1.8 zetec lohko/männät

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

1.8 zetec lohko/männät

Viesti Kirjoittaja Janska »

Onko kenelläkään tietoa tuleeko männät lohkon tasalle vai jääkö alle tason?Vai tuleeko kenties yli? Omassa projektissa jää noin 4-5 mm alle tason, mutta männistä on sorvattu pois jonkin verran...
Kilosta alkaa ilo
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

TurboCalc-ohjelmalla kun laskee (vakiopuristus 10:1, männän halkaisija 80,6mm, isku 88mm kannen tilavuus 45cc, ja tiiviste kokoon puristettuna 1mm), niin männät tulevat lohkon tasoon. Joten joku on sorvannut tämän tiedon mukaan aika rajusti vakiomäntää :? Sillä hopeakantisen(oletettavasti tässä kyseessä) männän laen paksuus on ohuimmasta kohdasta alle 8mm Fiestaturbo.comin tyyppien mukaan, joten paskaksi menevät jo pienilläkin ahdoilla. Ja puristussuhde on niinkin alhainen kuin ~7:1, joten veto puuttuu ilman ahtoja, jos ne männät nyt ylipäätänsä kestävät.

Sivuhuomautuksena männistä, volkkarin 1.8T 20V männät voisivat olla hyvä valinta 1.8 Zeteciin. Pientä koneistusta tosin vaativat, lohko pitää porauttaa 81 milliin ja männän tapinreikä muutama satku isommaksi+ tappia pitää koneistaa aavistuksen lyhyemmäksi jon meinaa käyttää Zetecin kankia ja männäntappia. Ne männät kestävät jo eri tavalla ja puristus, jos nyt ei ihan väärin lasenut jää reiluun kasiin, joka on juuri passeli. Noita näkyy aina välillä myytävänä esim. hedelmäpoikien sivulla ;) Tai sitten ostaa jotkut oikeat mannät ja kanget, niin ei tarvitse murehtia kestääkö vai nou.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Kiitoksia taas kerran erittäin hyvästä vastauksesta :lol: Täältä saa kyllä tosi hyvin vastauksia kysymyksiin verrattuna muihin foorumeihin.
Kilosta alkaa ilo
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

miks tappia lyhennettävä?:shock: jos volkkarin 1.8T 20V männät ja zetecin kanki ja männäntappi.
onkos tappi muuten "uiva" ja puristuskiinnitteinen?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

ZyaS kirjoitti:miks tappia lyhennettävä?:shock: jos volkkarin 1.8T 20V männät ja zetecin kanki ja männäntappi.
onkos tappi muuten "uiva" ja puristuskiinnitteinen?
Zetecissä on puristuskiinnikkeinen, VAGinoissa lukoilla tms. Pituuseroa oli jonkin verran Zetecin hyväksi, oletan että joutuu lyhentämään Zetecin tappeja Volkkarin mäntään jos tekee lukoilla tai sitten tekee samanlaisen puristusliitoksen tyyliin mäntä uuniin ja männäntappi pakkaseen :)

Männätappi Zetecissä on 20.56?mm, volkkarissa 20. pituus oli ulkomuistista Zetecissä 70mm, VAG 56mm.

Tarttis saada näkyviin tuollainen Volkkarin mäntä. Pitäis vielä tietää silmukoitten leveys, niin tietää meneekö volkkarin mäntä Zetecin silmukkaan. Ainakin ulkomailla tälläisia 1.8 zeteccejä on ahdettu käyttämällä Volsun mäntiä ja ulkomailla yleensä ollaan näissä asioissa aika uusavuttomia :) Tietty jos hommaa custom-kanget, mutta silloin on varaa ostaa oikeat männät...

Tää nyt on tälläista spekulointia.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Taidan ostaa orkkis männät. Mittailin tossa puristuksia ja totesin että ei männistä tartte sorvata pois ollenkaan kun laittaa sellasen kannentiivisteen mikä on kiristettynä about 2mm paksu..Niin tossa mun autossahan on siis rst escon oma kansi(palotila 50cc). ja sylinterin halkaisijaksi tulee 81.1 ja isku on 88. ja kaiken kuulemani mukaan vakio mäntä on lohkon tasalla ykk:ssa.

Onko kukaan muuten käyttäny tota laskuria

http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm

Ton laskurin mukaan puristussuhteeksi tulisi 8.5:1 Pitääköhän paikkaansa?
Kilosta alkaa ilo
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

aika tarkkaan oikeen noilla tiedoilla. Mitäs noi orkkisvalumännät kustantaa? Vaikkakin mäntä on sorvaamaton, silti se on valua, ja hirveitä ahtoja se ei vaan kestä. Kossuklubin puolella näkyi kuvia 2000 km ajetuista vakiomännistä 0.7 ahdoilla, missä oli renkaiden välit antautuneet. Vakiomäntiä käyttäessä voisi harkita männärenkaiden katkosten välyksen kasvattamista pykälä. Kaikki tietenkin rippuu millaisia tehoja lähdetään hakemaan...

Millanen tiiviste on kyseessä, kuparinen?
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Orkkis männät maksais 95€(normaalisti jotain 170€) kpl renkaineen tappeineen. Tietysti jos joku tietää mistä sais edullisesti tohon sopivat wisecot tai mahlet niin kertoakin saa...kuparinen tiiviste on pyöriny mielessä..
Kilosta alkaa ilo
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Janska kirjoitti:Orkkis männät maksais 95€(normaalisti jotain 170€) kpl renkaineen tappeineen. Tietysti jos joku tietää mistä sais edullisesti tohon sopivat wisecot tai mahlet niin kertoakin saa...kuparinen tiiviste on pyöriny mielessä..
No tohon hintaan melkeen alkaa miettimään takomäntiä. Parisataa lisää niin ei tartte ihmetellä... JE pistons(varauksin, jenkkivalmistaja)Wiseco, Accralite, Mahle yms. 1.8 aiheuttaa sen että jenkkilän edulliset männät voi unohtaa, kun siellä ei tunneta 1.8 ollenkaan. Esim Burton Power kannattaa katsoa

Kuparinen tiiviste alumiinikannen kanssa on vähän niin ja näin, voi tulla ongelmia pitävyyden kanssa pitemmän päälle. Näin olen antanut itselleni kertoa.

Lisäyksenä linkki: http://www.ralli.net/modules.php?name=m ... 5&de=13129
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

minkä ikäsessä volsussa noita 1.8T 20V koneita on?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Esim. Seat Leon on tuolla 1.8 20VT
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Onkos noi Passatin ja olympiavolkkarin 1.8T:t 16 tappisia?
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Megado kirjoitti:Esim. Seat Leon on tuolla 1.8 20VT
pitää vilkuilla illemmalla ETKAsta kun saan asenneltua koneelle :roll: :twisted:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

lalli69 kirjoitti:Onkos noi Passatin ja olympiavolkkarin 1.8T:t 16 tappisia?
Eikös ne ole kaikki 20 venasia, niitä on sitten autosta riippuen pitkittäin tai poikittain. Jotain muutoksia noissa koneissa on, mitä nyt olen itse katsellut niitä mäntiä, ne sopii 96-00 malleihin muistaakseni. Täytyy varmistaa huomenna kirjasta.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Burton Powerilta löyty ainakin 81mm Accraliten 37,2mm puristuskorkeudella olevia mäntiä kyseiseen mottiin...Onkohan tuo puristus korkeus sama kun vakio männässä? Hinta oli ilmeisesti veroineen 117,50£ kpl ? Euroina vajaa 170€ kappale+toimituskulut..
Kilosta alkaa ilo
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Escort 1.8i 16V 1992-98
Mondeo 1.8i 16V 1993-9/00

puristuskorkeus on 33,2mm arwidsonin mukaan..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Ok...Ja noi männät mitä tuolla myytiin on ilmeisesti viimeitelemättömät...eli sorvattava ylimääräset pois...
Kilosta alkaa ilo
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Alkoi sormia syyhyttämään virittämisen suuntaan, joten kävin romikselta poimimassa edullisesti 1.8 Zetecin :) Saas nähdä mitä sille tulee tehtyä...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Noniin :D Eli mun kyselyllä oli jonkin asteen vaikutus :shock:

Mä etsin vieläkin noita mäntiä....ei s-postilla ainakaan saa mistään liikkeestä vastausta...
Kilosta alkaa ilo
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

ZyaS kirjoitti: pitää vilkuilla illemmalla ETKAsta kun saan asenneltua koneelle :roll: :twisted:


Juu katsoppas, pitäs löytyä -02 mallin seatti ainakin.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Megado kirjoitti:

Juu katsoppas, pitäs löytyä -02 mallin seatti ainakin.
katsoisin mutta etkan kanssa ongelmia :evil: hiton volkkarit :twisted: no ehkä se ei johdu etkasta vaan mun koneesta, odotellaan kannettavaa ni jos se sitten alkais pelittään... :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Description: ACCRALITE FORGED PISTON 81mm BDA/1.8 ZETEC

Other Info: 37.2mm COMP HEIGHT UNMACHINED CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE

Tossa olis mulle männät. Eli noi on ilmeisesti ns. viimeistelemättömät, mutta mitä toi CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE tarkottaa? Ja onko kellään tietoa onko tossa männäntappi sama kun zetecissä ? Tuleeko männänrenkaat mukaan?

Onko kukaan ikinä tilannu Burton Powerilta kamaa? Saako tilattua suomesta joltain jälleenmyyjältä vai tilattava ite tuolta sivuilta?
Kilosta alkaa ilo
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Janska kirjoitti:Description: ACCRALITE FORGED PISTON 81mm BDA/1.8 ZETEC

Other Info: 37.2mm COMP HEIGHT UNMACHINED CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE

Tossa olis mulle männät. Eli noi on ilmeisesti ns. viimeistelemättömät, mutta mitä toi CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE tarkottaa? Ja onko kellään tietoa onko tossa männäntappi sama kun zetecissä ? Tuleeko männänrenkaat mukaan?

Onko kukaan ikinä tilannu Burton Powerilta kamaa? Saako tilattua suomesta joltain jälleenmyyjältä vai tilattava ite tuolta sivuilta?
Nuo sopii suoraan, mutta noilla ei saa puristussuhdetta kovinkaan alas, tollaisenaan tulee 4mm lohkon tason yli ja työstövaraa on se 4mm, joten vapariin sopii, turboon ei. Eli tuo tarkoittaa paljon laesta on varaa työstää. Kyllä tuolta saa ihan turbokäytöön sopivia mäntiä 1.8:iin, mutta luettelosta en niitä heti löytänyt, erikoistilauksena ainakin.

Burton on ihan jees paikka, tilasin sieltä teräspunosletkut kimappana kaverin kanssa ja tavara tuli nopsaan. Joskin kulut olisivat voineet olla pienemmät...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Janska
Viestit: 139
Liittynyt: 26 Touko 2005 22:32
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Janska »

Mutta ei noista tarvii ottaa ku sen verran että jää lohkon tasalle tai 1mm alle sen...Miks ei siis soveltus turbo käyttöön?
Kilosta alkaa ilo
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Janska kirjoitti:Mutta ei noista tarvii ottaa ku sen verran että jää lohkon tasalle tai 1mm alle sen...Miks ei siis soveltus turbo käyttöön?
Oliskohan siksi että puristukset jää liian korkeiksi ?!
Vastaa Viestiin