Takapyörän laakeri
Takapyörän laakeri
Hep,
Mondeo MK3 2,5l V6 -farkun takapyörän laakeri alkaa kuulemma antautua ja uusi pitäisi hankkia. Olisiko tämä oikea?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-E ... 1859wt_942
Mondeo MK3 2,5l V6 -farkun takapyörän laakeri alkaa kuulemma antautua ja uusi pitäisi hankkia. Olisiko tämä oikea?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-E ... 1859wt_942
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Takapyörän laakeri
Kyllä on...
Jos ei tietoa milloin toinen on ostettu niin osta kaksi ja vaihda molemmat, säästyy postikuluja...
Paljonko on ajettu?
Jos ei tietoa milloin toinen on ostettu niin osta kaksi ja vaihda molemmat, säästyy postikuluja...

Paljonko on ajettu?
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Takapyörän laakeri
Hyvin on kestänyt, mulla meni ensimmäinen 190tkm ja toinen 200tkm...
Mut tosiaan jos toinenki on alkuperäinen niin vaihda ihmeessä molemmat!
Mut tosiaan jos toinenki on alkuperäinen niin vaihda ihmeessä molemmat!
Re: Takapyörän laakeri
En tiedä ovatko alkuperäisiä... auto on ollut minulla viikon. Vasta vaihdettu kaikki renkaat, säädetty ohjauskulmat ja vaihdettu yksi koiranluu. Vieläkin kolisee oikea etukulma niin onkohan se pusla vai vetari? Lisäksi takana vikisee jokin mutta en ole vielä joutanut etsimään mikä.
Lisäksi autossa Spaxin alusta joka on säädetty aivan liian löysälle.
Lisäksi autossa Spaxin alusta joka on säädetty aivan liian löysälle.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Takapyörän laakeri
Senhän näkee onko kuinka ruosteessa, mutta jos vähänkään epäilyttää niin ostaa molemmat...
Vetari ravisuttaa ja naksuu renkaat käännettynä, ei kolise... Oisko alapallonivel?
Vikinä voi johtua laahaavista takajarruista, mulla rupes vikisemään ja vanne läpeni ku käsijarru jäi laahaamaan, pikku herkistely ja loppu. Oli just vaihdettu edellisen omistajan toimesta uudet levyt ja palat niin oli vissiin vähän tiukka väli vanhoilla satuloilla ja mäntä ei mennyt viimeistä milliä takas sisään...
Vetari ravisuttaa ja naksuu renkaat käännettynä, ei kolise... Oisko alapallonivel?
Vikinä voi johtua laahaavista takajarruista, mulla rupes vikisemään ja vanne läpeni ku käsijarru jäi laahaamaan, pikku herkistely ja loppu. Oli just vaihdettu edellisen omistajan toimesta uudet levyt ja palat niin oli vissiin vähän tiukka väli vanhoilla satuloilla ja mäntä ei mennyt viimeistä milliä takas sisään...
Re: Takapyörän laakeri
Vikinä oli itse asiassa taittuvan takaistuimen lukosta, CRC 5-56 korjasi asian. Enää ei ole muita ärsyttävyyksiä kuin mainittu kolina ja sitten jossain oleva ilmavuoto joka sytyttää moottorivalon. Naapurin ukko epäili että joustoputkessa vuoto jonka takia lambda saa liikaa ilmaa, pitäisi päästä rasvamonttuun katsomaan. Ai niin, ja uusi käsinoja koska ruuvit korkanneet. 
Voiko tuon alapallonivelen vaihtaa itsekseen vai joutuuko vaihtamaan koko alatukivarren?

Voiko tuon alapallonivelen vaihtaa itsekseen vai joutuuko vaihtamaan koko alatukivarren?
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Takapyörän laakeri
Se on niitattu kiinni, mutta rälläkällä varovasti ja hieman poraa perään niin uuden saa pulteilla kiinni...
Re: Takapyörän laakeri
No niin! Nyt on takapyörän laakeri näpissä ja pitäisi saada alle. Onko kovinkin kauhea urakka vai pitääkö valmistautua henkisesti maksamaan miljoona jollekin pajalle? Mitä työkaluja tarvitsee?
Re: Takapyörän laakeri
No niin! Eihän noita kannata itse alkaa vaihtamaan kun itärajan toiselta puolelta olevat pojat vaihtoivat muutamalla kympillä. Kieltämättä oli välillä WTF-olo kun rälläkkä lauloi ja välillä piti ryhtyä hitsaamaankin. Eikä kyseisillä työmiehillä paljoa suojalasit kiinnostaneet tai jarrupölyn hengittäminen haitannut.
Seuraavana sitten pallonivelen vuoro!
Tämä lienee oikea?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-M ... _604wt_922
Seuraavana sitten pallonivelen vuoro!

Tämä lienee oikea?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-M ... _604wt_922
Re: Takapyörän laakeri
Tämmöisen blogin linkitin omassani joku aika sitten: http://st200-projekti.blogspot.com/. Tuolta löytyy paljon hyödyllistä alusta-asiaa mk2 mondeon kanssa puuhaaville mutta miksei muillekin. Aika samanlaisia nuo ovat kaikki perusratkaisuiltaan.
Mieltä lämmitti mm. mk3 Mondeon satuloilla ja st170 levyillä tehty jarrupäivitys
Mieltä lämmitti mm. mk3 Mondeon satuloilla ja st170 levyillä tehty jarrupäivitys

Sierra XR4i kesäauto http://fordxr4i.blogspot.com/
Re: Takapyörän laakeri
Mulla on tuossa Spaxin coilover-sarja joka on vähän liian matala mun makuuni, etenkin kun takana ei ole camberin säätöä niin syö renkaat päin helvettiä. Sitten kun viitsii korjata nuo akuutimmat viat, harkinnassa on laittaa ST200/220 imu-ja pakosarjaa ja putkistoa jos tuosta saisi edes vähän pirteämmän... tai sitten unohdan koko homman ja hankin jonkun saksalaisen takavedon.
-
- Viestit: 609
- Liittynyt: 29 Loka 2011 12:33
Re: Takapyörän laakeri
Ensimmäistä kertaa elämässäni vaihdoin Fordin taka laakerin ja aikaa meni 30min eli ei todellakaan mikään vaikea homma! Eniten työtä teetti levyn irroittaminen navasta, mutta sekin lähti helposti kun näytti hydraulista ulosvetäjää! 8)Faktados kirjoitti:No niin! Eihän noita kannata itse alkaa vaihtamaan kun itärajan toiselta puolelta olevat pojat vaihtoivat muutamalla kympillä. Kieltämättä oli välillä WTF-olo kun rälläkkä lauloi ja välillä piti ryhtyä hitsaamaankin. Eikä kyseisillä työmiehillä paljoa suojalasit kiinnostaneet tai jarrupölyn hengittäminen haitannut.
Seuraavana sitten pallonivelen vuoro!
Tämä lienee oikea?
http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-Mondeo-M ... _604wt_922
Re: Takapyörän laakeri
No ei tuon vaihtaminen todellakaan mitään avaruustähtitiedettä ole:hluukkonen kirjoitti:Ensimmäistä kertaa elämässäni vaihdoin Fordin taka laakerin ja aikaa meni 30min eli ei todellakaan mikään vaikea homma! Eniten työtä teetti levyn irroittaminen navasta, mutta sekin lähti helposti kun näytti hydraulista ulosvetäjää! 8)
- auto ylös ja rengas irti
- jarrusatula irti (2 x 13mm pultit)
- satulan runko irti (2 x 13mm pultit)
- levy irti. Tähän piti laittaa irroitusspraytä kunnolla ja antaa kahvitauon ajan liota ennekuin lähti levyä naputtamalla irti
- laakerin pultteihin runsaasti irroitussprayta (erityisesti takapuolelle: "viisas" insinööri on valinnut 5mm yli tulevat pultit eli ovat kunnolla ruosteessa...

- putsaa kannat hyvin ruosteesta
- operaation ainoa erikoisavain: pitkä T50 Torx -> lyö kantaan kiinni ja väännä pitkällä varrella auki
- putsaa pinnat ja kasaa
Mulla meni aikaa reilu tunti, siinä juotiin kahvit välissä...

