Kerron omani:
Olin pitkään kuunnellut semmoista ärsyttävää resonointiääntä diesel-focuksestani. Neuvoa tuli jos jonkunlaista, jonkun mielestäni ääni on vuotoääni, joku veikkasi vaihdelaatikkoa. Tällä foorumilla joku sanoi että turbon siivekkeet taitaa osua palotilaan, joten turbo vaihtoon vaan.
Ostin mm. tästä syystä itselleni konevikaisen Focuksen varaosa-autoksi, josta otin uuden turbon itselleni. Tästä varaosa-autosta oli tippunut venttiililautanen männän päälle joka oli hajottanut koneen. Pahaksi onneksi venttiili oli hajonnut juuri nelossylinteristä, ja niinpä turboon oli kulkeutunut metallinpalasia. Koitin kuitenkin putsata turbon mahdollisimman hyvin bensalla ja paineilmalla.
Turbon vaihto olikin sitten aika savotta. Neljä iltaa sitä väkersin, ja viimeisenä "iltana" sain homman valmiiksi aamuneljältä. Samalla tuli sotkettua appiukon pihakivet moottoriöljyyn ja muuhun asiaankuuluvaan. No, kuten arvata saattaa, kone ei toiminut kuten piti. Turbo piti kauheaa vikinää, mutta siinä vaiheessa oli takki niin tyhjä että annoin olla.
Seuraavana aamuna oli pakko lähteä liikenteeseen. Ajoin parikymmentä kilometriä moottoritietä vikisevällä turbolla, kunnes moottorista alkoi kuulua aika julma ääni. Ajoin auton kotipihaan ja aloin soitella korjaamoita läpi. Nyt sai tee-se-itse-miehen rempat riittää vähäksi aikaa.
Ajan sain parin viikon päähän, ja auto oli korjaamolla sen jälkeen vielä kolme viikkoa. Turbolta oli kulkeutunut metallinpalasia (joko turbon siivekkeitä tai edellisen koneen palasia) sylinteriin, ja mäntä oli hakannut niitä sylinterikanteen. Luojan lykky oli, että sylinterit, männät ja kansi oli muilta osin kunnossa.
Remontti maksoi yhteensä 1704€. Autoon laitettiin vanha turbo takaisin, jossa ei ollutkaan mitään vikaa. Ääni, jota lähdin korjaamaan, ei tullut turbon siivekkeistä. Kyllä otti pattiin! Olen lohduttautunut sillä, että näin tein pienen osuuteni lamatalkoissa