2.0 Ohc hihnasta ja kannenpulteista

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

2.0 Ohc hihnasta ja kannenpulteista

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Elikkäs pääseekö 205 lohkoisessa vakio 2-litrasessa oharissa ottamaan venttiilit mäntään jos hihna napsahtaa. Tuossa kyllä sitä pöydällä pyörittelin mutta ajattelin vielä varmistaa. Jos ei pääse ottamaan niin kasaan vanhalla hihnalla ja rullalla koska ne edellisen omistajan mukaan pitäisi olla melko uudet

Ja sitten nuo kannenpultit jotka ovat mallia torx eli venyviä. Tuossa mittailin niin jää reippaasti yli 20mm ennenkuin pohjaavat eli suunittelin kasata noilla vanhoilla kun monet ovat sanoneet että voi kasata vanhoilla kunhan eivät pohjaa. Mutta pitäisi keksiä että mihin momenttiin ne vetää. Veikkaan että lopuksi 90 astetta ei pidä enää paikkaansa koska ovat jo ties monta kertaa venyneet. Eli jonkunlaista momenttilukua kehiin

Vai haenko suosiolla uudet pultit

Niin ja saakos niitä tähtipää pultteja mistään eli niitä ei venyviä ja onko kuinka paljon kalliimmat
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

TeRoK kirjoitti:vaihe1:40nm
vaihe2:55nm
vaihe3:90ast.
vaihe4:90ast.

Viitteinä:
-Ei uudelleen kiristystä.
-M8 pulttien kireys 36-39nm


kiristysjärjestys:
9 5 1 3 7
8 4 2 6 10
haulla löyty.. :wink:

jos tuntuu toi viimenen 90astetta löysälle niin sit uudet pultit :? :shock:

Edit: ja jos budjetti vaan kestää niin osta uus hihna rulla ja pultit
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Riippuu paljolti kierroksista jos hihna napsahtaa, mutta jos täysin vakio kone, niin 75% mahdollisuudet ettei vahinkoa tule. :)

Kyllä silti suosittelisin laittamaan uuden tilalle, nin ei ainakaan sitten vituta jälkeenpäin... :P
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

motonetissä:
1,3-2,0 OHC KANSIPULTTISARJA (ei CVH). . 25-1454 19.90
Jakohihnasarja hihna/kiristinrulla
1,8/2,0 82--89 (ei CVH/DOCH/TD) . . 25-9079 39.00
kiristinrulla
1,3-2,0 OHC KIRISTIN (ei DOHC/CVH-Kat). . 25-5150 24.20
hihna
1,8/2,0 OHC 82--89 (ei CVH/DOHC). . 25-5031 8.40
8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Oharissa on muuten sitte eri arvot.

Tähtikanta. Kierrepituus 38mm:
vaihe1: 40-55nm
vaihe2: 50-70nm
vaihe3: 73-83nm--->10min kuluttua
vaihe4: 95-115nm--->kiristys moottorin lämpeämisen jälkeen
Ei uudelleen kiristystä.

torx pultit. kierrepituus 70mm:
vaihe1:35-40nm
vaihe2:70-75nm
vaihe3:90ast.--->5min. kuluttua
ei uudelleen kiristystä.
jos tuntuu toi viimenen 90astetta löysälle niin sit uudet pultit
Tai itseasiassa toihan ilmeisesti on, että jos pulttia voi kiristää 110nm niin pitää uusia ja se pätee cossun DOHC:n ei muihin. Noita oharin pultteja pitäs pystyä käyttämään uudestaan normaalisti.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

mä taas sekoillu vaan jotain :oops: :lol: :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Mulla ei ainakaan mennyt venttiilit rusetille kun hihna katkes. ja n.5000rpm/min oli jenkkaa koneessa.
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Mulla katkes melkein tyhjäkäynnillä ja ihan ehjänä säily, mut taitaa toi kyllä aika harvinaista olla et vakiokoneeseen jotain tulis ku remmi katkee.
voicecoil
Viestit: 306
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:40
Paikkakunta: pieksämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil »

Jaakko85 kirjoitti:Mulla ei ainakaan mennyt venttiilit rusetille kun hihna katkes. ja n.5000rpm/min oli jenkkaa koneessa.
sama homma kävi mulle,ihme sirinää piti mut ei tehny mitään tuhoa..
irc voicecoil
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mitä tuossa pyörittelin sitä kantta ja konetta erillään niin näyttäisi että tilaa jää kannentiivisteen verran, eli eikai ne venttiilit niin paljoa "lennä" kovemmillakaan kierroksilla että ottaisi kiinni, kai

Hihna ja rulla olkoon vanhoja, luotan siihen mitä edellinen sanoi. Rehellisesti kyllä kertoi mitä oli koneelle tehty yms

Elikkäs mihinkäs momenttiin sitten vedän noilla vanhoilla pulteilla, kuitenkin rauta kansi ettei ole alumiiniä niin ei varmaankaan niin paljoa vaikuta onko juuri nyyttonilleen samassa kaikki

Autodata ainakin sanoi että torxit pitäs vaihtaa mutta tähtipäitä ei tarvi
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Jaa-a. Ma ei sitte osaa enää paremmin sanoa.
Autodatasta en tiedä, mutta toi mun kirjanen on ainakin semmonen mitä ne merkkihuollossa käyttää tietolähteenä.
Kyllä noitten arvojen pitäs päteä käytetyilläkin pulteilla. Kai se newtonmetri on aina newtonmetri... vaikka voissa paistais :D :roll:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

nii eihän sen pultin kiristys voima muutu jos/kun se venyy/väsyy. kun vedätään newtonmetrin mukaan vaikka olisiki venynyt pultti jos se ei pohjaa niin tulee oikeaan kireytee mutta asteilla ei tuu, jää löysälle.

huomenna taas saa varmaan naureskella mitä on tänään selittäny :shock:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Niin tuota juurikin mietin kun venyvien pulttien kiristysarvoissa sanotaan että viimeiseksi 90 asetta ja venyneellä pultilla se ei pidä enää paikkaansa, niin pitäsi keksiä joku momentti mihin ne vetäisi. Eli periaatteessa pitäsi tietää miten tiukalle se menee uusilla pulteilla kun käännetään 90 astetta. Vai vedänkö tuohon kovien pulttien arvoihin eli 95-115nm
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No Kun sä väännät sen ensin sinne newtonmetrien mukaan ohjearvoon niin sen jälkeen kun kiristät sitä sen 90astetta niin se on varmasti samassa kireydessä olkoon kuiinka venynyt tahansa.... Ellei pohjaa.
Mutta käytännössä se muutama newtinmetri mitä mahdollisesti tulee eroa on aivan yksi ja sama. Jo momenttiavaimissa on paljon eroja. :wink:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
m_pajula
Viestit: 46
Liittynyt: 31 Maalis 2005 14:04
Paikkakunta: jyväskylä/hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula »

jos on torxit niin kannattaa vaihtaa uudet,tähtikannat voi kiristää uudelleen.
vaiha pelkkä hihna, ei maksa hirveitä ja ei tuu itku myöhemmin.
Teemu.R
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R »

Itse olen käyttänyt ohareissa ihan tavallisia 12.9 pultteja, löytyy aika monesta rautakaupasta...
-98td Mondeo
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Mutta täytyy ilmeisesti olla kuusiokolo/torx/tähtipää. Ei taida tavallinen pultin kanta käydä siihen kannen reikään jossei jotain paksuja prikkoja heitä alle
Marko H.
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Maalis 2005 15:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Marko H. »

Hieman aihetta sivuten.. Miten on -90 fiesta xr2i:n noi kiristys arvot?
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ööö. Siin on vissiin 1.6L CVH kone eikö???
Vaihe1: 20-40nm
Vaihe2: 40-60nm
Vaihe3: 90astetta
Vaihe4: 90astetta

Ei uudelleen kiristystä
Ja tän mukaan noi pultit saa käyttää uudelleen.
Vain 1.8CVH:n pultteja ei saa käyttää uudelleen ja siinä on ihan omat kiristysarvonsakin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

muistelisin että yleensä nämä pultit jotka vedetään pelkästään momenttii ovat ns. venyviä jotka pitäis vaihtaa joka kerta kun löysätään ja sitten taas ns. kulmakiristettävät voi käyttää uudestaan
tosiaanki vain muistelua
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

Itse laitoin oman kannen vanhoilla pulteilla (torx) ja ihan hyvin meni kiinni.

Tosin yhden pultin jouduin uusimaan kun kanta oli vähän päässyt ruhjoutumaan. Kannattaa katsoa että kannat on kunnossa koska toi 90 oli mulla ainakin aika työläs jo vääntää vaikka räikässä oli kyllä vartta ihan reilusti. Ainoastaan yksi pultti meni ton 90 astetta aika "kevyesti" joten kiristelin sitä vielä vähän lisää... Eli jos ei pohjaa ja kannat kunnossa niin vanhoilla vaan kiinni.
Mikkihiiri
Viestit: 47
Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23

Viesti Kirjoittaja Mikkihiiri »

Meneppäs pulttiliikkeeseen ota malli mukaan ja kato saman kokoiset pultit ja osta 12.9(kovuus) ja vedä kansi kiinni 14 kg eipä tarvii paljon sen jälkeen kantta ottaa pois. itellä meni aikoinaan is sierrasta kansi pahvi oli pultit venähtäny entisellä omistajalla nokan vaihdossa ja kansipahvi palo 3 ja 4 pytyn välistä. uusi pahvi ja uudet 12.9 pultit ja kansi kiinni 16 kg ehkä vähän turhan paljon. mutta ei ollu sen jälkeen ongelmia. ei haittaa jos hihna katkeaa ei tapahdu muuta kuin se vitutus jos tarvii rupee työntelee. venttiilit ei ota mäntiin kiinni.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

Mikäs kiristysvoiman yksikkö se kilo on?
Eemeli
Viestit: 297
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:03
Paikkakunta: Simo

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Itse olen vetänyt samoilla pulteilla(torx) jopa 4 kertaa kannen kiinni ja ilman ongelmia. Ei edes kertaakaan ole kansipahvi(vakio reinz) vuotanut/palanut 11.9:1 p.suhteella ja vanhoilla pulteilla, joten kyllä ne kiinni menevät vaikka vanhat pultitkin vetää ihan ohjekirjan momentteihin.

Enää en kyllä samoja laita... pulteissa on silmin nähtävä kuroutuma, eli selvästi näkee ohuemman kohdan mistä pultti on venynyt.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Vanhoilla minäkin olen aina kasannut, kerran katkes yks kiristysvaiheessa, oli pakko uusia se! :shock:
Vastaa Viestiin