Orionin liian suuri happipitoisuus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja laserorion »

Orion mk2 vm 1988 1.3 OHV ja Weber korvauskaasutin ei mennyt läpi päästöistä.


O2 6.28 maksimi 5
CO2 10.4
CO % 0.13
HC PPM 236

Pakoputki katsottiin asemalla, ei ollut reikää, katsastaja epäili ilmavuotoa jossain, auttaisiko jos ruuvais seoksia laihemmalle.

Ei pahemmin löydy kaasariautojen vastaavia ketjuja tältä foorumilta. Katon jos löytäis tuon kaasarin mallin jos se helpottaa ongelman selvitystä.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
duckworth
Viestit: 4066
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kerta happiarvo koholla niin ei niitä seoksia ainakaan laihemmalle kannata ruuvailla... Tutki onko kenties imuvuotoja jossain.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4122
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Jostain se pakoputki vuotaa matkalta kone->pakoputken pää.
- Hanska käteen kaverille, ensin koristepää irti jos semmonen on, kone käynnissä ja pakoputken pää tukkoon kädellä ja meet alle tutkimaan mistä kohtaa putki vuotaa tai tuksuttaa alusta loppuun.
Jos ilmavuoto on ennen konetta/imusarja/kaasari ei se vaikuta pakokaasun happiarvoihin vaan kone käy vaan huonosti/laihalla.

Mulla vuoti pakosarjan ja etuputken tiiviste, sen tuntee kädellä kun pistää siihen lähelle.
Viimeksi muokannut tursas, 31 Loka 2012 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
duckworth
Viestit: 4066
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Korkea happiarvo = laihaseos, tätähän se laajakaistalambdakin haistelee...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
tursas
Viestit: 4122
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Happi palaa aina koneessa, joten jos se on pakokaasuissa noin isona se tulee pakoputkesta, sen voi haistaa nenälläkin että vuotaa jostain.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Fiestalla
Viestit: 482
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

tursas kirjoitti:Happi palaa aina koneessa, joten jos se on pakokaasuissa noin isona se tulee pakoputkesta, sen voi haistaa nenälläkin että vuotaa jostain.
No ei se kaikki happi pala jos on laihalla... kai tuosta on hyvä tarkistaa ne mainitut imu ja pakopuolen vuodot ja sitten kytkeä mittariin ja säätää seos kohdilleen.
duckworth
Viestit: 4066
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tätä just tarkoitin, sillä sanoin tuon lambda esimerkin. Ja edelleen hapen määrästähän se laajakaistakin sen seoksen laihuuden tulkkaa.. Tässä vaan ei ilmeisesti ymmäretty tota mun aiempaa postia..

Totta kai se pakopuolen vuotokin voi vääristää happiarvoa.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Silti kun tota HC:tä katsoo niin ei se ainakaan laihalla käy, eli tavaraa on tarjolla kyllä kun osa jää palamati. Tämä viittaa edelleen vuotoon putkessa. Myöskin Co2 on hieman alakanttiin, ilmeisesti blandaantuu ylimääräisestä hapesta. Hyvässä palamisessa sitä pitäisi muodostua runsaasti, normilukemat kokemuksen perusteella pyörii siinä 20 %vol - 25 %vol hujakoilla.

Se reikä voi olla vaikka pöntön yläpuolella, todennäköisesti saumassa kuitenkin. Joustoletkussa tai pakosarjassa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja laserorion »

Tursas, mitä tarkoitat pakosarjan ja etuputken tiivisteellä? Koetin päivällä kahtoa vuotoa putkesta vaan en huomannut mitään, koetan huomenna uudestaan. Jos sitä ei muuten löydy niin pitää kai hommata jotain jarrukliineriä ja suihkutella sitä putkeen ja imu tai pakosarjaan, jos se vuoto olisi helpompi paikallistaa.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja Foordson »

laserorion kirjoitti:Tursas, mitä tarkoitat pakosarjan ja etuputken tiivisteellä? Koetin päivällä kahtoa vuotoa putkesta vaan en huomannut mitään, koetan huomenna uudestaan. Jos sitä ei muuten löydy niin pitää kai hommata jotain jarrukliineriä ja suihkutella sitä putkeen ja imu tai pakosarjaan, jos se vuoto olisi helpompi paikallistaa.
Kyllä sen putken pitäisi ihan selvästin vuotaa kun happi arvo on noin korkealla.
Suihki sitä jöötiä imupuolelle.
tursas
Viestit: 4122
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

laserorion kirjoitti:Tursas, mitä tarkoitat pakosarjan ja etuputken tiivisteellä? Koetin päivällä kahtoa vuotoa putkesta vaan en huomannut mitään, koetan huomenna uudestaan. Jos sitä ei muuten löydy niin pitää kai hommata jotain jarrukliineriä ja suihkutella sitä putkeen ja imu tai pakosarjaan, jos se vuoto olisi helpompi paikallistaa.
Pakosarjan, joka lähtee koneesta ja etummaisen pakoputken käyrän välissä on liitos ja tiiviste joka vuosi. Liitos on kiinni parilla, olikohan nro 13 pultilla. Kämmenen kun vei liitoksen viereen vuoto tuntui kädessä. Tiiviste maksoi pari euroa ja niitä pistin kaksi päällekkäin, reippaasti pakoputken tiivistemassaa.
Voi se tietysti vuotaa jo koneen tai pakosarjan välistäkin. Ja sitten tutkimaan auton alle seuraavaa etuputken ja keskiputken liitosta jne.
Vuoto ei ollu mitenkään ison näköinen ja pari leimaa meni ensin hapen puolesta rimaa hipoen ja takapönttökin tuli hädissä vaihettua ennen kun toi paikka löyty, kun katsuri haistoi sen tarkalla nenällään.. :D
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Fiestalla
Viestit: 482
Liittynyt: 20 Heinä 2005 21:39
Paikkakunta: Turku

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja Fiestalla »

mösjöö kirjoitti:Silti kun tota HC:tä katsoo niin ei se ainakaan laihalla käy, eli tavaraa on tarjolla kyllä kun osa jää palamati.
Laihalla käyminen voi aiheuttaa sysytyskatkoksia (ja epätäydellistä palamista?), jolloin HC nousee, en nyt tarkoita että tässä olisi niin käynyt.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Fiestalla kirjoitti: Laihalla käyminen voi aiheuttaa sysytyskatkoksia (ja epätäydellistä palamista?), jolloin HC nousee, en nyt tarkoita että tässä olisi niin käynyt.
Tekee kyllä järkeä. :D
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja laserorion »

Näyttää siltä että vika selvisi, eli takapöntön takana lähellä putken päätä oli reikä, josta tuli pakokaasut läpi. Huomasin samalla että kun suihkutin tuota ainetta imusarjaan niin moottorin ääni muuttui, melkein kuin se sammuisi. Pitäisikö tuonnekin tiivisteet, jos ne on rikki? Kiitos kaikille auttaneille, ja erityisesti Tursaalle.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Mitä kyseinen aine oli?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
tursas
Viestit: 4122
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eipä kestä, tuuletetaan sitten kun leima on paperissa... :D
mösjöö kirjoitti:Mitä kyseinen aine oli?
ja minne sitä laitoit ?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Würthillä ainakin on vuodonilmaisuainetta, joka ilmaisee vuodosta muodostamalla kuplia. Tosin en oo tietoinen, miten aine suhtautuu käytettynä lämpimissä tai kuumissa paikoissa käytettynä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Tessu
Viestit: 1850
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Vaihappa imusarjan tiiviste mulla on jo vaihettu Escossa kakskertaa,ekan kerran vuoti pakkasnestettä päälle ja tokankerran alko kone popottamaan ja IHAN turha olis ollu leimalle mennä.
Kyllä pitää olla kaikki tiivistä jos meinaa että menee päästöistä läpi ilman kikkailua,vuotaa mikä tahansa niin sekottaa seoksia ja paha on enää saada säätöihinkään kunnolla.
Ja bensan kulutuskin vähenee kun on kaikki ok
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja laserorion »

mösjöö kirjoitti:Mitä kyseinen aine oli?
Kun en muuta löytänyt niin ostin CRC:tä ja suihkutin sitä imusarjan juureen, tiivisteiden lähelle. Periaatteessa kai kaikki painepullot käy tuohon. Pitääpä tilata ne imusarjan tiivisteet ja vaihtaa ne. Suihkutin tuota jakopäästä lukien 1 ja 2 sylinterien kohdalle ja ne ainakin aiheuttivat sammumisen äänen. Kuitenkin isäni sanoi ettei vika olekaan tuossa pakoputkessa, tiedä siitä. pitääkö tuo kaasari säätää uudelleen kun irroittaa imusarjan.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
papagenu
Viestit: 132
Liittynyt: 23 Loka 2011 01:49

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja papagenu »

Ei tarvi kaasaria säätää jos otat imusarjan irti.
laserorion
Viestit: 27
Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja laserorion »

Katsastus meni läpi, piti vaihtaa taaimmainen äänenvaimennin, oli putki ruostunut puhki siitä kohtaa. Vaihdoin varmuuden vuoksi myös imusarjan tiivisteen.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
tursas
Viestit: 4122
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Orionin liian suuri happipitoisuus

Viesti Kirjoittaja tursas »

Hyvä, mitkäs oli uudet arvot :roll:
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Vastaa Viestiin