mk3 päästömittaus... failed
mk3 päästömittaus... failed
jep jep eli samanmoisia lukemia kuin viimeksi
korkea 2440rpm:
CO 0.22
HC 74
CO2 15.1
O2 0.08
Lambda 0.994
tyhjäkäynti 710rpm:
CO 0.18
HC 207 -- FAIL--
CO2 15.1
O2 0.05
LAmbda 0.989
Mitäs noista arvoista voisi sitten päätellä,uusi puola,johdot ja tulpat,ilmansuodatin,öljyt vaihdettu. HC arvokin lähenee uhkaavasti tyhjäkäynnillä tota 0.3.
Voisiko etummainen lambda kanittaa? vai eikö puoli tuntia ajoa riitä yksinkertaisesti lämmittämään vanhaa kattia.
Viimeksi saatiin ok paperit kun otettiin tuo tyhjäkäyntipuoli OBD:lla ja tämä korkea tyhjäkäyntipuoli sitten tulostettiin arvoineen. Autoa huudatettiin ilman kuormaa minuutti 5000rpm jonka jälkeen arvot olivat ok,viimeksi siis.
korkea 2440rpm:
CO 0.22
HC 74
CO2 15.1
O2 0.08
Lambda 0.994
tyhjäkäynti 710rpm:
CO 0.18
HC 207 -- FAIL--
CO2 15.1
O2 0.05
LAmbda 0.989
Mitäs noista arvoista voisi sitten päätellä,uusi puola,johdot ja tulpat,ilmansuodatin,öljyt vaihdettu. HC arvokin lähenee uhkaavasti tyhjäkäynnillä tota 0.3.
Voisiko etummainen lambda kanittaa? vai eikö puoli tuntia ajoa riitä yksinkertaisesti lämmittämään vanhaa kattia.
Viimeksi saatiin ok paperit kun otettiin tuo tyhjäkäyntipuoli OBD:lla ja tämä korkea tyhjäkäyntipuoli sitten tulostettiin arvoineen. Autoa huudatettiin ilman kuormaa minuutti 5000rpm jonka jälkeen arvot olivat ok,viimeksi siis.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: mk3 päästömittaus... failed
Olisko käynnyt niin että katista on osa sisustuksista lähtenyt kävelemään?
Re: mk3 päästömittaus... failed
En usko koska kierrättämällä konetta hetken korkeilla kierroksilla lukemat asettuvat hetkeksi ok lukemiin. Jännä juttu muutenkin kun HC nousee CO laskee ja toisinpäin.
Onko tässä muuten hydrauliset nostajat vai mekaaniset? voisiko joku nostaja vähän takerrella.
Onko tässä muuten hydrauliset nostajat vai mekaaniset? voisiko joku nostaja vähän takerrella.
Re: mk3 päästömittaus... failed
jos nyt kyse on mk3 mondeosta niin noilla päästöillähän auto MENEE katsastuksesta läpi edellyttäen että obd-testi on hyväksytysti suoritettu.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: mk3 päästömittaus... failed
Siellä on paininkupit, kuvassa numero 11. Ei hydraulisia.traasbet kirjoitti: Onko tässä muuten hydrauliset nostajat vai mekaaniset? voisiko joku nostaja vähän takerrella.
Täältä myös ääni vanhuudenheikolle katille, joka pitää olla tosi kuuma, että tekee hommansa kunnolla. Onko tietoa, paljonko katilla ajettu? Ja jos kone kuluttaa öljyä, se voi lyhentää katin ikää, jollei se saa säännöllisesti käydä kuumana ja puhdistua..
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Re: mk3 päästömittaus... failed
8)
Viimeksi muokannut traasbet, 07 Heinä 2012 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: mk3 päästömittaus... failed
Jos sieltä on osa katista hävinnyt niin se ei pysty toimimaan kuin oikein kuumana ja taas tyhjäkäynnillä ei toimi kun viilenee liikaa, tarkista katti! 300tkm on katille todella paljon!traasbet kirjoitti:OBD mittaus on ok eikä moottorin vikavalo ole syttynyt kertaakaan aikanani.
Moottori tosiaan kuluttaa jonkinverran öljyä,ei nyt kuitenkaan kuten esim.volkkarit. Onhan tolla jo ajettu kohta 300tkm. Eikös muuten katalysaattori puhdistu muutaman sadan tervepäästöisen kilometrin jälkeen? No mitäpä tuota stressaamaan koska läpi se menee päästöistä joutuu vähän vain säätämään eli lappu korjaamon kautta vain 8)
Re: mk3 päästömittaus... failed
En oikein usko tuohon katin hajoamiseen koska arvot ovat kuitenkin noinkin hyvällä tasolla. eikö moottorinohjaus muistuttaisi vikavalollakin jos katti olisi sökö
Re: mk3 päästömittaus... failed
Ei se katti niin älyttömiä vaikuta päästöihin, jos kaikki muu on OK niin jopa ilman kattia saattaa saada katsastettua, nimittäin hakemalla korjaamolta lapun ja siellä aikansa kikkailemalla.. Kuulostaa tutulta? Moottorinohjaus ei tiedä katista mitään, viimeinen tieto lähtee lambdalta joka on ennen kattia, katin jälkeisiä kaasuja ei haistella muutakuin konttorilla.
Re: mk3 päästömittaus... failed
Traasbet meinasit varman että CO alkaa lähestymään 0.3:sta. Sinulla alkaa olla vähän sama tilanne kuin minulla päästöjen suhteen. Minun autossa vain myös CO on jo korkealla. Katti pelkistää myös HC-päästöjäkin...Minulla odottelee uusi katti asennusta, saa nähdä auttaako.
Traasbetillahan on Mondeo ja mk3:ssa on katin jälkeen lambda-anturi... Mihin tuota tietoa käytetään? Oman kokemuksen mukaan tuota ei ainakaan seurata siten että selkeästi epänormaalitoiminta (=minun tapauksessa se että tyhjäkäynnillä ei toimi määritellyn mukaisesti) aiheuttaisi vikakoodia.
Traasbetillahan on Mondeo ja mk3:ssa on katin jälkeen lambda-anturi... Mihin tuota tietoa käytetään? Oman kokemuksen mukaan tuota ei ainakaan seurata siten että selkeästi epänormaalitoiminta (=minun tapauksessa se että tyhjäkäynnillä ei toimi määritellyn mukaisesti) aiheuttaisi vikakoodia.
Re: mk3 päästömittaus... failed
Takimmainen lambda tarkkailee katin toimintaa, se ei säädä mitään.
Re: mk3 päästömittaus... failed
Onko 2.0litrasessa sama katti kuin 1.8:ssa ?
Re: mk3 päästömittaus... failed
Ulkoisesti näyttäisi ainakin olevan, eilen kävin 2.0-litraisen alla...ja tarvikekatteja myydään 1.8-2.0 sopivuudella.
Re: mk3 päästömittaus... failed
Ja eikös tuo lambda toimikkin vain alhaisilla kierroksilla kun taas kunnolla poletettaessa mennäänkin auton ecun polttoaineensyöttö kartoilla?
Re: mk3 päästömittaus... failed
Ei mulla ainakaan haise eikä ole haissut muissakaan autoissa joita olen omistanut, pikemminkin sellaiselle "makeahkolle", ainakin kun on auton juuri käynistänyt ja duunaillut jotain siinä ympärillä.
Re: mk3 päästömittaus... failed
Ettepä saa ilman kattia leimattua jos semmonen siellä pitää olla ei ONNISTU,on lapun kirjottaja kusessa jos ei löydykkään kattia vaikka piti olla hyvät arvot!
Ittellä meni Sierrasta katti vähäyli 100tkm kun pääsi öljyä lambdaan ja sen jälkeen väärät arvot tuhosi katin!
Ittellä meni Sierrasta katti vähäyli 100tkm kun pääsi öljyä lambdaan ja sen jälkeen väärät arvot tuhosi katin!
Re: mk3 päästömittaus... failed
Katti pitää olla joo, mutta se sisältääkö se mitään onkin toinen juttu. Pelkillä kuorillakin on lappuja haettu.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: mk3 päästömittaus... failed
Reilu vuosi sitten katsastusmieheltä kysyessäni uudesta 95E10 bensiinistä, että näkyykö niiden käyttö jotenkin päästöarvoissa, niin vastasi ettei oikeastaan, mutta joillakin automerkeillä on vaikeata saada katti lämpeämään ja toimimaan kunnolla.
Omalla autollani ajan paljon lyhyttä matkaa ja aika rauhallisesti paljon ennakoiden. Aina ennen katsastussa käyn noin 5 min huudattamassa konetta vaikkapa kehä 1 vaihde kakkosella noin 80km/h. Siinä käy kunnon humina pakoputkistossa ja se myös lämpenee, jolloin todennäköisesti kaikki irtomoska sisäseinämiltä lähtee paremmin liikkeelle. En käy koskaan erikseen hakemassa päästötodistusta. Tämän olen vain varmuuden vuoksi tehnyt jos vaikka joku kerta olisi päästöarvot rajoilla hissuttelevan ajotyylini takia. Öljytkin vaihdan yleensä juuri ennen katsastusta kun sattuu vaihtoväli olemaan silloin juuri sopivasti (tykkään vaihtaa öljyt hieman ajoissa kun autoa on tarkoitus pitää vielä kuitenkin monta vuotta).
Joskus kanssa kuullut, että jos polttoainetta on jostain syystä paljon päässyt (vanhan) öljyn sekaan, niin se voi myös sotkea päästöarvoja. Kun vain sitkeästi huudattaa, niin jokin arvo hiljakseen tippuu kun lämmön voimasta polttoaine taas höyrystyy ja poistuu öljystä. Vaatii varmaan sen, että joku vika on myös korjattu esim. ei sytytyskatkoksia.
Omalla autollani ajan paljon lyhyttä matkaa ja aika rauhallisesti paljon ennakoiden. Aina ennen katsastussa käyn noin 5 min huudattamassa konetta vaikkapa kehä 1 vaihde kakkosella noin 80km/h. Siinä käy kunnon humina pakoputkistossa ja se myös lämpenee, jolloin todennäköisesti kaikki irtomoska sisäseinämiltä lähtee paremmin liikkeelle. En käy koskaan erikseen hakemassa päästötodistusta. Tämän olen vain varmuuden vuoksi tehnyt jos vaikka joku kerta olisi päästöarvot rajoilla hissuttelevan ajotyylini takia. Öljytkin vaihdan yleensä juuri ennen katsastusta kun sattuu vaihtoväli olemaan silloin juuri sopivasti (tykkään vaihtaa öljyt hieman ajoissa kun autoa on tarkoitus pitää vielä kuitenkin monta vuotta).
Joskus kanssa kuullut, että jos polttoainetta on jostain syystä paljon päässyt (vanhan) öljyn sekaan, niin se voi myös sotkea päästöarvoja. Kun vain sitkeästi huudattaa, niin jokin arvo hiljakseen tippuu kun lämmön voimasta polttoaine taas höyrystyy ja poistuu öljystä. Vaatii varmaan sen, että joku vika on myös korjattu esim. ei sytytyskatkoksia.
Re: mk3 päästömittaus... failed
jep 98 e5 tankkiin vain ja korjaamolta päästölappu hakemaan no problem