Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Enpä löytänyt pikaisella etsinnällä tällaista ketjua, joten tein uuden. Ajatuksena siis jakaa kokemuksia kalliiksi käyneistä tai muuten vaan kamalista remonteista ja vastaavista. Jos vaikka oma pänniminen hieman lievenisi kun kuulee toisten kokemuksista :)

Kerron omani:

Olin pitkään kuunnellut semmoista ärsyttävää resonointiääntä diesel-focuksestani. Neuvoa tuli jos jonkunlaista, jonkun mielestäni ääni on vuotoääni, joku veikkasi vaihdelaatikkoa. Tällä foorumilla joku sanoi että turbon siivekkeet taitaa osua palotilaan, joten turbo vaihtoon vaan.

Ostin mm. tästä syystä itselleni konevikaisen Focuksen varaosa-autoksi, josta otin uuden turbon itselleni. Tästä varaosa-autosta oli tippunut venttiililautanen männän päälle joka oli hajottanut koneen. Pahaksi onneksi venttiili oli hajonnut juuri nelossylinteristä, ja niinpä turboon oli kulkeutunut metallinpalasia. Koitin kuitenkin putsata turbon mahdollisimman hyvin bensalla ja paineilmalla.

Turbon vaihto olikin sitten aika savotta. Neljä iltaa sitä väkersin, ja viimeisenä "iltana" sain homman valmiiksi aamuneljältä. Samalla tuli sotkettua appiukon pihakivet moottoriöljyyn ja muuhun asiaankuuluvaan. No, kuten arvata saattaa, kone ei toiminut kuten piti. Turbo piti kauheaa vikinää, mutta siinä vaiheessa oli takki niin tyhjä että annoin olla.

Seuraavana aamuna oli pakko lähteä liikenteeseen. Ajoin parikymmentä kilometriä moottoritietä vikisevällä turbolla, kunnes moottorista alkoi kuulua aika julma ääni. Ajoin auton kotipihaan ja aloin soitella korjaamoita läpi. Nyt sai tee-se-itse-miehen rempat riittää vähäksi aikaa.

Ajan sain parin viikon päähän, ja auto oli korjaamolla sen jälkeen vielä kolme viikkoa. Turbolta oli kulkeutunut metallinpalasia (joko turbon siivekkeitä tai edellisen koneen palasia) sylinteriin, ja mäntä oli hakannut niitä sylinterikanteen. Luojan lykky oli, että sylinterit, männät ja kansi oli muilta osin kunnossa.

Remontti maksoi yhteensä 1704€. Autoon laitettiin vanha turbo takaisin, jossa ei ollutkaan mitään vikaa. Ääni, jota lähdin korjaamaan, ei tullut turbon siivekkeistä. Kyllä otti pattiin! Olen lohduttautunut sillä, että näin tein pienen osuuteni lamatalkoissa :D Ja sillä, että etukäteen ei vaan voi tietää mitä mikin remppa pitää sisällään... Jatkossa taidan kuitenkin jättää isommat hommat ammattimiehille, saattaa sittenkin tulla halvemmaksi ja ainakin yöunet säästyy.
samiharju
Viestit: 694
Liittynyt: 04 Helmi 2005 17:52
Paikkakunta: Ilimajoki
Viesti:

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja samiharju »

mistä se ääni lopulta kuului?
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja AulisK »

En tiedä vieläkään... Luulin jo että lämpösuojus resonoi muttei se ollut sekään. Tuntuu että kaikista viheliäisimpiä on ne rempat joissa lähdetään jotain ääniä metsästelemään... Erästä toista ääntä metsästäessäni vaihdoin ohjaustehostimen pumpun, turhaan tietysti :)
Avatar
tuomaz
Viestit: 1184
Liittynyt: 30 Touko 2007 18:01
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja tuomaz »

samanmoista juttua löytyy www.huoltokorjaamo.fi osoitteesta. harmi vaan että ne päivittää sivujaan tosi harvoin..

omakohtaisista kokemuksista sanottakoon että edellisessä autossa oli käyntivika, vein pikkupajalle, osaa vaihdettiin PALJON, lasku noin 1500e ja auto seisoi yli kuukauden pajalla.

sama vika toistui puolen vuoden päästä, vaihdoin osan joka viime korjauksessa viimeisenä vaihdettiin (sytytyspuola), maksoi 85 e ja toimi taas. eli mun matematiikalla sama osa oli viimeksikin rikki, korjaaja vaan vaihtoi sokkona osia ja sanoi et vika oli tässä ja tässä ja tässä..
Ford Focus 1.6 tdci Titanium Wagon 2011
ex: Ford Focus 1.6 STW Ambiente 2001
nightquest
Viestit: 9
Liittynyt: 08 Tammi 2010 16:24
Paikkakunta: 4-tie ympäristöineen
Viesti:

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja nightquest »

Mie vaihoin kulkinetta pari-kolme kuukautta takaperin kun diisseli pelin halusin käyttöön kun kilometrejä tulee 30-40tuhatta vuoteen. Noo...päädyin ostamaan 5000 maksavan -01 1.8 diisseli farkku Focuksen (silloin ajettu 231t) yksityisesta liikkeestä. Siinä kattelin auton ympäri, kävin ajamassa ihan kunnon pituisen lenkin ja päällisinpuolin ei näyttänyt/tuntunut olevan mitään ihmeellisempää, jote auto lähti matkaan. Sitten tuumasin viikon Focuksella ajeltuani käydä tutulla Fordin merkkipajalla näyttämässä löytöäni ja kysäsi samalla että mitä tyyppiongelmia on jne. kun itselleni aivan uusi tuttavuus tämä Focus. Siinä sitten pajan pitäjä tuumas että joku laakeri rohisee moottorin puolella, että katotaanko samantein että mikä. Noo...ei muuta kun auto sisälle ja pukille. Karmivampi yllätys tuli kun otettiin pohja suoja pois; julmettu määrä moottoriöljyä valunu ja roiskunu pitkin koneen kuvetta.
Kahtena päivänä käytin autoa pajalla kun tokalla kerralla laitettiin sellasia osia, mitä oli ekalla kerralla menyt tilaukseen.
Kaikenkaikkiaan konehuoneen puolelle kampiakselin tefa uusittiin (pyöri kampiakselin kanssa), laturin hihnapyörän (?) laakeri, moniurahihnan kiristin sarjoineen, jakopäänhihna, polttoaiesuodatin, eteen molemmille puolille jarrut (aiva alamittasiksi kuluneet jo) jne. Renkaat sai kanssa uusia heti alkuunsa... Sitte vielä speciaalina asennutin minikellon Eberille.
Kaikkiaan tähänmennessä laskua rapia 2500ekua (renkaat 400€ ja Eberin kellosarja 372€ ja tuntitaksoja karvanvajaa tonni)

Nyt, kun auto oli moitteetta pelannut kuukauden päivät (ja 5000km), meni laturi...ja auto jälleen pajalla. Samalla vaihdetaan vielä öljyt ja sitten sen saakin viedä sopivasti katastukseen

Nyt kun tän kulineen saa ehjäksi (taitaa tulla polttoainepumpun vaihto vielä kanssa lähiaikoina, mikäli vanhat merkit paikkansa pitää) niin iha heti en ole pois kyllä myymässä

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

...nyt voi herätä kysymys että miksi vien auton aina pajalle...noo...en suoraansanoin ymmärrä henkilöauton päälle niin paljoa että itse alkaisin arpomaan, mikä on rikki ja mistä (ei kokemusta diisseli pikkuautosta ennestään)...ja toisaalta ei ole aikaa ja jaksamista kun töissä tekee 12-15 tunnin päivää jo valmiiksi :roll:
Saa sen auton joskus ehjäksi ja takasin kilometrejä keräämään :wink: :lol:
siviilikulkineet:
Ford Focus 1.8TDI -01 aj.292t (MYYTÄVÄNÄ)
Ford Mondeo 2.0 -99 aj.290t
entiset:
Ford Modeo 1.6 -93 aj. 381t
Pjottor
Viestit: 35
Liittynyt: 16 Maalis 2009 13:20

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja Pjottor »

Pikkurempoissa säästää mukavasti... tai sit ei.

Vaihdoin viime kesänä octaviaan uudet kumit. Tämän jälkeen ajattelin käyttää kikottimen aurauskulmien säädössä, sillä pientä vetoa ojaan päin tuntui. Säätöä aloitellut setä kuitenkin sanoi, että ei kannata alkaa koko hommaan kun raidetangon pää on väljä. Olin tuolloin ajelemaan noin 500 km matkan kotikulmille ja siellä oleva rasvamonttu sitten pälkähti päähän.

- "Teen itse, säästän", oli kuningasajatus.

Ostin raidetangonpään ja ajattelin vaihtaa sen kotimökillä. Säädän kulmat suht kohdalleen ja sitten taas ajelen 500 km kotosalle ja vien liikkeeseen.

Vaihto sujui leikiten. Koeajolla auto kampesi hieman enemmän mettään, joten pientä säätöä. Sitten lisää säätöä, sitten vielä säätöä ja säätöä ja kohta auto kulki suht suoraan. Lähdin ajelemaan kotosalle. Matkalla huomasin, että tämähän vaihtaa suuntaa miten haluaa, vaikka välillä kulkeekin suoraan. Aurausta on siis liikaa tai liian vähän - tai jotain muuta, mitä lie...

Alkoi loputon ajetaan -säädetään - ajetaan -ruljanssi. Lopputuloksena oli, että kotosalle päästyäni auto kulki suoraan, mutta molemmat eturenkaat olivat sulaneet alle! Kympin rempasta seurasi siis eturenkaiden uusiminen. Ei naurattanut, sillä samalla reissulla soratiellä toinen takarengaskin oli pamahtanut terävän sepelipalan puhkaistua renkaan. Sitä ei voinut paikata. Kolme rengasta siis kerralla uusiksi. Silloin otti päähän.
Tee-seitseFocusmies
Viestit: 182
Liittynyt: 04 Heinä 2007 14:38

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja Tee-seitseFocusmies »

AulisK kirjoitti:Tuntuu että kaikista viheliäisimpiä on ne rempat joissa lähdetään jotain ääniä metsästelemään... Erästä toista ääntä metsästäessäni vaihdoin ohjaustehostimen pumpun, turhaan tietysti :)
Tosta tuli mieleen 99 1.6 fokuksen vihellysralli. Moottori alotti tasaisen vihellyksen tietyllä kierrosalueella. Vihellys oli sen verran kova, että lievästi nolotti ajaa bussipysäkkien ohi. Aluksi ehdoteltiin moniurahihnan vaihtoa. Aika heikoilla perustaidoilla sain sen irti, mutta en takaisin. No tallissa oli sitten yksi syntymämulkvisti, joka keksi että miten se saadaan paikalleen. Tietysti mun piti nöyränä kuunnella kuinka hölmö olen kun herra suostui kertomaan mekanismin salat. No vihellyshän ei siihen loppunu. Hermostutti ajatella että pata leviää jonnekin keskelle Suomen suvea. Niinpä suuntasin korjaamolle ja kysyin diagniisiapua. Äijä tuli kattomaan ja sanoi vian olevan vesipumpussa. Ja minähän uskoin ja ostin uuden pumpun. Auto taas tallille, hihnat pois ja vesipumput vaihtoon. No kaikki ei ollut niin helppa kun Alfameeri antoi ymmärtää. lopulta kuitenkin sain paketin kasaan. Kyllä oli mieltäylentävä tunne, kun vanha vihellys jatkui kaihoisana uudellakin pumpulla. Siinä vaiheessa alkoi sitten käyntihäiriöt. Kone alkoi yskimään ja tehot katosi ajottain. Ne kyllä aina palautui takasin viimestään sammutuksen jälkeen.

Kaikkein v-mäisintä on muuten korjata vikaa, joka ilmenee sillon tällöin eikä varmasti korjaamon pihassa.

Lopulta käyntihäiriöt vaan loppui. Löysin myöhemmin syynkin. Ajotietokone kun nollaa itsensä kun ottaa akun navat irti ja siksi ajotietokone olisi pitänyt ajaa sisään tietyllä rutiinilla. Vihellys jatkui ja hävisi sitten itsestään. Sen syy ei koskaan selvinnyt.
Kaupan kassalla:
-Onko S-korttia
-Ei ku mulla on mondeo
AulisK
Viestit: 63
Liittynyt: 05 Elo 2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja AulisK »

Näitä lukiessa ei harmita omat toilailut läheskään niin paljoa! "Teen itse, säästän" ja "syntymämulkvisti" -kohdissa nauroin ääneen :D
Jogiin
Viestit: 224
Liittynyt: 01 Elo 2007 15:20
Paikkakunta: Anjalan perämettä

Re: Kauheat autorempat (vertaistukiketju)

Viesti Kirjoittaja Jogiin »

Tein itse, ja luulin säästäväni lausahdus on kyllä pitänyt kutinsa :lol:
Ei onneks mitään kalliimpia tullu mutta ilman tappeluita ei oo monikaan remppa onnistunu :roll:
Nykyset pirssit:
"Melkein quattro" Volvo 740 2.3 -88 (projekti)
"Lahna Turbo" Volvo 945 2.3turbo classic -98 (käyttis)
Muutama ford ollu ja ei taida heti lisää tulla.
Vastaa Viestiin