OHC:n uudelleen rakennus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:Ok, onkohan aiempi omistaja jättäny jakajanhihnapyörän väärinpäin, kun siinä ne tekstit ovat moottorista poispäin, vai kuuluko näin olla? Näyttää saavan tuon pyörän kumminpäin vaan...

Sitten noista venttiilikopan ja ö-pohjan kiristyksistä; jotkut sanoo että pitäis kiriä miesselivarrella, mutta mulla ainakin vuoti venakoppa, joten kirin sen räikällä.. Siis ohjearvo esim. ö-pohjanpulteille on vaan 8nm, onkohan näin?
Sillä jakajanpyörällä ei ole merkitystä kumminpäin laittaa, nokkapyörä kääntää ajoituksen noin puolihammasta sivuun jos laittaa väärinpäin ja sitä taustapelliä ei meinaa saada ilman väkivaltaa sopimaan, ei muuta merkitystä silläkään.

M6 8.8 pultti kestää vajaan kilon, 8nm kuullostaa sopivalta. Harvemminpa nuota tulee momentti avaimella laitettua. Ja yleensähän perus momenttiavaimen asteikko alkaa vasta jostain 10-20nm väliltä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Mun kantta on madallettu se 1,5mm, ja sanotaan että tällöin nokan ajoitus siirtyy myöhäisemmälle. Kuinka paljon sen yleensä kuuluu jäädä sinne myöhäiselle madalletun kannen kanssa?

Mulla näyttäis olen pari milliä se kärki jäljessä kannen merkistä...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 4058
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

duckworth kirjoitti:Mun kantta on madallettu se 1,5mm, ja sanotaan että tällöin nokan ajoitus siirtyy myöhäisemmälle. Kuinka paljon sen yleensä kuuluu jäädä sinne myöhäiselle madalletun kannen kanssa?

Mulla näyttäis olen pari milliä se kärki jäljessä kannen merkistä...
Mitä sanovat ajoituksesta nimeltä mainitsemattomat ohc-tietäjät..? :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Jos on vakio nokka niin eipä tuolla juurikaan ole merkitystä,varsinkaan jos ei sitä juurikaan muuten ole viritelty.
Sit jos taas on joku viri nokka niin säädettävällä sen joutuu hakemaan oikeaan kohtaan (ei siihen täplään) joka tapauksessa jos meinaa jotain ilo saada aikaan.
gti golo palloilija
hyrskyhyrsky
Viestit: 55
Liittynyt: 28 Touko 2008 15:25

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja hyrskyhyrsky »

Kannattaa kokeilla siitä kannen pisteestä kumpaankin suuntaan. Eli ensin mahd. lähelle pistettä ja sitten 1 hammas aikaisemmalle ja sen jälkeen pisteestä 1 hammas myöhäisemmälle. Josko näin selviää missä kohti toimii parhaiten. Vakio nokalla on suhteellisen tasainen vääntö koko kierrosalueen ja burtonin 134:lla ainakin mulla vasta alkaa huomattavasti paremmin 3500 rpm jälkeen ns. "herää". Näin siis vakio nokkapyörällä ruisku ohc:ssä.
sierra -89 2.0l ohc, sierra -88 2.0is ohc
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Välikysymys: Miulla on tuossa varastossa jaloissa pyörivässä sierrassa 1,6ohc:n päällä 2,0 ohc:n kansi. Onkohan tästä mahollisesti mitä hyötyjä/haittoja? En ole vielä oikeen siihen vehkeeseen ehtinyt perehtymään, suunittelin käyttikseksi dohc värkin tilalle...jos vaan kohtuudella sais liikennekuntoon.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Puristukset on pienemmät kuin vakiossa, jos ei oo laskettu. Onko se 16 vai 164/165 lohkolla?
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

16 oli lohkon kylessä...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Sitte siinä ei oo muuta hyvää kuin vajaa millin isompi pakoventtiili ja 2 litraisen nokka. Huonoa se että puristus tippuu aikalailla.

Kannen saat varmistettua kun katsot 1. nokkalaakeripukin paikkeilta, siinä pitäisi olla 0 jos on 2 litraisen, 05= 2,0i, 6=1,6, ja 65=E-max.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Kiitokset tiedoista. Pitää ottaa auto käsittelyyn muutaman viikon sisään. Mitä nyt eilen katselin, niin muutama reikä pitäs siitäkin paikata ennen katsastusta...
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Tuli semmonen mieleen, että jos sulla tulee tuo kone tuohon 92 dohc sierraan niin et saa sitä katsastettua kun tuo ohc ei ole vähäpäästöinen. Ainakaan lain mukaan
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

Tämä 1,6 pata on siis kiinni tässä miun kolmannessa sierrassa:
http://i452.photobucket.com/albums/qq25 ... r/6411.jpg

Josta oli ideana tehdä käyttöauto. Yritän tässä vaan nyt selvitellä, saisko kohtuudella liikennekuntoon.

Tuohon nykyiseen dohc käyttikseen pitäs tehä kansi rempsa, mut ei yhtään innosta sen ropaaminen.
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Niin sinä tuota koko autoa meinasit käyttikseksi tuon dohc sierran tilalle. Minä käsitin että pelkän koneen tuohon dohc sierraan. Onko dochista kansi halki tavalliseen tapaan vai miksi kansi remppa?
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
Avatar
PeltiHeikki
Viestit: 71
Liittynyt: 17 Loka 2008 20:27
Paikkakunta: Simpele

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja PeltiHeikki »

En oo sitäkään vielä tarkemmin tutkinut, mutta melko reilusti häviää jäähynestettä ja sisätilankennossa lorisee. Reilummalla kaasulla jos ajaa, niin pakokaasut haisee pirun pahalle. Saattas selvitä kansipahvin vaihdollakin, mut ei oikein muutenkaan motivoi sen korjaaminen. Liikaa ovia, kun on tuo 5D luiskaperä :lol: Mut pitää nyt viel miettiä mitä tekee.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

PeltiHeikki kirjoitti:En oo sitäkään vielä tarkemmin tutkinut, mutta melko reilusti häviää jäähynestettä ja sisätilankennossa lorisee. Reilummalla kaasulla jos ajaa, niin pakokaasut haisee pirun pahalle.
Voi voi..
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Vastaa Viestiin