Toinen eturengas kuluu vauhdilla
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Mitäpä on väki täällä mieltä mikä voisi olla pielessä?
Pari vuotta sitten ostin Focuksen (-99 vuoden farnari 1.8 TD) alle Nordman e 185 / 65 r 15 renkaat.
Ensimmäinen kesä - ei murheita.
Toisen kesän aikana oli katsastus, ja raiderangon pää(t) meni uusiksi.
Laittelin ne, ja säädätin pyöräkulmat (heinäkuun lopulla). Mittasraportin mukaan pyöräkulmat ovat mukavasti toleransseissa.
Tänä keväänä huomasin, että kuskinpuoleinen eturengas on sileä sisäsyrjältä n. 2 cm leveydeltä.
Kangas pilkottaa. Kuluma on tasainen. Luulin, ensin, että kuluma tuli ajalla ennen pyöräkulmien säätöä, joten laitoin kuluneen renkaan taakse ja aiemmin takana olleen renkaan eteen.
Nyt on edessäoleva rengas samassa kunnossa kuin se aiempikin - rengas kestää vain puoli kesää!
Mikä voisi aiheuttaa vain kuskin puoleisen eturenkaan sisäsyrjän kulumisen?
Mitään väljää en etupyörien tuennasta löytänyt. Miten paljon etutukivarren taaemman puslan pitäisi antaa myöden? Se antaa millin pari periksi, kun käsivoimin heiluttaa renkaasta edestakaisin. Onko kätevää kikkaa tarkistaa helposti tukivarren mahdollinen vääntyminen?
Kuskinpuoleinen takaiskari on myös kuollut ja samaisen takapyörän laakerissa on pientä klappia.
Voivatko nuo vaikuttaa?
[edit]
Mitä mahtaa tarkoittaa pyöräkulmien säädön raportissa "pyöränsiirtymä", "raidevälin leveysero" ja "akselivälin ero"?
Lapussa pyoränsiirtymä oli edessä-16mm ja takana -4 mm.
Raidevälin leveysero oli 13mm ja akselivälin ero -12mm
Tarkoittaako tämä esim. etualatukivarren vääntymistä?
Pari vuotta sitten ostin Focuksen (-99 vuoden farnari 1.8 TD) alle Nordman e 185 / 65 r 15 renkaat.
Ensimmäinen kesä - ei murheita.
Toisen kesän aikana oli katsastus, ja raiderangon pää(t) meni uusiksi.
Laittelin ne, ja säädätin pyöräkulmat (heinäkuun lopulla). Mittasraportin mukaan pyöräkulmat ovat mukavasti toleransseissa.
Tänä keväänä huomasin, että kuskinpuoleinen eturengas on sileä sisäsyrjältä n. 2 cm leveydeltä.
Kangas pilkottaa. Kuluma on tasainen. Luulin, ensin, että kuluma tuli ajalla ennen pyöräkulmien säätöä, joten laitoin kuluneen renkaan taakse ja aiemmin takana olleen renkaan eteen.
Nyt on edessäoleva rengas samassa kunnossa kuin se aiempikin - rengas kestää vain puoli kesää!
Mikä voisi aiheuttaa vain kuskin puoleisen eturenkaan sisäsyrjän kulumisen?
Mitään väljää en etupyörien tuennasta löytänyt. Miten paljon etutukivarren taaemman puslan pitäisi antaa myöden? Se antaa millin pari periksi, kun käsivoimin heiluttaa renkaasta edestakaisin. Onko kätevää kikkaa tarkistaa helposti tukivarren mahdollinen vääntyminen?
Kuskinpuoleinen takaiskari on myös kuollut ja samaisen takapyörän laakerissa on pientä klappia.
Voivatko nuo vaikuttaa?
[edit]
Mitä mahtaa tarkoittaa pyöräkulmien säädön raportissa "pyöränsiirtymä", "raidevälin leveysero" ja "akselivälin ero"?
Lapussa pyoränsiirtymä oli edessä-16mm ja takana -4 mm.
Raidevälin leveysero oli 13mm ja akselivälin ero -12mm
Tarkoittaako tämä esim. etualatukivarren vääntymistä?
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Luultavimmin virhe aurauskulmassa (harituksella).turboruuvi kirjoitti: Mikä voisi aiheuttaa vain kuskin puoleisen eturenkaan sisäsyrjän kulumisen?
Yksikään kunnossa ollut tukivarsi ei ole minun käsissä heilunut milliäkään käsivoimin. Voi olla, että multa puuttuu tarvittavaa papua, mutta veikkaisin, että pusla on kaput.Mitään väljää en etupyörien tuennasta löytänyt. Miten paljon etutukivarren taaemman puslan pitäisi antaa myöden? Se antaa millin pari periksi, kun käsivoimin heiluttaa renkaasta edestakaisin. Onko kätevää kikkaa tarkistaa helposti tukivarren mahdollinen vääntyminen?
Kyllä varmasti, iskari ei ehkä niin paljoa kulumaan vaikuta, mutta tuo laakeri kyllä. Kun takapyörä vääntää koria koko ajan jonnekin, kompensoituu se ohjauksen kautta. Eli esimerkiksi: jos vasen takapyörä kääntyy haritukselle, pyrkii auto oikealle jota kompensoidaan kääntämällä rattia vasemmalle - voila, vasen eturengas on kulkusuuntaan nähden harituksella.Kuskinpuoleinen takaiskari on myös kuollut ja samaisen takapyörän laakerissa on pientä klappia.
Voivatko nuo vaikuttaa?
En ole ekspertti nelipyöräsuuntausraportin termeissä mutta veikkaan taas, että pyörän siirtymä on edes-takas siirtymä ja raideväli on leveyssuunnassa suhteessa keskilinjaan. Akselivälin ero tulee sitten tuosta pyöränsiirtymästä vasemman ja oikean puolen kesken.[edit]
Mitä mahtaa tarkoittaa pyöräkulmien säädön raportissa "pyöränsiirtymä", "raidevälin leveysero" ja "akselivälin ero"?
Lapussa pyoränsiirtymä oli edessä-16mm ja takana -4 mm.
Raidevälin leveysero oli 13mm ja akselivälin ero -12mm
Tarkoittaako tämä esim. etualatukivarren vääntymistä?
Aika isoja eroja tuossa on, kannattaa tarkentaa mittauksen tehneessä paikassa, että mitä tarkoittaa. Minä olisin huolestunut.

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Täytynee kysellä noista oudommista termeistä...
Mitenkäs, muuten, pitäisikö ne puslat vaihtaa pareittain?
Mitenkäs, muuten, pitäisikö ne puslat vaihtaa pareittain?
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Kyllä pitää. Pääsee helpommalla.
- ReiluReiska
- Viestit: 530
- Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
- Paikkakunta: HelsingStad :)
- Viesti:
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Minulle tulee mieleen, että jotain on mennyt pieleen kulmien mittauksissa esim. asentajan tietotaidossa tai laite mittaa väärin? Jos käyt vielä toisessa paikkaa mittaamassa (eri laitteet), niin pystyt vertailemaan, että ovatko ihan oikeasti toleranssissaan? Tai asentaja on vahingossa katsonut jonkun toisen auton tiedot ja tuumannut, että toleranssissa ovat. 

-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Kyllä raportissa näkyvät kulmat ovat aikalailla toleransseissa. Vain vasemman etupyörän Caster on vähän liian pieni, mutta Caster ei juuri vaikuttane renkaan kulumiseen?
Edessä auraukset 4' ja 4' (siis kaariminuuttia), takana 8' ja 7'
Camberit edessä -1̊ 31' ja -0̊42', ja takana -1̊27' ja -1̊09' (aste-merkki näyttää oudolta...)
Epäilykset ovat: (näköjään) menossa oleva takapyörän laakeri, mennyt taka-iskari ja/tai etu-alatukivarren taaempi pusla (näkyy pieni "särö").
En oikein usko että tukivarretkaan olisivat vääntyneet...
Eikös siihen vaadita jo sen verran mojova tälli, että varmasti jäisi jo jotain jälkiäkin?
Edessä auraukset 4' ja 4' (siis kaariminuuttia), takana 8' ja 7'
Camberit edessä -1̊ 31' ja -0̊42', ja takana -1̊27' ja -1̊09' (aste-merkki näyttää oudolta...)
Epäilykset ovat: (näköjään) menossa oleva takapyörän laakeri, mennyt taka-iskari ja/tai etu-alatukivarren taaempi pusla (näkyy pieni "särö").
En oikein usko että tukivarretkaan olisivat vääntyneet...
Eikös siihen vaadita jo sen verran mojova tälli, että varmasti jäisi jo jotain jälkiäkin?
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Kannattaa tehdä niin, että korjaat ne osat mitkä on nyt rikki ja käytät sitten uudestaan nelipyöräsuuntauksessa. Saamasi raportin kanssa voit vierailla vaikka Fordilla ja kysyä, että onko arvot ok.
Jos on vielä yhtä isot erot akselivälissä (pyörän siirtymä) ja raidevälissä, niin sitten kannattaa katsoa apurungon kiinnitystä. Sitä voi ainakin korjaamolla jossain määrin säätää.
Jos on vielä yhtä isot erot akselivälissä (pyörän siirtymä) ja raidevälissä, niin sitten kannattaa katsoa apurungon kiinnitystä. Sitä voi ainakin korjaamolla jossain määrin säätää.
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
-
- Viestit: 407
- Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
- Paikkakunta: Nokia
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Näin pitänee toimia.
Kiitoksia vinkkejä antaneille!
Kiitoksia vinkkejä antaneille!
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Hmm tuolla kirjoiteltiin aurauksesta,mulle mittamies sanoi että ETUvetosessa pitää olla haritusta jaTAKAvetosessa aurausta?
Liekö sitten nykymalleissa kulmat muuttuneet?
Liekö sitten nykymalleissa kulmat muuttuneet?
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Olen kuullut tuon saman, mutta minun mielestä noi mittamiehen hattuvakiot on vähän vanhaa perua. Kannattaa katsoa oikeat arvot aina auton omasta huoltomanuaalista (jos semmoinen on). (Esimerkiksi mk3 Mondeossa ohjearvo on suoraan ja säätö on toleranssissa kun se on +/- 2,5mm aurauksella tai harituksella.)Tessu kirjoitti:Hmm tuolla kirjoiteltiin aurauksesta,mulle mittamies sanoi että ETUvetosessa pitää olla haritusta jaTAKAvetosessa aurausta?
Liekö sitten nykymalleissa kulmat muuttuneet?
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Toinen eturengas kuluu vauhdilla
Minä oon laittanut aurausta reilustin etuvetoisiin toleranssien puitteissa poislukien jotkin rapeat ranskikset joissa pitää laittaa haritusta. Ainakin yksi avensis muuttui huomattavastin paremmaksi kun lisättiin aurausta lisää, jopa asiakkaan mielestä. Joissakin autoissa aurauksen keskikohtakin on aurauksen puolella, eikä harituksen.
Minen mistään mitään tiedä, mutta kukaan ei tiettävästin ole ajanut ojaan säätöjeni jälkeen.
Minen mistään mitään tiedä, mutta kukaan ei tiettävästin ole ajanut ojaan säätöjeni jälkeen.