Kugan käynnistysongelmia

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Perzack
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2010 10:35

Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Perzack »

Vähän alkanu jo harmittaan tuon Kugan käynnistyminen pakkasella, eikä selvyyttä korjauksissa oikein tule, aina vaan uutta selitystä. :evil:

Moottorihäiriövalo palaa silloin tällöin, välillä tehot pois, ja taas korjaamolle. On luvattu laittaa uudet DPF-suodattimet ym. jo 3 kuukautta, mutta osia ei kuulemma ole tullu. Vissiin odottavat, että takuu loppuu?

Nyt selvis, että lokilämmitin ei ole koskaan lämmittänytkään moottoria, vaan kone on ollu aina kylmänä johdonkin päässä. Vain sisähaara ok ja lämppäri vinkuu. Jospa sen saisivat edes korjattua!
Jo kaksi kertaa tälläkin viikolla on auto vedetty lämpimään halliin, ja työhommia on pitäny siirtää ja värkätä.

Onhan siinä Webastokin ajastimella joo, lisälämppärinä se on ihan ok. Mutta ajastimen kautta ihan pe....stä, ku aistii, että moottori on jo lämmin eikä anna hehkuttaa konetta -> taaskaan ei lähe käymään! Pitää laittaa ajastin siten, että se sammuu vähintään ½ tuntia ennen käynnistysyritystä, että on kylmä kone ja antaa hehkuttaa, mutta silloin mahdollisesti virta on akusta jo loppu, ja peli on taas menetetty. Näin on käyny jo 2 kertaa ja taas rattorin perässä metästä pois. Prkl, ihme ku piti tuokin systeemi nimenomaan toimia mökkitouhuissa. Uutta päivitystä siihenkin odotellaan, vuosi on jo menny, mutta mitään ei tapahdu. Tuo sama hämminki on kuulemma joissain Volvoissa. Kohta menee kapine vaihtoon! Muutenhan se on hieno ja käypänen peli, mutta ku pakkasta on alle -25 C, niin alkaa "veri siiriös proplems", eikä autoon voi luottaa pätkääkään. 9 kk/v se on hyvä auto, mutta talvikäyttöön (joulu-tammi-helmikuu) en suosittele kenellekään!

Parannellaan tässä paleltumia ja vilustumista. Onneksi on viikonloppu ja Kuga jäi korjaamolle eikä päässy hakemaan edes kelkkaa huollosta pois, alkaa kyllä harmittaa jo tosissaan.

Onko muilla ollu näiden härveleiden kans ongelmia? :?:
Kuga TDCI AWD Powershift ST-line 2017
aiemmat Kuga vm. 2010 ja vm. 2014
-perde

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja -perde »

Eilen hinattiin Kuga korjaamolle. Aamulla oli -28 ja siihen hyytyi. Ei edes lähtenyt hinurin boosterin avulla käyntiin, vaan hukkasi sähköt ihan kokonaan. Siellä se nyt odottaa aikoja lämpimämpiä. Olet aivan oikeassa, että -25 näyttää olevan Kugalle liikaa.
Kuga
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Helmi 2011 19:23

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Kuga »

Moro.

Samoja murheita täälläkin, diesel-kone + polttoainelämmitin = akku polvillaan kun pakkanen lähenee -25. Ongelmaa on kierretty akkulaturilla mutta hiukan sen käyttötarve risoo... Samoin moottorihäiriötä vilkutteli kun pakkanen pyöri -29 lukemissa. Nyt kun on lauhempaa niin häiriötkin hävisivät.

Vaimolla diesel volvo v50 ja mitään ongelmia ei ole vaikka hänelläkin on polttoainelämmitin käytössä. No onneksi talouden toinen auto edes käynnistyi että sai lisävirtaa Kugan käynnistykseen ennenkuin kävin laturin ostamassa.

Jotenkin on semmoinen fiilis että fordin valitsema akku ei ota kylmillä keleillä latausta vastaan (?) ja vastaavasti tyhjenee käytettäessä vauhdikkaasti. Mitä olette mieltä?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja jsel »

Kuga kirjoitti: Jotenkin on semmoinen fiilis että fordin valitsema akku ei ota kylmillä keleillä latausta vastaan (?) ja vastaavasti tyhjenee käytettäessä vauhdikkaasti. Mitä olette mieltä?
No noinhan ne kaikki auton akut käyttäytyy: mitä kylmempää, sitä nopeammin tyhjenee ja hitaammin latautuu.
Kuga
Viestit: 2
Liittynyt: 26 Helmi 2011 19:23

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Kuga »

jsel kirjoitti: No noinhan ne kaikki auton akut käyttäytyy: mitä kylmempää, sitä nopeammin tyhjenee ja hitaammin latautuu.
Tämä pitää paikkansa mutta pointti onkin miksi vaimon volvossa ei akku mene polvilleen vaikka käyttötapa on sama? Jossain on se pieni ero...
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja jsel »

Kuga kirjoitti: Tämä pitää paikkansa mutta pointti onkin miksi vaimon volvossa ei akku mene polvilleen vaikka käyttötapa on sama? Jossain on se pieni ero...
Hankala sanoa, vaikuttavia tekijöitä on monia. Onko akut samankokoiset? Ajetaanko volvolla pidempiä matkoja jotta akku ehtii lataantua paremmin? Myöskään sitä ei käy ilmi kuinka vanhoja nuo akut ovat. Hesarin lyhyt juttu akkujen kestosta.
Fordisti71
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Touko 2012 21:49

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Fordisti71 »

Kuga kirjoitti: Tämä pitää paikkansa mutta pointti onkin miksi vaimon volvossa ei akku mene polvilleen vaikka käyttötapa on sama? Jossain on se pieni ero...
Yksi selittävä tekiä voisi olla lämmitettävä tuulilasi. Se ruopaiseen melko paljon virtaa ja kun menee vielä käynnistyksen jälkeen automaattisesti päälle, niin pätkäajossa se syö suuren osan akun varauksesta tai ehkä oikeammin sanottuna laturin lataustehosta. Pitäisi aina muistaa ottaa tuulilasin lämmitys pois päältä jos ei tarvi.
Fordisti71
Viestit: 11
Liittynyt: 15 Touko 2012 21:49

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Fordisti71 »

Perzack kirjoitti:Onhan siinä Webastokin ajastimella joo, lisälämppärinä se on ihan ok. Mutta ajastimen kautta ihan pe....stä, ku aistii, että moottori on jo lämmin eikä anna hehkuttaa konetta -> taaskaan ei lähe käymään! Pitää laittaa ajastin siten, että se sammuu vähintään ½ tuntia ennen käynnistysyritystä, että on kylmä kone ja antaa hehkuttaa, mutta silloin mahdollisesti virta on akusta jo loppu, ja peli on taas menetetty.
Tuon saman olen huomannut että jos lämmittää etukäteen niin sitten ei hehkuta. Pahin tilanne on se että lämmittää vähän liian aikaisin ja nesteet ehtii jo vähän jähtyä ennen kuin yrittää startata.

Paremmin muuten lähtee käyntiin, kun ei lämmitä lainkaan, vaan hehkuttaa pari kertaa ja pistää kalisemaan :) Kerran talvessa olen onnistunut käyttämään akun tyhjäksi, mutta aina omaa tyhmyyttä pätkäajossa ja sen kyllä huomaa viimeisissä starteissa että pyörittää laiskemmin, silloin pitäisi laittaa akku laturin perään.
Lolita1982
Viestit: 134
Liittynyt: 22 Loka 2008 19:28

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Lolita1982 »

Onko kellekään selvinnyt tarkempaa syytä tuohon Kugan käynnistymättömyyteen kovemmilla pakkasilla?

Porukoiden autoon ajattelin nyt kokeeksi vaihtaa akun. Ohjekirjassa oli maininta, että start/stop-versioissa akun olisi oltava kaikilta ominaisuuksiltaan samanlainen kuin edeltäväkin akku, mutta enpä sitten löytänyt tarkempaa tietoa, mihin asioihin akussa tulisi siis kinnittää huomiota. Varaosaliikkeessä kone tarjosi 72 ampeeritunnin akkua ja ainoa erikoismaininta oli korkeusrajoitteesta??? Tämä nyt tuskin on se asia, mihin ohjekirja viittaa.

Onko akun vaihdon suhteen jotakin erikoista huomioitavaa, lasit joutuu kai ainakin ohjelmoimaan uusiksi ja radion koodin ehkä syöttämään. Onko muuta?

Hyviä pakkaspäiviä kaikille! :)
Cortina 1600E -68
Cortina 1600 GT -72 varaosa
Scorpio 2.3 sedan -96
Transit 2.2 -12
4500 -72 traktori
Hillman Minx -63
Pm123
Viestit: 16
Liittynyt: 25 Marras 2013 19:10

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja Pm123 »

Minulla on 2008 vuosimallin Kuga. Siinä ainakin hehkutusaika lyhenee dramaattisesti, kun auto on roikassa. Testasin lähemmäs 30 asteen pakkasessa sitä. Kylmänä hekuvalo paloi yli 15 sekuntia ja 2 tunnin lämmityksen jälkeen hyvä jos sekunnin. Ehkä käyn teettämässä ohjelmistopäivityksen merkkiliikkeessä. Jostain luin, että se korjaisi ongelman. Syksyllä vaihdoin akun ja se oli entisenkokoinen, eli 17,5 senttiä korkea ja 28 senttiä pitkä. Korkeampikin kävisi jos muuttaisi sitä kiinnityspantaa erilaiseksi. Jos aikoo laittaa pitemmän akun, niin pitää muovikotelon etureunaa muokata.
Akun vaihdon jälkeen mulla kysyi radion koodia, muuta ei ollut.
ynjevi
Viestit: 563
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Start/stop-autoissa kai on vakiona AGM-akku, jonka latausjännite on hiukka isompi, kuin tavallisen starttiakun.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
tomhol
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Tammi 2016 20:23

Re: Kugan käynnistysongelmia

Viesti Kirjoittaja tomhol »

Itsellä ollut Kuga vm 2010,2013,2014 ja nyt viimeisin 2015 mallia. Akku tosiaan kuluu nopeasti jos käyttää Eberiä. Itse olen aina käyttänyt ylläpitolaturia eikä koskaan ole ollut akku tyhjä eikä mitään käynnistysongelmia jos on sen pari tuntia piuhan päässä ennen starttia. Eberi ei myöskään käynnisty jos akun varaustila on liian alhainen. Tämä akun taso ei taida riittää enää auton käynnistykseen kovilla pakkasilla. Tänä aamuna ei jostain syystä Eberi lämmittänyt autoa ja mittari näytti -28. Kyllä se käyntiin lähti ihan ok kylmänä (tosin ei kuten palmun alta). Jos joudun auton laittamaan kylmänä käyntiin niin hehkutan kerran tai pari ennen ns lopullista starttia. Eli automaatissa en paina jarrua startatessa niin vain hehkuttaa. Sit sammutan auton starttinapista ja lopuksi starttaan normaalisti. En tiedä onko mitään hyötyä mutta lähti käyntiin. Tosiaan eberin toiminta vaatii tosi hyvän ja täyden akun. Jo 70% varaus voi ainakin huollon mielestä aiheuttaa että eberi ei lähde päälle. Kyllä Fordit ovat ihan hyviä talviautoja oman kokemuksen mukaan.
Vastaa Viestiin