1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Tuli pieni probleema mitä ilmeisimmin Mondeon nostajien kanssa.
Toissaperjantaina kun starttasin niin hörähti mutta sammui samantein, tämän jälkeen moottori kuulosti siltä kuin ei olis puristuksia ollenkaan.
Tässä vaiheessahan säikähdin sitä pahinta, että jakohihna/kiristin on pettäny.
Tätä ennen käytin konetta edellisenä iltana noin 5 sekuntia kun oli jääny edellisenä päivänä sisävalo päälle ja piti vaan kokeilla että onko akkua vai onko tyhjä.
Kun sitten käynnisty niin en tosiaan viittä sekuntia pidempään käyttäny.
No, toissapäivänä saatiin auto työn alle ja tänään viimein uudet jakopään hilkkeet kiinni. Jakohan oli siis kohdallaan ja jakopään vanhat osat täysin ehjät.
Sitten kaverin pyörittäessä konetta käsin kampiakselista sanoi että kone pyörii aivan liian löysästi, ei ollut kuulemma ollenkaan vastusta.
Sitten mitattiin puristukset ykkössylinteristä ja heikot oli puristukset, arvoja en enää muista.
Öljyt koneessa on helvetin paljon ajettu ja todella mustaa paksua pashaa ja tarkotus oli vaihtaa ne kyllä ennen pakkasia mutta en ihan sitten kerenny..
Nytpä sitten alettiin tutkimaan josko nostajat jumittaa, otettiin toinen nokka-akseli irti ja paria nostajaa kokeiltiin, niin hyvä kun ruuvipenkissä sai sen painumaan kasaan.
Että onko tuo nyt sitten se jumimisen merkki?
Jos nuo jumissa on niin milläs ne saa elvytettyä? Ei viittis mennä uusia heti ostamaan kun tulee sillekin melkoisesti hintaa.
Yöksi nyt sitten jätettiin valumaan kone kuiviin huonoista öljyistä ja huomenna uudet tilalle, mutta auttaako uusikaan öljy elvyttämään nostajia vai onko ne törkättävä vaikka dieselin sekaan ja annettava lillua siellä sen aikaa että huono öljy tulee pois?
Vai saako nostajan tyhjäksi öljystä vain puristamalla siinä ruuvipenkissä varovasti? Liikerataa ei ilmeisesti paria milliä enempää ole.
Kiiruusti vinkkejä kiitos, huomenna olis tarkotus saada auto takas nippuun että pääsee joulun viettoon..
Toissaperjantaina kun starttasin niin hörähti mutta sammui samantein, tämän jälkeen moottori kuulosti siltä kuin ei olis puristuksia ollenkaan.
Tässä vaiheessahan säikähdin sitä pahinta, että jakohihna/kiristin on pettäny.
Tätä ennen käytin konetta edellisenä iltana noin 5 sekuntia kun oli jääny edellisenä päivänä sisävalo päälle ja piti vaan kokeilla että onko akkua vai onko tyhjä.
Kun sitten käynnisty niin en tosiaan viittä sekuntia pidempään käyttäny.
No, toissapäivänä saatiin auto työn alle ja tänään viimein uudet jakopään hilkkeet kiinni. Jakohan oli siis kohdallaan ja jakopään vanhat osat täysin ehjät.
Sitten kaverin pyörittäessä konetta käsin kampiakselista sanoi että kone pyörii aivan liian löysästi, ei ollut kuulemma ollenkaan vastusta.
Sitten mitattiin puristukset ykkössylinteristä ja heikot oli puristukset, arvoja en enää muista.
Öljyt koneessa on helvetin paljon ajettu ja todella mustaa paksua pashaa ja tarkotus oli vaihtaa ne kyllä ennen pakkasia mutta en ihan sitten kerenny..
Nytpä sitten alettiin tutkimaan josko nostajat jumittaa, otettiin toinen nokka-akseli irti ja paria nostajaa kokeiltiin, niin hyvä kun ruuvipenkissä sai sen painumaan kasaan.
Että onko tuo nyt sitten se jumimisen merkki?
Jos nuo jumissa on niin milläs ne saa elvytettyä? Ei viittis mennä uusia heti ostamaan kun tulee sillekin melkoisesti hintaa.
Yöksi nyt sitten jätettiin valumaan kone kuiviin huonoista öljyistä ja huomenna uudet tilalle, mutta auttaako uusikaan öljy elvyttämään nostajia vai onko ne törkättävä vaikka dieselin sekaan ja annettava lillua siellä sen aikaa että huono öljy tulee pois?
Vai saako nostajan tyhjäksi öljystä vain puristamalla siinä ruuvipenkissä varovasti? Liikerataa ei ilmeisesti paria milliä enempää ole.
Kiiruusti vinkkejä kiitos, huomenna olis tarkotus saada auto takas nippuun että pääsee joulun viettoon..
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
About näin
http://www.nuvision.ndo.co.uk/tappets.htm
Purat kaikki ja pese dieselillä, asetoonilla, tärpätillä mitä nyt löytyy.
http://www.nuvision.ndo.co.uk/tappets.htm
Purat kaikki ja pese dieselillä, asetoonilla, tärpätillä mitä nyt löytyy.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Ei nostajissa taida mitään vikaa olla, venttiilit on jäänyt raolleen. Jotkut puhuu liimaventtiileistä. Venttiilin varren töhkät jähmettyy niin että venttiili jää kantamaan. Kylmänä tuo lyhyt käynti aiheuttaa sen paljon ajetuissa, kannattaa käyttää ainakin pari minuuttia ennenkuin sammuttaa. Sahaa tarpeeksi kauan niin lähtee pytty kerrallaan mukaan. Edellinen autoni tarvitsi tuossa tilanteessa 3-5 min starttauksen ennenkuin lähti tulille.
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Tuo kävi itelläkin mielessä, mutta starttaus kuulostaa tosiaan siltä ettei ole puristuksia ollenkaan.Julle850 kirjoitti:Ei nostajissa taida mitään vikaa olla, venttiilit on jäänyt raolleen. Jotkut puhuu liimaventtiileistä. Venttiilin varren töhkät jähmettyy niin että venttiili jää kantamaan. Kylmänä tuo lyhyt käynti aiheuttaa sen paljon ajetuissa, kannattaa käyttää ainakin pari minuuttia ennenkuin sammuttaa. Sahaa tarpeeksi kauan niin lähtee pytty kerrallaan mukaan. Edellinen autoni tarvitsi tuossa tilanteessa 3-5 min starttauksen ennenkuin lähti tulille.
Voi olla että tänään lyödään uudet öljyt koneeseen ja tehdään juurikin noin ja tutkitaan sitten uudestaan.
Mites sitten on jos sattuukin hörähtämään tulille, millä nuo venttiilien töhkät saa pois? Forte-käsittely tai joku muu vastaava?
Öljyksi tulee Fordin oma 5w-30.
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Hydrauliset tasaimet irti ja valopetroolikylpyyn vuorokaudeksi. Pitäis irrota lietteet.
... ja Forte-pesu koneelle asiantuntijan tekemänä. Kyllä se siitä...
... ja Forte-pesu koneelle asiantuntijan tekemänä. Kyllä se siitä...
Torque Vectoring Control
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Kansiremontin jälkeen ongelma poistui (mm. uudet ohjarit). Ongelma palasi joskus 150tkm päästä. Ei Foorti mutta saman konsernin vehje.
Fortet yms ei auta koska öljyn ja bensan lisäaineet yms. töhkät venttiilin varressa aiheuttaa tuota.
=> ongelma palaa kohtuullisen nopeesti.
Paras kun ei kylmänä tee ollenkaan lyhyitä käyntijaksoja, esim siirto pihalta talliin. Antaa koneen lämmetä hetken ennen sammuttamista.
Fortet yms ei auta koska öljyn ja bensan lisäaineet yms. töhkät venttiilin varressa aiheuttaa tuota.
=> ongelma palaa kohtuullisen nopeesti.
Paras kun ei kylmänä tee ollenkaan lyhyitä käyntijaksoja, esim siirto pihalta talliin. Antaa koneen lämmetä hetken ennen sammuttamista.
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
JohnFinn kirjoitti:Hydrauliset tasaimet irti ja valopetroolikylpyyn vuorokaudeksi. Pitäis irrota lietteet.
... ja Forte-pesu koneelle asiantuntijan tekemänä. Kyllä se siitä...
Miten tuo valopetrooli kikka kakkonen ja forte "ammattilaisen" tekemänä sopii tuohon samaan juttuun?
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Tuo rojujen kasaaminen ja pitkä starttausyritys tuntuis nyt jotenkin omaan korvaan jokseenkin loogiselta ja siltä mitä lähdetään seuraavaksi yrittämään, olettaen että siellä on venat hieman auki puristusmittauksen perusteella.
Muistelisin että olikohan 9 baria painetta ykkössylinterissä mitatessa, kuitenkin alle 10 joka ei ole tarpeeksi.
Tuleekohan tuo huono vanha öljy sitten aikanaan nostajista ulos kun alkaa uusi öljy kiertämään koneessa vai jääkö se niihin pyörimään? Vuorokauden puhdistusoperaatiolle kun ei olis oikeestaan aikaa..
Muistelisin että olikohan 9 baria painetta ykkössylinterissä mitatessa, kuitenkin alle 10 joka ei ole tarpeeksi.
Tuleekohan tuo huono vanha öljy sitten aikanaan nostajista ulos kun alkaa uusi öljy kiertämään koneessa vai jääkö se niihin pyörimään? Vuorokauden puhdistusoperaatiolle kun ei olis oikeestaan aikaa..
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Vanha oljy kyllä tulee pois ajan kanssa, joka kestää. Karstat jää sisälle ja sen ei saa pois, kun käsin purkamalla kaikki osiksi ja pesemällä jos haluaa kunnolla tehdä. Toivottavasti kuten edellä on sanottu, että venat kantaisi olisi syy. Männänrenkaita en myöskään ihmettelisi, jos olisivat menneet, kun öljy ollut tuollaista mitä kuvailit. Toivottavasti kumminkaan näin ei olisi.HMS77 kirjoitti:Tuo rojujen kasaaminen ja pitkä starttausyritys tuntuis nyt jotenkin omaan korvaan jokseenkin loogiselta ja siltä mitä lähdetään seuraavaksi yrittämään, olettaen että siellä on venat hieman auki puristusmittauksen perusteella.
Muistelisin että olikohan 9 baria painetta ykkössylinterissä mitatessa, kuitenkin alle 10 joka ei ole tarpeeksi.
Tuleekohan tuo huono vanha öljy sitten aikanaan nostajista ulos kun alkaa uusi öljy kiertämään koneessa vai jääkö se niihin pyörimään? Vuorokauden puhdistusoperaatiolle kun ei olis oikeestaan aikaa..
Viimeksi muokannut Gona, 22 Joulu 2011 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Muuten, onko -98 mallissa hydrauliset nostimet? Ainakin -00 1,8l on paloilla säädettävät välykset.
En usko että tässä ko. tapauksessa hydraulinostimissa mitään vikaa tai ongelmaa on. Miksi olisi???
Nostin kun kuluu/vanhenee niin alkaa venttiilinvälykset naputtaa. Aluksi kylmänä, myöhemmin jatkuvasti. Onko jollain jäänyt nostin oikeesti jumiin????? En ole ainakaan ikinä kuullut.....
Kokeile puristuksia ilman nostimia jos venttiilikoneisto on jo valmiiksi levällään.
En usko että tässä ko. tapauksessa hydraulinostimissa mitään vikaa tai ongelmaa on. Miksi olisi???
Nostin kun kuluu/vanhenee niin alkaa venttiilinvälykset naputtaa. Aluksi kylmänä, myöhemmin jatkuvasti. Onko jollain jäänyt nostin oikeesti jumiin????? En ole ainakaan ikinä kuullut.....
Kokeile puristuksia ilman nostimia jos venttiilikoneisto on jo valmiiksi levällään.
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Itse olen purkanut yhden kannen osa nostimissa oli aivan jumissa ja muutamista oli nostimen sisältä jousi poikennut. Kyllä ne ihan hyvin voi lopettaa sen muutaman millin liikkeen mikä niiltä odotetaan tapahtuvan.
Sierra 2.0i S '86, Sierra 1.6 Sx '87
Fiesta Mk3 '89
Fiesta Mk3 '89
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Siinä kannes on paineensäädin, taikka vanhemmissa se on vain kuristin joka kylmänä ja vanhoilla öljyillä ei alenna öljynpainetta tarpeeksi->venttiilit jää kantamaan. Se on sellainen tapin näköinen jommankumman nokan vieressä jossa on pieni reikä keskellä. Foortilta uus säädin vanhan tilalle niin alkaa toimia, eikä pala venttiilitkään.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Jepjep, Mondeo hörähti käyntiin neljän pitkän starttauksen jälkeen. Kyseessä oli siis mitä ilmeisimmin "liimaventtiilit".
Kolme pyttyä ensin ja nelonen parin minuutin päästä perässä.
Onpahan nyt sitten jakopään hilkkeet, moniurahihna, öljyt ja jäähdytinnesteet vaihdettu.
Kiitokset kaikille!
Kolme pyttyä ensin ja nelonen parin minuutin päästä perässä.
Onpahan nyt sitten jakopään hilkkeet, moniurahihna, öljyt ja jäähdytinnesteet vaihdettu.
Kiitokset kaikille!
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Vinkiksi kaikille, starttaaminen kaasu täysin pohjassa pudottaa starttiajan murto-osaan. Jos siis käy noin. Polttoaineensyöttö on silloin katkaistuna ja tulpat ei kastu, myös katti säästyy. Jonkin aikaa pyörittää ja nostaa sitten kaasun->käyntiin.
Ja tosiaan, ei kannata startata autoa kylmänä lyhyeksi aikaa käyntiin ainakaan jos on se vanhanmallinen venttiili ja väärät öljyt.
Ja tosiaan, ei kannata startata autoa kylmänä lyhyeksi aikaa käyntiin ainakaan jos on se vanhanmallinen venttiili ja väärät öljyt.
Mondeo mk1 2.0 4d -96
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Hyvä että toimii.
Mut nostajat kun jumittaa,oireet ovat juuri edelläkertomasi.
Suurin syy,että ei käytetä koneeseen kuuluvaa öljyä.
Tai ei vaihdeta "koskaan"
Mut nostajat kun jumittaa,oireet ovat juuri edelläkertomasi.
Suurin syy,että ei käytetä koneeseen kuuluvaa öljyä.
Tai ei vaihdeta "koskaan"
Re: 1.8 Zetecin hydraulisten nostajien elvytys?
Kyllä tässä saa katsoa peiliin, koneessahan oli helvetin vanhat ja huonot öljyt. Tulipa hyvä muistutus itelle öljynvaihdon tärkeydestä..Herkko kirjoitti:Hyvä että toimii.
Mut nostajat kun jumittaa,oireet ovat juuri edelläkertomasi.
Suurin syy,että ei käytetä koneeseen kuuluvaa öljyä.
Tai ei vaihdeta "koskaan"
Yleensä olen kyllä vaihtanu ajallaan mutta nyt vaan jäi..