Takapyörän laakeri

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Faktados
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Maalis 2012 16:48

Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Faktados »

Hep,

Mondeo MK3 2,5l V6 -farkun takapyörän laakeri alkaa kuulemma antautua ja uusi pitäisi hankkia. Olisiko tämä oikea?

http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-E ... 1859wt_942
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Kyllä on...

Jos ei tietoa milloin toinen on ostettu niin osta kaksi ja vaihda molemmat, säästyy postikuluja... :wink:

Paljonko on ajettu?
Faktados
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Maalis 2012 16:48

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Faktados »

Lähes 230 000.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Hyvin on kestänyt, mulla meni ensimmäinen 190tkm ja toinen 200tkm...

Mut tosiaan jos toinenki on alkuperäinen niin vaihda ihmeessä molemmat!
Faktados
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Maalis 2012 16:48

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Faktados »

En tiedä ovatko alkuperäisiä... auto on ollut minulla viikon. Vasta vaihdettu kaikki renkaat, säädetty ohjauskulmat ja vaihdettu yksi koiranluu. Vieläkin kolisee oikea etukulma niin onkohan se pusla vai vetari? Lisäksi takana vikisee jokin mutta en ole vielä joutanut etsimään mikä.

Lisäksi autossa Spaxin alusta joka on säädetty aivan liian löysälle.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Senhän näkee onko kuinka ruosteessa, mutta jos vähänkään epäilyttää niin ostaa molemmat...

Vetari ravisuttaa ja naksuu renkaat käännettynä, ei kolise... Oisko alapallonivel?

Vikinä voi johtua laahaavista takajarruista, mulla rupes vikisemään ja vanne läpeni ku käsijarru jäi laahaamaan, pikku herkistely ja loppu. Oli just vaihdettu edellisen omistajan toimesta uudet levyt ja palat niin oli vissiin vähän tiukka väli vanhoilla satuloilla ja mäntä ei mennyt viimeistä milliä takas sisään...
Faktados
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Maalis 2012 16:48

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Faktados »

Vikinä oli itse asiassa taittuvan takaistuimen lukosta, CRC 5-56 korjasi asian. Enää ei ole muita ärsyttävyyksiä kuin mainittu kolina ja sitten jossain oleva ilmavuoto joka sytyttää moottorivalon. Naapurin ukko epäili että joustoputkessa vuoto jonka takia lambda saa liikaa ilmaa, pitäisi päästä rasvamonttuun katsomaan. Ai niin, ja uusi käsinoja koska ruuvit korkanneet. :D

Voiko tuon alapallonivelen vaihtaa itsekseen vai joutuuko vaihtamaan koko alatukivarren?
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Se on niitattu kiinni, mutta rälläkällä varovasti ja hieman poraa perään niin uuden saa pulteilla kiinni...
Faktados
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Maalis 2012 16:48

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Faktados »

No niin! Nyt on takapyörän laakeri näpissä ja pitäisi saada alle. Onko kovinkin kauhea urakka vai pitääkö valmistautua henkisesti maksamaan miljoona jollekin pajalle? Mitä työkaluja tarvitsee?
Faktados
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Maalis 2012 16:48

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Faktados »

No niin! Eihän noita kannata itse alkaa vaihtamaan kun itärajan toiselta puolelta olevat pojat vaihtoivat muutamalla kympillä. Kieltämättä oli välillä WTF-olo kun rälläkkä lauloi ja välillä piti ryhtyä hitsaamaankin. Eikä kyseisillä työmiehillä paljoa suojalasit kiinnostaneet tai jarrupölyn hengittäminen haitannut.

Seuraavana sitten pallonivelen vuoro! :D

Tämä lienee oikea?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-M ... _604wt_922
Avatar
JyriN
Viestit: 745
Liittynyt: 06 Heinä 2007 22:03
Viesti:

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja JyriN »

Tämmöisen blogin linkitin omassani joku aika sitten: http://st200-projekti.blogspot.com/. Tuolta löytyy paljon hyödyllistä alusta-asiaa mk2 mondeon kanssa puuhaaville mutta miksei muillekin. Aika samanlaisia nuo ovat kaikki perusratkaisuiltaan.

Mieltä lämmitti mm. mk3 Mondeon satuloilla ja st170 levyillä tehty jarrupäivitys :mrgreen:
Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Faktados
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Maalis 2012 16:48

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Faktados »

Mulla on tuossa Spaxin coilover-sarja joka on vähän liian matala mun makuuni, etenkin kun takana ei ole camberin säätöä niin syö renkaat päin helvettiä. Sitten kun viitsii korjata nuo akuutimmat viat, harkinnassa on laittaa ST200/220 imu-ja pakosarjaa ja putkistoa jos tuosta saisi edes vähän pirteämmän... tai sitten unohdan koko homman ja hankin jonkun saksalaisen takavedon.
hluukkonen
Viestit: 609
Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja hluukkonen »

Faktados kirjoitti:No niin! Eihän noita kannata itse alkaa vaihtamaan kun itärajan toiselta puolelta olevat pojat vaihtoivat muutamalla kympillä. Kieltämättä oli välillä WTF-olo kun rälläkkä lauloi ja välillä piti ryhtyä hitsaamaankin. Eikä kyseisillä työmiehillä paljoa suojalasit kiinnostaneet tai jarrupölyn hengittäminen haitannut.

Seuraavana sitten pallonivelen vuoro! :D

Tämä lienee oikea?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-M ... _604wt_922
Ensimmäistä kertaa elämässäni vaihdoin Fordin taka laakerin ja aikaa meni 30min eli ei todellakaan mikään vaikea homma! Eniten työtä teetti levyn irroittaminen navasta, mutta sekin lähti helposti kun näytti hydraulista ulosvetäjää! 8)
Omppu
Viestit: 322
Liittynyt: 07 Maalis 2005 08:01

Re: Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Omppu »

hluukkonen kirjoitti:Ensimmäistä kertaa elämässäni vaihdoin Fordin taka laakerin ja aikaa meni 30min eli ei todellakaan mikään vaikea homma! Eniten työtä teetti levyn irroittaminen navasta, mutta sekin lähti helposti kun näytti hydraulista ulosvetäjää! 8)
No ei tuon vaihtaminen todellakaan mitään avaruustähtitiedettä ole:

- auto ylös ja rengas irti
- jarrusatula irti (2 x 13mm pultit)
- satulan runko irti (2 x 13mm pultit)
- levy irti. Tähän piti laittaa irroitusspraytä kunnolla ja antaa kahvitauon ajan liota ennekuin lähti levyä naputtamalla irti
- laakerin pultteihin runsaasti irroitussprayta (erityisesti takapuolelle: "viisas" insinööri on valinnut 5mm yli tulevat pultit eli ovat kunnolla ruosteessa... :(
- putsaa kannat hyvin ruosteesta
- operaation ainoa erikoisavain: pitkä T50 Torx -> lyö kantaan kiinni ja väännä pitkällä varrella auki
- putsaa pinnat ja kasaa

Mulla meni aikaa reilu tunti, siinä juotiin kahvit välissä... :D Onneksi lähti kaikki pultit suosiolla auki muuten olisi aikaa palanut ja paljon! :roll:
Vastaa Viestiin