Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Onko kellään hyvää vinkkiä miten saada TODELLA kiinnijämähtänyt etualatukivarren
pallonivel irti pyörännavasta?

Tähän mennessä tapahtunut:
- kuskinpuoleisen etualatukivarren puslien vaihto
- Takapyörien laakerien vaihto
- Takaiskarien vaihto (toiselta puolelta alapultti rälläkällä 3 osaan, toiselta puolelta yläpultin mutterista (siitä kiinni heftatusta) meni jengat)

Alkaa pikkuhiljaa nyppiä tällainen paini vesisateessa!

Auto on Focus farmari 1.8TD -99.

Mutteri on irti, mutta pultti ei hievahdakaan. Ei myöskään pallonivelen tappi.

Kokeiltu on CRC + pieni lämmitys nestekaasulla (vain pieni reikä vetoakselin suojakumiin),
2,5 kilon moskalla lyöntimeisseliä pyörännavassa olevien "pulttikorvakkeiden" väliin ja samaisella
moskalla 50 senttisen 3/4"" hylsyvääntövarren päähän, jonka toinen pää on vasten alatukivartta pallonivelen vieressä.
=> Ei merkkejä onnistumisen suuntaan.

Palloniveltä ei tarvinne säästää, kun alatukivarren vaihto ei niin hirveästi maksa, mutta välttäisin kuitenkin kaiken laittamista uusiksi apurunkoa myöden. :lol:

Mitä voisi yrittää? Vetonivel irti pyörännavasta ja lisää kuumaa?
Kestääisikö "pallonivelhaarukka" moista murjomista?
(esim. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-4019)

Riittääkö kuumailmapuhallin yleensä näissä hommissa mihinkään vai tarvitaanko vähintään
nestekaasu? (Mites tuo: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-6818 ?)
ekn1
Viestit: 315
Liittynyt: 20 Touko 2008 21:22

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja ekn1 »

Itte olen availlut alapalloja Fordeista siten että levitän napaa (sitä reikää johon alapallon tappi tulee/on) näyttämällä talttaa tai ruuvimeisseliä tms. pyörännavassa olevaan hahloon, jonka jälkeen tukivarren on useimmiten voinut ihan kädellä painaa irti navasta. Jos sinunkin Focuksen pyörännavasta tuo hahlo löytyy niin luulisin että tukivarren irrotus pitäis onnistua suht helposti.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

ekn1 kirjoitti:Itte olen availlut alapalloja Fordeista siten että levitän napaa (sitä reikää johon alapallon tappi tulee/on) näyttämällä talttaa tai ruuvimeisseliä tms. pyörännavassa olevaan hahloon, jonka jälkeen tukivarren on useimmiten voinut ihan kädellä painaa irti navasta. Jos sinunkin Focuksen pyörännavasta tuo hahlo löytyy niin luulisin että tukivarren irrotus pitäis onnistua suht helposti.
Juuri tuota tarkoitin, kun sanoin
2,5 kilon moskalla lyöntimeisseliä pyörännavassa olevien "pulttikorvakkeiden" väliin
ja vielä lyöntimeisseli tuossa raossa:
samaisella moskalla 50 senttisen 3/4"" hylsyvääntövarren päähän, jonka toinen pää on vasten alatukivartta pallonivelen vieressä
.

Ei silti inahdakaan.

Pitäneeköhän juminut pultti korvakkeita kiinni...
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Eihän se pallonivel irti lähde jos pultti on kiinni, vai mistä pultista puhutaan ?

Kun saat pultin irti, niin lyöt lekalla pallonivelen kylkeen, samalla joku painaa tukivartta rautakangella alaspäin. Kun saat pallonivelen liikahtamaan alaspäin, niin lyöt lekalla pyörännapaan. Jos se ei muuten lähde.

Tänään justiin tuollaista mukiloitiin menemään.

Pultin saa helpoiten irti pulttipyssyllä, jos sen saa pyörähtämään, niin irtoaa lyömällä.

Jos lämmität palloniveltä, poraa pieni reikä siihen kuppiin. Nivel voi räjähtää sieltä kupista pihalle.
Sitä tuskin haluat.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Joo, siis se rakennehan on samanlainen kuin kossusierrassa, eli tuommoinen pinnapulttisysteemi.

Sulla on luonnollisesti se tuohon uraan poikittain osuva pultti pois siitä navasta/olkatuesta?

Koita saada irroitusöljyä siitä kiristyshahlosta sinne pallonivelen tappiin/uraan - sitten voisit kokeilla palloniveltyökalulla (jos se mahtuu vetoakselin alle) tai haarukalla pakottaa nivel ulos. Nuo väännöt ja hakkaamiset voivat suuntautua irroituksen kannalta väärin - vasta kun kaikki muu on kokeiltu tai tiedät mitä ja miksi hakkaat :wink:

Tärkeintä on saada se ruosteliima hellittämään, kyllä se sitten lähtee.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tuolla pallonivel työkälulla ei tee tuossa mitään, et saa painettua niveltä koska se on olka-akselin pinnan tasolla. Ei tule yli, eikä siellä olisi tilaakaan kun ottaisi vetariin.

Harvemmin nuo ilman väkivaltaa irtoaa. Joskus ne on lähteneet kun on lyönyt nivelen viereen jatkovarren avulla. Lekalla paukuttaa jatkovartta.
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Foordson kirjoitti:Tuolla pallonivel työkälulla ei tee tuossa mitään, et saa painettua niveltä koska se on olka-akselin pinnan tasolla. Ei tule yli, eikä siellä olisi tilaakaan kun ottaisi vetariin.
Niin minä vähän arvelinkin - vaimon vanhasta fokkerista en tuota koskaan joutunut korjaamaan, mutta jarrurempan tiimoilta muistelin, että oli aika ahdas. :? Voisihan sinne väliin yrittää jotain prikkaa tjsp laittaa - ei tuota tartte saada kuin irtoamaan liikkeelle, sitten se lähtee helpolla.

Motonetistä tuo haarukka ja väkivaltaa?

Parhaiten olen saanut noita kiinni ruostuneita niveliä auki juuri jollain ulosvetäjällä (ja irroitusöljyllä) - siihen kun saa napakan iskun päälle sen akselin suuntaan, niin aina on lähtenyt. Tuo haarukka on muuten aika toivoton työkalu, mutta tuommoisessa paikassa missä ei tartte vanhaa palloniveltä sääliä se voisi auttaa.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Pulttipyssyä en omista, mutta lähtihän pultti: toholla kuumaa, sitten Rost Flashia pultin päihin ja hahloon. Kun painoi Rost Flashia hahloon, alkoi kuulua kuin joku olisi siellä hahlossa pureksinut kovaa näkkileipää. Sitten 8 mm tuurnalla pultin päähän, ja sieltähän se tuli.

Vielä piti "haarukoida" se pallonivelen tappi ulos, mutta lähti suht helposti kun sai sen pultin pois.

Mites, muuten, saako ne vetonivelen suojakumien pannat puristettua ilman pantatonkia, esim. hohtimilla tms.?
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Saa, joskus olen painanut ne sivuleikkureilla. Katsoo vain ettei se taitu keskeltä ylöspäin.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Kiitoksia foordsonille ja muillekin vihjeitä antaneille.
Vaara on, että murheet alkavat sittenkin käydä vähiin. :D
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Foordson kirjoitti:Saa, joskus olen painanut ne sivuleikkureilla. Katsoo vain ettei se taitu keskeltä ylöspäin.
Mulla on tästäkin vastakkainen mielipide 8) :lol:

Pari vuotta sitten käyttikseen (VAG) suojakumin pantaa laittaessani huomasin, että (ainakin siinä mallissa) se pokkaus on siinä kiristyskohoumassa sillai että sitä ei millään (minun pavulla käsketyillä) normipihdeillä purista kasaan. Onhan toki tuossa aika lailla eri muuttujia, mutta silti - fokkerissa näyttää kuvien perusteella olevan samanlainen panta. Jatkossa minä aikankin hankin tuommoisen kiristämiseen kunnon pihdit - tai sitten putkiklemmarin tuon sijaan.

Pihtejä saa ihan tavallisista autotarvikekaupoista.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Kuvan kaltaisesta klemmarista me luultavammin puhutaan ?
http://img.skruvat.com/img/46340010/463 ... arge_0.jpg

Onhan ne pihdit kätevät, mutta jos ei satu niitä olemaan.

Kerran on tullut vastaan niin jytky klemmari, että pihdit hajosi ennenkuin se kasaan painui.
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Kovasti on tutun näköisiä nuo klemmarit.
Pitäisköhän varalta hommata parit putkiklemmaritkin - ihan vain, jos ei puristaminen sujukaan...
Tai nippusiteillä...
Tessu
Viestit: 1847
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Murheet eivät lopu! (Focuksen etualatukivarsi)

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Ja johan on kumma kun hitsipilleillä lämmittä ettei lähde itrti,ei ainakaan ole monikaan osa vielä kiinni jääny ja jos on niin on leikattu poikki!!
Vastaa Viestiin