-08 Focus 1.8 TDCi Viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
HoppaFoordi
Viestit: 18
Liittynyt: 23 Elo 2010 16:06

-08 Focus 1.8 TDCi Viritys

Viesti Kirjoittaja HoppaFoordi »

Tuli ostettua pari vuotta vanha Focus 1.8 TDCi (85 kW)-moottorilla ja nyt kyselen kokemuksia kyseisen moottorin virittämisestä. Normaaliin arkiajoonhan toi on ihan mukava, mutta varsinkin alakierroksilla saisi olla lisää potkua, joten tässä on nyt kartoitettu vähän vaihtoehtoja.

Moni viritysfirma, esim. http://digituning.com/fi/tuotteet/ford.htm lupaa tosta moottorista tollasia vähän yli 100 kW:n tehoja ja n. 300 Nm:n vääntöä, mutta miten tässä kannattaisi toimia. Edellä mainitun kaltaiset päivitykset tehdään ilmeisesti moottorin softaan, joten mitä tapahtuu, jos auto viedään merkkihuoltoon ja siellä päivitetään softa? Taitaa olla entinen viritys sen jälkeen.

Entäs sitten ulkoiset tehoboksit, esim. http://www.teholastu.com/index.php?main ... cts_id=195 Onko noista oikeasti mitään iloa vai lupaillaanko ihan turhia?

Onko kukaan kutitellut tuota kyseistä moottoria ja jos, niin miten? Yllä mainituilla tehonlisäyksillä ei liene juurikaan vaikutusta moottorin/voimansiirron kestävyyteen vai miten on?
-samuel-
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Helmi 2012 16:57

Re: -08 Focus 1.8 TDCi Viritys

Viesti Kirjoittaja -samuel- »

Tuohon minäkin mieluusti kuulisin kommentteja.
Avatar
JohnFinn
Viestit: 491
Liittynyt: 26 Marras 2011 01:22

Re: -08 Focus 1.8 TDCi Viritys

Viesti Kirjoittaja JohnFinn »

www.mehrLeistung.com <-- tuolta Fordiin sopiva (valittava oikealle moottorityyppille) HPS-Powerbox.
Kyllä vääntömomentin kasvaminen tuntuu voimansiirtolaitteissa ja edellyttää mm. tunnokasta kytkimen käyttöä; tarkoitan tällä kytkintä mahdollisimman vähän rasittavaa käyttötapaa, eli liikkeellelähdöissä ja vaihdoissa ei päästetä momenttia nousemaan kytkimessä liian korkeaksi.
Torque Vectoring Control
12th

Re: -08 Focus 1.8 TDCi Viritys

Viesti Kirjoittaja 12th »

Aihe kiinnostaa täälläkin.

Onko esim. tuosta HPS-powerboksista jollain käytännön kokemuksia? .

OptimoiAutosi tarjoaisi OBD-portin kautta ohjelmointia (144hv/300Nm) hintaan 490e. Ja muitakin vaihtoehtoja tietty löytyy, eikä se autokohtainenkaan softa dynopaperien kanssa varmaan älyttömiä maksa. Mutta tuossa ulkoisessa boksissa kiinnostaisi se tietty helppous (saa nopeasti irti ja voi vaikka myydä pois jos ei miellytä).
Vastaa Viestiin