sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
sankari
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Tammi 2012 18:41

sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja sankari »

Hei,

Laitoin sierraan pumpun tehostamaan lämmitystä mutta rupesin nyt pähkäilemään että kummin päin se vesi kiertääkään kennossa? Muistelin että vesi menee ylhäältä sisään (vesipumpulta) ja alhaalta pois (imusarjaan), pitääkö paikkansa?

Ongelmana on nyt se että välillä lämmityslaite puhaltaa todella kuumaa (ja auto on kuin ruotsalainen sauna) ja välillä kylmää (vaikkei koske lämpösäätimeen) ja vaihtelee kylmän/kuuman välillä miten sattuu. Mikä tämän aiheuttaa? Aattelin että mun pumppu on väärin päin ja taistelee auton oman pumpun kanssa mutta kierrokset eivät asiaan mitenkään radikaalisti vaikuta.

Termostaatti vaihdettu, läppä/vaijeri tarkastettu, kennon läpi ajettu letkulla vettä (ja virtaa omasta mielestä ihan hyvin), ei isompia roskia kennon ulkompuolella, molemmat letkut kuumana ja mahdollisisa ilmalukkoja irroteltu eikä mikään auta. Lämmöt pysyy siinä "R" kohdalla.

Ajattelin joko ilmalukko tai sitten pumppu on väärinpäin, mutta pumpun asentoa on vaihdettu ja autoa koitettu ilmata jokasella mahdollisella keinolla eli loppuu jo ideat kesken.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Missä kohdin tuo pumppu on ja miksi se on siellä ?
Toimiko lämmityslaite normaalisti ennen pumpun asennusta ?
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Foordson kirjoitti:Missä kohdin tuo pumppu on ja miksi se on siellä ?
Onhan esim. ooppeleissa tuo kiertovesipumppu lisänä, siksi että kabiini lämpenisi nopeammin.. Samasta syystä se on tähänkin asennettu, kai :roll:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Meinasin poistaa tuon lauseen lopun, mutten kerenny.
jppn
Viestit: 169
Liittynyt: 30 Maalis 2011 21:13
Paikkakunta: Kainuu

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja jppn »

sankari kirjoitti:Hei,

Laitoin sierraan pumpun tehostamaan lämmitystä mutta rupesin nyt pähkäilemään että kummin päin se vesi kiertääkään kennossa? Muistelin että vesi menee ylhäältä sisään (vesipumpulta) ja alhaalta pois (imusarjaan), pitääkö paikkansa?.
Imusarjan läpi tulee kuuma vesi ulos, sitten lämppärin kennon paluuvesi palautetaan alavesiletkuun vesipumpulle.
sankari kirjoitti: Ongelmana on nyt se että välillä lämmityslaite puhaltaa todella kuumaa (ja auto on kuin ruotsalainen sauna) ja välillä kylmää (vaikkei koske lämpösäätimeen) ja vaihtelee kylmän/kuuman välillä miten sattuu. Mikä tämän aiheuttaa? Aattelin että mun pumppu on väärin päin ja taistelee auton oman pumpun kanssa mutta kierrokset eivät asiaan mitenkään radikaalisti vaikuta.
Voisikohan humppaus johtua termostaatin avautumisesta, kun se aukeaa niin lämmin vesi karkaa helpompaa reittiä syyläriin.
Escorteilla vuodesta 1992...
U.G.I
Viestit: 100
Liittynyt: 25 Huhti 2011 12:39

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja U.G.I »

Taitaapa se dokkilaisesa kuiten vielä vesipumpulta mennä kennon ylempään putkeen ja paluu alemmasta kennon putkesta kanteen. Pitää kyllä kysyä että miten se kabiini lämpenee hopummasti? Onkos siinä pumpulla joku lämmitinkin olemassa?
IziO
Viestit: 246
Liittynyt: 03 Marras 2011 19:50

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja IziO »

Opeleissa on sähköisellä kiertovesipumpulla tarkoituksena, kierrättää suuremmat määrät sitä lämmintä vettä minuutissa kennoston läpi, jolloin kennoston on lämpimämpi ja näin ollen tuuletin ei niin helpolla viilennä sitä kennostoa, vaan kennostossa riittää lämmintä vaikka kuinka tuuletin huutaisi.
Esim entisessä V6 Omegassa oli ero kuin yöllä ja päivällä lämpimän riittämisessä kabinetissä(kun kiertovesipumppu oli toiminnassa / poissa käytössä)
Mondeo Ghia X (MK3)
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja Foordson »

No joo, mutta kyllä dohci ainakin lämpenee nopeasti ja sitä lämpöä riittää.
Ikinä en ole enempää kaivannut, mutta kukin tyylillään.
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja Tekno »

siis sähköinen pumppuhan on yleensä sitä varten että vesi kiertää kun auto ei ole käynnissä enää/vielä, jolloin lämpöä saa kabiiniin pidemmän aikaa, jne

Ainaskin joissain VAG-autoissa moottori sammuksissa ollessa tuon "lisäpumpun" saa päälle kun painaa ECON-namiskaa (ilmastointi off-nappia).
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
sankari
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Tammi 2012 18:41

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja sankari »

Alkuperäinen ongelma oli tosiaan se että auto ei lämmenny ollenkaan (auton sisällä kylmempi kuin pihalla). Kaikki poppakonstit kokeiltu ja mikään ei auttanut niin hommasin jonkun minibussin kiertovesipumpun lämpimän ilman toivossa. Ja saahan siitä kai köyhän miehen webaston jos jaksaa rakennella D :

Kone oli alunperin 4 vaihteinen 1.6, johon päivitettiin 5 vaihteinen loota varaosaautosta. Olisiko 5 vaihteisissa sitten tehokkaampi vesipumppu (kun se käy pienemmillä kierroksilla), hihnapyörät on ainakin samat?

Pumppu on siis nyt oikeinpäin kun se imee auton pumpulta ja työntää lämppärin kennon yläputkeen?
IziO kirjoitti:Opeleissa on sähköisellä kiertovesipumpulla tarkoituksena, kierrättää suuremmat määrät sitä lämmintä vettä minuutissa kennoston läpi, jolloin kennoston on lämpimämpi ja näin ollen tuuletin ei niin helpolla viilennä sitä kennostoa, vaan kennostossa riittää lämmintä vaikka kuinka tuuletin huutaisi.
Esim entisessä V6 Omegassa oli ero kuin yöllä ja päivällä lämpimän riittämisessä kabinetissä(kun kiertovesipumppu oli toiminnassa / poissa käytössä)
Tämä oli siis juuri tarkoituksena.
Voisikohan humppaus johtua termostaatin avautumisesta, kun se aukeaa niin lämmin vesi karkaa helpompaa reittiä syyläriin.
Mites tään voi sitten testata? Termostaattina on kuumin version mitä motonetistä sai, en asteina nyt juuri muista

Kyllä tuokin menee saunasta kun pelaa oikein (nyt pumpun kanssa), ero tosiaan ihan järkyttävä. Tuuletinta pystyy huudattamaan kolmosella eikä hönkä lopu kesken. Ongelmana siis vain että lämpö loppuu satunnaisesti ihan kokonaan kesken. 80km päivittäisessä ajossa kohtuu subtropiikkinen ilmasto kun nakkaa kokoajan kylmää ja kuumaa sekaisin.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja emax »

sankari kirjoitti:Pumppu on siis nyt oikeinpäin kun se imee auton pumpulta ja työntää lämppärin kennon yläputkeen?
Imu kannesta/imusarjasta, ja paluu vesipumpun alavesiletkuun. Lämppärin kennon alimmasta sisään ja ylimmästä ulos.

OT: Minä askartelinpaskartelin tämmösen lämppärin letkuun.
Kuva
Toimii, paitsi laturista loppuu hönkä kesken :( Virtaa menöö kylmänä rapiat 50A eli 13,7V x 50A= 685W. Kun alkaa lämmetä niin tippuu 44A. Tarttis hommata ruisku ohceen laturin niin sais testailtua paremmin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
sankari
Viestit: 8
Liittynyt: 23 Tammi 2012 18:41

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja sankari »

pitää nyt vissiin sen verran päivittää että sain pelaamaan. käänsin pumpun nyt toivottavasti viimmeisen kerran. oli vissiin alunperin vähän liian ylhäällä ja vähän vääräs asennos
Toimii, paitsi laturista loppuu hönkä kesken Virtaa menöö kylmänä rapiat 50A eli 13,7V x 50A= 685W. Kun alkaa lämmetä niin tippuu 44A. Tarttis hommata ruisku ohceen laturin niin sais testailtua paremmin.
tuohan jäähdyttää jo koko auton
Avatar
Tekno
Viestit: 929
Liittynyt: 18 Touko 2008 08:30

Re: sierran lämmityslaite ei tottele fysiikan lakeja

Viesti Kirjoittaja Tekno »

aika raju :D

tosin pikemminkin tuo jo lämmittää itessään sitä vettä, kun sähkömoottori noilla tehoilla jo lämpiää itekkin mukavasti. Se on toki hyvä asia :)

esim 80% hyötysuhteella tuo tekisi 137W lämpöä, ja jos nyt vaikka puolet siirtyisi siitä veteen ja puolet harakoille, niin 68,5W lisää lämmitystehoa veteen. ei paljoa mutta enemmän kuin ei mitään, varsinkin jos just ennen lämppärinkennoa.
Wanhat Audit 8-)
Tekno / Tenho Ruohoranta
Vastaa Viestiin