2.0 Ohc hihnasta ja kannenpulteista
2.0 Ohc hihnasta ja kannenpulteista
Elikkäs pääseekö 205 lohkoisessa vakio 2-litrasessa oharissa ottamaan venttiilit mäntään jos hihna napsahtaa. Tuossa kyllä sitä pöydällä pyörittelin mutta ajattelin vielä varmistaa. Jos ei pääse ottamaan niin kasaan vanhalla hihnalla ja rullalla koska ne edellisen omistajan mukaan pitäisi olla melko uudet
Ja sitten nuo kannenpultit jotka ovat mallia torx eli venyviä. Tuossa mittailin niin jää reippaasti yli 20mm ennenkuin pohjaavat eli suunittelin kasata noilla vanhoilla kun monet ovat sanoneet että voi kasata vanhoilla kunhan eivät pohjaa. Mutta pitäisi keksiä että mihin momenttiin ne vetää. Veikkaan että lopuksi 90 astetta ei pidä enää paikkaansa koska ovat jo ties monta kertaa venyneet. Eli jonkunlaista momenttilukua kehiin
Vai haenko suosiolla uudet pultit
Niin ja saakos niitä tähtipää pultteja mistään eli niitä ei venyviä ja onko kuinka paljon kalliimmat
Ja sitten nuo kannenpultit jotka ovat mallia torx eli venyviä. Tuossa mittailin niin jää reippaasti yli 20mm ennenkuin pohjaavat eli suunittelin kasata noilla vanhoilla kun monet ovat sanoneet että voi kasata vanhoilla kunhan eivät pohjaa. Mutta pitäisi keksiä että mihin momenttiin ne vetää. Veikkaan että lopuksi 90 astetta ei pidä enää paikkaansa koska ovat jo ties monta kertaa venyneet. Eli jonkunlaista momenttilukua kehiin
Vai haenko suosiolla uudet pultit
Niin ja saakos niitä tähtipää pultteja mistään eli niitä ei venyviä ja onko kuinka paljon kalliimmat
haulla löyty..TeRoK kirjoitti:vaihe1:40nm
vaihe2:55nm
vaihe3:90ast.
vaihe4:90ast.
Viitteinä:
-Ei uudelleen kiristystä.
-M8 pulttien kireys 36-39nm
kiristysjärjestys:
9 5 1 3 7
8 4 2 6 10

jos tuntuu toi viimenen 90astetta löysälle niin sit uudet pultit


Edit: ja jos budjetti vaan kestää niin osta uus hihna rulla ja pultit
Oharissa on muuten sitte eri arvot.
Tähtikanta. Kierrepituus 38mm:
vaihe1: 40-55nm
vaihe2: 50-70nm
vaihe3: 73-83nm--->10min kuluttua
vaihe4: 95-115nm--->kiristys moottorin lämpeämisen jälkeen
Ei uudelleen kiristystä.
torx pultit. kierrepituus 70mm:
vaihe1:35-40nm
vaihe2:70-75nm
vaihe3:90ast.--->5min. kuluttua
ei uudelleen kiristystä.
Tähtikanta. Kierrepituus 38mm:
vaihe1: 40-55nm
vaihe2: 50-70nm
vaihe3: 73-83nm--->10min kuluttua
vaihe4: 95-115nm--->kiristys moottorin lämpeämisen jälkeen
Ei uudelleen kiristystä.
torx pultit. kierrepituus 70mm:
vaihe1:35-40nm
vaihe2:70-75nm
vaihe3:90ast.--->5min. kuluttua
ei uudelleen kiristystä.
Tai itseasiassa toihan ilmeisesti on, että jos pulttia voi kiristää 110nm niin pitää uusia ja se pätee cossun DOHC:n ei muihin. Noita oharin pultteja pitäs pystyä käyttämään uudestaan normaalisti.jos tuntuu toi viimenen 90astetta löysälle niin sit uudet pultit
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Mitä tuossa pyörittelin sitä kantta ja konetta erillään niin näyttäisi että tilaa jää kannentiivisteen verran, eli eikai ne venttiilit niin paljoa "lennä" kovemmillakaan kierroksilla että ottaisi kiinni, kai
Hihna ja rulla olkoon vanhoja, luotan siihen mitä edellinen sanoi. Rehellisesti kyllä kertoi mitä oli koneelle tehty yms
Elikkäs mihinkäs momenttiin sitten vedän noilla vanhoilla pulteilla, kuitenkin rauta kansi ettei ole alumiiniä niin ei varmaankaan niin paljoa vaikuta onko juuri nyyttonilleen samassa kaikki
Autodata ainakin sanoi että torxit pitäs vaihtaa mutta tähtipäitä ei tarvi
Hihna ja rulla olkoon vanhoja, luotan siihen mitä edellinen sanoi. Rehellisesti kyllä kertoi mitä oli koneelle tehty yms
Elikkäs mihinkäs momenttiin sitten vedän noilla vanhoilla pulteilla, kuitenkin rauta kansi ettei ole alumiiniä niin ei varmaankaan niin paljoa vaikuta onko juuri nyyttonilleen samassa kaikki
Autodata ainakin sanoi että torxit pitäs vaihtaa mutta tähtipäitä ei tarvi
Jaa-a. Ma ei sitte osaa enää paremmin sanoa.
Autodatasta en tiedä, mutta toi mun kirjanen on ainakin semmonen mitä ne merkkihuollossa käyttää tietolähteenä.
Kyllä noitten arvojen pitäs päteä käytetyilläkin pulteilla. Kai se newtonmetri on aina newtonmetri... vaikka voissa paistais

Autodatasta en tiedä, mutta toi mun kirjanen on ainakin semmonen mitä ne merkkihuollossa käyttää tietolähteenä.
Kyllä noitten arvojen pitäs päteä käytetyilläkin pulteilla. Kai se newtonmetri on aina newtonmetri... vaikka voissa paistais


Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Niin tuota juurikin mietin kun venyvien pulttien kiristysarvoissa sanotaan että viimeiseksi 90 asetta ja venyneellä pultilla se ei pidä enää paikkaansa, niin pitäsi keksiä joku momentti mihin ne vetäisi. Eli periaatteessa pitäsi tietää miten tiukalle se menee uusilla pulteilla kun käännetään 90 astetta. Vai vedänkö tuohon kovien pulttien arvoihin eli 95-115nm
No Kun sä väännät sen ensin sinne newtonmetrien mukaan ohjearvoon niin sen jälkeen kun kiristät sitä sen 90astetta niin se on varmasti samassa kireydessä olkoon kuiinka venynyt tahansa.... Ellei pohjaa.
Mutta käytännössä se muutama newtinmetri mitä mahdollisesti tulee eroa on aivan yksi ja sama. Jo momenttiavaimissa on paljon eroja.
Mutta käytännössä se muutama newtinmetri mitä mahdollisesti tulee eroa on aivan yksi ja sama. Jo momenttiavaimissa on paljon eroja.

Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Ööö. Siin on vissiin 1.6L CVH kone eikö???
Vaihe1: 20-40nm
Vaihe2: 40-60nm
Vaihe3: 90astetta
Vaihe4: 90astetta
Ei uudelleen kiristystä
Ja tän mukaan noi pultit saa käyttää uudelleen.
Vain 1.8CVH:n pultteja ei saa käyttää uudelleen ja siinä on ihan omat kiristysarvonsakin.
Vaihe1: 20-40nm
Vaihe2: 40-60nm
Vaihe3: 90astetta
Vaihe4: 90astetta
Ei uudelleen kiristystä
Ja tän mukaan noi pultit saa käyttää uudelleen.
Vain 1.8CVH:n pultteja ei saa käyttää uudelleen ja siinä on ihan omat kiristysarvonsakin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02
Itse laitoin oman kannen vanhoilla pulteilla (torx) ja ihan hyvin meni kiinni.
Tosin yhden pultin jouduin uusimaan kun kanta oli vähän päässyt ruhjoutumaan. Kannattaa katsoa että kannat on kunnossa koska toi 90 oli mulla ainakin aika työläs jo vääntää vaikka räikässä oli kyllä vartta ihan reilusti. Ainoastaan yksi pultti meni ton 90 astetta aika "kevyesti" joten kiristelin sitä vielä vähän lisää... Eli jos ei pohjaa ja kannat kunnossa niin vanhoilla vaan kiinni.
Tosin yhden pultin jouduin uusimaan kun kanta oli vähän päässyt ruhjoutumaan. Kannattaa katsoa että kannat on kunnossa koska toi 90 oli mulla ainakin aika työläs jo vääntää vaikka räikässä oli kyllä vartta ihan reilusti. Ainoastaan yksi pultti meni ton 90 astetta aika "kevyesti" joten kiristelin sitä vielä vähän lisää... Eli jos ei pohjaa ja kannat kunnossa niin vanhoilla vaan kiinni.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 10 Helmi 2005 18:23
Meneppäs pulttiliikkeeseen ota malli mukaan ja kato saman kokoiset pultit ja osta 12.9(kovuus) ja vedä kansi kiinni 14 kg eipä tarvii paljon sen jälkeen kantta ottaa pois. itellä meni aikoinaan is sierrasta kansi pahvi oli pultit venähtäny entisellä omistajalla nokan vaihdossa ja kansipahvi palo 3 ja 4 pytyn välistä. uusi pahvi ja uudet 12.9 pultit ja kansi kiinni 16 kg ehkä vähän turhan paljon. mutta ei ollu sen jälkeen ongelmia. ei haittaa jos hihna katkeaa ei tapahdu muuta kuin se vitutus jos tarvii rupee työntelee. venttiilit ei ota mäntiin kiinni.
FORD MONDEO 2.0 TDCi Aut. 2008
Itse olen vetänyt samoilla pulteilla(torx) jopa 4 kertaa kannen kiinni ja ilman ongelmia. Ei edes kertaakaan ole kansipahvi(vakio reinz) vuotanut/palanut 11.9:1 p.suhteella ja vanhoilla pulteilla, joten kyllä ne kiinni menevät vaikka vanhat pultitkin vetää ihan ohjekirjan momentteihin.
Enää en kyllä samoja laita... pulteissa on silmin nähtävä kuroutuma, eli selvästi näkee ohuemman kohdan mistä pultti on venynyt.
Enää en kyllä samoja laita... pulteissa on silmin nähtävä kuroutuma, eli selvästi näkee ohuemman kohdan mistä pultti on venynyt.
Sierra 2.0i STW -88
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
Sierra 2.0IS/Cosworth -87/90
Sierra 2.0 3d -85 (Purettu.)
Escort MK2 2.0 TiC -leikkikalu -> http://personal.inet.fi/cool/tope/esco38.JPG
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45