sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Hei,
Laitoin sierraan pumpun tehostamaan lämmitystä mutta rupesin nyt pähkäilemään että kummin päin se vesi kiertääkään kennossa? Muistelin että vesi menee ylhäältä sisään (vesipumpulta) ja alhaalta pois (imusarjaan), pitääkö paikkansa?
Ongelmana on nyt se että välillä lämmityslaite puhaltaa todella kuumaa (ja auto on kuin ruotsalainen sauna) ja välillä kylmää (vaikkei koske lämpösäätimeen) ja vaihtelee kylmän/kuuman välillä miten sattuu. Mikä tämän aiheuttaa? Aattelin että mun pumppu on väärin päin ja taistelee auton oman pumpun kanssa mutta kierrokset eivät asiaan mitenkään radikaalisti vaikuta.
Termostaatti vaihdettu, läppä/vaijeri tarkastettu, kennon läpi ajettu letkulla vettä (ja virtaa omasta mielestä ihan hyvin), ei isompia roskia kennon ulkompuolella, molemmat letkut kuumana ja mahdollisisa ilmalukkoja irroteltu eikä mikään auta. Lämmöt pysyy siinä "R" kohdalla.
Ajattelin joko ilmalukko tai sitten pumppu on väärinpäin, mutta pumpun asentoa on vaihdettu ja autoa koitettu ilmata jokasella mahdollisella keinolla eli loppuu jo ideat kesken.
Laitoin sierraan pumpun tehostamaan lämmitystä mutta rupesin nyt pähkäilemään että kummin päin se vesi kiertääkään kennossa? Muistelin että vesi menee ylhäältä sisään (vesipumpulta) ja alhaalta pois (imusarjaan), pitääkö paikkansa?
Ongelmana on nyt se että välillä lämmityslaite puhaltaa todella kuumaa (ja auto on kuin ruotsalainen sauna) ja välillä kylmää (vaikkei koske lämpösäätimeen) ja vaihtelee kylmän/kuuman välillä miten sattuu. Mikä tämän aiheuttaa? Aattelin että mun pumppu on väärin päin ja taistelee auton oman pumpun kanssa mutta kierrokset eivät asiaan mitenkään radikaalisti vaikuta.
Termostaatti vaihdettu, läppä/vaijeri tarkastettu, kennon läpi ajettu letkulla vettä (ja virtaa omasta mielestä ihan hyvin), ei isompia roskia kennon ulkompuolella, molemmat letkut kuumana ja mahdollisisa ilmalukkoja irroteltu eikä mikään auta. Lämmöt pysyy siinä "R" kohdalla.
Ajattelin joko ilmalukko tai sitten pumppu on väärinpäin, mutta pumpun asentoa on vaihdettu ja autoa koitettu ilmata jokasella mahdollisella keinolla eli loppuu jo ideat kesken.
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Missä kohdin tuo pumppu on ja miksi se on siellä ?
Toimiko lämmityslaite normaalisti ennen pumpun asennusta ?
Toimiko lämmityslaite normaalisti ennen pumpun asennusta ?
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Onhan esim. ooppeleissa tuo kiertovesipumppu lisänä, siksi että kabiini lämpenisi nopeammin.. Samasta syystä se on tähänkin asennettu, kaiFoordson kirjoitti:Missä kohdin tuo pumppu on ja miksi se on siellä ?

Opel on pop, mutta Ford on progee
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"
BOREHAMMER
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Meinasin poistaa tuon lauseen lopun, mutten kerenny.
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Imusarjan läpi tulee kuuma vesi ulos, sitten lämppärin kennon paluuvesi palautetaan alavesiletkuun vesipumpulle.sankari kirjoitti:Hei,
Laitoin sierraan pumpun tehostamaan lämmitystä mutta rupesin nyt pähkäilemään että kummin päin se vesi kiertääkään kennossa? Muistelin että vesi menee ylhäältä sisään (vesipumpulta) ja alhaalta pois (imusarjaan), pitääkö paikkansa?.
Voisikohan humppaus johtua termostaatin avautumisesta, kun se aukeaa niin lämmin vesi karkaa helpompaa reittiä syyläriin.sankari kirjoitti: Ongelmana on nyt se että välillä lämmityslaite puhaltaa todella kuumaa (ja auto on kuin ruotsalainen sauna) ja välillä kylmää (vaikkei koske lämpösäätimeen) ja vaihtelee kylmän/kuuman välillä miten sattuu. Mikä tämän aiheuttaa? Aattelin että mun pumppu on väärin päin ja taistelee auton oman pumpun kanssa mutta kierrokset eivät asiaan mitenkään radikaalisti vaikuta.
Escorteilla vuodesta 1992...
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Taitaapa se dokkilaisesa kuiten vielä vesipumpulta mennä kennon ylempään putkeen ja paluu alemmasta kennon putkesta kanteen. Pitää kyllä kysyä että miten se kabiini lämpenee hopummasti? Onkos siinä pumpulla joku lämmitinkin olemassa?
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Opeleissa on sähköisellä kiertovesipumpulla tarkoituksena, kierrättää suuremmat määrät sitä lämmintä vettä minuutissa kennoston läpi, jolloin kennoston on lämpimämpi ja näin ollen tuuletin ei niin helpolla viilennä sitä kennostoa, vaan kennostossa riittää lämmintä vaikka kuinka tuuletin huutaisi.
Esim entisessä V6 Omegassa oli ero kuin yöllä ja päivällä lämpimän riittämisessä kabinetissä(kun kiertovesipumppu oli toiminnassa / poissa käytössä)
Esim entisessä V6 Omegassa oli ero kuin yöllä ja päivällä lämpimän riittämisessä kabinetissä(kun kiertovesipumppu oli toiminnassa / poissa käytössä)
Mondeo Ghia X (MK3)
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
No joo, mutta kyllä dohci ainakin lämpenee nopeasti ja sitä lämpöä riittää.
Ikinä en ole enempää kaivannut, mutta kukin tyylillään.
Ikinä en ole enempää kaivannut, mutta kukin tyylillään.
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
siis sähköinen pumppuhan on yleensä sitä varten että vesi kiertää kun auto ei ole käynnissä enää/vielä, jolloin lämpöä saa kabiiniin pidemmän aikaa, jne
Ainaskin joissain VAG-autoissa moottori sammuksissa ollessa tuon "lisäpumpun" saa päälle kun painaa ECON-namiskaa (ilmastointi off-nappia).
Ainaskin joissain VAG-autoissa moottori sammuksissa ollessa tuon "lisäpumpun" saa päälle kun painaa ECON-namiskaa (ilmastointi off-nappia).
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Alkuperäinen ongelma oli tosiaan se että auto ei lämmenny ollenkaan (auton sisällä kylmempi kuin pihalla). Kaikki poppakonstit kokeiltu ja mikään ei auttanut niin hommasin jonkun minibussin kiertovesipumpun lämpimän ilman toivossa. Ja saahan siitä kai köyhän miehen webaston jos jaksaa rakennella D :
Kone oli alunperin 4 vaihteinen 1.6, johon päivitettiin 5 vaihteinen loota varaosaautosta. Olisiko 5 vaihteisissa sitten tehokkaampi vesipumppu (kun se käy pienemmillä kierroksilla), hihnapyörät on ainakin samat?
Pumppu on siis nyt oikeinpäin kun se imee auton pumpulta ja työntää lämppärin kennon yläputkeen?
Kyllä tuokin menee saunasta kun pelaa oikein (nyt pumpun kanssa), ero tosiaan ihan järkyttävä. Tuuletinta pystyy huudattamaan kolmosella eikä hönkä lopu kesken. Ongelmana siis vain että lämpö loppuu satunnaisesti ihan kokonaan kesken. 80km päivittäisessä ajossa kohtuu subtropiikkinen ilmasto kun nakkaa kokoajan kylmää ja kuumaa sekaisin.
Kone oli alunperin 4 vaihteinen 1.6, johon päivitettiin 5 vaihteinen loota varaosaautosta. Olisiko 5 vaihteisissa sitten tehokkaampi vesipumppu (kun se käy pienemmillä kierroksilla), hihnapyörät on ainakin samat?
Pumppu on siis nyt oikeinpäin kun se imee auton pumpulta ja työntää lämppärin kennon yläputkeen?
Tämä oli siis juuri tarkoituksena.IziO kirjoitti:Opeleissa on sähköisellä kiertovesipumpulla tarkoituksena, kierrättää suuremmat määrät sitä lämmintä vettä minuutissa kennoston läpi, jolloin kennoston on lämpimämpi ja näin ollen tuuletin ei niin helpolla viilennä sitä kennostoa, vaan kennostossa riittää lämmintä vaikka kuinka tuuletin huutaisi.
Esim entisessä V6 Omegassa oli ero kuin yöllä ja päivällä lämpimän riittämisessä kabinetissä(kun kiertovesipumppu oli toiminnassa / poissa käytössä)
Mites tään voi sitten testata? Termostaattina on kuumin version mitä motonetistä sai, en asteina nyt juuri muistaVoisikohan humppaus johtua termostaatin avautumisesta, kun se aukeaa niin lämmin vesi karkaa helpompaa reittiä syyläriin.
Kyllä tuokin menee saunasta kun pelaa oikein (nyt pumpun kanssa), ero tosiaan ihan järkyttävä. Tuuletinta pystyy huudattamaan kolmosella eikä hönkä lopu kesken. Ongelmana siis vain että lämpö loppuu satunnaisesti ihan kokonaan kesken. 80km päivittäisessä ajossa kohtuu subtropiikkinen ilmasto kun nakkaa kokoajan kylmää ja kuumaa sekaisin.
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
Imu kannesta/imusarjasta, ja paluu vesipumpun alavesiletkuun. Lämppärin kennon alimmasta sisään ja ylimmästä ulos.sankari kirjoitti:Pumppu on siis nyt oikeinpäin kun se imee auton pumpulta ja työntää lämppärin kennon yläputkeen?
OT: Minä askartelinpaskartelin tämmösen lämppärin letkuun.

Toimii, paitsi laturista loppuu hönkä kesken

Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
pitää nyt vissiin sen verran päivittää että sain pelaamaan. käänsin pumpun nyt toivottavasti viimmeisen kerran. oli vissiin alunperin vähän liian ylhäällä ja vähän vääräs asennos
tuohan jäähdyttää jo koko autonToimii, paitsi laturista loppuu hönkä kesken Virtaa menöö kylmänä rapiat 50A eli 13,7V x 50A= 685W. Kun alkaa lämmetä niin tippuu 44A. Tarttis hommata ruisku ohceen laturin niin sais testailtua paremmin.
Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja
aika raju 
tosin pikemminkin tuo jo lämmittää itessään sitä vettä, kun sähkömoottori noilla tehoilla jo lämpiää itekkin mukavasti. Se on toki hyvä asia
esim 80% hyötysuhteella tuo tekisi 137W lämpöä, ja jos nyt vaikka puolet siirtyisi siitä veteen ja puolet harakoille, niin 68,5W lisää lämmitystehoa veteen. ei paljoa mutta enemmän kuin ei mitään, varsinkin jos just ennen lämppärinkennoa.

tosin pikemminkin tuo jo lämmittää itessään sitä vettä, kun sähkömoottori noilla tehoilla jo lämpiää itekkin mukavasti. Se on toki hyvä asia

esim 80% hyötysuhteella tuo tekisi 137W lämpöä, ja jos nyt vaikka puolet siirtyisi siitä veteen ja puolet harakoille, niin 68,5W lisää lämmitystehoa veteen. ei paljoa mutta enemmän kuin ei mitään, varsinkin jos just ennen lämppärinkennoa.
Wanhat Audit
Tekno / Tenho Ruohoranta

Tekno / Tenho Ruohoranta