Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ransettikari
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Loka 2012 16:41

Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja Ransettikari »

Vaihdoin termarin (orkkiksen tiivisteineen). Silti ei lämpene kunnolla kuin n.65c max 15km ajolla. Onko näissä kikkareissa jotain termarikoppa / öljynlauhdutinvikoja vai mistä kannattaisi ruveta selvittelemäään ongelmaa?
Viimeksi muokannut Ransettikari, 20 Joulu 2012 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
juhve
Viestit: 487
Liittynyt: 12 Joulu 2007 23:17
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Transit connect 1,8 tdci -08

Viesti Kirjoittaja juhve »

toimiiko lisälämmitin onko tuontiauto
Käyttöauto Ford mondeo stw mk3 2.2 ST TDCi 2005
Kesäauto Ford focus mk1 RS 2004 #798
Ja pari muuta fordia



Ex autoja
Ford focus mk1 STW 1.8tdi
Ford escort mk5 1.6
Ford escort mk6 avo
Ford mondeo mk4.5
Ransettikari
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Loka 2012 16:41

Re: Transit connect 1,8 tdci -08

Viesti Kirjoittaja Ransettikari »

Toimii. Suomiauto kyseessä.
Ransettikari
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Loka 2012 16:41

Re: Transit connect 1,8 tdci -08

Viesti Kirjoittaja Ransettikari »

Osaako kukaan auttaa asiassa. Paikallinen marmoritiski ei tietenkään ollut koskaan kuullutkaan moisesta viasta. Ehdotti valohoitoon tuomista päiväksi, en muuten vie. Ei viitsisi turhaan polttaa eberiä puhki, kun pöhisee koko ajan. Samoja koneitahan on muissakin voorteissa, onko niissä ollut vastaavaa?
Enkä usko väitettä hyvästä hyötysuhteesta, koska mulla on kolme muun merkkistä dieseliä jotka lämpenee jopa ilman lisälämmitintä.
Pannaanko paaliin vai pitääkö ostaa karvalakki?
Anturikin on jo vaihdettu.
Avatar
mösjöö
Viestit: 939
Liittynyt: 31 Elo 2012 16:54
Paikkakunta: Turku

Re: Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja mösjöö »

Ja ennen termarin vaihtoa toimi vai oliko kylmänä käyminen juuri syy termarin vaihtoon?
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi
PiuhaPoikki
Viestit: 1175
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Olen samanlaisella -06 mallisella ajellu 5 talvea työhommissa. Eihän se ainakaan kaupunkiajossa pakkasella pysy lämpimänä ilman eberiä.

Muutama aste pakkasta ja vähän liikennevaloissa seisomista niin aika jyrkästi vasemmalle kallellaan se lämpömittarin viisari lepää. :roll:
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
Ransettikari
Viestit: 6
Liittynyt: 02 Loka 2012 16:41

Re: Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja Ransettikari »

Köyhä kun olen ja joutuu muiden hylkäämiä ostamaan, niin ostettuani ko. Kikkareen huomasin vian. Eli vikaa korjatakseni uusin termarin ja lämpöanturin, orkkisosia kaikki.
jp82
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Joulu 2012 12:02

Re: Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja jp82 »

Itse melki laittaisin pahvia näillä keleillä keulan täyteen ja ajelin tyytyväisenä :)
jussi76
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Helmi 2013 17:57

Re: Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja jussi76 »

Pitää ihan uteliaisuudesta kysyä, että onko mitääm apuja löytynyt. Omassa 07 vehkeessä ihan sama juttu, Eberi ja termari uutta ja silti koneen lämmöt jatkuvasti alhaalla.
ahintikka
Viestit: 87
Liittynyt: 25 Huhti 2005 08:50

Re: Transit connect 1,8 tdci -08

Viesti Kirjoittaja ahintikka »

Ransettikari kirjoitti:... Paikallinen marmoritiski ei tietenkään ollut koskaan kuullutkaan moisesta viasta...
Itsellä samaa vikaa tosin Focuksessa vm.2011 ja 1.6 mottorilla. Ja saman vastauksen sain marmoritiskiltä ettei ole koskaan kuulleetkaan :?:
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Ostin myös pari viikkoa sitten 1.8 TDCi Connectin (vm 2005) ja ihmetelly tuota moottorin lämpöä kun ei mukamas meinaa nousta. Itse asiassa oli tarkotus alottaa justiin aiheesta ketju, mutta lainaan tätä. Eli mulla sellanen että ajelin +0'C kelillä ensin noin 8 km 80 ja 60 alueella, jonka jälkeen surautin moottoritielle. Motarilla ajoa palan matkaa ja katoin lämpömittaria, joka näytti sojottavan asteikon alkupuoliskolla, vähän "kylmän" koneen yläpuolella, mutta reilusti alle normaalilämmön. Ihmettelin tuota, kun jo tovin ajanu motariakin että eikö muka oo kone lämmin. Kokeilin kädellä tuloilma räppänää ja sieltä tuli aivan haaleeta ilmaa, joten heti katse sisäpuhaltimen säätimiin. Sisälämpö olikin
"onneksi" käännettynä jonnekkin kylmän ja lämpimän välille. Käänsin hanan täysin kuumalle, ja tunnustelin vielä hyttiin tulevan ilman lämpöä.

Satuin vielä samalla katsomaan moottorin lämpömittaria, kun käänsin tuota hanaa kuumalle, ja kappas vaan, mittari heilahti noin 3-4 sekunnissa asteikon puoliväliin melkein tuolta kylmältä ja jäi siihen keskelle ylös kuten pitääkin ja sisälle tulikin taas lämmintä ilmaa. Eli kysymys heräsi heti mieleen, että missä ihmeen kohdassa tuossa koneessa on anturi, joka antaa mittarille lämpötiedon? Voiko se muka olla laitettuna paikkaan, joka tunnustelee enemmänkin lämppärin kennolle menevän veden lämpöä moottorin kierrossa olevan veden sijaan? Nimittäin heti, kun sisälle pyysi enemmän lämpöä, myös lämpömittari heilahti oikeaan asentoon. Seuraavana mieleen heräsi heti kysymys, että mitenkäs tuohon mittariin voi yhtään luottaa kesällä, kun sisäilman "pyynti" on kylmintä mahdollista, jolloin vesi ei kierrä lainkaan lämppärin kennon kautta? Näyttääkö auton mittari tilannetta, jossa kone sattuu ylikuumenemaan helteellä?

Pitää tässä joku päivä verrata mitä tietoa ECU:n lämpöanturi ja tuo auton oma lämpömittari näyttää, kunhan muistan aamutuiterissa laittaa tuon OBD II lukija pistokkeeseen ja puhelimesta Torque:en näytöksi moottorin lämpötilan . Ainakin tuossa Carina E:ssä mittarille ja ECU:lle on omat anturinsa, joten kokeilen näin Fordin antureita tuntematta tehdä pikku vertailua auton mittarin heilahteluista ja ECU:n saaman lämpötilatiedon eroista.

Mutta siis tuota otsikon asiaa tämäkin ihmettely nyt koskee, ja laitan infoa testin tuloksista omalta osalta, kunhan vaan muistan testata ja vielä raportoidakin tänne saakka. Tuntuu vain tuon viime episodin jälkeen, että kone saattaa käydä lämpimänä, vaikka mittari toista näyttääkin.
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Transit connect 1,8 tdci -08 KÄY KYLMÄNÄ

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Samaa lämpötietoa näyttää näemmä OBD:n kautta ja auton omalla mittarilla. Seurasin omassa kännykän kautta tuota OBD:n lämpötietoa, pistin tuuletusräppänään "rinnakkaismittarin" kännykkätelineeseen ja ajon aikana ECUlle tuleva tieto vaihteli välillä 85'C....94'C hyvinkin nopeasti, ja sitten taas pitkään tasaista 90....93 astetta. Olisko omassa sitten jotain pientä häiriötä kosketuksessa tai liitoksissa kun noin äkillisesti ilmoittaa 10 asteen eroja lämmöissä. Kuitenkin vaihtelee tuola normaalilämmön alueella, joten auton mittarista vaihtelua ei huomaa ajon aikana. Se näkyi lähtevän laskuun, kun lämpötila alle 80'C ja asteikon alin oli noin 65'C.
Vastaa Viestiin