Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
embuske81
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2010 17:31

Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja embuske81 »

Koitin etsiä enkä millään löydä kiertokangen laakereita 01 mondeoon, korjaamollakin väitti ettei niitä ole...
Onko asia nyt oikeasti näin? Luulisi että löytyis mutta...
Voisiko joku viisaampi varmistaa tämän tai sit auttaa tyhmää?
Ei oikein kiinnosta 2500 euron koneenvaihto tällä hetkellä

Kiitoksia etukäteen!
yritäedes
Viestit: 2445
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mikä moottori on kyseessä? Arvaan, että 2.0 Duratec HE, siis bensakone...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
embuske81
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2010 17:31

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja embuske81 »

Kyl vain 2 litranen he kuratekki...
Pienellä avustuksella rupes löytyyn noita rapakon takaa, mutta jos joku tietää löytyykö suomesta, ni olisin kiitollinen?
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Joku väitti että mazda kutoseen sais, mondeoon ei saa.. sama kone.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
embuske81
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2010 17:31

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja embuske81 »

Sierra2.3-16v kirjoitti:Joku väitti että mazda kutoseen sais, mondeoon ei saa.. sama kone.
Samaa mietin, täytyy jatkaa metsästystä...
embuske81
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2010 17:31

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja embuske81 »

Mazdalla ei ollut varmuutta laakereiden sopivuudesta mondeoon, mutta laakereita löytyy kyllä...

Mahtaisiko tämä olla sopiva Foorttiin? http://www.burtonpower.com/kk3483.html
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja emax »

Mazda 6 2.0 sama kone. Samoin on saman ikäkauden volvoissa.
Laakeritko vai pilalla eikä muuta? Kanki?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
embuske81
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2010 17:31

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja embuske81 »

emax kirjoitti:Mazda 6 2.0 sama kone. Samoin on saman ikäkauden volvoissa.
Laakeritko vai pilalla eikä muuta? Kanki?
Näillä näkymin vain laakerit on menny...
Käykö siis Mazdan laakerit mondeoon? Ite en näistä oikein ymmärrä ni tyhmän pitää kysyä ku ei korjaamokaan sitä tee... :(
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

No niitä kuulemma on laitettu. Mutta itse en etukäteen tilailis yhtään ainoota osaa ennenkuin on varmaa tietoa että ne riittää, jos on kampurassa vikaa ja kangissa, niin ei paljon laakerit auta.
Jossain vaiheessa mondeon alakerta kokonaisena maksoi 700e, siis uus alakerta kampiakselilla ja kiertokanget+männät.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja emax »

On niitä laitettu. Ootko tarvikeliikkeistä käyny kysymässä? En nyt pääse työmaan koneelle niin en saa annettua tilausnumeroita. Noi burtonin laakeritkin tohtisin kyllä nimen perusteella tilata.

Mutta yleensä on kyllä tapahtunu muutakin, kk-laakerit leikannu kiinni kampiakseliin ja sitten ne on pyöriny kiertokangen pesässä tehden selvää molemmista.
Kampiakselikin on voinu mennä kieroon, jolloin joutuis hiomaan rungotkin. Mazdaan sai mitu-mutu-muistikuvan mukaan alikokojakin...

Uus alakerta 700€ No ei oo kyllä kallis :o
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
embuske81
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2010 17:31

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja embuske81 »

Toddii, laakerit löyty http://www.jtcperformance.com/etusivu.html (jos joku tarvii jatkossa ja haluaa säästää tonnin-pari) Nekin on uitettu jenkeistä Suomeen... Kyllä on vaikeeks tehty toikin... Jos laakerit pamahtaa ni Fordin käytäntö on vaihtaa aina puoli moottoria, se ei aina sovi kaikkien lompakolle, ainakaan jos ei muuta ole mennyt...

Eli siis ei ollu menny muuta ku laakerit tässä tapauksessa, kiertokanki sun muut oli ok.

Laakerit kustansi 160e, jotain parempia pitäis olla, mutta sama tässä vaiheessa kuhan sai kuntoon.
Vaihto+öljynvaihto/suodatin/bensansuodatin Maksoi 400e

Joten ei loppujen lopuksi paha hinta verrattuna siihen mitä se ois voinu olla:
Vaihtomoottori + työt 2500e
puolimoottoria vaihtoon XXXX euroa...

Kiitoksia kaikille vinkeistä ja vihjeistä
traasbet
Viestit: 140
Liittynyt: 24 Tammi 2011 22:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja traasbet »

Joo ne marmoriliikkeessä tuntuvat usein sohlaavan aika leveällä viikateella, ainakin näissä kustannusarvio asioissa. Se tietämätön myyjä myy sulle uuden moottorin alakerran kysymättä huoltopäälikön mielipidettä.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Taitaa olla Voordin politiikka näissä nykyvehkeissä se ettei alakerran osia ole erikseen saatavana, huoltopäällikön mielipiteestä riippumatta.

Vaan asiaan. Kyllä noita saa suomestakin ihan tarvikeliikkeestä kun sattuu asiasta kiinnostunu varaosamyyjä vaan kohdalle. Ainakin Glycon valmistamia saa hintaan ~50e/srj.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja emax »

Olipa vag konsernin moottorin kiristysarvoissakin runkopukkien kohdalla teksti tyyliin "jos pultit ovat löystyneet, on lohko vaihdettava"
Saa nähdä mitä moottorikoneistamoilla tehdään 10 vuoden päästä...

Btw yhteen duratecin kankeen on sovitettu kentinkin laakeri, toimiva mutta ei paras vaihtoehto vaikka alikokoja alkaakin löytyä. Kanki kun lyhenee aika paljon kun pitää hioa murretut pinnat suoriksi. Ja riippuen pinnasta kaikkiin ei edes onnistu, murros pitää olla alkaappäälle suht suora.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja Foordson »

emax kirjoitti:Olipa vag konsernin moottorin kiristysarvoissakin runkopukkien kohdalla teksti tyyliin "jos pultit ovat löystyneet, on lohko vaihdettava"
Saa nähdä mitä moottorikoneistamoilla tehdään 10 vuoden päästä...
Eikös nämä moottorit ole tuohon menneet muillakin valmistajilla, jos jotain hajoaa niin uusi motti.
Laakereita ei välttämättä edes saa. Samaa hommaa latureiden sun muiden kanssa, osia ei edes myydä.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja emax »

Niinhän se alkaa olla.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
mrjj

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja mrjj »

Eli tuo naputus ykkössylinterin tiimoilta, siinä ja siinä alkaako jo tyhjäkäynnillä vai pitääkö vähän kaasuttaa. Välillä heti tyhjäkäynnilläkin.
ei ole läpät eikä kiristin. kannattaako availla öljypohjaa laakeroinnin toivossa vai onko aina kampiakselikin irti ja hiontaan ?
toiveissa oli antaa uusi elämä autolle mutta konetta en ala irroittamaan ja purkamaan, saitko embuske tehtyä öljypohjan kautta ne veivin laakerit ? Oliko pyöriny mukana eli ns. "spun bearing" ?
embuske81
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Elo 2010 17:31

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja embuske81 »

mrjj kirjoitti:Eli tuo naputus ykkössylinterin tiimoilta, siinä ja siinä alkaako jo tyhjäkäynnillä vai pitääkö vähän kaasuttaa. Välillä heti tyhjäkäynnilläkin.
ei ole läpät eikä kiristin. kannattaako availla öljypohjaa laakeroinnin toivossa vai onko aina kampiakselikin irti ja hiontaan ?
toiveissa oli antaa uusi elämä autolle mutta konetta en ala irroittamaan ja purkamaan, saitko embuske tehtyä öljypohjan kautta ne veivin laakerit ? Oliko pyöriny mukana eli ns. "spun bearing" ?
Vastaan ny vielä tännekin YV:n lisäksi jos muitakin kiinnostaa:

Naputus/nakutus oli oireena juu, tyhjäkäynnillä ei kuulunut juurikaan mitään, mutta aika tasan 2000 kierroksen jälkeen rupes nakutus kuulumaan.

Korjaamolla toi laitettiin kuntoon joten en kaikkee tiedä mitä siellä on tapahtunut...

Mutta, Kiertokangen laakerit oli sen näköset että vaihtoa kaipaa ja kampiakseli oli ok. Vaihtoivat laakerit sitten alakautta (öljypohjasta)

Takuuta eivät voineet antaa kun eivät tarkastaneet tota yläkertaa (epäilivät että saattaa olla kunnossa, mutta sen avaaminen olis tullut niin kalliiks mulle että päätin luottaa onneen... )

Tuhannen kilometriä on ny menty korjauksen jälkeen ja hyvin pelittää! Sormet ristiin siis...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Mondeo 01 kiertokangen laakerit Apuaaa!

Viesti Kirjoittaja emax »

Mazda 6 2.0 2002-> Näyttäis puoleen milliin asti saavan laakereita, runkoja ja kiertoja.
Myös mäntä+kanki paketteja löytyy mazdalta, mutta ei ylikokoja. Fordiltahan ei saa kuin uudet renkaat, vai saako niitäkään..
On se jännä kun on päälleppäin sama duratecci, ja kyljessäkin lukee fomoco, mutta mazdalta saa paremmin osia :roll:

ot: kuinkahan mazdan 2.3 duratecci istuis mondeoon :mrgreen:
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin