OHC:n uudelleen rakennus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Okei, kiitti vinkistä, tosin tällä kertaa taisi olla kyse meikäläisen uskon puuttesta :lol: Männät siis ovat nyt paikoillaan 8) Vähän varoisemmin työntämllä..

Ylin männärengas arvelutti hieman, kun siinä on sisäpuolella se viiste, joka paketin mukana tulleen kuvan mukaan tulee alaspäin, mutta rengaassa itsessään on teksti "goe top" juuri vastakkaisella puolella, laitoin silti kuvan mukaan, liekö väärin..?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
ts196
Viestit: 51
Liittynyt: 11 Kesä 2009 18:28
Paikkakunta: Tervakoski

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja ts196 »

Ainakin kaikki itsellä olevat auton korjaus ja viritys oppaat neuvovat laittamaan viisteen ylöspäin. Pitäisi estää rengasta törmäämästä sylinterissä olevaan reunaan (vanhan männän tekemä).
Entiset:
Mk1 v.84 Sierra2.0 ohc
Mk1 v.85 Sierra 1.6 ohc
Mk. IV v.99 VW Golf 1.9TDI
Mk V v.08 VW Golf Variant 1.9TDI

Nykyiset:
Mk VI .09 Fiesta 1.6 TDCi
Mk2 v.89 Sierra 2.0 doch (odottaa motivaatiota ja tallipaikkaa)...
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Top ylöspäin. Mitä vain tekstiä männänrenkaassa on niin se puoli ylöspäin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Juu, pitääpä vaihtaa ylimmät renkaat oikeinpäin huomenna :) Koska houdun samalla käyttämään kiertokankien alapäitä auki, niin heräsi epäiys että oonko mä laittanu osassa laakerikannet väärin päin... Purkuvaiheen suoritin näköjään vähän huolimattomasti :D Kuuluko sekä kiertokangen loven että sen laakerikannen loven olla "samalla puolella"?

Tarkoitan sitä lovea johon laakeriliuskan nasta asettuu.
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

duckworth kirjoitti: Kuuluko sekä kiertokangen loven että sen laakerikannen loven olla "samalla puolella"?

Tarkoitan sitä lovea johon laakeriliuskan nasta asettuu.
Mitä sanoo emax? :D

Niinjuu männänrenkaat laittelin jo oikein, vielä kun nämä sais niin vältyt'ään turhilta kilinöiltä ja kolinoilta.. :mrgreen:
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Vastaan itse itselleni; How to tune Pinto engine- oppaan kuvista päätellen, lovi sekä kangessa että laakerikannessa oikealle edestä katsottuna, samalla puolella siis :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Joo kyllä. Lovet samalle puolelle.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

emax kirjoitti:Joo kyllä. Lovet samalle puolelle.
Jeps, sama kai pätee rk-laakereihin.. (ainakin tuon Pinto tuunaus oppaan mukaan)

Öljypumppua ja etenkin sen tiivisteitä koskien kysäisen, että tuleeko lohkon ja sen väliin minläsortin tiiviste? Sarjasta olen löytänyt vain sen imusihdinputken ja pumpun välisen tiivarin..
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Siihen vakio alumiininen öljypumppu ja lohko väliin ei tainnu tulla ollenkaa tiivistettä.. Korjatkaa joku jos olen väärässä :)
Öljysihti-pumppu väliin tulee, koska pumppu voisi imeä sitä kautte ilmaa jos se ei ole tiivis. Öljypumppu-lohko väli ei ole niin tarpeellinen, koska pumpun tuotto kyllä riittää vaikka se siitä vähä falskaisikin. Enemmän se kuitenkin falskaa laakereista ja ylipaineventtiilistä, kuin siitä lohkon ja pumpun välistä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Selvä, huomenna ko. kohdan kimppuun 8)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Niin sitä vielä ennen loppukasausta, että kuuluiko noissa rk-laakereissa tulla nasta samalle puolelle lohkon ja laakerikannen osalta? Jossain mainittiin että väärinlaitettuna saattaa laakeri "pyörähtää"...
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
pvdriver
Viestit: 470
Liittynyt: 23 Joulu 2009 12:02
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

nastat vastakkain, samalle puolelle.
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

duckworth kirjoitti:Jossain mainittiin että väärinlaitettuna saattaa laakeri "pyörähtää"...
Suurella todennäköisyydellä se leikkaa kiinni jos laittaa väärin.
Ne kiertokankien ja runkojen puoliskot on yksilöitä jotka pitää laittaa samoinpäin ja samoihin kohtiin/kankiin missä ne on ollukkin. Suurimmas osas moottoreita ne lukkokynnenurat tulee samalle puolelle, kuten ohceeskin, ja numerojärjestys alkaa jakopäästä. Poikkeuksia on lähinnä niissä päivällisviinipäissään suunnitelluissa autoissa.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
REMMIAHDIN
Viestit: 383
Liittynyt: 03 Joulu 2007 18:19

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja REMMIAHDIN »

Nyt pitäs saada selville onko 900 saabiin h-koneen kierokanget samanlaiset turbossa ja vaparissa vai onko turbossa järeämmät kanget. Eikä mitään arvailua vaan mielellään ihan varmaa tietoa asiasta.

Saabclubilta asiaa kyselin ja samanlaiset kuulema ovat olipa turbosta eli ei tai olipa sitten 8 tai 16 venttiilinen kone joten tämä vaan muillekkin epätietoisille tiedoksi.
Mondeo 2.0 TDDI -01 STW Phanter black
Sierra DOHC -91
ohc205
Viestit: 217
Liittynyt: 20 Elo 2007 15:52
Paikkakunta: uusimaa

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja ohc205 »

Kyllä niissä saabin H-koneissa on ainakin kahta eri kanki mallia, toinen on tukeva ja raskas ja toinen vielä tukevampi ja raskaampi. Mulla on kumpaakin mallia purettuna.
Ford Granada 181,5hv/323.9Nm
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Kevät tässä meinaa taas koittaa, ja koneen rakennus jatkuu.. Nyt on kyse jakopään osista; mitä mieltä olette noin yleisesti ottaen tarvikevesipumpuista? Onko esim. craf aivan turhaa roinaa, kun konetta on vain vähän piristetty?

Ja sitten tuosta hihnan kiristimestä.. Se on vaihdettu remontoituun kanteen noin 10 000km sitten, joten onko tuo yleensä kuinka usein viisasta uusia, vaihtaako porukka sen aina remmin vaihdon yhteydessä, vai raaskiiko ajaa useamminkin remmin loppuun samalla kiristimellä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Vesipumppujen kans ei ainakaan mulla oo ollu ongelmia. Enemmän sen viskon kans.
Jos se hihnankiristin ei pidä ylimääräistä ääntä tai tunnu väljältä niin voi sen vielä jättää. Useimmin menee remmi poikki, harvemmin kiristin. Eipä se uuskaa kyllä hirveitä maksa...
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Ei ole ollut tarvike pumppujen kanssa mitään ongelmia kadulla eikä radalla,105-400hv ohc:n kanssa.
gti golo palloilija
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Käväsisin tallilla, ja kokeilin nokkapyöräntaustalevyä, vakiopyörän kanssa siis, ja näytti ettei tuo tausta levy tulekaan ihan kiinni pyörään.. Kyseinen taustapelti siis ohc-taunuksesta peräisin. Onko taunuksen ja sierran taustalevyt sitten erilaisia?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Ei pitäisi olla. Olihan sulla se pyörä oikein päin, eli se tasaisempi puoli missä on ne "ford" tekstit moottoria päin.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Joo pitää muuten kattoa, on kannen "asetukset" ex-omistajan jäljiltä :)
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Tuo öljynkierto pitä vissiin aina koeponnistaa (ja saada öljyä kanteen asti), ja sehän tapahtuu kaiketi virranjakajan hihnapyörää myötäpäivään pyörittämällä? Onko muuta erityistä?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja emax »

Onnistuu myös jakajan reiästä pitkällä 6mm kuusiotapilla ja porakoneella, kuinka ny vain on helpointa. Joka nokalle pitää tulla öljyä.
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
Mikkovaan
Viestit: 126
Liittynyt: 05 Helmi 2005 12:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja Mikkovaan »

emax kirjoitti:Onnistuu myös jakajan reiästä pitkällä 6mm kuusiotapilla ja porakoneella, kuinka ny vain on helpointa. Joka nokalle pitää tulla öljyä.
Ja siitäkin nimenomaan myötäpäivään, onnistuu myös ihan käsin pyörittämällä*. Jos ei vielä ole, niin kannattaa värkätä joku tiiviste siihen nokan öljyputken sisäänmenoreikään. Ite laitoin O-renkaan.

*Oli vaan kyllä hiukka jämäkkää tavaraa veivata käsin toi Valvolinen 20W50..
Sierra + HX35 Super
Focus
duckworth
Viestit: 3741
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: OHC:n uudelleen rakennus

Viesti Kirjoittaja duckworth »

Ok, onkohan aiempi omistaja jättäny jakajanhihnapyörän väärinpäin, kun siinä ne tekstit ovat moottorista poispäin, vai kuuluko näin olla? Näyttää saavan tuon pyörän kumminpäin vaan...

Sitten noista venttiilikopan ja ö-pohjan kiristyksistä; jotkut sanoo että pitäis kiriä miesselivarrella, mutta mulla ainakin vuoti venakoppa, joten kirin sen räikällä.. Siis ohjearvo esim. ö-pohjanpulteille on vaan 8nm, onkohan näin?
Opel on pop, mutta Ford on progee

-BMW 325i N52B25 "käyttis ish?"
-Omega B2 2.2 16v "talviauto"
-Omega B2 3.0 V6 "varaharrasteauto"
-Sierra Mk1 -86 "Group A- wnb"

BOREHAMMER
Vastaa Viestiin