Turbo
Turbo
Focus -99 1.8td. Kun moottori on kylmä ja lähtee liikkeelle, kaikki toimii ok. Kilometrin ajon jälkeen turbo lakkaa toimimasta. Onko kellään ollut samaa vikaa? Massa anturit olen putsannut ja välijäähdyttimen koeponnistanut. Onko siellä ahtopaineanturia erikseen? Turbon jälkeen näyttää olevan letku kellolle, joka ohjaa hukkaporttia. Miten moottorinohjausjärjestelmä ohjaa turboa? Vikakoodeja en onnistunut lukemaan. Menee yli hilseen.
Re: Turbo
Turboahdin on pakosarjan välissä, jolloin pakokaasut pyörittävät ropellia, joka puolestaan on kiinni toisessa ropellissa, joka tunkee ilmaa imusarjaan. Eli siinä ei ole mitään elektroniikkaa, mitä voisi ohjata. Jos turbo tosiaan lakkaa toimimasta, niin sitten se on kyllä ihan fyysisesti rikki.veksi kirjoitti:Miten moottorinohjausjärjestelmä ohjaa turboa?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo
Onhan siellä massa-antureita ja ahtopaine-antureita ja EGR-järjestelmiä ja hukkaportti ja... Turbo toimii peijakkaan hyvin, jos sitä ei ohjaa kun kierrosluku. Mulla kun turbo toimii lähtiessä, mutta lakkaa hetken päästä toimimasta, niin eka ajatus oli, että ohjaus kytkee sen pois päältä, jonkun virhekoodin takia. Mutta näinkö ei ole?
Noiden antureiden perusteella se ECU säätää moottorille syötettävää polttoaineen määrää. EGR puolestaan kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan, jotta se poltetaan uudelleen. Hukkaportti päästää paineet pihalle.veksi kirjoitti:Onhan siellä massa-antureita ja ahtopaine-antureita ja EGR-järjestelmiä ja hukkaportti ja...
Ei, sitä turboa ei voi kytkeä pois päältä mitenkään sähköisesti, koska se on mekaaninen laite. Lue tuo wikipedian artikkeli läpi jonka linkitin. Se ahdin pyörii aina, kun sen läpi virtaa pakokaasua.veksi kirjoitti: Turbo toimii peijakkaan hyvin, jos sitä ei ohjaa kun kierrosluku. Mulla kun turbo toimii lähtiessä, mutta lakkaa hetken päästä toimimasta, niin eka ajatus oli, että ohjaus kytkee sen pois päältä, jonkun virhekoodin takia. Mutta näinkö ei ole?
Jep, ainoa syy mikä minulle tulee mieleen tuosta "kilometrin ajon kuluttua turbo ei enää toimi" -ongelmasta tulee jonkinlainen hukkaportin jumittuminen. Eli kun kone ehtii hieman lämmetä, ja ahtimen hukkaportti aukeaa kiihdytyksessä täysin, juuttuu se auki, ohjaten ilman turboahtimen ohi. Tämä siis, jos auto oireilee juuri kuvailemallasi tavalla, ja vika on ahtimessa.jsel kirjoitti: Noiden antureiden perusteella se ECU säätää moottorille syötettävää polttoaineen määrää. EGR puolestaan kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan, jotta se poltetaan uudelleen. Hukkaportti päästää paineet pihalle.
Ei, sitä turboa ei voi kytkeä pois päältä mitenkään sähköisesti, koska se on mekaaninen laite. Lue tuo wikipedian artikkeli läpi jonka linkitin. Se ahdin pyörii aina, kun sen läpi virtaa pakokaasua.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)