama ongelma ratkaistu. Nostettiin etupäätä ilmaan ja heilutettiin rengasta rattilukko päällä, eikä oikein mitään suurempaa väljyyttä löytynyt. Sitten rengas ilmassa rattia käännellen huomattiin että jossain kohtaa tuntuu pieni "napsahdus" tms ei sitä oikein voi kuvata sanoin. No tälle ei löytynyt ratkaisua, kun mikään ei ollut suuremmin väljä eikä mitään myöskään silmin nähden vääntynyt.

Mitattiin aurausta TEE-SE-ITSE tyyliin ja näytti olevan haritusta 2 mm. Lyhennettiin raidetankoa (lukitusmutteri oli aika tiukassa mutta lämmittämällä aukeni..) ja lopulta saatiin pyörät aikalailla suoraan (mittauksen mukaan aurausta 0.5-1 mm). Menetelmä ei ollut todellakaan tarkka, mutta varmuudella voin sanoa että haritusta ei ole enää.

Jarru on laahannut hieman tuossa ennenkin ja siihen ei keretty juurikaan paneutua.

Kävin testiajolla motarilla ja kiihdyttelin ja jarruttelin aika voimakkaasti. Kovaakin tuli ajettua ja tiellä pysyttiin. Eli mitään suurempaa vaaratekijää ei ole ohjauksesta havaittavissa ja ratti oli taas suorassa :) Sitten ajon jälkeen huomasin että jokin haisee hieman kärynneelle ja jarru olikin jatkanut laahaamista ajossa. Kevytmetallivannekin oli aika kuumana tuon jälkeen. Mietin tässä että onko nyt mitä riskejä tuossa jarrun laahaamisessa. Voiko esim laakeri vahingoittua kun lämpöä tuntuu keräävän aika lailla tuo napa?

Edit: Korjatahan tuo laahaus täytyy, mutta mietin nyt että kuinka kiirettä asian kanssa kannattaa pitää, kun on taas vähän tiukka aikataulu..?

Edit 2: Tietysti tulee heti mieleen että tuon lämpenemisen aiheuttaisi viallinen laakeri (sopisi tähän tapaukseen kolauksen johdosta) mutta ajossa ei kuulu ääniä mitä käsittääkseni rikkinäinen laakeri aiheuttaisi, ja pyörää ilmassa pyöritettäessä laahaus on tasaista, joten olen lähes täysin varma että se on se on se jarru mikä laahaa.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Kyllä se hyvin varmasti on jarru mikä laahaa.
tursas
Viestit: 4019
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja tursas »

Mikä pyörä siellä laahaa ? Se oikea etu vai ? Pyörä vaan ilmaan ja pyöritteleen.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
ric_91
Viestit: 10
Liittynyt: 12 Marras 2012 04:36

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja ric_91 »

Vasen etupyörähän se laahaa. Nostin ajon jälkeen renkaan ilmaan ja pyörittelin. Ihan hanakasti pisti vastaan, että kyllä se siinä käsin pyöritellen sai liikeelle, mutta ei vapaana pyörinyt. Pitää ilmeisesti jarrusatula avata ja tarkistaa mikä siellä jumittaa..?
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tarkista ainakin ensimmäisenä ko. satulan liukutapit, jos nihkeät niin voitele jarrukumirasvalla.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Eiköhän nää tuliterät autot ole viel enemmän alttiita kaikenmoisille kolahduksille ja väljyyksille?
Katellu vaan semmosia risualustoja kun on tikkua ja tankoa ristiin rastiin ja niveltä,eihän missään vanhoissa autoissa ole kuin pariniveltä ja yks kiintee tanko heh,näillä kun ajaa räksän yli niin on jo kummat persiillään.
Et kyl pitäsin Riesan keulaa vielä kunnollisena,mut ei sekään ihmeitä kestä!
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Sierran etupään korjausta

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Ota pyörä irti ja irroita satula olkatuesta (2 pulttia). Pidä jarruletku kiinni, mutta irroita jarrupalat.

Kun satula on irrallaan, niin kokeile sen satulan liukujen toiminta (ne pienet haitarit satulan reunoissa). Voitele ne liut haitareitten sisältä varmuuden vuoksi, kuten ducky neuvoi. Voiteluun käytä jarruvaseliinia tai, jos sitä ei ole, niin kuparirasva käy hätätilanteessa.

Seuraavaksi kokeile kuinka vaikea mäntä on työntää takaisin sisään. Sen pitäisi liikkua periaatteessa laudankappaleella tai vaikka ruuvarin kahvalla vääntämällä. Jos on jumissa, niin sitten voit yrittää "herkistelyä", mutta se on enemmänkin remontin siirtämistä kuin todellinen korjaus. Laita puupala tai kaksi satulan ulkoreunan ja männän väliin (siihen missä ne palat on), jotta mäntä ei pullahda ulos, paina mäntää ulospäin jarrulla ja sitten taas uudelleen sisään vänkäämällä. Toista kunnes liikkuu nätisti.

Lopuksi jarru nippuun ja ilmaa satula kunnolla, eli bliidaa satula. Pidä huoli pääsylinterin nestepinnasta ja lisää jarrunestettä sopivasti. Jos nestepinta vajoaa liiaksi, menee pääsylkyn sisään ilmaa ja joudut ilmaamaan kaikki jarrut oikein huolella.

Jarruremontti odottaa joka tapauksessa kulman takana. Osta uusi tiivistesarja tai sarjat ja varaa viikonloppu aikaa rempalle. Periaatteessa helppo homma, mutta tarkkana saa olla eikä mikään kiva homma ulkona parkkipaikalla. :x
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Vastaa Viestiin