Kytkinkö?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

Ford Focus 1.8 TD vm-01 ajettu n. 180 000.
Aloitti kesällä oireilla niin, että kytkimessä (painaessa) tuntui pieni tärinä.
Tärinä oli joskus pahempi joskus olematon.
No nyt se on pahentunut ja moottori etenkin tyhjäkäynnillä "korisee" melko kovaa.
Tärinä tuntuu nyt ajaessa koko ajan.
Kysymys kuuluun teille viisaamille, että onko nyt niin, että kytkin on mennyt vai onko kenties moottorin kannatuskumit löystyneet/revenneet?
Kytkin ottaa hyvin ja tasaisesti siinä ei ole milloinkaan ollut mitään ongelmia. Kytkin pääsylinteri vuotaa hiukan ja kerran sen ajattelin vaihtaa, mutta on se vaan niin hankalassa paikassa, että ei siihen pääse käsiksi, kuin purkamalla suurinpiirtein koko nokan. Korjasin vuodon asentamalla siihen liimamassan kanssa haitarikumin, ja se on toiminutkin kohtuudella.
Lisäsin eilen (vajentuneeseen) kytkinneste kuppiin nestettä.
Miten näitä vikavaihtoehtoja voisi testata, ettei tule tehtyä turhaa remppaa?
Auto on muuten todella hyvä peli ja siitä ei nyt hennoisi luopua. Otan kiitollisena vastaan hajatelmia asiasta. :shock:
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

Jos autosi on muuten hyvä - kuten kerroit, niin varmimmin ja parhaiten saat sen kuntoon menemällä asiantuntijan puheille selvittämään ongelmat ja niihin ratkaisut. Väärillä korjauksilla ja luuloihin perustuvilla purkamisilla/korjauksilla sama epävarmuus jatkuu - ja se maksaa.
Hyvä auto kannattaa korjata oikein ja kerralla kuntoon.
Jos luulet Fordin merkkikorjaamoita liian kalliiksi, niin kannattaa käväistä ainakin kysymässä diagnoosia ja kustannuspuolta. Muina vaihtoehtoina on käyttää monimerkkiketjuja, kuten esimerkiksi Autoasi, AutoFit, jne.
Torque Vectoring Control
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

Niin en nyt tiedustellut minne kannattaa auto viedä.
Kävin auton alla ja huomasin, että siellä oli käynyt jotain todella ongelmallista.
Alhaalla moottorin ja laatikon välillä oli kiinnityskohdalla murtunut kiinnike.
Nyt on sellainen tilanne, että lienee viisainta irroittaa laatikko ja lähteä puimaan asiaa sieltä käsin.
Millainen homma laatiko irroitus on, onko kenelläkään kokemusta ko hommasta? Ja nyt en kysy siksi, että joku korjaamon omistaja sanoo, että kannattaa viedä siihen ja siihen korjaamoon ja maksaa muutamia tuhansia "valohoidosta". Olen sen verran tähän ikään nähnyt miten pajalla noin 60-80 tuntiveloituksella jutellaan kavereiden kanssa miten ensi viikonlopulla ryypätään.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Laatikko lähtee yksinkertaisesti irti näin

Irroita:
Pyörät
Vetarit
Startti
Johdot/Anturit
Laatikon kehältä pultit auki, vedä laatikkoa ulospäin ja se päätyy sun syliin. Todennäköistä on, että apurungon joutuu irroittamaan tai ainakin raottamaan, että laatikko mahtuu pois. Se kytkinakseli on varsin pitkä.

Asennus samalla tapaa, kytkinlevyn ja paineasetelman asennukseen tarvitset keskitystyökalun. Vanhan auton kohdalla olisi ihan järkevää kasata uusilla hiluilla, ennenpitkää se levy kuitenkin alkaa luistaa ja luistava levy saattaa lasittaa vauhtipyörän pinnan. Levy, asetelma ja painelaakeri uusiks. ~200e tarvikkeena. Kun laatikko on irrallaan niin sen voi ihan reilusti pestä puhtaaksi, ni on ainakin kivempi sitten jumpata takasin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja juhve »

ittelle 99 diesel focukseen vaihoin kytkimen aikaa meni noin 6h ja etukelkan jouduin irrottaan et sain laatikon pois
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

No niin löytyyhän sitä tietoa tälläkin sektorilla.
Tuosta on hyvä lähteä eteenpäin. Miten hankalat on vetoakseleiden irroitus?
Kiitos!
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Semi kirjoitti:No niin löytyyhän sitä tietoa tälläkin sektorilla.
Tuosta on hyvä lähteä eteenpäin. Miten hankalat on vetoakseleiden irroitus?
Kiitos!
Napamutteri irti ja akselin pitäis irrota. Todennäköisesti joudut alapallon ottamaan olka-akselista ja koiranluun joustintuesta, että napa pääsee liikkumaan tarpeeksi. Pienellä naputtelulla pitäis lähteä. Jos tuntuu, ettei liiku vaikka kuinka naputtelee niin sitten suosittelen irroittamaan olka-akselin myös joustintuesta, jolloin se jää vetariin kiinni. Jos vetoakseli on napaan ruostunut/jumittunut ja sitä koitetaan väkisin lyödä irti, saattaa laakerit ottaa itseensä, joten helpompaa purkaa koko laitos.

Nyt kun vetari on olka-akselista irti niin vetarin sisäpään suojakumi laatikon puolelta irti, pieni veto ja vetari on sylissä, näin siis jos on vanhanmallinen tripodi-kuppi tyyppinen liitos. Jos ei ole suojakumia vaan näyttää menevän laatikon sisälle niin vetämällä irti ja laatikon öljyt tulee samalla pihalle.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja juhve »

vas vetarin sisäpäässä on sokka ja vetarin poori menee lootan sisään lähtee kampeemalla irti
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

No niin!
Nyt on purettu laatikko irti ja todettu, että vauhtipyörä oli rikkoutunut.
Kytkin ja painelaakeri oli ihan ok. Tässä oli ilmeisesti ns. "massavauhtipyörä".
Kävisikön siihen tavallinen tilalle? Ja katsoin varaosahausta niin on olemassa automaatti tai manuaali... :? Sanokaapa minulle mikä on se automaatti pyörä?
Tässä minun auton vauhtipyörässä oli vaikka mitä tilpehööperiä ja siellä oli yksi osa mennyt keskeltä palasiksi ja pyöri valtoimenaan.
Peijooni, kun ei näistä ole perillä, kun ei aiemmin ole mokomaa remppaa tehnyt. :evil:
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja juhve »

se automaatin tarkottaa automaattivaihteisen vetolevyä. mulla 99 mallissa on kiinteä vauhtipyörä tehtaalta tullessa et luulis se toimivan uudemmissakin
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

Niinpä... pirskatti,kun tietäisi, niin tilaisin romuttamolta kiinteän.
Varmaan nuo massa pyörät on hyviä, mutta ei näemmä kestä.
En tuon Focuksen tehoja muista, mutta kyllä se pirteä peli on. 1.8 TD
Viimeksi muokannut Semi, 26 Marras 2012 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja juhve »

minkäs tehonen toi sun on focus on
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Kaksoismassavauhtipyörän voidaan kyllä korvata tavallisella, kiinteällä versiolla.
Tässä yksi linkki aiheeseen. Ja noita pakettejahan saa hankittua minun kautta :wink:
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Julle850
Viestit: 25
Liittynyt: 16 Helmi 2009 11:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Julle850 »

Suosittelen ennen tilaamista tutustumaan ebay:n yms. tarjontaan. Karkeasti puolet halvempia. Ei nuo muunnossarjat oikeesti noin kalliita ole....
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

Aika hankala tilanne. Meinasin laittaa tavallisen pyörän, mutta kytkinakseli on minun autossa paksumpi. No olisihan siihen voinut vaihtaa levyn, mutta se on jousittamaton.
Ei auta muu, kuin hakea kaksoismassapyörää.
hoopee
Viestit: 606
Liittynyt: 29 Heinä 2006 11:42
Paikkakunta: K-maa

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja hoopee »

Nyt ei kyllä ymmärrys riitä.
Paksumpi kytkinakseli verrattuna mihin? Ja minkä kokoinen se sitten on?
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

Niin se minun auton kytkinakseli oli reilusti vahvempi, kuin se kytkinlevyn reikä joka oli tavallisessa kytkinlevyssä. siis ei kaksoismassa vauhtipyörässä.
Nyt se on laitettu ja pelaa, kuin enkeli käy nätisti ja ei muuta ongelmaa, kuin se, että matka/nopeusmittari ei pelitä. Mikä piuha ja mistä jäi irti?
Kertokaapa minulle niin ei tule suotta ajeltua ylimääräisiä kilsoja siihen. 8)
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Foordson »

JohnFinn kirjoitti:Jos autosi on muuten hyvä - kuten kerroit, niin varmimmin ja parhaiten saat sen kuntoon menemällä asiantuntijan puheille selvittämään ongelmat ja niihin ratkaisut. Väärillä korjauksilla ja luuloihin perustuvilla purkamisilla/korjauksilla sama epävarmuus jatkuu - ja se maksaa.
Hyvä auto kannattaa korjata oikein ja kerralla kuntoon.
Jos luulet Fordin merkkikorjaamoita liian kalliiksi, niin kannattaa käväistä ainakin kysymässä diagnoosia ja kustannuspuolta. Muina vaihtoehtoina on käyttää monimerkkiketjuja, kuten esimerkiksi Autoasi, AutoFit, jne.
Olet luultavastin jonkin korjaamon tiskillä vastaanottamassa töitä ?
Lauot tauotta muille näistä "mutu" jutuista vaikka todellisuudessa et itse kommentoi mitään vian korjaamiseen liittyvään. Moni ihminen luulee olevansa fiksu vaikkei sitä olekkaan, kuten sinä.

Tulee vain mieleen yksi samankaltainen heppu, joka on umpipaska jätkä.
PS. Tuli todella hyvä mieli kun sain sen survottua ulos itsestäni.

Tästä on hyvä jatkaa. Niin muuten, hyvää joulua !
yritäedes
Viestit: 2187
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Semi kirjoitti:matka/nopeusmittari ei pelitä. Mikä piuha ja mistä jäi irti?
VSS- eli nopeusanturin liitin on varmaan irti. Anturi on laatikon kyljessä siinä, mistä lähtee oikeanpuoleinen (apumiehenpuoleinen) vetoakseli.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Semi
Viestit: 8
Liittynyt: 21 Marras 2012 07:11

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Semi »

Kiitos!
Ilman näitä mukavia ihmisiä ja vastauksia en olisi uskaltanut koko hommaan lähteä.
Miettikääpä sitä, että koko remppa maksoi nyt itse tehtynä minulle 158 eeroa...
Pajalle jos olisin auton vienyt niin varmaan pari tonttua olisi hujahtanut... :twisted:
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Fordilla on sillälailla vähän halvempaa isojen remonttien tekeminen. Mk3 Mondeon kytkimenkin ohjeaika on vain neljä tuntia. Tietysti aivan eri auto, mutta tuskin se tuossa Focuksessakaan paljoa eroa. Että työt pyöreesti 400€ + tietty merkkiosat ni kyllä siinä varmaan 700€-800€ olis saanu palamaan.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
sierrafan
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Touko 2012 21:25

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja sierrafan »

Sopiva otsikko omaanki ongelmaan...:
Autona siis Sierra, ja vähän äkäsemmin liikkeelle lähdettäessä kytkintä hitusen luistattamalla kuuluu vingahdus ja luulen, että se kuuluu kytkimestä. Ja kytkin ottaa kiinni todella ylhäältä!
Ja paikaltaa lähtiessä välillä ei meinaa heti saada vaihdetta päälle, ja kun paikallaan esim. yrität ykköstä sisään ja se ei mee kunnolla, niin auto oudosti pikkusen nytkähtää eli veto meinaa kytkeytyä heti päälle. Muuten ajossa kaikki pelaa moitteetta.
Voisko nämä kaikki ongelmat johtua kuluneesta kytkimestä? Auto ollut parikymmentä vuotta vanhalla miehellä ja kytkintä varmasti luistateltu enemmän kuin tarpeeks. :)
Sierra 2.0i DOHC -91
Sierra 2.0iS DOHC -93
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Toi vingahtelu vois viitata painelaakeriin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Tessu
Viestit: 1750
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Mulla ollu kans Riesassa ihan sama ongelma kun ajat tallista ulos niin ei mene ensin pakki päälle rusahtamatta ja sitten ei mee ykkönen päälle taas olleskaan,hieman ajoa ja KAS meneekin taas kaikki kuten pitää.
Kytkimen säätöhammastus on irrotettu ja tarkistettu vikaa ei ollu,kovalla pakkasella ei vikaa yleensä ees huomaa vaan kytkin toimii suht hyvinkin hmm eikös ne yleensä just pitäs pakkasessa piiputtaa?
Ei alettu kaverin kans viel lootaa tiputtaa pois kun on sen mielestä romua tiellä kun on tää 1,6 CVH koneellä,yks keksi että jos tekis eteen tilaa ja vetäis koko moottori/vaihteisto pakettie eteenpäin niin pääsis paremmin käsiksi.
Sen voin jo sanoa että tuo auto on uudesta 1991 ollu isäukon käytössä ja AIKA ongelma kimppu auto onkin,vaikka on VASTA 100tkm ja rapiat mittarissa!!
Itellä on -87 Esco ja onhan siinäkin ollu tietty vikoja mutta ei ne tommosia mystisiä ole että se tulee ja menee ja kummiskin vika vaan on eikä hajoa ees kokonaan.
Tuntuu olevan nää Voortin kytkimet aikas erikoisia oli sitte auto tai traktori niin aina on kuullu jotai huonoa,meilläkin ollu Voorteja jo 1970 asti ja eipä ole kytkimissä ollu hurraamista monessakaan,täristää,ravistaa ottaa kiinni liika nopeesti MUTTA ei luista niinku melkein aina Japskeissa tekee kun on liika pienet kytkimet niissä.
Ykskin tuttu vaihto Escoon kaikki kytkinosat ja eipä muuttunu kytkimen nopee kiinniottaminen MIHINKÄÄN että turha oli sekin remppa,kummia hommia?
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Kytkinkö?

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mulla kans tuli mieleen, että se automaattisäätö polkimessa, voisi olla syypää, kun kertaa meinaa ottaa vedon päälle, vaikka kytkintä painaakin. Myös itse vaijeri voi aiheuttaa samanlaisia ongelmia. Nuo kannattaa katsoa ensin.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin