Orionin liian suuri happipitoisuus
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41
Orionin liian suuri happipitoisuus
Orion mk2 vm 1988 1.3 OHV ja Weber korvauskaasutin ei mennyt läpi päästöistä.
O2 6.28 maksimi 5
CO2 10.4
CO % 0.13
HC PPM 236
Pakoputki katsottiin asemalla, ei ollut reikää, katsastaja epäili ilmavuotoa jossain, auttaisiko jos ruuvais seoksia laihemmalle.
Ei pahemmin löydy kaasariautojen vastaavia ketjuja tältä foorumilta. Katon jos löytäis tuon kaasarin mallin jos se helpottaa ongelman selvitystä.
O2 6.28 maksimi 5
CO2 10.4
CO % 0.13
HC PPM 236
Pakoputki katsottiin asemalla, ei ollut reikää, katsastaja epäili ilmavuotoa jossain, auttaisiko jos ruuvais seoksia laihemmalle.
Ei pahemmin löydy kaasariautojen vastaavia ketjuja tältä foorumilta. Katon jos löytäis tuon kaasarin mallin jos se helpottaa ongelman selvitystä.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Kerta happiarvo koholla niin ei niitä seoksia ainakaan laihemmalle kannata ruuvailla... Tutki onko kenties imuvuotoja jossain.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Jostain se pakoputki vuotaa matkalta kone->pakoputken pää.
- Hanska käteen kaverille, ensin koristepää irti jos semmonen on, kone käynnissä ja pakoputken pää tukkoon kädellä ja meet alle tutkimaan mistä kohtaa putki vuotaa tai tuksuttaa alusta loppuun.
Jos ilmavuoto on ennen konetta/imusarja/kaasari ei se vaikuta pakokaasun happiarvoihin vaan kone käy vaan huonosti/laihalla.
Mulla vuoti pakosarjan ja etuputken tiiviste, sen tuntee kädellä kun pistää siihen lähelle.
- Hanska käteen kaverille, ensin koristepää irti jos semmonen on, kone käynnissä ja pakoputken pää tukkoon kädellä ja meet alle tutkimaan mistä kohtaa putki vuotaa tai tuksuttaa alusta loppuun.
Jos ilmavuoto on ennen konetta/imusarja/kaasari ei se vaikuta pakokaasun happiarvoihin vaan kone käy vaan huonosti/laihalla.
Mulla vuoti pakosarjan ja etuputken tiiviste, sen tuntee kädellä kun pistää siihen lähelle.
Viimeksi muokannut tursas, 31 Loka 2012 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Korkea happiarvo = laihaseos, tätähän se laajakaistalambdakin haistelee...
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Happi palaa aina koneessa, joten jos se on pakokaasuissa noin isona se tulee pakoputkesta, sen voi haistaa nenälläkin että vuotaa jostain.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
No ei se kaikki happi pala jos on laihalla... kai tuosta on hyvä tarkistaa ne mainitut imu ja pakopuolen vuodot ja sitten kytkeä mittariin ja säätää seos kohdilleen.tursas kirjoitti:Happi palaa aina koneessa, joten jos se on pakokaasuissa noin isona se tulee pakoputkesta, sen voi haistaa nenälläkin että vuotaa jostain.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Tätä just tarkoitin, sillä sanoin tuon lambda esimerkin. Ja edelleen hapen määrästähän se laajakaistakin sen seoksen laihuuden tulkkaa.. Tässä vaan ei ilmeisesti ymmäretty tota mun aiempaa postia..
Totta kai se pakopuolen vuotokin voi vääristää happiarvoa.
Totta kai se pakopuolen vuotokin voi vääristää happiarvoa.
Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Silti kun tota HC:tä katsoo niin ei se ainakaan laihalla käy, eli tavaraa on tarjolla kyllä kun osa jää palamati. Tämä viittaa edelleen vuotoon putkessa. Myöskin Co2 on hieman alakanttiin, ilmeisesti blandaantuu ylimääräisestä hapesta. Hyvässä palamisessa sitä pitäisi muodostua runsaasti, normilukemat kokemuksen perusteella pyörii siinä 20 %vol - 25 %vol hujakoilla.
Se reikä voi olla vaikka pöntön yläpuolella, todennäköisesti saumassa kuitenkin. Joustoletkussa tai pakosarjassa.
Se reikä voi olla vaikka pöntön yläpuolella, todennäköisesti saumassa kuitenkin. Joustoletkussa tai pakosarjassa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Tursas, mitä tarkoitat pakosarjan ja etuputken tiivisteellä? Koetin päivällä kahtoa vuotoa putkesta vaan en huomannut mitään, koetan huomenna uudestaan. Jos sitä ei muuten löydy niin pitää kai hommata jotain jarrukliineriä ja suihkutella sitä putkeen ja imu tai pakosarjaan, jos se vuoto olisi helpompi paikallistaa.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Kyllä sen putken pitäisi ihan selvästin vuotaa kun happi arvo on noin korkealla.laserorion kirjoitti:Tursas, mitä tarkoitat pakosarjan ja etuputken tiivisteellä? Koetin päivällä kahtoa vuotoa putkesta vaan en huomannut mitään, koetan huomenna uudestaan. Jos sitä ei muuten löydy niin pitää kai hommata jotain jarrukliineriä ja suihkutella sitä putkeen ja imu tai pakosarjaan, jos se vuoto olisi helpompi paikallistaa.
Suihki sitä jöötiä imupuolelle.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Pakosarjan, joka lähtee koneesta ja etummaisen pakoputken käyrän välissä on liitos ja tiiviste joka vuosi. Liitos on kiinni parilla, olikohan nro 13 pultilla. Kämmenen kun vei liitoksen viereen vuoto tuntui kädessä. Tiiviste maksoi pari euroa ja niitä pistin kaksi päällekkäin, reippaasti pakoputken tiivistemassaa.laserorion kirjoitti:Tursas, mitä tarkoitat pakosarjan ja etuputken tiivisteellä? Koetin päivällä kahtoa vuotoa putkesta vaan en huomannut mitään, koetan huomenna uudestaan. Jos sitä ei muuten löydy niin pitää kai hommata jotain jarrukliineriä ja suihkutella sitä putkeen ja imu tai pakosarjaan, jos se vuoto olisi helpompi paikallistaa.
Voi se tietysti vuotaa jo koneen tai pakosarjan välistäkin. Ja sitten tutkimaan auton alle seuraavaa etuputken ja keskiputken liitosta jne.
Vuoto ei ollu mitenkään ison näköinen ja pari leimaa meni ensin hapen puolesta rimaa hipoen ja takapönttökin tuli hädissä vaihettua ennen kun toi paikka löyty, kun katsuri haistoi sen tarkalla nenällään..

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Laihalla käyminen voi aiheuttaa sysytyskatkoksia (ja epätäydellistä palamista?), jolloin HC nousee, en nyt tarkoita että tässä olisi niin käynyt.mösjöö kirjoitti:Silti kun tota HC:tä katsoo niin ei se ainakaan laihalla käy, eli tavaraa on tarjolla kyllä kun osa jää palamati.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Tekee kyllä järkeä.Fiestalla kirjoitti: Laihalla käyminen voi aiheuttaa sysytyskatkoksia (ja epätäydellistä palamista?), jolloin HC nousee, en nyt tarkoita että tässä olisi niin käynyt.

Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Näyttää siltä että vika selvisi, eli takapöntön takana lähellä putken päätä oli reikä, josta tuli pakokaasut läpi. Huomasin samalla että kun suihkutin tuota ainetta imusarjaan niin moottorin ääni muuttui, melkein kuin se sammuisi. Pitäisikö tuonnekin tiivisteet, jos ne on rikki? Kiitos kaikille auttaneille, ja erityisesti Tursaalle.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Mitä kyseinen aine oli?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Eipä kestä, tuuletetaan sitten kun leima on paperissa...

ja minne sitä laitoit ?mösjöö kirjoitti:Mitä kyseinen aine oli?
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Würthillä ainakin on vuodonilmaisuainetta, joka ilmaisee vuodosta muodostamalla kuplia. Tosin en oo tietoinen, miten aine suhtautuu käytettynä lämpimissä tai kuumissa paikoissa käytettynä.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Vaihappa imusarjan tiiviste mulla on jo vaihettu Escossa kakskertaa,ekan kerran vuoti pakkasnestettä päälle ja tokankerran alko kone popottamaan ja IHAN turha olis ollu leimalle mennä.
Kyllä pitää olla kaikki tiivistä jos meinaa että menee päästöistä läpi ilman kikkailua,vuotaa mikä tahansa niin sekottaa seoksia ja paha on enää saada säätöihinkään kunnolla.
Ja bensan kulutuskin vähenee kun on kaikki ok
Kyllä pitää olla kaikki tiivistä jos meinaa että menee päästöistä läpi ilman kikkailua,vuotaa mikä tahansa niin sekottaa seoksia ja paha on enää saada säätöihinkään kunnolla.
Ja bensan kulutuskin vähenee kun on kaikki ok
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Kun en muuta löytänyt niin ostin CRC:tä ja suihkutin sitä imusarjan juureen, tiivisteiden lähelle. Periaatteessa kai kaikki painepullot käy tuohon. Pitääpä tilata ne imusarjan tiivisteet ja vaihtaa ne. Suihkutin tuota jakopäästä lukien 1 ja 2 sylinterien kohdalle ja ne ainakin aiheuttivat sammumisen äänen. Kuitenkin isäni sanoi ettei vika olekaan tuossa pakoputkessa, tiedä siitä. pitääkö tuo kaasari säätää uudelleen kun irroittaa imusarjan.mösjöö kirjoitti:Mitä kyseinen aine oli?
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Ei tarvi kaasaria säätää jos otat imusarjan irti.
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 27 Kesä 2009 20:41
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Katsastus meni läpi, piti vaihtaa taaimmainen äänenvaimennin, oli putki ruostunut puhki siitä kohtaa. Vaihdoin varmuuden vuoksi myös imusarjan tiivisteen.
Ford Orion 1.3 OHV. Ei ole moottorinohjausta tai luistonestoa, vain perustekniikka.
Re: Orionin liian suuri happipitoisuus
Hyvä, mitkäs oli uudet arvot 

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon