focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

täältäkin foorumilta varmasti löytyy hyviä ohjeita focuksen (99 ib5) vetarien vaihtoon..
oon vaan uus täällä niin en millään löydä mitään ohjeita.. jos joku vois vinkata tai antaa edes vinkkiä :wink:

meinaan motonetistä ostaa nuo vetarit.. yhteishintaan 254e eli ei siis mitään!!

apparin puoli on sinällään selvää kauraa mutta tuo kuskinpuolen vaihdelaatikon pää ei vissiin helpolla irtoa!?

alapallonivelen irroituksesta sellainen kokemus että sähköpiikkauskone on maailman paras täryyttäjä :D lähtee varmasti irti sekunnissa samalla kun vähä putkella vääntää..

onko jollain kokemusta noista motonetin ´´huippuvetareista´´ meinaan vaan että kallein mahdollinen vetari alkoi nelosella :shock:

sitten vaihdelaatikko öljyjä en IKINÄ ole MIHINKÄÄN autoon vaihtanut.. olisi mahtavaa tietää miten ne vaihdetaan ja mistä vanhat öljyt tulee pihalle ja mistä uudet laitetaan sisälle ja miten :)

suuurkiiitos!!
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja Foordson »

Tämä kuuluisi alusta-osioon, mutta tässä aika hyvät ohjeet.
viewtopic.php?f=3&t=29605&p=157168&hilit=320nm#p157168
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

Foordson kirjoitti:Tämä kuuluisi alusta-osioon, mutta tässä aika hyvät ohjeet.
viewtopic.php?f=3&t=29605&p=157168&hilit=320nm#p157168
mielestäni voimansiirto kuuluu tekniikka osastolle.. niin etusivullakin lukee..


tuo olikin hyvä ohje.. tuosta öjlystä vielä sen verran että mitä öljyä tuonne vaihdelaatikkoon uskaltaa laittaa? pitääkö kaikki öljyt saada pois jos sinne jotain tarvikeliikkeestä ostettua öljyä alkaa lisämään? onko vaihdelaatikossa poistoreikää?
Viimeksi muokannut pr3d4t0r, 26 Syys 2011 16:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Foordson
Viestit: 1286
Liittynyt: 23 Huhti 2007 22:56

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja Foordson »

mielestäni voimansiirto kuuluu tekniikka osastolle.. niin etusivullakin lukee..
No, niin näkyy lukevan :D
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

kävin katselemassa konepellin alle niin tuohon linkkiin verraten tuota täyttöaukkoa ei löytyny.. tiedä sitten onko kokonaan erilaiset moottorit kun tuossa uudemmassa mallissa.. omassani on 1,6ztec..
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Ohjeen kuvassa öljyä lisätään anturin reiästä; varsinainen täyttöaukko on
sen mustan muovikannen alla piilossa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

yritäedes kirjoitti:Ohjeen kuvassa öljyä lisätään anturin reiästä; varsinainen täyttöaukko on
sen mustan muovikannen alla piilossa.
musta muovikansi?

Kuva
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Se musta suojakansi on laatikon kyljessä etupuolelle; ei näy tuossa kuvassa kun akku ja sen teline on tiellä.
Täytyy katsoa puskurin alta tai montun päällä. Iso muovikansi, noin 20 cm kanttiinsa,
muovikorvakkeilla reunoistaan laatikossa kiinni; helppo irrottaa, kunhan pääsee käsiksi.

Kuvassa näkyy, mitä sen suojakannen alta paljastuu:
http://www.focusfanatics.com/forum/show ... p?t=251229
Viimeksi muokannut yritäedes, 26 Syys 2011 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuollakin ollaan samoissa puuhissa:
viewtopic.php?f=4&t=34170
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

Semmoisia vinkkejä vaihtoon antaisin että:

Hanki tarpeeksi järeät avaimet napamutterin aukaisuun. Itse ostin vajaan puolmetrisen varren hylsyn päähän ja jatkoin sitä vielä metrisellä putkenpätkällä. Voi olla et vähempikin riittäis, mut pelasin varman päälle, napamutteri saa/pitää kuitenkin olla tiukassa.

Ole stefojen vaihdossa TODELLA huolellinen. Uudet tiivisteet laitat tottakai, vanhat menee kuitenkin rikki irrottaessa. Irroitukseen käy pyöreäreunainen rengasrauta hyvin.

Putsaa pinnat huolella ja naputtele tiivisteet liikaa voimia käyttämättä paikoilleen etteivät mene rikki. Iso hylsy joka on just stefan ulkomitan kokoinen olis hyvä laittaa päälle ja sillä hissukseen naputella. Koko homma on ihan hukkaan heitettyä jos lopuksi huomaat et stefat vuotaa ja laatikosta öljyt tulee pihalle.

Kunnolliset pukit, mielellään useampikin kappale auton alle ettei käy vahinkoa. Helpottaa asennusta kun pääsee ihan kokonaan auton alle makaamaan. Jos ei siis ole mitään nosturia tms...

Kunnolla lamppuja et näkee. Vittumaista yrittää käsikopelolla häärätä.

Öljyiksi itse laitoin Fordin omaa (oliks se nyt jotain 75w90?) maksoi n.25e litra. Kokonaistilavuus laatikossa on 2,3litraa.

Matkustajanpuoleisen akselin kun nyppää irti, astia (ennen irroitusta) alle ja lasket tunkilla nurkan niin alas kuin uskallat. Käy vaikka kahvilla tässä välissä ja anna öljyn valua ulos. Tällä tavalla sain 1.5 litraa tulemaan ulos. Jos autolla on justiinsa ajettu ennen remppaan ryhtymistä, se helpottaa öljyn juoksemista kun se on lämmintä.

Öljyt lisäsin tuosta linkissä mainitusta pakkivalon anturin reijästä, anturi irti, sopiva letku reikään ja tratti päähän niin pääset liruttamaan tuosta akun edestä eikä tarvi mönkiä maassa.

Kuskinpuoleinen vetari on tosiaan hankalampi kun ei meinaa irrota. Liukuvasara tms olis kova sana. Rengasraudat ja raaka voima auttoivat tässä minua kun muuta ei ollut ;)

Aikaa kannattaa varata sellaiset 3-5 tuntia, homma on oikeastaan aika helppoa kaikilla näillä ohjeilla mitä tämä foorumi tarjoaa. Ennenkaikkea, ole silti erityisen huolellinen ja tarkka, tätä remonttia ei kannata mokata vaan tehdä kerran ja kunnolla :lol:

Jos kysyttävää tulee, kysele pois vielä kun tuo remontti on tuoreessa muistissa :wink:

Pakkivalon anturi on muistaakseni about tuossa kohtaa, helpompi löytää kun auto on tunkattu ylös ja katsot alakautta. Valkoinen muovinen pää johon menee pari piuhaa. Ei siellä tainnut muita pahemmin olla näkyvissä, kait?

http://focuksen.kuvat.fi/kuvat/Muut%20Jutut/kuva.jpg
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

hyvät vinkit tuomaz :) kiitos.. kyllä mä näillä jo pitkälle pärjään.. mutta puhuit tiivisteestä?! tarkoitit varmaan justiin tätä stefaa? vai tuleeko tuonne vielä jotain muita tiivisteitä.. tuon asennolla ei vissiin oo mitään merkitystä.. asennuksessa pitänee olla yhtä varovainen kun kipiän v*tun kanssa :)

Kuva
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

juu eli samanlaiset tiivisteet molemmilla puolilla. Asennolla on väliä, kuvassa asennettuna oikeinpäin :lol: Näet selvän eron kun saat uuden osan kaupasta käteesi ;)
Stefan toisella puolella ura ja sisällä kiertää jonkinmoinen jousi. Stefan runko tuntui olevan messinkiä tms eli jos väkisin runttaa sen sisään, jää aika varmaan kieroksi. Siksi sen tasaisesti sisäännaputtelu on tärkeää. Muista asentaa tarpeeksi syvälle, ei saa ainakaan jäädä ulommaksi kuin tuo vaihteiston reunus. Sen kyllä tuntee koska menee pohjaan asti :lol: Malttia mukaan ja vältä voimankäyttöä...

Tiivisteen sisäkehällä on valmiiksi asennusrasvat, eli ei kannata niitä pyöritellä pitkin lattioita ettei kerää kaikkea kuraa itseensä. Näin ainakin orkkis osassa.

Irroitus on aika tiukassa kiinni, ei kannata yrittää talttapäämeisselillä hakata stefan ja metallin välistä ettei tule turhaan naarmuja. Itse laitoin rengasraudan pään tiivisteen reunuksesta "sisään" ja siitä kampesin niin lähti nätisti.
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

jees! selvä homma.. tuo vaihteisto öljyn täyttöaukkokin löytyi.. kaikista paras olisi saada kaikki vaihteistoöljyt kokonaan pois ja laittaa kokonaan uudet öljyt laatikkoon.. se 2,3 litraa..

joskus oot jostain micrasta ottanu lootaöljyt pihalle ja se vaati oikein jumalattoman komian avaimen :) taisin tehdä sen todella isosta pultista ja paksusta harjateräksestä..
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

niin asiaan.. nyt on hommattu molemmille puolille uudet vetarit ja stefat.. mallia motonet :) minähän en mainosta mutta tiskillä sai vielä 10 rössaa anteeksi kun liittyi motonetin kanta-asiakkaaksi.. tuleehan sielläkin puljussa käytyä ainakin kerran kahdessa vuodessa että kannatti liittyä!! noh.. koko paketti tuli maksamaan about 230e eli ei justiin mitään.. noin niinkun vetariremontiksi!!


voisin tehdä oikein oman version kuvien kera, miten itse vaihdoin nuo vetarit.. konsteja taitaa olla vähintään miljoona mutta tavoitteet on melkolailla samat.

öljytkin on katteltuna.. ninnannunanniin ne on vaan oikeat.. ei millään raaski ostaa 75e öljyjä laatikkoon!! kahtelin halpahallista vimpanpäälle öljyt laatikkoon(en toki vielä ostanu)! kokonaiset 11,5 e maksoi 75W90 öljy.. oli tarkoitettu manuaalilaatikoihin.. kelvanneeko? tais olla teboil merkkistä öljyä..

sitten mä tarttisin varmaakin varmemman tarkan ja vankan tiedon siitä että mistä tulee lootaöljyt pihalle focuksesta :) muottor on tonnikuussatane zteckki..
focculingus
Viestit: 49
Liittynyt: 18 Heinä 2006 18:55

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja focculingus »

Öljyt tulee ulos (tai se mitä on tullakseen), kun nyppäät jommankumman vetoakselin irti. Tyhjennysroppua ei ole.
Kunhan jotain sopivaa öljyä laitat tilalle. Ei se niin nuukaa ole. Tosin tottakai joku nihilisti tulee näiden kommenttien jälkeen kertomaan, että kaikki hajoaa jos ei ole just oikeat öljyt, mutta... Liika tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

sen verran kannattaa panostaa niihin lootaöljyihin että jos on lähettävä niinäkin talven kylmimpinä aamuina suosittelen synteettistä vaihteistoöljyä. tuon teboilin halvimman kanssa joutuu jättää auton illalla siihen suuntaan mihin on aamulla lähössä ja menovaihteen päälle muuten on varsinkin vaijeritoiminen vaihteensiirto turhan tiukilla eikä tunnu hyvältä muutenkaan... ja gl4 luokituksen täyttäväähän sen pitää olla.

tyhjennysroppu pitäisi löytyä suht pienellä pähkäilyllä tasauspyörästökotelosta tai muualta vaihteiston alimmasta osasta jos semmoinen ylipäätään siellä on, voi kyllä olla ettei ole... kyllä sieltäkin vetarin reijästä ne riittävän tarkkaan tulee pois kun täytät sitten täyttöaukosta ja nimenomaan sen alareunan tasaan...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

mikä se nyt on se focuksen oikea vaihdelaatikko-öljyn lisäysaukko? kun sen kerran kuuluu tulla niin täyteen että sieltä täyttöaukosta tule yli.. sen on siis pakko olla jossain kohtaa vaihdelaatikon kylkeä?! vai lykkääkö vaan 2 litraa öljyä sieltä anturin reiästä sisään ja kylmästi proppu kiinni :)
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Kirjan mukaan oikea öljynpinnan taso on 10-15 mm täyttöaukon alareunan alapuolella.
Sitä voi kokeilla vaikka taivutetulla rautalangalla. Alareunaan asti täyttäminenkään
ei luulisi mitään vahinkoa tekevän.

Summamutikassa ei öljyä kannata laatikkoon kaataa. Liika on liikaa.
Toinen keino on mitata tarkasti ulosvalunut öljy ja kaataa samanverran uutta tilalle.
Joko se lisäysaukko taas on hukassa; kirjoitit kerran sen jo löytäneesi?
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

yritäedes kirjoitti: Joko se lisäysaukko taas on hukassa; kirjoitit kerran sen jo löytäneesi?
:lol:

no kun luet kaikki mahdollisen kyselyketjut mitä googlesta satut löytämään niin focuksen lootassa alkaa olla ainakin 17 eri täyttö ja tyhjäysaukkoa.. kyllä mä sinne lootaan öljyt saan.. vaikka sitten sieltä vetarin rei`istä :P
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

^ suo anteeksi, ei näköjään olekaan tuossa vokuksessa laatikon kyljessä lisäysaukko vaan näyttääs olevan päällä siirtovipujen vieressä kuusiokoloroppu... yleisohjeena voi sanoa että noin 95prosenttia autoista löytyy täyttöproppu laatikon kyljestä ja ohjeena on täyttää täyttöaukon alalaitaan asti, siis yleisohjeena, aina paras tarkastaa jos epäilyttää. itse tarkastin nyt ja huomasinpa puutaheinää kirjottaneeni aiemmin... vetarin reijästä aika hankala saaha kovin paljoo sitä öljyä sinne jos et kylelleen kippaa kotteroos...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
yritäedes
Viestit: 2175
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Mä tuolla ylempänä selitin kuvan kanssa (linkki), mistä se yksi ja ainoa varsinainen
tarkistus- ja täyttöaukko löytyy tuossa laatikossa. Öljyä voi sisään tietenkin kaataa kukin mistä lystää, vaikka porata lootaan pari lisäreikää... Minä luovutan :cry:
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
pr3d4t0r
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Syys 2011 16:27

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pr3d4t0r »

noniin.. vetarit vaihdettu.. oli todella helppo homma!! aikaa meni alle 2 tuntia.. kaikista eniten meni aikaa öljyn lisäämiseen kun oli niin ohut letku että täyttö oli tuskallisen hidasta.. onneksi oli puolenlitran karhu mukana niin hyvin ehti sen tuhota :)

en ole ihan varma menikö kuskinpuolen stefa liian syvälle mutta silmämääräisesti se meni syvemmälle kuin mitä se edellinen oli.. ainakaan sieltä ei öljyt tule pihalle että tuskin haitannee mitään.. kuskinpuolen vetari irtosi sorkkaraudalla kevyesti vääntäen ja samalla pikkuisen nyppäämällä..

loppuviimein päädyin irroittamaan tuon anturin tuolta laatikon kyljestä ja lisäsin öljyt sieltä.. korkeus laatikossa on lähes sama kuin tarkistusreiässä..

akkukin käväisi irti remontin aikana ja siitähän se soppa syntyi :D voi h*levetin h*levetti!!
pistin paikat takaisin kiinni ja auto käyntiin niin radio huutaa koodia.. arvatkaapa oliko audio-oppaaseen kirjoitettu radion koodia.. eipä tietenkään.. siellä oppaassa on sellainen läpyskä mihin myyjän tulisi kirjoittaa se koodi ja omistajan pistää varmaan talteen.. no siellä se lappu on koskemattomana oppaassa kiinni..

no soitin fordin huoltoon ja antoivat ratkaisun.. pitää ajaa yli 200km päähän hakemaan se koodi ja se maksaa useamman kympin se pelkkä numerosarja..

siinä tais mennä se tee-se-itse säästö!!
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

paitsi jos luet tämän foorumin autohifi-palstan ensimmäisen topikin, sieltä apu tee-se-itse remontoijalle tai autoradiovarkaalle...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: focuksen vetarit täristää!tarviin vinkkejä vaihtoon..

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

tai kurkkaat tuhkiksen sisään, vai olikse sinne tuhkiksen asennusreikään? Tai avaat hanskalokeron ja taskulampun kanssa tiirailet luukun takanaolevaan poikkirautaan.. Näiden tutkailun jälkeen saattaa tulla ahaa elämys "aa, nyt säästän rahaa".. Tai sitten ei. :lol:
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
Vastaa Viestiin