Turbo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
veksi
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Maalis 2010 10:00

Turbo

Viesti Kirjoittaja veksi »

Focus -99 1.8td. Kun moottori on kylmä ja lähtee liikkeelle, kaikki toimii ok. Kilometrin ajon jälkeen turbo lakkaa toimimasta. Onko kellään ollut samaa vikaa? Massa anturit olen putsannut ja välijäähdyttimen koeponnistanut. Onko siellä ahtopaineanturia erikseen? Turbon jälkeen näyttää olevan letku kellolle, joka ohjaa hukkaporttia. Miten moottorinohjausjärjestelmä ohjaa turboa? Vikakoodeja en onnistunut lukemaan. Menee yli hilseen.
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo

Viesti Kirjoittaja jsel »

veksi kirjoitti:Miten moottorinohjausjärjestelmä ohjaa turboa?
Turboahdin on pakosarjan välissä, jolloin pakokaasut pyörittävät ropellia, joka puolestaan on kiinni toisessa ropellissa, joka tunkee ilmaa imusarjaan. Eli siinä ei ole mitään elektroniikkaa, mitä voisi ohjata. Jos turbo tosiaan lakkaa toimimasta, niin sitten se on kyllä ihan fyysisesti rikki.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turbo
veksi
Viestit: 23
Liittynyt: 22 Maalis 2010 10:00

Re: Turbo

Viesti Kirjoittaja veksi »

Onhan siellä massa-antureita ja ahtopaine-antureita ja EGR-järjestelmiä ja hukkaportti ja... Turbo toimii peijakkaan hyvin, jos sitä ei ohjaa kun kierrosluku. Mulla kun turbo toimii lähtiessä, mutta lakkaa hetken päästä toimimasta, niin eka ajatus oli, että ohjaus kytkee sen pois päältä, jonkun virhekoodin takia. Mutta näinkö ei ole?
Avatar
jsel
Viestit: 456
Liittynyt: 01 Kesä 2007 10:14
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbo

Viesti Kirjoittaja jsel »

veksi kirjoitti:Onhan siellä massa-antureita ja ahtopaine-antureita ja EGR-järjestelmiä ja hukkaportti ja...
Noiden antureiden perusteella se ECU säätää moottorille syötettävää polttoaineen määrää. EGR puolestaan kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan, jotta se poltetaan uudelleen. Hukkaportti päästää paineet pihalle.
veksi kirjoitti: Turbo toimii peijakkaan hyvin, jos sitä ei ohjaa kun kierrosluku. Mulla kun turbo toimii lähtiessä, mutta lakkaa hetken päästä toimimasta, niin eka ajatus oli, että ohjaus kytkee sen pois päältä, jonkun virhekoodin takia. Mutta näinkö ei ole?
Ei, sitä turboa ei voi kytkeä pois päältä mitenkään sähköisesti, koska se on mekaaninen laite. Lue tuo wikipedian artikkeli läpi jonka linkitin. Se ahdin pyörii aina, kun sen läpi virtaa pakokaasua.
Posmo
Viestit: 114
Liittynyt: 17 Touko 2009 23:41

Re: Turbo

Viesti Kirjoittaja Posmo »

jsel kirjoitti: Noiden antureiden perusteella se ECU säätää moottorille syötettävää polttoaineen määrää. EGR puolestaan kierrättää osan pakokaasuista takaisin imusarjaan, jotta se poltetaan uudelleen. Hukkaportti päästää paineet pihalle.
Ei, sitä turboa ei voi kytkeä pois päältä mitenkään sähköisesti, koska se on mekaaninen laite. Lue tuo wikipedian artikkeli läpi jonka linkitin. Se ahdin pyörii aina, kun sen läpi virtaa pakokaasua.
Jep, ainoa syy mikä minulle tulee mieleen tuosta "kilometrin ajon kuluttua turbo ei enää toimi" -ongelmasta tulee jonkinlainen hukkaportin jumittuminen. Eli kun kone ehtii hieman lämmetä, ja ahtimen hukkaportti aukeaa kiihdytyksessä täysin, juuttuu se auki, ohjaten ilman turboahtimen ohi. Tämä siis, jos auto oireilee juuri kuvailemallasi tavalla, ja vika on ahtimessa.
–'86 iS Sierra –> YBB
–'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb (?)
Vastaa Viestiin