escon kone

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
escort88
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2005 21:09
Paikkakunta: Punkaharju

escon kone

Viesti Kirjoittaja escort88 »

jos laitan mk4 escorttiin 1.8 zetec koneen niin mahtuuko se sinne ja mitä joutuu muuttamaan?esim.jarrut yms. meneekö prosentit yli kun auto on nyt 1.4?
Mikä tehoissa hävitään se ratilla korjataan
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

rosentit ei mene tehojen puolesta ainakaan yli (RST 132hv)+20%. Minkätehoinen 1.8 on kyseessä 105hv, 115hv, vai 130hv??
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Eiköhän se eskoon sovi, kun mk3 fiestaankin mahtuu...
escort88
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2005 21:09
Paikkakunta: Punkaharju

Viesti Kirjoittaja escort88 »

kyseessä on tuo 130 hv. motti.joutuuko esim.vetareita,jarruja muuttamaan?
Mikä tehoissa hävitään se ratilla korjataan
wili
Viestit: 16
Liittynyt: 10 Helmi 2005 09:55
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili »

jarrut venee varmasti uusiks!

vakiona 1.4 = etu: 239,5mmx10mm taka: 180mmx30mm
vertauskohde RST = etu: 260mmx24mm (jäähd.) taka: 229mmx44mm


http://wili.1g.fi/sivut/ford/escort_mk3_specs.htm
http://wili.1g.fi/sivut/ford/escort_mk4_specs.htm

ja Fordilta saa myös noita taulukoita missä on rakenteelliset erot!
esim. MK5 mistä saa ton 1.8 Zetecin tiedot...
- http://wili.1g.fi - http://www.cosworthrsclub.com -
- vw bora 1.9tdi - ford escort 1.8 - saab 96 -
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Jos nyt oikein muistan, niin escon 130 heppasen Xr3i:n loota on MTX75 ja kytkin on 240mm, joten vauhtipyörä tarvitaan uusi ja siihen sopiva kytkin. Sopiva löytyy vaikkapa 1.6 cvh Efi/1.6 tai 1.8 16V (105 tai 115 hv) moottoreista)Loota ja vetarit sopivat vanhasta, jakopään puoleista moottorin kannaketta joudut aavistuksen modaamaan vanhasta koneesta.

tossa viikon linkkivinkki: http://www.quantums.info/zetecinMk2.htm
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
mk4zetec
Viestit: 21
Liittynyt: 28 Huhti 2005 22:46

Viesti Kirjoittaja mk4zetec »

tein tollasen 1.8 (105hp)zetekki muutoksen ja auto muutettiin vastaamaan xr3i mallia, alunperin se oli 1.4cvh. vaihdoin autoon ainoastaan takajarrut ja koneen ,prosentteja tuli huimat 16 .
130 heppasella alusta luultavasti tarvii päivittää vastaamaan rs turboa eli vaihtoon jarrut ja vakaajat eli prosenntteja kertyy hieman enempi mutta ei liikaa. Moottorin kiinnike jakopään puolelle on melko helppo muokata mk4 cvh:n kiinnikkestä. jakohihnan vaihto kannattaa tehdä ennen koneen laskua. omassa ei ainakaan saanu vaihdettua kone paikalla...
escort -86 2.0zvh turbo
escort mk1 68, 69, 71 ja 73
mondeo 1.8td stw 1+1paku
vw golf 1.6d 2+3paku
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Saa sen vaihdettua paikallaankin kun on sopivat avaimet ja "kätilön kädet"! :D
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Monteonisti kirjoitti:Saa sen vaihdettua paikallaankin kun on sopivat avaimet ja "kätilön kädet"! :D
olet tehnyt mk3 tai mk4 escorttiin jakopäänrempan missä Zetec?
koska toi on nimittäin ahdas, tai ainakin fiestassa (mk2) on ahdas muistaakseni jopa mahdoton tehdä ilman koneen irrotusta :?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

No, tuli kait "huti" taas? :oops: Olen pariin vaihtanut jakopään mutta oli alkuperäinen kori! :oops:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Monteonisti kirjoitti:No, tuli kait "huti" taas? :oops: Olen pariin vaihtanut jakopään mutta oli alkuperäinen kori! :oops:
juu orkkiksessa on vähän enemmän tilaa kun noissa muissa :lol:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
AnttiM
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

wili kirjoitti:jarrut venee varmasti uusiks!

vakiona 1.4 = etu: 239,5mmx10mm taka: 180mmx30mm
vertauskohde RST = etu: 260mmx24mm (jäähd.) taka: 229mmx44mm


http://wili.1g.fi/sivut/ford/escort_mk3_specs.htm
http://wili.1g.fi/sivut/ford/escort_mk4_specs.htm
Hmm, millä perusteella 1.4 CVH Escortissa on vakiona toi jäähdyttämätön 240x10 levy? Koska oikeasti se on kyllä sama kuin 1.6 CVH koneisissa eli 240x24...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

AnttiM kirjoitti: Hmm, millä perusteella 1.4 CVH Escortissa on vakiona toi jäähdyttämätön 240x10 levy? Koska oikeasti se on kyllä sama kuin 1.6 CVH koneisissa eli 240x24...
en olet itse vielä nähny 1.4 cvh escortissa alkuperäisenä jäähdytettyjä levyjä :shock:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

mites noi RS Turbon takajarrut?
onko jarrusylinterit/männät samat kun xr3i?
ja meneekö noi ihan vaan rummut ja hihnat vaihtamalla ilman mitään muita muutoksia, pyöränlaakeri sama?

mites etu jarrut onnistuuko satulan ja levyn vaihdolla pelkästään päivättämään isommaksi?

nii ja auto mk3 1.3 escortti -> Mk4 RS Turbon jarrut
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
AnttiM
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

No tuossa pihassa ainakin sellainen ´Scortti on...
Ja esim, Motonet myy --->Escort 1,4/1,6 81--90 Eteen JÄÄHDYTETTY 22-5033 19.17

RST S2:sen levyt ja satulat menee ainakin heittämällä muihin mk4 korisiin malleihin :?
Tiedä sitten onko noista takajarrujen vaihdosta vastaavaa hyötyä...
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

AnttiM kirjoitti:No tuossa pihassa ainakin sellainen ´Scortti on...
Ja esim, Motonet myy --->Escort 1,4/1,6 81--90 Eteen JÄÄHDYTETTY 22-5033 19.17

RST S2:sen levyt ja satulat menee ainakin heittämällä muihin mk4 korisiin malleihin :?
Tiedä sitten onko noista takajarrujen vaihdosta vastaavaa hyötyä...
no kyllä niistä on jos haluaa laillisen auton :wink:
ja pysähtyy takuu varmemmin lujemmasta vauhdista tai siis ei katoo jarrut ihan niin helposti takaa :?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
AnttiM
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Voi tulla herkästi liian takapainoiset niistä jarruista :?
Eiköhän mk3 1.3 oo laillinen ihan niillä omilla jarruillakin :wink: :D
_P_
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja _P_ »

mites noi RS Turbon takajarrut?
onko jarrusylinterit/männät samat kun xr3i?
ja meneekö noi ihan vaan rummut ja hihnat vaihtamalla ilman mitään muita muutoksia, pyöränlaakeri sama?
Ei ole samat jarrusylinterit/männät. Pyöränlaakeri sama.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

AnttiM kirjoitti:Voi tulla herkästi liian takapainoiset niistä jarruista :?
Eiköhän mk3 1.3 oo laillinen ihan niillä omilla jarruillakin :wink: :D
takapainoinen? jos laittaa jarrut RSTurbosta siis eteen ja taakse ni en usko että on liian takapainonen 8)

Edit: nii ja enhän mä puhu että millä koneella vaan kori on alunperin 1.3 8)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Ja takajarrujen tehoa pystyy pudottamaan helposti esim jarrupaineen säätimellä. Tai sitten suurentamalla/pienentämällä takaa sylintereitä
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

mk4zetec kirjoitti:tein tollasen 1.8 (105hp)zetekki muutoksen ja auto muutettiin vastaamaan xr3i mallia, alunperin se oli 1.4cvh. vaihdoin autoon ainoastaan takajarrut ja koneen ,prosentteja tuli huimat 16 .
130 heppasella alusta luultavasti tarvii päivittää vastaamaan rs turboa eli vaihtoon jarrut ja vakaajat eli prosenntteja kertyy hieman enempi mutta ei liikaa. Moottorin kiinnike jakopään puolelle on melko helppo muokata mk4 cvh:n kiinnikkestä. jakohihnan vaihto kannattaa tehdä ennen koneen laskua. omassa ei ainakaan saanu vaihdettua kone paikalla...
Katsastuksessa siis riitti 240/10 jäähdyttämätön :shock: :shock: kun XR3i:ssä on 240/24 jäähdytetyt, onkohan katsari ollut sokea.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

ZyaS kirjoitti:
en olet itse vielä nähny 1.4 cvh escortissa alkuperäisenä jäähdytettyjä levyjä :shock:
Itsellä oli tossa toisessa 1.4:sessa (nykyään 1.6 EFI) niin valmiina 240/24mm jäähdytetyt edessä, liekkö sitten vaihdettu jälkeenpäin.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Mites muuten pyytävätkö katsastuksessa paperin että kone täyttää "sellaset ja sellaset"päästö vaatimukset?Meinaan jos mk4 escoon laittaa tollasta ns. uuden sukupolven moottoria...jos sitä sellaseks voi sanoo :lol:
Kilosta alkaa ilo
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

ei pyydetä mitään päästönormilappuja, tavallinen pakokaasujen mittaus
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
AnttiM
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Megado kirjoitti: Katsastuksessa siis riitti 240/10 jäähdyttämätön :shock: :shock: kun XR3i:ssä on 240/24 jäähdytetyt, onkohan katsari ollut sokea.
Itsellä oli tossa toisessa 1.4:sessa (nykyään 1.6 EFI) niin valmiina 240/24mm jäähdytetyt edessä, liekkö sitten vaihdettu jälkeenpäin.
Mutta voisiko sellaisenkin asian ottaa huomioon että ne 240/24 levyt vois olla 1.4:sessa vakiona :? Ja jos ne ois vaihdettu myöhemmin niin silloinhan olis pitäny vaihtaa myös satulat, ja kuka "tavis" sellaseen hommaan välttämättä lähtis...?
Vastaa Viestiin