Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
CO 0.18
HC 207 -- FAIL--
CO2 15.1
O2 0.05
LAmbda 0.989
Mitäs noista arvoista voisi sitten päätellä,uusi puola,johdot ja tulpat,ilmansuodatin,öljyt vaihdettu. HC arvokin lähenee uhkaavasti tyhjäkäynnillä tota 0.3.
Voisiko etummainen lambda kanittaa? vai eikö puoli tuntia ajoa riitä yksinkertaisesti lämmittämään vanhaa kattia.
Viimeksi saatiin ok paperit kun otettiin tuo tyhjäkäyntipuoli OBD:lla ja tämä korkea tyhjäkäyntipuoli sitten tulostettiin arvoineen. Autoa huudatettiin ilman kuormaa minuutti 5000rpm jonka jälkeen arvot olivat ok,viimeksi siis.
En usko koska kierrättämällä konetta hetken korkeilla kierroksilla lukemat asettuvat hetkeksi ok lukemiin. Jännä juttu muutenkin kun HC nousee CO laskee ja toisinpäin.
Onko tässä muuten hydrauliset nostajat vai mekaaniset? voisiko joku nostaja vähän takerrella.
jos nyt kyse on mk3 mondeosta niin noilla päästöillähän auto MENEE katsastuksesta läpi edellyttäen että obd-testi on hyväksytysti suoritettu.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
traasbet kirjoitti:
Onko tässä muuten hydrauliset nostajat vai mekaaniset? voisiko joku nostaja vähän takerrella.
Siellä on paininkupit, kuvassa numero 11. Ei hydraulisia.
Täältä myös ääni vanhuudenheikolle katille, joka pitää olla tosi kuuma, että tekee hommansa kunnolla. Onko tietoa, paljonko katilla ajettu? Ja jos kone kuluttaa öljyä, se voi lyhentää katin ikää, jollei se saa säännöllisesti käydä kuumana ja puhdistua..
traasbet kirjoitti:OBD mittaus on ok eikä moottorin vikavalo ole syttynyt kertaakaan aikanani.
Moottori tosiaan kuluttaa jonkinverran öljyä,ei nyt kuitenkaan kuten esim.volkkarit. Onhan tolla jo ajettu kohta 300tkm. Eikös muuten katalysaattori puhdistu muutaman sadan tervepäästöisen kilometrin jälkeen? No mitäpä tuota stressaamaan koska läpi se menee päästöistä joutuu vähän vain säätämään eli lappu korjaamon kautta vain 8)
Jos sieltä on osa katista hävinnyt niin se ei pysty toimimaan kuin oikein kuumana ja taas tyhjäkäynnillä ei toimi kun viilenee liikaa, tarkista katti! 300tkm on katille todella paljon!
En oikein usko tuohon katin hajoamiseen koska arvot ovat kuitenkin noinkin hyvällä tasolla. eikö moottorinohjaus muistuttaisi vikavalollakin jos katti olisi sökö
Ei se katti niin älyttömiä vaikuta päästöihin, jos kaikki muu on OK niin jopa ilman kattia saattaa saada katsastettua, nimittäin hakemalla korjaamolta lapun ja siellä aikansa kikkailemalla.. Kuulostaa tutulta? Moottorinohjaus ei tiedä katista mitään, viimeinen tieto lähtee lambdalta joka on ennen kattia, katin jälkeisiä kaasuja ei haistella muutakuin konttorilla.
Traasbet meinasit varman että CO alkaa lähestymään 0.3:sta. Sinulla alkaa olla vähän sama tilanne kuin minulla päästöjen suhteen. Minun autossa vain myös CO on jo korkealla. Katti pelkistää myös HC-päästöjäkin...Minulla odottelee uusi katti asennusta, saa nähdä auttaako.
Traasbetillahan on Mondeo ja mk3:ssa on katin jälkeen lambda-anturi... Mihin tuota tietoa käytetään? Oman kokemuksen mukaan tuota ei ainakaan seurata siten että selkeästi epänormaalitoiminta (=minun tapauksessa se että tyhjäkäynnillä ei toimi määritellyn mukaisesti) aiheuttaisi vikakoodia.
Ei mulla ainakaan haise eikä ole haissut muissakaan autoissa joita olen omistanut, pikemminkin sellaiselle "makeahkolle", ainakin kun on auton juuri käynistänyt ja duunaillut jotain siinä ympärillä.
Ettepä saa ilman kattia leimattua jos semmonen siellä pitää olla ei ONNISTU,on lapun kirjottaja kusessa jos ei löydykkään kattia vaikka piti olla hyvät arvot!
Ittellä meni Sierrasta katti vähäyli 100tkm kun pääsi öljyä lambdaan ja sen jälkeen väärät arvot tuhosi katin!
Reilu vuosi sitten katsastusmieheltä kysyessäni uudesta 95E10 bensiinistä, että näkyykö niiden käyttö jotenkin päästöarvoissa, niin vastasi ettei oikeastaan, mutta joillakin automerkeillä on vaikeata saada katti lämpeämään ja toimimaan kunnolla.
Omalla autollani ajan paljon lyhyttä matkaa ja aika rauhallisesti paljon ennakoiden. Aina ennen katsastussa käyn noin 5 min huudattamassa konetta vaikkapa kehä 1 vaihde kakkosella noin 80km/h. Siinä käy kunnon humina pakoputkistossa ja se myös lämpenee, jolloin todennäköisesti kaikki irtomoska sisäseinämiltä lähtee paremmin liikkeelle. En käy koskaan erikseen hakemassa päästötodistusta. Tämän olen vain varmuuden vuoksi tehnyt jos vaikka joku kerta olisi päästöarvot rajoilla hissuttelevan ajotyylini takia. Öljytkin vaihdan yleensä juuri ennen katsastusta kun sattuu vaihtoväli olemaan silloin juuri sopivasti (tykkään vaihtaa öljyt hieman ajoissa kun autoa on tarkoitus pitää vielä kuitenkin monta vuotta).
Joskus kanssa kuullut, että jos polttoainetta on jostain syystä paljon päässyt (vanhan) öljyn sekaan, niin se voi myös sotkea päästöarvoja. Kun vain sitkeästi huudattaa, niin jokin arvo hiljakseen tippuu kun lämmön voimasta polttoaine taas höyrystyy ja poistuu öljystä. Vaatii varmaan sen, että joku vika on myös korjattu esim. ei sytytyskatkoksia.