1.8 zetec lohko/männät
1.8 zetec lohko/männät
Onko kenelläkään tietoa tuleeko männät lohkon tasalle vai jääkö alle tason?Vai tuleeko kenties yli? Omassa projektissa jää noin 4-5 mm alle tason, mutta männistä on sorvattu pois jonkin verran...
Kilosta alkaa ilo
TurboCalc-ohjelmalla kun laskee (vakiopuristus 10:1, männän halkaisija 80,6mm, isku 88mm kannen tilavuus 45cc, ja tiiviste kokoon puristettuna 1mm), niin männät tulevat lohkon tasoon. Joten joku on sorvannut tämän tiedon mukaan aika rajusti vakiomäntää
Sillä hopeakantisen(oletettavasti tässä kyseessä) männän laen paksuus on ohuimmasta kohdasta alle 8mm Fiestaturbo.comin tyyppien mukaan, joten paskaksi menevät jo pienilläkin ahdoilla. Ja puristussuhde on niinkin alhainen kuin ~7:1, joten veto puuttuu ilman ahtoja, jos ne männät nyt ylipäätänsä kestävät.
Sivuhuomautuksena männistä, volkkarin 1.8T 20V männät voisivat olla hyvä valinta 1.8 Zeteciin. Pientä koneistusta tosin vaativat, lohko pitää porauttaa 81 milliin ja männän tapinreikä muutama satku isommaksi+ tappia pitää koneistaa aavistuksen lyhyemmäksi jon meinaa käyttää Zetecin kankia ja männäntappia. Ne männät kestävät jo eri tavalla ja puristus, jos nyt ei ihan väärin lasenut jää reiluun kasiin, joka on juuri passeli. Noita näkyy aina välillä myytävänä esim. hedelmäpoikien sivulla
Tai sitten ostaa jotkut oikeat mannät ja kanget, niin ei tarvitse murehtia kestääkö vai nou.

Sivuhuomautuksena männistä, volkkarin 1.8T 20V männät voisivat olla hyvä valinta 1.8 Zeteciin. Pientä koneistusta tosin vaativat, lohko pitää porauttaa 81 milliin ja männän tapinreikä muutama satku isommaksi+ tappia pitää koneistaa aavistuksen lyhyemmäksi jon meinaa käyttää Zetecin kankia ja männäntappia. Ne männät kestävät jo eri tavalla ja puristus, jos nyt ei ihan väärin lasenut jää reiluun kasiin, joka on juuri passeli. Noita näkyy aina välillä myytävänä esim. hedelmäpoikien sivulla

- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Zetecissä on puristuskiinnikkeinen, VAGinoissa lukoilla tms. Pituuseroa oli jonkin verran Zetecin hyväksi, oletan että joutuu lyhentämään Zetecin tappeja Volkkarin mäntään jos tekee lukoilla tai sitten tekee samanlaisen puristusliitoksen tyyliin mäntä uuniin ja männäntappi pakkaseenZyaS kirjoitti:miks tappia lyhennettävä?:shock: jos volkkarin 1.8T 20V männät ja zetecin kanki ja männäntappi.
onkos tappi muuten "uiva" ja puristuskiinnitteinen?

Männätappi Zetecissä on 20.56?mm, volkkarissa 20. pituus oli ulkomuistista Zetecissä 70mm, VAG 56mm.
Tarttis saada näkyviin tuollainen Volkkarin mäntä. Pitäis vielä tietää silmukoitten leveys, niin tietää meneekö volkkarin mäntä Zetecin silmukkaan. Ainakin ulkomailla tälläisia 1.8 zeteccejä on ahdettu käyttämällä Volsun mäntiä ja ulkomailla yleensä ollaan näissä asioissa aika uusavuttomia

Tää nyt on tälläista spekulointia.
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Taidan ostaa orkkis männät. Mittailin tossa puristuksia ja totesin että ei männistä tartte sorvata pois ollenkaan kun laittaa sellasen kannentiivisteen mikä on kiristettynä about 2mm paksu..Niin tossa mun autossahan on siis rst escon oma kansi(palotila 50cc). ja sylinterin halkaisijaksi tulee 81.1 ja isku on 88. ja kaiken kuulemani mukaan vakio mäntä on lohkon tasalla ykk:ssa.
Onko kukaan muuten käyttäny tota laskuria
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Ton laskurin mukaan puristussuhteeksi tulisi 8.5:1 Pitääköhän paikkaansa?
Onko kukaan muuten käyttäny tota laskuria
http://www.kolumbus.fi/badluck/puristussuhde.htm
Ton laskurin mukaan puristussuhteeksi tulisi 8.5:1 Pitääköhän paikkaansa?
Kilosta alkaa ilo
aika tarkkaan oikeen noilla tiedoilla. Mitäs noi orkkisvalumännät kustantaa? Vaikkakin mäntä on sorvaamaton, silti se on valua, ja hirveitä ahtoja se ei vaan kestä. Kossuklubin puolella näkyi kuvia 2000 km ajetuista vakiomännistä 0.7 ahdoilla, missä oli renkaiden välit antautuneet. Vakiomäntiä käyttäessä voisi harkita männärenkaiden katkosten välyksen kasvattamista pykälä. Kaikki tietenkin rippuu millaisia tehoja lähdetään hakemaan...
Millanen tiiviste on kyseessä, kuparinen?
Millanen tiiviste on kyseessä, kuparinen?
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
No tohon hintaan melkeen alkaa miettimään takomäntiä. Parisataa lisää niin ei tartte ihmetellä... JE pistons(varauksin, jenkkivalmistaja)Wiseco, Accralite, Mahle yms. 1.8 aiheuttaa sen että jenkkilän edulliset männät voi unohtaa, kun siellä ei tunneta 1.8 ollenkaan. Esim Burton Power kannattaa katsoaJanska kirjoitti:Orkkis männät maksais 95€(normaalisti jotain 170€) kpl renkaineen tappeineen. Tietysti jos joku tietää mistä sais edullisesti tohon sopivat wisecot tai mahlet niin kertoakin saa...kuparinen tiiviste on pyöriny mielessä..
Kuparinen tiiviste alumiinikannen kanssa on vähän niin ja näin, voi tulla ongelmia pitävyyden kanssa pitemmän päälle. Näin olen antanut itselleni kertoa.
Lisäyksenä linkki: http://www.ralli.net/modules.php?name=m ... 5&de=13129
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Eikös ne ole kaikki 20 venasia, niitä on sitten autosta riippuen pitkittäin tai poikittain. Jotain muutoksia noissa koneissa on, mitä nyt olen itse katsellut niitä mäntiä, ne sopii 96-00 malleihin muistaakseni. Täytyy varmistaa huomenna kirjasta.lalli69 kirjoitti:Onkos noi Passatin ja olympiavolkkarin 1.8T:t 16 tappisia?
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Description: ACCRALITE FORGED PISTON 81mm BDA/1.8 ZETEC
Other Info: 37.2mm COMP HEIGHT UNMACHINED CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE
Tossa olis mulle männät. Eli noi on ilmeisesti ns. viimeistelemättömät, mutta mitä toi CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE tarkottaa? Ja onko kellään tietoa onko tossa männäntappi sama kun zetecissä ? Tuleeko männänrenkaat mukaan?
Onko kukaan ikinä tilannu Burton Powerilta kamaa? Saako tilattua suomesta joltain jälleenmyyjältä vai tilattava ite tuolta sivuilta?
Other Info: 37.2mm COMP HEIGHT UNMACHINED CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE
Tossa olis mulle männät. Eli noi on ilmeisesti ns. viimeistelemättömät, mutta mitä toi CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE tarkottaa? Ja onko kellään tietoa onko tossa männäntappi sama kun zetecissä ? Tuleeko männänrenkaat mukaan?
Onko kukaan ikinä tilannu Burton Powerilta kamaa? Saako tilattua suomesta joltain jälleenmyyjältä vai tilattava ite tuolta sivuilta?
Kilosta alkaa ilo
Nuo sopii suoraan, mutta noilla ei saa puristussuhdetta kovinkaan alas, tollaisenaan tulee 4mm lohkon tason yli ja työstövaraa on se 4mm, joten vapariin sopii, turboon ei. Eli tuo tarkoittaa paljon laesta on varaa työstää. Kyllä tuolta saa ihan turbokäytöön sopivia mäntiä 1.8:iin, mutta luettelosta en niitä heti löytänyt, erikoistilauksena ainakin.Janska kirjoitti:Description: ACCRALITE FORGED PISTON 81mm BDA/1.8 ZETEC
Other Info: 37.2mm COMP HEIGHT UNMACHINED CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE
Tossa olis mulle männät. Eli noi on ilmeisesti ns. viimeistelemättömät, mutta mitä toi CROWN 3.5-4 THOU CLEARANCE tarkottaa? Ja onko kellään tietoa onko tossa männäntappi sama kun zetecissä ? Tuleeko männänrenkaat mukaan?
Onko kukaan ikinä tilannu Burton Powerilta kamaa? Saako tilattua suomesta joltain jälleenmyyjältä vai tilattava ite tuolta sivuilta?
Burton on ihan jees paikka, tilasin sieltä teräspunosletkut kimappana kaverin kanssa ja tavara tuli nopsaan. Joskin kulut olisivat voineet olla pienemmät...
- Chevrolet K1500 pick-up
Toyota Corolla E12 1.4 D4D